Koplamp voor jouw auto
Koplampen set Voor Top automodellen
- Koplampen VOLKSWAGEN GOLF
- Koplampen BMW 3-serie
- Voorlamp VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Koplampen OPEL ASTRA
- Koplampen VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Voorlamp FORD FOCUS
- AUDI A4
- Koplampen OPEL CORSA
- Koplampen MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Voorlamp AUDI A3
- FORD FIESTA
- Koplampen BMW 1-serie
- Koplampen VOLKSWAGEN PASSAT
- Voorlamp RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Koplampen SEAT IBIZA
- Koplampen SEAT LEON
- Voorlamp TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Koplamp defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Zien en gezien worden met de koplamp
De koplamp is een sterke, aan de voorkant van de auto aangebrachte lamp. Hij heeft een signaalfunctie en zorgt ervoor dat de bestuurder in het donker de straat vóór hem kan zien. Uit de ooit gebruikte carbidlampen heeft zich inmiddels een echt high-techproduct met tal van modules en functies ontwikkeld.
Onderdelen van een koplamp
Een koplamp bestaat uit de volgende componenten:
- lichtbron voor dimlicht
- lichtbron voor grootlicht
- reflector
- behuizing
- kap (bij moderne auto's van ca. 10 jaar oud)
- lichthoogteregeling
- optioneel: koplampreiniging (uitgezonderd xenon-koplampen, waarbij dit verplicht is)
Als lichtbron worden bij koplampen drie verschillende systemen gebruikt:
- gloeilampen
- xenon
- LED
- Gloeilampen zijn al decennia praktisch standaard bij koplampen. Ze zijn goedkoop in fabricage en ook makkelijk te vervangen. Hun verlichtingsprestatie is in de loop der jaren steeds beter geworden. Gloeilampen hebben echter een beperkte levensduur en een laag rendement. Het grootste deel van de energie gaat via warmtestraling verloren.
- Xenon-koplampen geven bijzonder krachtig licht. Ze zijn echter extreem duur en complex in productie. Xenon-koplampen hebben ook een begrensde levensduur en moeten altijd per paar worden vervangen. Dat maakt de reparatie van de verlichting bij de auto's in kwestie tot een behoorlijke kostenpost.
- LED-koplampen zie je nog niet zo vaak. Voor de signalisatieverlichting worden ze in toenemende mate standaard. Voor gebruik als actief dimlicht waren ze tot voor kort nog te zwak. De geschikte lampen zijn bepaald duur, al tekent zich een prijsverlaging af. Er zijn nu ook al de eerste LED-lampen die tegen de traditionele gloeilampen kunnen worden gewisseld. LED-lampen hebben een hoger rendement en een langere levensduur dan normale lampen.
- Reflector, behuizing en vooral de kap zijn aan slijtage onderhevig. Binnendringend vocht maakt de reflector blind. De kunststoffen kap van de koplamp wordt mettertijd dof door UV-straling van de zon en schurende zanddeeltjes in de rijwind. Ook de behuizing kan aan zijn houder door trillingen van de motor vroeg of laat afbreken. Tot op zekere hoogte kan dergelijke schade worden gerepareerd, bijvoorbeeld door de kunststoffen koplampkap voorzichtig te polijsten. Bij een breuk van de behuizing of blind geworden reflector rest meestal slechts de vervanging.
De lichthoogteregeling van de koplamp is een aparte module. Bij de meeste auto's van vandaag betreft dit een kleine elektromotor. Oudere wagens, zoals bijvoorbeeld de Fiat Cinquecento zijn voorzien van een hydraulische lichthoogteregeling. Deze systemen zijn zeer schadegevoelig en vaak duur in reparatie. Veel van deze wagens landden daarom voortijdig op de schroothoop omdat deze module was uitgevallen. De koplampreiniging is bij de xenon-koplampen verplicht, bij alle andere auto's optioneel. Hij bestaat uit een wassproeier, meestal aangesloten aan de ruitenwisinstallatie. De in de 1980er jaren in zwang zijnde koplampreinigingssystemen met aparte, kleine wisserarm worden vandaag de dag niet meer gebruikt.
Defecten van de koplamp
Het meest optredende defect van een koplamp betreft de lamp. Een gloeilamp zou zonder gereedschap en binnen enkele minuten te vervangen moeten zijn. In werkelijkheid is dit tegenwoordig niet meer in alle gevallen vanzelfsprekend. Verder gaan koplampen door eerder beschreven oorzaken kapot: binnendringend water, blinde reflectoren en kappen of gebroken behuizing. Bovendien zijn koplampen door frontale botsingen altijd als eerste getroffen. Bij ongevallenreparatie zijn ze daarom een standaard vervangingsonderdeel.
Nieuwe koplamp kopen
De prijs van een nieuwe koplamp hangt sterk van constructie en auto af. Bij goedkope en compacte auto's beginnen koplampen bij minder dan 50 EUR. Complexe xenon-koplampen kosten al gauw een aantal honderd tot ver boven de duizend euro per stuk. Hier kunnen kortingen en speciale aanbiedingsacties een behoorlijke besparing opleveren. Daarom is het altijd de moeite waard, prijzen te vergelijken. Daarbij dient u wel altijd op merkkwaliteit te letten. Alleen originele onderdelen met de juiste certificatie garanderen de gewenste prestatie.