00#
55-8762

Drukgroep voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Drukgroep - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Koppeling drukplaat van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Drukgroep ervaring
  • MAPCO Drukgroep ervaring
  • SACHS Drukgroep ervaring
  • VALEO Drukgroep ervaring
  • JP GROUP Drukgroep ervaring
  • JAPANPARTS Drukgroep ervaring
  • BLUE PRINT Drukgroep ervaring
  • SASIC Drukgroep ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs LuK Koppeling drukplaat
  • Koop hier aan de beste prijs JC PREMIUM Koppeling drukplaat
  • Koop hier aan de beste prijs BUGIAD Koppeling drukplaat
  • Koop hier aan de beste prijs ASHIKA Koppeling drukplaat
  • Koop hier aan de beste prijs at autoteile germany Koppeling drukplaat
  • Koop hier aan de beste prijs NTY Koppeling drukplaat
  • Koop hier aan de beste prijs Oyodo Koppeling drukplaat
  • Koop hier aan de beste prijs JPN Koppeling drukplaat
  • VIKA
  • SIEGEL AUTOMOTIVE
  • AISIN
  • KAWE

Drukgroep defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Koppelen en ontkoppelen – de drukgroep

De drukgroep is een onderdeel van de enkelvoudige droge plaatkoppeling en vormt een eenheid met het vliegwiel. De koppelingsschijf zit losjes erin geplaatst. De drukgroep is samen met het ontkoppelingslager instrumenteel voor de ontkoppeling. Andere namen voor de drukgroep zijn ook wel drukring, drukveer of veerschijf. Hij mag echter niet met de koppelingsschijf worden verward.

Constructie en functie van de drukgroep

Vliegwiel, koppelingsschijf en drukgroep hebben een gecompliceerde constructie en hun functie wordt pas duidelijk bij nader onderzoek. Het meest opvallende deel van een drukgroep is de ringvormige veer, een ster van metalen veren. Deze worden samengedrukt door het ontkoppelingslager hetgeen een tegendruk genereert. Deze tegendruk ontkoppelt het lager wanneer het koppelingspedaal wordt losgelaten en brengt het pedaal terug in zijn originele positie. Wat belangrijk is om te weten: de veerschijf loopt verder aan de rand van de drukgroep en genereert een omkeereffect. Tijdens het rijden drukken de uitstekende delen van de veer de koppelingsschijf tegen het vliegwiel. Wanneer zij dit niet zouden doen, zou de bestuurder zijn voet continu op het koppelingspedaal moeten houden en alleen voor ontkoppeling mogen loslaten. Nu vindt ontkoppeling alleen plaats wanneer er op het pedaal wordt getrapt en het ontkoppelingslager wordt geactiveerd. Loslaten deactiveert hem dan weer.

Defecten van de veerschijf

De constructie van de drukgroep is complex. Het gebruik van minderwaardige onderdelen of het overslaan van vervangingsintervallen kan een reeks defecten veroorzaken. De lamellen van de veer kunnen breken of hun spanning verliezen. De verbinding met het vliegwiel kan verloren gaan wanneer de montagebouten afbreken of losraken door trillingen. Losse componenten in een koppeling zijn heel gevaarlijk voor de motor, de versnelling als ook voor de koppelingsunit zelf omdat zij heel snel aanzienlijke schade kunnen aanrichten.

Vervanging van de drukgroep

De drukgroep is een onderdeel van de koppeling. Aangezien de koppeling altijd als gehele set met al zijn bewegende onderdelen wordt vervangen, hoort de drukgroep hier ook bij. Het zou een misplaatste zuinigheid betekenen om de drukgroep afzonderlijk te vervangen en het vliegwiel, ontkoppelingslager en vooral de koppelingsschijf te blijven gebruiken. Met een complete vervanging van alle onderdelen wordt de koppeling in een compleet vernieuwde toestand gebracht, hetgeen u zonder twijfel veilig naar het volgende vervangingsinterval voert.

