Chassisbalk auto achter en vóór

Langsliggers Voor Top automodellen
- Chassisbalk VOLKSWAGEN GOLF
- Chassisbalk BMW 3-serie
- Langsliggers VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Chassisbalk OPEL ASTRA
- Chassisbalk VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Langsliggers FORD FOCUS
- AUDI A4
- Chassisbalk OPEL CORSA
- Chassisbalk MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Langsliggers AUDI A3
- FORD FIESTA
- Chassisbalk BMW 1-serie
- Chassisbalk VOLKSWAGEN PASSAT
- Langsliggers RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Chassisbalk SEAT IBIZA
- Chassisbalk SEAT LEON
- Langsliggers TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Chassisbalk defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Drager van de autovoorkant: de langsdrager
De langsdrager is een dragend deel van de carrosserie. Hij is aan de voorkant van de auto te vinden. Functie van de langsdrager Dit onderdeel moet een hele reeks taken vervullen:
- Bevestigingspunt voor losschroefbare en vast verbonden onderdelen
- Verstevigingselement voor de carrosserie
- Kreukelement bij frontale botsingen
Aan de langsdrager wordt bij de meeste wagens het spatbord geschroefd. Bovendien wordt daaraan ook de dwarsbalk van de voorkant bevestigd, die bij veel wagens losgemaakt kan worden. De langsdrager is aan de wielkast en de dekplaat vastgelast. Zo geeft hij de auto de noodzakelijke weerstand tegen doorbuigen. De langsdrager is een kokerprofiel dat in geval van botsing gecontroleerd vervormt. Daarmee is het een belangrijk element voor de veiligheid van de auto.
Defecten aan de langsdrager
De langsdrager bestaat uit meervoudig gebogen, gelast van gaten voorzien profiel uit staal. De grootste vijand van dit onderdeel is daarom de roest. Zoals alle holle profielen aan de wagen zijn langsdragers bijzonder gevoelig voor interne roest. Ze worden weliswaar in de fabriek al van een roestbeschermingslaag voorzien. Kleine krassen door het aanlassen en monteren van onderdelen kunnen echter al roestplekken vormen. Als dragend onderdeel is een defecte langsdrager relevant voor de hoofdkeuring. Wordt aan dit onderdeel roestschade vastgesteld, krijgt de auto geen keuringsvignet. Een andere schadepost is de vervorming na een ongeluk. Van rechtbuigen van de langsdrager kan geen sprake zijn. Daarom is ook in dit geval een complete vervanging aan de orde.
Reparatie van de langsdrager
Een langsdrager kan als dragend onderdeel slechts zeer beperkt worden gerepareerd. De hoofdkeuring ziet een "opgelapte" langsdrager niet graag en keurt dan ook gauw af. Daarom is de meest verstandige reparatie van dit onderdeel de complete vervanging. De correcte montage van een langsdrager is essentieel voor de gehele geometrie van de wagen. Er is veel kennis en vakmanschap voor nodig om een langsdrager correct te lassen. Deze taak is daarom voor technische leken meestal niet uitvoerbaar. Een professionele carrosserie-reparateur is voor dit werk het juiste adres. Om kosten te besparen, kan een doe-het-zelver echter veel bij wijze van voorbereiding voor de vervanging van een langsdrager doen. Daarbij hoort de volledige verwijdering van alle aangeschroefde onderdelen. Ook het afzagen met een snijschijf van de beschadigde langsdrager en het afslijpen van de contactpunten kan zelfstandig worden ondernomen. Wanneer de vakgarage de nieuwe langdrager alleen nog maar moet vastlassen, blijven de kosten voor deze reparatie binnen de perken.
Kwaliteit van vervangings-langdragers
Bij alle onderdelen die voor de dragende en geometrische functie van een auto verantwoordelijk zijn, is de hoogste nauwkeurigheid verplicht. Jammer genoeg staan veel buitenlandse producenten van vervangingsonderdelen aanzienlijke afwijkingen van de voorgeschreven tolerantie toe. Dit kan bij de montagepoging vernietigend werken. De verschillen in tussenruimten leidt ertoe, dat aanbouwonderdelen niet meer kunnen worden gemonteerd. Daarom is merkkwaliteit van gecertificeerde producenten voor alle dragende onderdelen van een carrosserie absoluut geboden. Reparatiepogingen met goedkope en slecht passende lasonderdelen kan tot totale schade aan een auto leiden.
Wanneer langsdragers zijn doorgeroest...
De langsdrager van een auto is slechts een van veel kokerprofielen. Bovendien is hij op geen stukken na het enige onderdeel dat bijzonder gevoelig voor roest is. Wanneer de langsdrager omwille van roest moet worden vervangen, is het dringend aangeraden ook alle andere onderdelen van de carrosserie op roest te inspecteren. Dat geldt vooral voor de sideskirts en alle metalen onderdelen van de achterkant. Meestal is op deze plekken veel eerder vergevorderde roest te vinden dan aan de langsdrager.
Verzegeling uit voor- en nazorg
U bespaart uzelf dure reparaties van de langsdrager wanneer u tijdig een verzegeling van het holle profiel doorvoert. Daarmee wordt het ontstaan van roestplekken effectief vermeden en de levensduur van de gehele carrosserie verhoogd. Dat geldt tevens voor de nieuw aangelaste langsdragers.