00#
98-5260

Hulpkoppelingscilinder voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Hulpkoppelingscilinder - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Koppelingscilinder van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Hulpkoppelingscilinder ervaring
  • FEBI BILSTEIN Hulpkoppelingscilinder ervaring
  • A.B.S. Hulpkoppelingscilinder ervaring
  • MAPCO Hulpkoppelingscilinder ervaring
  • VAICO Hulpkoppelingscilinder ervaring
  • BREMBO Hulpkoppelingscilinder ervaring
  • ATE Hulpkoppelingscilinder ervaring
  • SACHS Hulpkoppelingscilinder ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs TRW Koppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs VALEO Koppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs TOPRAN Koppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs SWAG Koppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs METZGER Koppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Koppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Koppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Koppelingscilinder
  • MEAT & DORIA
  • VEMO
  • BLUE PRINT
  • ABE

Hulpkoppelingscilinder defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Koppelingswerkcilinder: veel voorkomende defecten en handleiding voor vervanging

De koppelingswerkcilinder is een essentieel onderdeel van de koppeling en onmisbaar voor zijn geregeld functioneren. Een mankement of defect kan het hele koppelingssysteem beïnvloeden. Wij tonen u hoe een koppelingswerkcilinder functioneert en hoe de defecten eraan te herkennen. Verder bieden wij een stap-voor-stap-handleiding voor vervanging van de koppelingswerkcilinder aan.

De koppeling en de koppelingswerkcilinder in een overzicht

Een hydraulische koppeling is voorzien van een koppelingswerkcilinder en een hoofdcilinder. Het trappen op het koppelingspedaal zet de krachtoverbrenging van de hoofdcilinder d.m.v. hydraulische vloeistof naar de koppelingswerkcilinder in werking, die op zijn beurt de kracht doorgeeft aan het zogenaamde koppelingsdruklager dat de koppeling opent en zo de directe krachtstroom van de motor en de versnelling onderbreekt. De koppelingswerkcilnder en de hoofdcilinder zijn kleine hydraulische pompen die aan de schotwand en de versnellingsbak bevestigd zijn tussen versnelling en motorblok. Dit maakt vervanging in geval van defect behoorlijk gecompliceerd.

Hoe herken je defecten van de koppelingswerkcilinder?

Helaas zijn defecten van de koppelingswerkcilinder niet zo zeldzaam als we wel zouden willen en hangen deze niet in de laatste plaats af van de individuele rijstijl. De meest gebruikelijke symptomen zijn:

  • onvolledige koppeling en ontkoppeling
  • schokkende koppeling en ontkoppeling
  • een hoorbaar geluid tijdens het koppelen
  • lekkende hydraulische vloeistof uit de koppelingswerkcilinder
  • schurende koppeling
  • verhoogd brandstofverbruik.

Zelf vervangen of naar de garage?

Ambitieuze doe-het-zelvers kunnen de demontage en installatie van de koppelingswerkcilinder zonder problemen zelf uitvoeren. U dient er zich echter wel van bewust te zijn dat het om een gecompliceerde reparatie gaat die een hoop tijd in beslag neemt, aangezien de koppeling en de versnelling moeten worden gedemonteerd. Verder zijn de onderdelen tamelijk duur en een preventieve vervanging kan onvoordelig uitvallen. Tijdens de reparatie of door een voorafgaande diagnose zou duidelijk moeten worden of de hoofd- dan wel de koppelingswerkcilinder defect is teneinde een doelgerichte vervanging te kunnen uitvoeren. Op voorwaarde dat u over het juiste gereedschap beschikt en een hefbrug bij de hand heeft, kunt u met een doe-het-zelfreparatie een hoop geld besparen. Een vakgarage berekent tussen de de zes en acht arbeidsuren voor de vervanging van een koppelingswerkcilinder.

Vervanging van de koppelingswerkcilinder: stap voor stap

De volgende handleiding varieert afhankelijk van auto en model. De hoeveelheid werk hangt vooral af van de motor en de inrichting van de motorruimte. Bij sommige auto's is de vervanging van de koppelingswerkcilinder niet al te veel werk. In andere gevallen zijn onderdelen zodanig geïnstalleerd dat de versnelling en deel van de koppeling moeten worden gedemonteerd om toegang te krijgen tot de koppelingswerkcilinder en de hoofdcilinder. We starten onze handleiding bij het moment dat de koppelingswerkcilinder vrij toegankelijk is voor de monteur.

  • Begin met het afkoppelen en zekeren van alle leidingen. Dit voorkomt overmatige lekkage van hydraulische vloeistof. Vergewis u ervan dat er geen vuil in de leidingen terechtkomt.
  • Verwijder verbindingen en schroef bouten los.
  • Verwijder de koppelingswerkcilinder.
  • Het moeilijkste deel begint met de montage.
  • Installeer de koppelingswerkcilinder zodanig dat de ontkoppelingshefboom optimaal gepositioneerd is.
  • Schroef de koppelingswerkcilinder stevig vast en verbind alle leidingen en kabels.
  • Ontlucht de koppeling. Hiertoe wordt een slang met de koppelingswerkcilinder verbonden, die naar de tank met hydraulische vloeistof loopt. Trap nu op het koppelingspedaal totdat er geen luchtbellen meer te zien zijn.

Let bij reparatie van de koppelingswerkcilinder altijd op het volgende:

  • ontlucht altijd de koppeling na reparatie
  • zie erop toe dat er geen vuil in de hydraulische slangen terechtkomt
  • zie toe op een perfecte verbinding tussen ontkoppelingshefboom en koppelingswerkcilinder.