Reparatie van de koppeling

Helaas liggen de tijden toen een koppeling gebruikersvriendelijk binnen een half uur kon worden gerepareerd, ver achter ons. Veel doe-het-zelvers hebben heimwee naar de oude Opel Kadett E, een mijlpaal van eenvoudige reparatie op dit punt. De vervanging van een koppelingsunit is in principe niet heel erg moeilijk, maar vereist speciaal gereedschap en veel tijd. De koppeling wordt onderlangs gerepareerd. Het enige alternatief voor vervanging van de koppeling via de onderkant van de auto is de demontage van de gehele motor en versnelling. Bij sommige wagens kan dit ook niet anders. Als vuistregel voor automonteurs geldt: wanneer er meer dan drie grote reparaties van de motor nodig zijn, moeten motor en versnelling worden gedemonteerd. Dus wanneer behalve de koppeling, de V-snaar, cilinderkoppakking, oliepanpakking en het koelingsysteem onderhoud behoeven, maakt demontage van de motor het werk aanzienlijk eenvoudiger. Een motorsteun dient hier bij de hand te worden gehouden. Over het algemeen is deze procedure aanzienlijk eenvoudiger dan werken onder de auto zonder hefbrug. Wanneer u enkel de koppeling vervangt, is veiligheid de eerste prioriteit. Dit geldt met name voor het opkrikken van de auto. Plaats de auto nooit op keien of blokken hout. Het enige goedgekeurde gereedschap zijn professionele, robuuste bokken, die de auto volledig ondersteunen tijdens de reparatie. Een gewone krik mag alleen worden gebruikt om de auto op de bokken te plaatsen. Voor het werken onder de auto is het veel te gevaarlijk.

Het werk vereenvoudigen met de centreerdoorn

De koppelingsschijf is losjes tussen het vliegwiel en de drukgroep geplaatst. Het vastschroeven van de drukgroep fixeert de koppelingsschijf zodat hij niet meer kan bewegen. Wanneer hij niet precies gecentreerd is, past de hoofdas van de versnellingsbak niet meer. Het gebruik van de centreerdoorn verhindert dit euvel. Dit gereedschap is verkrijgbaar in de onderdelenhandel. Het kan eventueel ook zelf worden gemaakt met een stuk buis en een rol tape.

