Koppelingsset voor jouw auto
Koppeling set Voor Top automodellen
- Koppelingskit VOLKSWAGEN GOLF
- Koppelingskit BMW 3-serie
- Complete koppelingsset VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Koppelingskit OPEL ASTRA
- Koppelingskit VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Complete koppelingsset FORD FOCUS
- AUDI A4
- Koppelingskit MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Koppelingskit OPEL CORSA
- Complete koppelingsset AUDI A3
- FORD FIESTA
- Koppelingskit BMW 1-serie
- Koppelingskit VOLKSWAGEN PASSAT
- Complete koppelingsset MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Koppelingskit SEAT IBIZA
- Koppelingskit SEAT LEON
- Complete koppelingsset AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Koppelingsset defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Verse koppeling, prima auto
Vervanging van de koppeling is een omslachtige operatie. Het frist de wagen wel weer behoorlijk op en zorgt ervoor dat het weer prettig rijden is. Bovendien verhoogt een ververste koppeling de waarde van een wagen aanzienlijk.
Zonder koppeling gaat het niet
De koppeling brengt de kracht van de motor aan de versnelling over. Wanneer deze overbrenging gestoord is, rijdt de auto niet meer goed. Alhoewel de motor hoge toeren draait, komt de wagen maar langzaam vooruit en uiteindelijk helemaal niet meer. Een defecte koppeling zet een wagen vroeg of laat stil. Een intacte koppeling trekt hem weer vlot. Niettemin mag u bij de vervanging van de koppeling niet beknibbelen, maar dient u meteen alles te vervangen wat erbij hoort.
Altijd de hele koppelingsset vervangen
De koppeling zelf bestaat uit een schijf met daarop aangebrachte slijtagevoering. Deze voering slijt geleidelijk af totdat hij helemaal verdwenen is. Dan ontkoppelt hij niet meer behoorlijk en de auto rijdt slecht of helemaal niet meer. Niettemin bestaat een koppelingsset uit nog andere onderdelen dan alleen de schijf. Dit zijn:
- vliegwiel
- koppelingsplaat
- koppelingsdruklager
- koppelingsdrukplaat
- schroevenset
Deze unit slijt relatief gelijkmatig. De koppelingsplaat is meestal de eerste die verslijt, kort daarop gevolgd door het koppelingsdruklager. Zo volgt het ene onderdeel het andere op. Het is daarom dringend aangeraden, altijd de gehele koppelingsset te vervangen. Anders loopt u gevaar, de net gerepareerde koppeling alweer open te moeten gooien.
Koppeling zelf repareren
Oude auto's hebben het voordeel dat u er relatief ongehinderd aan kan sleutelen. Loopt een reparatiepoging dan toch mis, kan hij eenvoudigweg naar de schroothoop en door een andere budgetauto worden vervangen. Voor de vervanging van een koppeling dient u over enige ervaring te beschikken. Het is in principe niet heel moeilijk. De auto moet echter grotendeels worden gedemonteerd. Onervaren doe-het-zelvers kunnen aan dit project lelijk hun vingers branden. Met oefening en ervaring kan echter iedereen tot een echte professionele koppelingvervanger uitgroeien. In principe is het proces als volgt:
- linker voorwiel verwijderen
- spoorstang losmaken en remschijf naar achteren klappen
- aandrijfas verwijderen
- versnellingsbakolie aftappen
- versnellingsbak losmaken
- koppelingskabel losmaken
- versnellingsbak van de motor scheiden
- oude koppelingsset demonteren
- nieuwe koppelingsset monteren
- koppelingsplaat centreren
en tenslotte alles weer in elkaar zetten. Hiervoor moet echter op twee dingen worden gelet: veiligheid en slijtageonderdelen.
Veiligheid gaat voor
Voor de vervanging van de koppeling moet de auto worden opgekrikt. Een gewone krik is hiervoor niet voldoende. Ideaal is een autobrug. Op zijn minst heeft u een autosteun nodig om veilig onder de auto te kunnen werken. Bij het vervangen van een koppelingsset bent u ook beter niet alleen. Een assistent vereenvoudigt de klus aanzienlijk en kan in noodgevallen hulp halen.
Wanneer alles toch al uit elkaar ligt
De vervanging van een koppelingsset is een intensieve ingreep in de automechaniek. Veel onderdelen moeten losgemaakt en gedemonteerd worden: Dit is meteen de ideale gelegenheid om alle verdacht uitziende onderdelen te vervangen. Spoorstangen, askogels, rubberen buffers, ashoezen: de lijst van gedemonteerde onderdelen is gewoon te lang. Het is daarom zinvol, een week voorafgaand aan de koppelingsvervanging eens onder de auto te gaan liggen. Met een vooraf-check weet u precies welke onderdelen aan vervanging toe zijn. Daarmee bespaart u zich de ergernis, een bijna versleten onderdeel te monteren of de werkzaamheden te moeten onderbreken.
Grote prijsverschillen bij de koppelingsset
Wie op zoek is naar een nieuwe koppelingsset, zal verrast zijn: de prijsverschillen zijn bepaald groot. Wij raden echter altijd aan, op merkkwaliteit te letten. Ook al kost een nieuwe koppelingsset meer dan tweehonderd euro – de auto zal het u in dank afnemen. Bovendien zorgen de tweemassavliegwielen voor grote prijsverschillen bij koppelingssets. Weliswaar wordt de levensduur van een tweemassavliegwiel met ca. 160.000 km aangegeven. Het heeft echter weinig zin, een koppelingsset na 120.000 km te vervangen en het oude tweemassavliegwiel dan verder te gebruiken. De waardestijging compenseert op dit punt de extra kosten.