Knipperlicht schakelaar (stuurkolomschakelaar) voor jouw auto
Knipperlicht hendel Voor Top automodellen
- Knipperlicht schakelaar VOLKSWAGEN GOLF
- Knipperlicht schakelaar BMW 3-serie
- Richtingaanwijzer schakelaar VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Knipperlicht schakelaar OPEL ASTRA
- Knipperlicht schakelaar VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Richtingaanwijzer schakelaar FORD FOCUS
- AUDI A4
- Knipperlicht schakelaar MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Knipperlicht schakelaar OPEL CORSA
- Richtingaanwijzer schakelaar AUDI A3
- FORD FIESTA
- Knipperlicht schakelaar BMW 1-serie
- Knipperlicht schakelaar VOLKSWAGEN PASSAT
- Richtingaanwijzer schakelaar MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Knipperlicht schakelaar SEAT IBIZA
- Knipperlicht schakelaar SEAT LEON
- Richtingaanwijzer schakelaar AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Knipperlicht schakelaar (stuurkolomschakelaar) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Intuïtieve autobediening met de stuurkolomschakelaar
De stuurkolomschakelaar is een multifunctionele assistent voor veel signaliserings- en comfortfuncties in de auto. Hij werd met het oog op een efficiënte afwerking en intuïtieve bedieningsmogelijkheid ontwikkeld. Dankzij de alom verbreide standaardisering van de kolomschakelaar is het voor een autobestuurder makkelijk van de ene wagen naar een andere te wisselen. Een auto kan een of meer stuurkolomschakelaars bezitten.
Techniek van de kolomschakelaar
Typische functies van de stuurkolomschakelaar zijn:
- bediening van de richtingaanwijzers
- ruitenwissers
- lichtclaxon
- regeling van de verlichting
- cruise control
- claxon
- bediening van de autoradio
De handelingen van de stuurkolomschakelaar worden door het naar omhoog of omlaag klappen, aantikken, trekken, drukken of draaien om de eigen as geactiveerd. Onderscheid wordt gemaakt tussen druk- en schakelhandelingen. De drukhandelingen, zoals de claxon, ruitensproeier, achterruitsproeier of lichtclaxon zijn slechts actief op het moment dat ze handmatig aan de kolomschakelaar in werking worden gezet. Bij het loslaten springt de hendel in zijn rustpositie terug en de actie wordt beëindigd. Schakelhandelingen daarentegen lopen gewoon door totdat de bestuurder de handeling beëindigt. Daartoe behoren de ruitenwisser en de koplampen.
Comfortschakelaar ruitenwisser
Veel moderne auto's hebben aan de kolomschakelaar een bijzonder comfortabele functie voor de ruitenwisserinstallatie. De ruitenwissers waren tientallen jaren van de instellingen interval-normaal-snel voorzien. De interval-functie paste echter vaak niet bij het weer. Of hij was nog steeds te snel en piepten de wissers onaangenaam, of hij was te langzaam hetgeen het zicht tot de volgende interval weer teveel door regen of sneeuw beperkte. Sinds een kleine 20 jaar is er een extra nieuwe indeling van de interval-wisfunctie beschikbaar. Met tot wel zeven extra snelheden kan de interval-functie heel nauwkeurig op de heersende weersomstandigheden worden afgesteld. Ook deze functie wordt door een kleine extra ring direct acter de wis-spoel-functie van de kolomschakelaar bediend.
Positie van de kolomschakelaar
De stuurkomschakelaar(s) zit(ten) aan de stuurkolom direct achter het stuur. De schakelaar is dusdanig geplaatst dat hij goed met uitgestrekte wijs- en middelvinger kan worden bereikt. Zo kan de bestuurder veel aanstip- en schakelfuncties bedienen zonder dat hij zijn handen van het stuur hoeft te nemen. Alleen bij functies waarbij de kolomschakelaar om zijn eigen as moet worden gedraaid, wordt een hand van het stuur gehaald. Het gaat hier in de regel om de ruitenwisserinstallatie en de lichtbediening.
Defecten aan de kolomschakelaar
Een stuurkolomschakelaar is een belangrijk onderdeel voor de veilige bediening van de auto. Normaal gezien houdt hij het een heel autoleven lang uit, maar kan door ongunstige omstandigheden voortijdig beschadigd raken. De kolomschakelaar is een multifunctioneel onderdeel met elektronische en mechanische componenten. Deze kunnen rekken, roesten, afbreken of verbuigen. De roest van schakel- en sleepcontacten komt vooral bij cabrio's voor omdat de elektriciteit sterker aan het weer is blootgesteld dan bij wagen met een gesloten passagierscabine. Kolomschakelaars zijn op een zachte en discrete bediening ingesteld. Bij permanente "te harde" bediening kunnen de vergrendelingsschakelingen uitrekken. Dan wordt de bediening steeds gevoeliger totdat de stuurkolomschakelaar niet meer in de gewenste positie kan worden gezet.
De kolomschakelaar repareren
De uitdaging bij de reparatie van een stuurkolomschakelaar bestaat daarin, dat hij eerst helemaal moet worden gedemonteerd. Vroeger was dat geen probleem. Sinds de stuurwielen echter standaard met airbags zijn uitgerust, zijn reparaties aan de stuurkolomschakelaar moeilijker geworden. Een stuur met airbag demonteren vereist grote vakkennis. Anders dreigt een onbedoelde activering, hetgeen levensgevaarlijke sitaties kan veroorzaken. Uitgerekte, gebroken of anderszins versleten stuurkolomschakelaars kunnen echter meestal niet gerepareerd, doch enkel vervangen worden.
Stuurkolomschakelaar als vervangingsonderdeel kopen
Stuurkolomschakelaars zijn zeer specifieke onderdelen die enkel op een bepaald autotype binnen een bepaald merk passen. Dat beperkt de kring van producenten voor dit onderdeel sterk. Toch zijn er kwaliteitsverschillen. Daarom dient er bij dit belangrijke, multifunctionele onderdeel altijd erop te worden gelet, dat er een door de autoproducent gecertificeerde leverancier voor een nieuwe stuurkolomschakelaar wordt gekozen.