Kosten

De kosten zijn moeilijk te bepalen en hangen voor een groot gedeelte af van hoe versleten de andere koppelingsonderdelen zijn. Over het algemeen kost een nieuwe koppeling tussen de 100 en 400 EUR, afhankelijk van autofabrikant en -model. De vereiste demontage van de versnelling neemt tussen de 2 en 4 uur in beslag, hetgeen vervanging in de garage tamelijk duur maakt. Houd daarom rekening met kosten tussen de 400 en 1200 EUR afhankelijk van de auto, voor een totale vervanging van de koppeling.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Hulpkoppelingscilinder
Koppelingscilinder RIDEX 620S0148
  • Diameter [mm]: 22,2
  • Schroefdraadmaat 1: 1x M12x1.0
  • Materiaal: Aluminium
  • Conditie:  Geheel nieuw
620S0148 RIDEX Koppelingscilinder auto prijs
RIDEX | 620S0148
31,71 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hulpkoppelingscilinder
Hulpcilinder koppeling RIDEX 620S0017
  • Materiaal: GFK (met glasvezel versterkte kunststof)
  • Afstand van de bevestigingsbouten [mm]: 65
  • Aantal gaten voor montage: 2
  • Schroefdraadmaat: plug-in connect.sys., 12 x 9
  • Zuigerdiameter [mm]: 19,05
  • Systeemvulhoeveelheid in acht nemen
  • Conditie:  Geheel nieuw
620S0017 RIDEX Hulpcilinder koppeling auto prijs
RIDEX | 620S0017
32,20 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hulpkoppelingscilinder
Hulpkoppelingscilinder RIDEX 620S0021
  • Afstand tussen de bevestigingsgaten [mm]: 60
  • Gatdiameter [mm]: 20,64
  • Materiaal: Aluminium
  • Schroefdraadmaat 1: 1x M10x1.0
  • Aantal gaten voor montage: 2
  • Conditie:  Geheel nieuw
620S0021 RIDEX Hulpkoppelingscilinder auto prijs
RIDEX | 620S0021
20,55 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Hulpkoppelingscilinder
Koppelingscilinder SACHS 6283 605 040
6283 605 040 SACHS Koppelingscilinder auto prijs
SACHS | 6283 605 040
40,38 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hulpkoppelingscilinder
Hulpcilinder koppeling RIDEX 620S0022
  • Gatdiameter [mm]: 23,81
  • Materiaal: Gietijzer
  • Afstand tussen de bevestigingsgaten [mm]: 65
  • Schroefdraadmaat 1: 1x M12x1.0
  • Aantal gaten voor montage: 2
  • Conditie:  Geheel nieuw
620S0022 RIDEX Hulpcilinder koppeling auto prijs
RIDEX | 620S0022
21,96 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Hulpkoppelingscilinder
Hulpkoppelingscilinder BREMBO E 23 012
  • Materiaal: Gietijzer
  • Schroefdraadmaat: 12 x 1
  • Remsysteem: Bendix/Bosch
  • Gatdiameter [mm]: 25,4
  • voor artikelnummer: 8102
  • Conditie:  Geheel nieuw
E 23 012 BREMBO Hulpkoppelingscilinder auto prijs
BREMBO | E 23 012
22,45 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hulpkoppelingscilinder
Koppelingscilinder BREMBO E 06 001
  • Materiaal: Gietijzer
  • Schroefdraadmaat: 10 x 1
  • Gatdiameter [mm]: 20,64
  • Afstand tussen de bevestigingsgaten [mm]: 60
  • voor artikelnummer: 3600
  • Conditie:  Geheel nieuw
E 06 001 BREMBO Koppelingscilinder auto prijs
BREMBO | E 06 001
28,14 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hulpkoppelingscilinder
Hulpcilinder koppeling SACHS 3981 000 066
  • aanvullende informatie: Actuator
  • Conditie:  Geheel nieuw
3981 000 066 SACHS Hulpcilinder koppeling auto prijs
SACHS | 3981 000 066
303,95 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hulpkoppelingscilinder
Hulpkoppelingscilinder SACHS 6283 600 590
  • Aantal gaten voor montage: 2
  • Conditie:  Geheel nieuw
6283 600 590 SACHS Hulpkoppelingscilinder auto prijs
SACHS | 6283 600 590
40,86 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hulpkoppelingscilinder
Koppelingscilinder BREMBO E 06 003
  • Materiaal: Gietijzer
  • Schroefdraadmaat: 10 x 1
  • Remsysteem: FTE
  • Gatdiameter [mm]: 22,2
  • Afstand tussen de bevestigingsgaten [mm]: 60
  • Conditie:  Geheel nieuw
E 06 003 BREMBO Koppelingscilinder auto prijs
BREMBO | E 06 003
29,91 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hulpkoppelingscilinder
Hulpcilinder koppeling VALEO 874703
  • Gatdiameter 1 [mm]: 19,05
  • Materiaal: Kunststof
  • Gewicht [kg]: 0,22
  • voor fabrikantnummer: KN19020.4.1
  • Conditie:  Geheel nieuw
874703 VALEO Hulpcilinder koppeling auto prijs
VALEO | 874703
27,92 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hulpkoppelingscilinder
Hulpkoppelingscilinder BREMBO E 06 002
  • Materiaal: Gietijzer
  • Schroefdraadmaat: 10 x 1
  • Remsysteem: FTE
  • Gatdiameter [mm]: 20,64
  • Afstand tussen de bevestigingsgaten [mm]: 60
  • voor artikelnummer: 3604
  • Conditie:  Geheel nieuw
E 06 002 BREMBO Hulpkoppelingscilinder auto prijs
BREMBO | E 06 002
32,67 €
Conditie:  Geheel nieuw