Koppelingskabel voor jouw auto

Koppelingskabel Voor Top automodellen
- Koppelingskabel VOLKSWAGEN GOLF
- Koppelingskabel BMW 3-serie
- Koppelingskabel VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Koppelingskabel OPEL ASTRA
- Koppelingskabel VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Koppelingskabel FORD FOCUS
- AUDI A4
- Koppelingskabel OPEL CORSA
- Koppelingskabel MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Koppelingskabel AUDI A3
- FORD FIESTA
- Koppelingskabel BMW 1-serie
- Koppelingskabel VOLKSWAGEN PASSAT
- Koppelingskabel RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Koppelingskabel SEAT IBIZA
- Koppelingskabel SEAT LEON
- Koppelingskabel TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Koppelingskabel defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Mechanische verbinding met de versnellingsbak: de koppelingskabel
De koppelingskabel vormt de krachtverbinding tussen koppelingspedaal en versnellingsbak die de hefboombeweging van het pedaal naar de hoofdcilinder overbrengt. De koppelingskabel is een eenvoudig technisch onderdeel dat over het algemeen zonder problemen kan worden vervangen.
Constructie en positie
De koppelingskabel is een bowdenkabel die door een holle huls loopt. Aan beide uiteinden heeft de koppelingskabel speciale houders die van auto tot auto verschillen. De bowdenkabel wordt in zijn huls gesmeerd door een droog smeersel, meestal talkpoeder of aluminiumoxide. Alhoewel de bowdenkabel aan beide uiteinden open is, beschermt het smeermiddel de metaaldraden waaruit hij bestaat afdoende tegen vocht. De koppelingskabel verbindt het ontkoppelingslager direct met het koppelingspedaal. Vaak is hij ook tussen pedaal en hoofdcilinder gelegd. Vandaag de dag wordt zijn taak op den duur door volledig hydraulische systemen overgenomen.
Defecten van de koppelingskabel
Twee omstandigheden maken de koppelingskabel rijp voor vervanging:
- uitrekken
- breken.
Een kabel die gaandeweg rekt, wordt uiteindelijk te lang om zijn taak goed te vervullen. De meeste kabels kunnen worden aangepast om het rekken te compenseren. Niettemin wordt een rekkende kabel steeds dunner en een breuk is dan vroeger of later onvermijdelijk, In de meeste gevallen breekt de koppelingskabel plotseling en trekt dan het pedaal buiten bereik in het uiteinde van de voetenruimte. De koppeling functioneert niet meer en de auto moet worden weggesleept. De oorzaak van rekken of breken van de koppelingskabel is meestal vocht. Wanneer het smeermiddel muf is geworden, wordt de kabel niet langer tegen roest beschermd. Roest laat de kabel zwellen hetgeen wrijving in de huls veroorzaakt. De wrijving tussen huls en draden doet de kabel rekken. Vroeger of later is de kabel volledig verroest en de schade breidt zich steeds verder uit.
Symptomen van een kapotte koppelingskabel
Een defecte koppelingskabel wordt opgemerkt doordat het koppelingspedaal een schurend geluid maakt wanneer er op wordt getrapt. Het gebruik van het pedaal wordt zwaarder. Dit geeft duidelijk aan de de kabel tegen de huls schuurt. Bij wijze van noodreparatie kan een behandeling met WD-40 of kruipolie een optie zijn en dit wordt bij voorkeur door twee personen uitgevoerd: de ene trapt voortdurend op het koppelingspedaal terwijl de andere de blootliggende kabel royaal met kruipolie besproeit. Dit wordt herhaald totdat de weerstand en het knarsende geluid is verdwenen. Dit is echter geen permanente oplossing. De vervanging van de koppelingskabel is nu onvermijdelijk.
Reparatie
Een koppelingskabel kan niet worden gerepareerd, enkel vervangen. Reparatiepogingen hebben ook geen zin met prijzen voor een nieuw vervangingsonderdeel die bij 15 EUR beginnen. Weinig of geen gereedschap is nodig voor de vervanging van een koppelingskabel. Niettemin moet er veilig onder de auto worden gewerkt. Oprijplaten zijn hiervoor ideaal. Deze bieden een zekere stabiliteit en voldoende ruimte om de kabelvervanging onder de wagen uit te voeren. Oprijplaten zijn verkrijgbaar in de onderdelenhandel aan ongeveer 25 EUR per stuk. Na vervanging van de koppelingskabel moet de koppeling worden afgesteld. Dit verschilt van auto tot auto en daarom is een bij het automodel horende reparatiehandleiding voor deze reparatie onmisbaar.