00#
91-0114

Krukas voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Krukas - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Krukas van toonaangevende fabrikanten

  • JP GROUP Krukas ervaring
  • JAPANPARTS Krukas ervaring
  • BLUE PRINT Krukas ervaring
  • BUGIAD Krukas ervaring
  • ASHIKA Krukas ervaring
  • IPSA Krukas ervaring
  • KOLBENSCHMIDT Krukas ervaring
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE Krukas ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs VIKA Krukas
  • Koop hier aan de beste prijs Borsehung Krukas
  • Koop hier aan de beste prijs OE Germany Krukas
  • Koop hier aan de beste prijs JPN Krukas
  • Koop hier aan de beste prijs BF Krukas
  • Koop hier aan de beste prijs DT Spare Parts Krukas
  • Koop hier aan de beste prijs JAPKO Krukas
  • Koop hier aan de beste prijs AUGER Krukas
  • ET ENGINETEAM
  • TEDGUM
  • S-TR
  • FAST

Krukas defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

De motor loopt als een klok met de krukas

De krukas is het beslissende onderdeel, dat uit op-en-neerbewegingen van de zuiger een draaibeweging maakt. Hij zit diep in het motorblok. Zijn vervanging staat gelijk met een grote motorrevisie.

Werkwijze van de krukas

De krukas is een stang uit één stuk die van een sterk trapprofiel is voorzien. Aan de afzonderlijke bochten worden de zuigerstangen bevestigd die wederom aan de zuigers in de cilinders zijn geschroefd. Een motor heeft altijd maar één krukas, eender hoeveel cilinderbanken hij bezit. De krukas steekt in ieder geval in de richting van de koppeling uit het motorblok. Dit is het punt waar de in de cilinder gegenereerde drukkracht in een bruikbare draaibeweging wordt omgezet. De as wordt ter aansturing van de nokkenas en voor de aandrijving van de nevenaggregaten gebruikt. Daarvoor heeft hij oftewel een intern liggend tandwiel waaraan een distributieketting is bevestigd. Alternatief kan de motor door een distributieriem worden aangedreven. In dat geval steekt de nokkenas aan beide kanten uit het motorblok. Aan de krukas zit dan een riemschijf bevestigd. De tweezijdse afdichting gebeurt met simmerringen. De door de as aangedreven aggregaten zijn de dynamo, servopomp, oliepomp, waterpomp en de koelcompressor. Dit gebeurt meestal door een multiriem.

Schade aan krukassen

Schade aan de krukas komt gelukkig zelden voor. De as kan aan alle contactpunten afslijpen of door materiaalmoeheid totaal breken. Oorzaken voor schade aan de krukas zijn meestal materiaalmoeheid of onvoldoende smering. Een motor is echter zo gebouwd dat de lagerschalen aan de drijfstangen en de hoofdlagers eerst uitvallen. Dit wordt door een onrustig draaien van de motor en sterke trillingen vastgesteld. Breekt de krukas echter door, is een totale vernieling van de motor meestal onvermijdelijk. De grote krachten breken door de behuizing en vervormen de gehele motorarchitectuur dusdanig dat hij alleen nog maar compleet vervangen kan worden. Een eenvoudige, doch enigszins dure truc kan nauwkeurige informatie verschaffen, of aan de krukas op spoedige schade kan worden gerekend: de lagerschalen van de drijfstang en het hoofdlager bestaan doorgaans uit sinterbrons. Met een analyse van een proefmonster uit de motorolie kan precies worden vastgesteld of zich daarin afslijtsel van de lagers bevindt. Wanneer de lagers reeds sterk versleten zijn, zal de krukas ook weldra beschadigd raken. Een voortijdige vervanging van de lagers kan deze schade afwenden en daarmee voor een aanzienlijk goedkopere reparatie zorgen. Een analyse van de motorolie kost ca. 50 euro.

Vervanging van de krukas

De reparatie van de krukas is zeer omslachtig. Het eenvoudigst is deze reparatie bij staande lijnmotoren. Daarvoor wordt de motorolie afgetapt en de oliepan verwijderd. De hoofdlagers en drijfstanglagers worden losgemaakt. Vervolgens kan de krukas langs onderen eruit worden getrokken. Een nieuwe krukas moet ingeslepen en uitgebalanceerd zijn; anders wordt hij door de sterke eigen dynamiek weer vernield. Omdat de zuigers bij verwijdering van de krukas zeer goed toegankelijk zijn, is dit een goede gelegenheid om de zuigerveren te vervangen. Met deze snelle en voordelige maatregel wordt sluipend compressieverlies effectief vermeden. Vanzelfsprekend dient men de loopvlakken van de zuigers op groeven te inspecteren. De vervanging van een krukas is ook een geliefde tuning-maatregel. Met een verandering van de kantelhoek kan onder omstandigheden en in verbinding met andere maatregelen de prestatie van de motor worden verhoogd. Dit is echter alleen een taak voor uitgesproken motorspecialisten.

