Koelmiddeltemperatuursensor Voor Top automodellen
- Koelmiddeltemperatuursensor VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Koelmiddeltemperatuursensor OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- Koelmiddeltemperatuursensor OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Koelmiddeltemperatuursensor FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- Koelmiddeltemperatuursensor RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Autolampen
(4758 artikelen)
Achterlichten
(10000 artikelen)
Sensoren
(10000 artikelen)
Slijtage indicator remblokken
(10000 artikelen)
Koplamp
(10000 artikelen)
Temperatuurvoeler (temperatuursensor)
(1729 artikelen)Koelmiddeltemperatuursensor defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Vermijdt oververhitting van de motor: de koelmiddeltemperatuursensor
De koelmiddeltemperatuursensor (koelvloeistoftemperatuursensor) is een klein, doch belangrijk onderdeel. Het bewaakt de motor en kan een noodloop inschakelen. Een defect wordt meestal gedetecteerd en gesignaleerd door de regeleenheid.
Functie van de koelmiddeltemperatuursensor
De koelmiddeltemperatuursensor houdt de temperatuur van de koelvloeistof in de gaten. De koelvloeistof stroomt door de motor en vermijdt oververhitting. Wanneer de koelvloeistof te heet wordt, kan de motor schade oplopen. In de meeste gevallen brandt de cilinderkoppakking door. Wanneer dan met de auto verder wordt gereden ondanks ontsnappende hete stoom, dreigt een onmiddellijk gevaar voor een vastgelopen zuiger hetgeen de motor onherstelbaar zou beschadigen. Om beschermende maatregelen in gang te zetten, zijn koelmiddeltemperatuursensors geïnstalleerd.
Op zijn minst drie sensors in de auto
Een auto heeft altijd drie sensors ingebouwd. Ze hebben de volgende taken:
- inschakelen van de radiateurventilator
- het aangeven van de koelmiddeltemperatuur op het dashboard
- de regeleenheid waarschuwen.
Wanneer de motortemperatuur de maximale veiligheidslimiet nadert, schakelt de radiateurventilator aan en leidt verse koele lucht door de radiateur en verlaagt zo de temperatuur van de koelvloeistof. Wanneer dit niet voldoende is, schakelt de regeleenheid de auto in noodloop of in het ergste geval helemaal uit. De derde sensor geeft de actuele temperatuur door die te zien is op het dashboard. In geval van oververhitting is dit gemarkeerd door een "rode zone" of het motorwaarschuwingslampje gaat branden.
Bouw van de koelmiddeltemperatuursensor
De motortemperatuursensor bestaat uit een dunne bimetalen strip, verbonden met twee contacten. De strip en de contacten zijn omgeven door een waterdichte behuizing. Wanneer de temperatuur verandert, buigt de bimetalen strip en verandert de elektrische weerstand. Dit wordt geregistreerd door de regeleenheid of andere sensors (de temperatuurindicatie of radiateurventilator) en zet hen in werking.
Defecten van de koelvloeistoftemperatuursensor
De zwakke plek van de sensor is zijn behuizing. Vocht dat erin doordringt, veroorzaakt roest van de interne contactpunten en de bimetalen strip. Deze bestaan alle uit dun metaal en roest vreet de binnenkant van de sensor volledig aan, hetgeen resulteert in het afgeven van foute gegevens door de sensor. De meeste wagens registreren dit. In oudere auto's kan dit een probleem betekenen omdat de interpretatie professionele expertise vereist. Een defecte sensor vertoont de volgende symptomen:
- de indicatie op het dashboard staat voorturend op "koud"
- de ventilator slaat niet aan of draait constant
- een koude motor start heel moeilijk
- verhoogd brandstofverbruik.
De auto is zodanig gebouwd dat hij in de regel geen directe schade oploopt vanwege een defecte sensor. Niettemin moet hij altijd worden vervangen om de auto in zijn normale conditie te brengen. Het vervangingsinterval van de temperatuursensors in de auto is door de autofabrikant vastgesteld. Het opvolgen van deze instructies en de geregelde vervanging van alle sensors houdt de auto vrij van mankementen op dit gebied.
Vervanging van de koelmiddeltemperatuursensor
Gelukkig is de koelmiddeltemperatuursensor een van de makkelijkst te vervangen sensors in de auto. De sensor is direct onder de radiateur te vinden. Het is een grote messing bout, die in de radiateur geschroefd zit. Hij moet er simpelweg worden uitgeschroefd en door een nieuw component vervangen. De sensors voor de dashboardindicatie en de regeleenheid zijn meestal direct naast elkaar gepositioneerd op een koelslang of de motor en met een klem bevestigd. Deze wordt met een dunne tang eruitgetrokken en de sensors verwijderd. Voorafgaand aan installatie van de nieuwe sensors worden de contactpunten gereinigd.
Kosten voor een koelmiddeltemperatuursensor
De simpele bouw en zijn brede inzetbaarheid maken de koelmiddeltemperatuursensor erg goedkoop. De prijs begint bij ca. 10 EUR en wordt bijna nooit hoger. Vervanging van een kapotte sensor is daarom een goedkope en snelle reparatie. Bij deze lage prijzen is preventieve vervanging van de koelmiddeltemperatuursensor ook geen probleem. Hiermee blijft u aan de veilige kant, wanneer u weet dat deze componenten nieuw zijn. Dit maakt het rijden veel ontspannender. Afhankelijk van de regeleenheid zou het kunnen dat de nieuwe sensors moeten worden ingeprogrammeerd. Informatie hierover kan gevonden worden in het onderhoudsboekje of de garage.