Koppelingsplaat voor jouw auto

Koppelingsschijf Voor Top automodellen
- Koppelingsplaat VOLKSWAGEN GOLF
- Koppelingsplaat BMW 3-serie
- Koppelingsschijf VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Koppelingsplaat OPEL ASTRA
- Koppelingsplaat VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Koppelingsschijf FORD FOCUS
- AUDI A4
- Koppelingsplaat OPEL CORSA
- Koppelingsplaat MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Koppelingsschijf AUDI A3
- FORD FIESTA
- Koppelingsplaat BMW 1-serie
- Koppelingsplaat VOLKSWAGEN PASSAT
- Koppelingsschijf RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Koppelingsplaat SEAT IBIZA
- Koppelingsplaat SEAT LEON
- Koppelingsschijf TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Koppelingsplaat defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Verbindt de motor en versnelling: de koppelingsschijf
De koppelingsschijf als centraal onderdeel van het gehele koppelingssysteem is verantwoordelijk voor de ontkoppeling van de verbinding tussen motor en versnellingsbak. De koppelingsschijf is een slijtageonderdeel met een beperkte levensduur. De vervanging is tamelijk gecompliceerd, alhoewel doe-het-zelvers het met wat oefening en vaardigheid voor elkaar zouden moeten krijgen.
Taak van de koppeling
Het door de motor geleverde koppel is variabel op basis van het toerental en de compressie. Voor normaal rijden is de zogenaamde "motortoerentalbereik" niet groot genoeg. Het heeft een aanpasbare koppelconversie en toerental nodig om de auto veilig en gerieflijk in het verkeer te bewegen. Voor het optrekken heeft de auto een lagere overbrengingsverhouding nodig om het traagheidsmoment van de auto te overwinnen. Bij hogere snelheden moet de overbrengingsverhouding hoger liggen teneinde de wielen snel genoeg te laten draaien om voldoende snelheid te bereiken. Bovendien kan door ontkoppeling van het motorkoppel en versnelling de motor stationair draaien. Met de koppelingsschijf als centraal element maakt de koppeling dit allemaal mogelijk.
Constructie en positie
De koppelingsschijf is een ronde metalen schijf met een interne vertanding. Aan de ene kant is hij voorzien van een wrijvingslaag die doet denken aan de voering op remschoenen of -blokken. Verder is de koppelingsschijf uitgerust met componenten zoals lamellen en veren ter ondersteuning van zijn functie. De voering van de koppeling maakt de koppelingschijf tot slijtageonderdeel. Vroeger of later is de voering totaal versleten en kan de koppeling tussen motor en versnelling niet meer tot stand worden gebracht. De koppeling zit in de koppelingsklok direct tussen motor en versnellingsbak, waardoor hij moeilijk toegankelijk is.
Defecten van de koppelingsschijf
Normaal gezien verslijt de koppelingsschijf geleidelijk totdat de koppeling het uiteindelijk laat afweten. Optrekken van de auto verloopt niet langer synchroon met het stijgende toerental. Vaak doet een versleten koppelingsschijf van zich horen met een schurend geluid. Langzaam en zwaar rijden is een typisch symptoom van een versleten koppeling. In zeldzame gevallen barst de koppelingsplaat. Een luid geratel komt dan uit de koppelingsklok en rijden is niet langer mogelijk.
Reparatie van de koppelingsschijf
Het volgende mag duidelijk zijn: in principe wordt een koppeling als set vervangen. In het kader van dit onderhoud zou alles wat door de autofabrikant wordt aanbevolen, moeten worden vervangen. Wanneer een koppeling is versleten, zijn het ontkoppelingslager en alle andere vervangbare onderdelen aan het einde van hun latijn. In dit geval heeft foute spaarzaamheid ernstige gevolgen. Vervanging van de koppeling is een reparatie voor gevorderden. De motor moet van de versnelling worden gescheiden. Dit is uiterst ingewikkeld en vereist speciaal gereedschap zoals bijvoorbeeld professionele garagekrikken om de auto te zekeren en een krik voor de versnellingsbak.
Maak het werk eenvoudiger met een centreerdoorn
De koppelingsschijf is losjes in de transmissie geplaatst en moet nauwkeurig gecentreerd worden. Wanneer hier fouten worden gemaaakt, verbindt de versnelling niet met de motor. Een centreerdoorn is onmisbaar gereedschap bij deze reparatie. Eventueel kunt u er zelf een maken m.b.v. een stuk buis en een rol tape. Houd hem bij de hand voor de reparatie.
Versnellingsbakolie verversen en dubbelmassa-vliegwiel vervangen
Demontage van de versnellingsbak vereist het aftappen van de versnellingsbakolie. Dit is een uitstekende gelegenheid voor verversing. Een kritisch element is het dubbelmassa-vliegwiel. Wanneer de auto er een heeft, moet het tegelijk met de koppeling worden vervangen. Met 600 EUR is het nogal duur ondanks zijn beperkte levensduur. Daarom is het niet de moeite waard, de koppelingsschijf te vervangen en de hele koppeling na twintigduizend kilometer nog eens uit elkaar te moeten halen, enkel om het dubbelmassa-vliegwiel te vervangen.
Prijs van een koppelingsschijf
De prijs van een enkele koppelingsschijf begint bij ongeveer 40 EUR. Kosten voor een complete set met alle bijbehorende onderdelen starten bij ca. 100 EUR. Het is altijd belangrijk merkkwaliteit van een professionele detailhandel te kiezen. Zo heeft u lange tijd plezier van uw gerepareerde koppeling.