Drukgroep voor jouw auto
Drukgroep Voor Top automodellen
- Drukgroep koppeling VOLKSWAGEN GOLF
- Drukgroep koppeling BMW 3-serie
- Koppeling drukplaat VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Drukgroep koppeling OPEL ASTRA
- Drukgroep koppeling VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Koppeling drukplaat FORD FOCUS
- AUDI A4
- Drukgroep koppeling OPEL CORSA
- Drukgroep koppeling MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Koppeling drukplaat AUDI A3
- FORD FIESTA
- Drukgroep koppeling BMW 1-serie
- Drukgroep koppeling VOLKSWAGEN PASSAT
- Koppeling drukplaat RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Drukgroep koppeling SEAT IBIZA
- Drukgroep koppeling SEAT LEON
- Koppeling drukplaat TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Drukgroep defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Koppelen en ontkoppelen – de drukgroep
De drukgroep is een onderdeel van de enkelvoudige droge plaatkoppeling en vormt een eenheid met het vliegwiel. De koppelingsschijf zit losjes erin geplaatst. De drukgroep is samen met het ontkoppelingslager instrumenteel voor de ontkoppeling. Andere namen voor de drukgroep zijn ook wel drukring, drukveer of veerschijf. Hij mag echter niet met de koppelingsschijf worden verward.
Constructie en functie van de drukgroep
Vliegwiel, koppelingsschijf en drukgroep hebben een gecompliceerde constructie en hun functie wordt pas duidelijk bij nader onderzoek. Het meest opvallende deel van een drukgroep is de ringvormige veer, een ster van metalen veren. Deze worden samengedrukt door het ontkoppelingslager hetgeen een tegendruk genereert. Deze tegendruk ontkoppelt het lager wanneer het koppelingspedaal wordt losgelaten en brengt het pedaal terug in zijn originele positie. Wat belangrijk is om te weten: de veerschijf loopt verder aan de rand van de drukgroep en genereert een omkeereffect. Tijdens het rijden drukken de uitstekende delen van de veer de koppelingsschijf tegen het vliegwiel. Wanneer zij dit niet zouden doen, zou de bestuurder zijn voet continu op het koppelingspedaal moeten houden en alleen voor ontkoppeling mogen loslaten. Nu vindt ontkoppeling alleen plaats wanneer er op het pedaal wordt getrapt en het ontkoppelingslager wordt geactiveerd. Loslaten deactiveert hem dan weer.
Defecten van de veerschijf
De constructie van de drukgroep is complex. Het gebruik van minderwaardige onderdelen of het overslaan van vervangingsintervallen kan een reeks defecten veroorzaken. De lamellen van de veer kunnen breken of hun spanning verliezen. De verbinding met het vliegwiel kan verloren gaan wanneer de montagebouten afbreken of losraken door trillingen. Losse componenten in een koppeling zijn heel gevaarlijk voor de motor, de versnelling als ook voor de koppelingsunit zelf omdat zij heel snel aanzienlijke schade kunnen aanrichten.
Vervanging van de drukgroep
De drukgroep is een onderdeel van de koppeling. Aangezien de koppeling altijd als gehele set met al zijn bewegende onderdelen wordt vervangen, hoort de drukgroep hier ook bij. Het zou een misplaatste zuinigheid betekenen om de drukgroep afzonderlijk te vervangen en het vliegwiel, ontkoppelingslager en vooral de koppelingsschijf te blijven gebruiken. Met een complete vervanging van alle onderdelen wordt de koppeling in een compleet vernieuwde toestand gebracht, hetgeen u zonder twijfel veilig naar het volgende vervangingsinterval voert.
Reparatie van de koppeling
Helaas liggen de tijden toen een koppeling gebruikersvriendelijk binnen een half uur kon worden gerepareerd, ver achter ons. Veel doe-het-zelvers hebben heimwee naar de oude Opel Kadett E, een mijlpaal van eenvoudige reparatie op dit punt. De vervanging van een koppelingsunit is in principe niet heel erg moeilijk, maar vereist speciaal gereedschap en veel tijd. De koppeling wordt onderlangs gerepareerd. Het enige alternatief voor vervanging van de koppeling via de onderkant van de auto is de demontage van de gehele motor en versnelling. Bij sommige wagens kan dit ook niet anders. Als vuistregel voor automonteurs geldt: wanneer er meer dan drie grote reparaties van de motor nodig zijn, moeten motor en versnelling worden gedemonteerd. Dus wanneer behalve de koppeling, de V-snaar, cilinderkoppakking, oliepanpakking en het koelingsysteem onderhoud behoeven, maakt demontage van de motor het werk aanzienlijk eenvoudiger. Een motorsteun dient hier bij de hand te worden gehouden. Over het algemeen is deze procedure aanzienlijk eenvoudiger dan werken onder de auto zonder hefbrug. Wanneer u enkel de koppeling vervangt, is veiligheid de eerste prioriteit. Dit geldt met name voor het opkrikken van de auto. Plaats de auto nooit op keien of blokken hout. Het enige goedgekeurde gereedschap zijn professionele, robuuste bokken, die de auto volledig ondersteunen tijdens de reparatie. Een gewone krik mag alleen worden gebruikt om de auto op de bokken te plaatsen. Voor het werken onder de auto is het veel te gevaarlijk.
Het werk vereenvoudigen met de centreerdoorn
De koppelingsschijf is losjes tussen het vliegwiel en de drukgroep geplaatst. Het vastschroeven van de drukgroep fixeert de koppelingsschijf zodat hij niet meer kan bewegen. Wanneer hij niet precies gecentreerd is, past de hoofdas van de versnellingsbak niet meer. Het gebruik van de centreerdoorn verhindert dit euvel. Dit gereedschap is verkrijgbaar in de onderdelenhandel. Het kan eventueel ook zelf worden gemaakt met een stuk buis en een rol tape.
Kosten voor een drukgroep
De drukgroep kost afzonderlijk tussen de 50 en 200 EUR. Zoals eerder vermeld, dient deze niet afzonderlijk te worden vervangen maar enkel als een set samen met alle andere koppelingsonderdelen.