Kwaliteit van krukassen met originele onderdelen

Krukassen zijn, naast de cilinderkop het meest belaste onderdeel in de auto. Hun vervaardiging is een precisiewerk, vooral wat de nabehandeling door slijpen en uitbalanceren betreft. Het vroegst door vervanging getroffen zijn krukassen van brommers en motorfietsen. Deze hebben aanzienlijk hogere toerentallen dan auto's hetgeen tot snellere slijtage leidt. Een autokrukas kost doorgaans meerdere honderd euro's.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Krukas
Krukas ET ENGINETEAM HK0207
  • Verwerking: Gesmeed
  • Conditie:  Geheel nieuw
HK0207 ET ENGINETEAM Krukas auto prijs
ET ENGINETEAM | HK0207
445,67 €
Conditie:  Geheel nieuw
Krukas
Krukas IPSA CK005500
  • Materiaal: Gietijzer
  • Slag [mm]: 90
  • Conditie:  Geheel nieuw
CK005500 IPSA Krukas auto prijs
IPSA | CK005500
786,12 €
Conditie:  Geheel nieuw
Krukas
Krukas FAST FT51759
FT51759 FAST Krukas auto prijs
FAST | FT51759
384,24 €
Conditie:  Geheel nieuw
Krukas
Krukas BF 20050365101
  • Aantal Contragewichten: 8
  • Conditie:  Geheel nieuw
20050365101 BF Krukas auto prijs
BF | 20050365101
752,16 €
Conditie:  Geheel nieuw
Krukas
Krukas OE Germany 01 0300 651000
01 0300 651000 OE Germany Krukas auto prijs
OE Germany | 01 0300 6...
1022,79 €
Conditie:  Geheel nieuw
Krukas
Krukas ET ENGINETEAM HK0205VR3
  • Verwerking: gekraakt
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met flens
  • Kettingtype: Simplex
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met lagers
  • Conditie:  Geheel nieuw
HK0205VR3 ET ENGINETEAM Krukas auto prijs
ET ENGINETEAM | HK0205VR3
815,58 €
Conditie:  Geheel nieuw
Krukas
Krukas IPSA CK001800
  • Materiaal: Gietijzer
  • Conditie:  Geheel nieuw
CK001800 IPSA Krukas auto prijs
IPSA | CK001800
582,86 €
Conditie:  Geheel nieuw
Krukas
Krukas IPSA CK005402
  • Materiaal: Gegoten staal
  • Versterkte uitvoering
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met balansgewichten
  • Aantal: 8
  • Conditie:  Geheel nieuw
CK005402 IPSA Krukas auto prijs
IPSA | CK005402
904,95 €
Conditie:  Geheel nieuw
Krukas
Krukas ET ENGINETEAM HK0206VR1
  • Emissienorm: Euro 6
  • Materiaal: Gietijzer
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met lagers
  • Conditie:  Geheel nieuw
HK0206VR1 ET ENGINETEAM Krukas auto prijs
ET ENGINETEAM | HK0206VR1
531,06 €
Conditie:  Geheel nieuw
Krukas
Krukas ET ENGINETEAM HK0214VR1
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met lagers
  • Conditie:  Geheel nieuw
HK0214VR1 ET ENGINETEAM Krukas auto prijs
ET ENGINETEAM | HK0214VR1
373,77 €
Conditie:  Geheel nieuw
Krukas
Krukas IPSA CK000601
  • Verwerking: Gesmeed
  • Conditie:  Geheel nieuw
CK000601 IPSA Krukas auto prijs
IPSA | CK000601
445,08 €
Conditie:  Geheel nieuw
Krukas
Krukas ET ENGINETEAM HK0207VR2
  • Complete set
  • Verwerking: Gesmeed
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met lagers
  • Conditie:  Geheel nieuw
HK0207VR2 ET ENGINETEAM Krukas auto prijs
ET ENGINETEAM | HK0207VR2
668,33 €
Conditie:  Geheel nieuw