Druklager voor jouw auto
Koppelingsdruklager Voor Top automodellen
- Druklager koppeling VOLKSWAGEN GOLF
- Druklager koppeling BMW 3-serie
- Koppeling lager VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Druklager koppeling OPEL ASTRA
- Druklager koppeling VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Koppeling lager FORD FOCUS
- AUDI A4
- Druklager koppeling OPEL CORSA
- Druklager koppeling MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Koppeling lager AUDI A3
- FORD FIESTA
- Druklager koppeling BMW 1-serie
- Druklager koppeling VOLKSWAGEN PASSAT
- Koppeling lager RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Druklager koppeling SEAT IBIZA
- Druklager koppeling SEAT LEON
- Koppeling lager TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Druklager defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Soepel en gladjes ontkoppelen: het ontkoppelingslager
De verbinding tussen motor en versnelling in de auto is als een scheidbare koppeling ingericht. Een roterende unit wordt in het midden gescheiden terwijl de rotatie nog steeds plaatsvindt. Dit gecompliceerde mechanische proces moet deugdelijk gelagerd zijn aan alle kanten. Een deel van deze inrichting is het ontkoppelingslager.
Constructie en positie van het ontkoppelingslager
Het ontkoppelingslager is geconcipieerd als een naaldlager, een langwerpige bus met cilindrische rollers aan de binnenkant geplaatst, die door smering op hun plaats worden gehouden. Eenmaal geïnstalleerd kunnen de naalden er niet meer uitvallen dankzij de hoofdas van de versnellingsbak. Het ontkoppelingslager is een component van de koppeling, geïnstalleerd tussen motor en versnelling. Het zit vóór de drukgroep van de koppeling en bij het koppelen drukt het tegen de lamellen en komt de veerdruk op de drukgroep vrij waardoor het koppel van de motor naar de versnelling wordt gescheiden.
Defecten van het ontkoppelingslager
De delicatie lagernaalden kunnen mettertijd hun precisie verliezen. Wrijving en belasting verandert hun grootte en ze kunnen enigszins buigen. Een roller die uit de bus valt, is fataal. Alhoewel het een klein onderdeel betreft, kan het veel schade in de versnellingsbak aanrichten. Wanneer het ontkoppelingslager zijn slijtagegrens nadert, is dit als een ritmisch fluiten te horen. Het fluiten is aanvankelijk zacht, maar wordt gaandeweg luider. Ontkoppeling verloopt niet langer goed er is weerstand van het koppelingspedaal voelbaar.
Reparatie van het ontkoppelingslager
Het ontkoppelingslager wordt nooit gerepareerd maar altijd compleet vervangen. De oorzaak van een kapot ontkoppelingslager is bijna altijd dezelfde: het naaldlager werd niet vernieuwd ter gelegenheid van het laatste koppelingsonderhoud. Het is heel belangrijk, de koppeling altijd als set te vervangen. Elke bediening van het koppelingspedaal verslijt de veerschijf. Het ontkoppelingslager staat onder dezelfde druk. Koppelingsschijf en ontkoppelingslager slijten tegelijkertijd. Daarom: zelfs al ziet de koppelingsschijf er nog prima uit, toch moet hij samen met het ontkoppelingslager worden vernieuwd. Dit garandeert een nieuwe toestand van het gehele systeem. Voor demontage van het ontkoppelingslager moet de koppelingsschijf worden verwijderd. Hierdoor is het onderhoud van dit onderdeel eender als algemeen koppelingsonderhoud.
Veiligheid gaat vóór
Wanneer de motor-versnellingscombinatie niet geheel wordt gedemonteerd t.b.v. de vervanging van de koppeling, wordt deze altijd via de onderkant van de auto gerepareerd. Teneinde de doe-het-zelver geslaagd en veilig onder de auto te laten werken, zijn bepaalde veiligheidsmaatregelen nodig. De auto moet vast staan, gezekerd tegen wegglijden of vallen van de ondersteunende constructie. Houtblokken en grote keien zijn definitief ongeschikt. Wanneer een hefplatform niet voorhanden is, moeten professionele assteunen worden gebruikt. Oprijplaten zijn minder geschikt. Voor de vervanging van de koppeling moet het linker voorwiel worden verwijderd. Wanneer de auto op twee oprijplaten staat, compromitteert dit de stabiele positie. De auto moet met de juiste steunplekken op de assteunen staan. Wanneer de steun ergens anders op de onderplaat wordt aangezet kan dit
- schade aan de beplating
- vervorming van de carrosserie
veroorzaken. Vooral de binnenste zijdorpels zijn hier gevoelig voor. Andere contactpunten dan de kriksteunpunten deuken gemakkelijk in. In het ergste geval kan een verkeerd geplaatste assteun een vervorming van de gehele carrosserie veroorzaken. Dit betekent doorgaans een financieel total loss. Wanneer de motor verwijderd moet worden voor de vervanging van het ontkoppelingslager, kunnen meteen de volgende onderdelen ook worden vervangen:
- distributieriem
- bougies
- spruitstukpakking
- cilinderkoppakking
- oliepanpakking
- thermostaat
- temperatuursensors
- evt. koelslangen.
Ook al lijken deze onderdelen intact te zijn of is het vervangingsinterval nog niet bereikt, moeten ze toch vernieuwd worden. De gelegenheid is gewoonweg te gunstig om er geen gebruik van te maken ter vervanging van deze goedkope doch belangrijke componenten.
Kosten voor een ontkoppelingslager
Een enkel ontkoppelingslager kost tussen 15 – 70 EUR voor een doorsnee auto. Voor luxe auto's, bijv. Porsche of Jaguar kan een ontkoppelingslager op meer dan 150 EUR komen. De komplete koppelingsset, afhankelijk van de auto, begint bij 70 EUR. Wanneer het dubbelmassa-vliegwiel al voorbij ¾ van zijn levensduur is, moet dit ook worden vervangen. U bespaart zich dan een hoop werk wanneer hij aan zijn vervangingsinterval toe is.