Hulpkoppelingscilinder voor jouw auto

Hulpkoppelingscilinder Voor Top automodellen
- Hulpkoppelingscilinder VOLKSWAGEN GOLF
- Hulpkoppelingscilinder BMW 3-serie
- Hulpcilinder koppeling VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Hulpkoppelingscilinder OPEL ASTRA
- Hulpkoppelingscilinder VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Hulpcilinder koppeling FORD FOCUS
- AUDI A4
- Hulpkoppelingscilinder OPEL CORSA
- Hulpkoppelingscilinder MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Hulpcilinder koppeling AUDI A3
- FORD FIESTA
- Hulpkoppelingscilinder BMW 1-serie
- Hulpkoppelingscilinder VOLKSWAGEN PASSAT
- Hulpcilinder koppeling RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Hulpkoppelingscilinder SEAT IBIZA
- Hulpkoppelingscilinder SEAT LEON
- Hulpcilinder koppeling TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Hulpkoppelingscilinder defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Koppelingswerkcilinder: veel voorkomende defecten en handleiding voor vervanging
De koppelingswerkcilinder is een essentieel onderdeel van de koppeling en onmisbaar voor zijn geregeld functioneren. Een mankement of defect kan het hele koppelingssysteem beïnvloeden. Wij tonen u hoe een koppelingswerkcilinder functioneert en hoe de defecten eraan te herkennen. Verder bieden wij een stap-voor-stap-handleiding voor vervanging van de koppelingswerkcilinder aan.
De koppeling en de koppelingswerkcilinder in een overzicht
Een hydraulische koppeling is voorzien van een koppelingswerkcilinder en een hoofdcilinder. Het trappen op het koppelingspedaal zet de krachtoverbrenging van de hoofdcilinder d.m.v. hydraulische vloeistof naar de koppelingswerkcilinder in werking, die op zijn beurt de kracht doorgeeft aan het zogenaamde koppelingsdruklager dat de koppeling opent en zo de directe krachtstroom van de motor en de versnelling onderbreekt. De koppelingswerkcilnder en de hoofdcilinder zijn kleine hydraulische pompen die aan de schotwand en de versnellingsbak bevestigd zijn tussen versnelling en motorblok. Dit maakt vervanging in geval van defect behoorlijk gecompliceerd.
Hoe herken je defecten van de koppelingswerkcilinder?
Helaas zijn defecten van de koppelingswerkcilinder niet zo zeldzaam als we wel zouden willen en hangen deze niet in de laatste plaats af van de individuele rijstijl. De meest gebruikelijke symptomen zijn:
- onvolledige koppeling en ontkoppeling
- schokkende koppeling en ontkoppeling
- een hoorbaar geluid tijdens het koppelen
- lekkende hydraulische vloeistof uit de koppelingswerkcilinder
- schurende koppeling
- verhoogd brandstofverbruik.
Zelf vervangen of naar de garage?
Ambitieuze doe-het-zelvers kunnen de demontage en installatie van de koppelingswerkcilinder zonder problemen zelf uitvoeren. U dient er zich echter wel van bewust te zijn dat het om een gecompliceerde reparatie gaat die een hoop tijd in beslag neemt, aangezien de koppeling en de versnelling moeten worden gedemonteerd. Verder zijn de onderdelen tamelijk duur en een preventieve vervanging kan onvoordelig uitvallen. Tijdens de reparatie of door een voorafgaande diagnose zou duidelijk moeten worden of de hoofd- dan wel de koppelingswerkcilinder defect is teneinde een doelgerichte vervanging te kunnen uitvoeren. Op voorwaarde dat u over het juiste gereedschap beschikt en een hefbrug bij de hand heeft, kunt u met een doe-het-zelfreparatie een hoop geld besparen. Een vakgarage berekent tussen de de zes en acht arbeidsuren voor de vervanging van een koppelingswerkcilinder.
Vervanging van de koppelingswerkcilinder: stap voor stap
De volgende handleiding varieert afhankelijk van auto en model. De hoeveelheid werk hangt vooral af van de motor en de inrichting van de motorruimte. Bij sommige auto's is de vervanging van de koppelingswerkcilinder niet al te veel werk. In andere gevallen zijn onderdelen zodanig geïnstalleerd dat de versnelling en deel van de koppeling moeten worden gedemonteerd om toegang te krijgen tot de koppelingswerkcilinder en de hoofdcilinder. We starten onze handleiding bij het moment dat de koppelingswerkcilinder vrij toegankelijk is voor de monteur.
- Begin met het afkoppelen en zekeren van alle leidingen. Dit voorkomt overmatige lekkage van hydraulische vloeistof. Vergewis u ervan dat er geen vuil in de leidingen terechtkomt.
- Verwijder verbindingen en schroef bouten los.
- Verwijder de koppelingswerkcilinder.
- Het moeilijkste deel begint met de montage.
- Installeer de koppelingswerkcilinder zodanig dat de ontkoppelingshefboom optimaal gepositioneerd is.
- Schroef de koppelingswerkcilinder stevig vast en verbind alle leidingen en kabels.
- Ontlucht de koppeling. Hiertoe wordt een slang met de koppelingswerkcilinder verbonden, die naar de tank met hydraulische vloeistof loopt. Trap nu op het koppelingspedaal totdat er geen luchtbellen meer te zien zijn.
Let bij reparatie van de koppelingswerkcilinder altijd op het volgende:
- ontlucht altijd de koppeling na reparatie
- zie erop toe dat er geen vuil in de hydraulische slangen terechtkomt
- zie toe op een perfecte verbinding tussen ontkoppelingshefboom en koppelingswerkcilinder.
Kosten
De kosten zijn moeilijk te bepalen en hangen voor een groot gedeelte af van hoe versleten de andere koppelingsonderdelen zijn. Over het algemeen kost een nieuwe koppeling tussen de 100 en 400 EUR, afhankelijk van autofabrikant en -model. De vereiste demontage van de versnelling neemt tussen de 2 en 4 uur in beslag, hetgeen vervanging in de garage tamelijk duur maakt. Houd daarom rekening met kosten tussen de 400 en 1200 EUR afhankelijk van de auto, voor een totale vervanging van de koppeling.