Kosten voor een drukgroep

De drukgroep kost afzonderlijk tussen de 50 en 200 EUR. Zoals eerder vermeld, dient deze niet afzonderlijk te worden vervangen maar enkel als een set samen met alle andere koppelingsonderdelen.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Drukgroep
Drukgroep koppeling SACHS PERFORMANCE 883082 001424
  • Type: MF240
  • Diameter [mm]: 240
  • Versterkte uitvoering
  • Enkel in combinatie met: 881864 ...
  • Conditie:  Geheel nieuw
883082 001424 SACHS PERFORMANCE Drukgroep koppeling auto prijs
SACHS PERFORMANCE | 88...
508,09 €
Conditie:  Geheel nieuw
Drukgroep
Koppeling drukplaat SACHS 3082 121 031
  • Type: M228
  • Diameter [mm]: 228
  • Conditie:  Geheel nieuw
3082 121 031 SACHS Koppeling drukplaat auto prijs
SACHS | 3082 121 031
105,49 €
Conditie:  Geheel nieuw
Drukgroep
Drukgroep SACHS PERFORMANCE 883082 001243
  • Diameter [mm]: 240
  • Versterkte uitvoering
  • Type: M240
  • Enkel in combinatie met: 881864 ...
  • Productlijn: Performance
  • Conditie:  Geheel nieuw
883082 001243 SACHS PERFORMANCE Drukgroep auto prijs
SACHS PERFORMANCE | 88...
516,74 €
Conditie:  Geheel nieuw
Schroef, drukgroep
Drukgroep koppeling AIC 58142
  • Schroefdraadmaat: M8 x 13mm
  • Conditie:  Geheel nieuw
58142 AIC Drukgroep koppeling auto prijs
AIC | 58142
2,50 €
Conditie:  Geheel nieuw
Drukgroep
Koppeling drukplaat SACHS PERFORMANCE 883082 002352
  • Diameter [mm]: 240
  • Type: M240
  • Versterkte uitvoering
  • Koppeling: voor voertuigen met éénplaatskoppeling
  • Enkel in combinatie met: 881864 ......
  • Productlijn: Performance
  • Conditie:  Geheel nieuw
883082 002352 SACHS PERFORMANCE Koppeling drukplaat auto prijs
SACHS PERFORMANCE | 88...
526,31 €
Conditie:  Geheel nieuw
Drukgroep
Drukgroep SACHS PERFORMANCE 883082 999645
  • Diameter [mm]: 228
  • Versterkte uitvoering
  • Type: M228
  • Productlijn: Performance
  • Conditie:  Geheel nieuw
883082 999645 SACHS PERFORMANCE Drukgroep auto prijs
SACHS PERFORMANCE | 88...
354,91 €
Conditie:  Geheel nieuw
Drukgroep
Drukgroep koppeling BLUE PRINT ADN13286N
  • Diameter [mm]: 251
  • Gewicht [kg]: 6,250
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
ADN13286N BLUE PRINT Drukgroep koppeling auto prijs
BLUE PRINT | ADN13286N
80,89 €
Conditie:  Geheel nieuw
Schroef, drukgroep
Koppeling drukplaat TOPRAN 117 245
  • Schroefdraadmaat: M 6
  • Spoed [mm]: 1
  • Kwaliteitsgraad: 10.9
  • Totale lengte [mm]: 20,2
  • Schroeflengte onder kop [mm]: 16
  • Schroefkop-/moerprofiel: Binnen veeltandig
  • Diameter [mm]: 10,3
  • Sleutelwijdte: 6
  • Conditie:  Geheel nieuw
117 245 TOPRAN Koppeling drukplaat auto prijs
TOPRAN | 117 245
1,05 €
Conditie:  Geheel nieuw
Drukgroep
Drukgroep SACHS 3082 156 031
  • Type: M228
  • Diameter [mm]: 228
  • Conditie:  Geheel nieuw
3082 156 031 SACHS Drukgroep auto prijs
SACHS | 3082 156 031
87,38 €
Conditie:  Geheel nieuw
Drukgroep
Drukgroep koppeling SACHS PERFORMANCE 883082 999707
  • Diameter [mm]: 240
  • Versterkte uitvoering
  • Type: MF240
  • Productlijn: Performance
  • Conditie:  Geheel nieuw
883082 999707 SACHS PERFORMANCE Drukgroep koppeling auto prijs
SACHS PERFORMANCE | 88...
528,18 €
Conditie:  Geheel nieuw
Schroef, drukgroep
Koppeling drukplaat TRUCKTEC AUTOMOTIVE 01.67.154
  • Voor OE nummer: 914112 010025
  • Lengte [mm]: 45
  • Schroefdraadmaat: M10 x 1,5
  • Conditie:  Geheel nieuw
01.67.154 TRUCKTEC AUTOMOTIVE Koppeling drukplaat auto prijs
TRUCKTEC AUTOMOTIVE | ...
4,85 €
Conditie:  Geheel nieuw
Drukgroep
Drukgroep SACHS PERFORMANCE 883082 001422
  • Diameter [mm]: 240
  • Type: M240
  • Versterkte uitvoering
  • Koppeling: voor voertuigen met éénplaatskoppeling
  • Enkel in combinatie met: 881864 ......
  • Productlijn: Performance
  • Conditie:  Geheel nieuw
883082 001422 SACHS PERFORMANCE Drukgroep auto prijs
SACHS PERFORMANCE | 88...
490,96 €
Conditie:  Geheel nieuw