Luchtmassameter (LMM) voor jouw auto
LMM Voor Top automodellen
- Luchtmassameter VOLKSWAGEN GOLF
- Luchtmassameter BMW 3-serie
- MAF sensor VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Luchtmassameter OPEL ASTRA
- Luchtmassameter VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- MAF sensor FORD FOCUS
- AUDI A4
- Luchtmassameter MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Luchtmassameter OPEL CORSA
- MAF sensor AUDI A3
- FORD FIESTA
- Luchtmassameter BMW 1-serie
- Luchtmassameter VOLKSWAGEN PASSAT
- MAF sensor MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Luchtmassameter SEAT IBIZA
- Luchtmassameter SEAT LEON
- MAF sensor AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Luchtmassameter (LMM) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Schone verbranding en laag brandstofverbruik dankzij de luchtmassameter
De luchtmassameter is een belangrijk onderdeel van de moderne aansturing van verbrandingsmotoren. Hij zorgt voor een schone verbranding, ontziet de kalalysator en helpt, brandstof te besparen. Andere benamingen voor de luchtmassameter zijn luchtmassasensor of luchtstromingssensor. Ook de aanduiding MAF-sensor en MAP-sensor zijn gebruikelijk.
De taak van de luchtmassameter
Bij een verbrandingsmotor wordt een gedefinieerd mengsel uit zuurstof en brandstof tot een gecontroleerde explosie gebracht. De ontstaande explosiedruk drijft alle mechanische onderdelen van de wagen tot aan de wielen aan. Opdat de verbranding zoveel mogelijk druk genereert, moet het mengsel uit zuurstof en brandstof in de juiste verhouding staan. Ontvangt de verbrandingsruimte te weinig brandstof en teveel zuurstof, spreekt met van een "mager mengsel". De gevolgen zijn prestatieverlies en een oververhitting van de motor. Wordt echter teveel brandstof en te weinig zuurstof verbrand, gaat veel benzine of diesel verloren. Het gevolg is een "te vette" verbranding. De gevolgen zijn sterke roetvorming, verhoogd brandstofverbruik en dreigende zware schade aan de katalysator. Een onderdeel van de moderne motorbediening is daarom de luchtmassameter. Hij berekent permanent de exacte hoeveelheid van de binnenstromende zuurstofatomen. Deze waarde wordt aan de regeleenheid doorgegeen. Deze berekent op zijn beurt de exacte hoeveelheid brandstof die in de verbrandingsruimte wordt geïnjecteerd.
Hoe functioneert de luchtmassameter?
Bij de moderne luchtmassameter hebben zich twee verschillende constructies doorgezet. Technische gezien verschillen ze sterk van elkaar, maar leveren beide even betrouwbaar de gewenste waarden. Onderscheid wordt gemaakt tussen de thermische luchtmassameter en de Karman-Vortex-luchtmassameter. De thermische luchtmassameter of luchtstromingssensor heeft van binnen een platina draad die tot een bepaalde temperatuur wordt opgewarmd. De voorbij stromende lucht koelt de draad weer af. Het temperatuurverschil adhv feitelijke en beoogde waarden levert de waarde van de binnenstromende luchtmassa. Deze wordt door de stuureenheid exact berekend. Bij de Karman-Vortex-meter wordt de binnenstromende luchthoeveelheid niet met behulp van de temperatuur, maar door een geluidsmeting berekend. Daarvoor wordt de lucht eerst door een honingraatstructuur afgeremd en vervolgens in een kamer gecontroleerd tot werveling gebracht. De daarbij ontstane geluidsgolven worden door ultrageluidsensoren opgevangen. Aan de hand daarvan berekent de sturingseenheid de luchtmassa. Japanse autobouwers waren de eerste, die van de Karman-Vortex-luchtmassameter gebruik maakten. Inmiddels hebben zich beide bouwvormen gevestigd. De luchtmassameter is aan het aanzuigkanaal achter de luchtfilter ingebouwd. Omdat hij heel gevoelig is voor binnendringende vuildeeltjes, mag de vervanging van de luchtfilter niet veronachtzaamd worden.
Defecten aan de luchtmassameter
Luchtmassameters zijn sensoren, die geen bewegende onderdelen hebben. Bij juist onderhoud, vooral van de luchtfilter, bezitten zij doorgaans een lange levensduur. Daarom is de meest voorkomende schade aan een luchtstromingssensor vervuiling. Deze kan met remmenreiniger weer worden verholpen. Problematisch is tevens beschadiging van de behuizing van de luchtmassameter. In vakjargon heet het dan, dat de motor valse lucht aantrekt. Dat leidt tot onjuiste meetresultaten die zich door een onrustige motorwerking of hoger brandstofverbruik kunnen uiten. Tijdelijk kunnen plakband of epoxyhars hier uitkomst bieden om de lekkage af te dichten. Een duurzame oplossing voor het verhelpen van valse lucht garandeert enkel de vervanging van het onderdeel. Contactschade aan de elektronica kan dezelfde symptomen tot gevolg hebben, maar wordt op betrouwbare wijze bij het aflezen van de foutopslag aangeduid. Bij beschadigde stroomkabels dient u de gehele motorruimte te inspecteren. Meestal komen kabelbreuken door marterbeten.
Originele onderdelen geven zekerheid
Wanneer de reinigingspogingen van de luchtmassameter geen resultaat hebben, blijft meestal alleen nog de vervanging over. Gelukkig zijn deze onderdelen ook bij de merkproducent voordelig. Hun vervanging is heel eenvoudig. Meestal heeft u alleen een spitstang en een kruiskopschroevendraaier. De levensduur van de luchtmassameter is overigens heel lang. Daarom moet u bij de vervanging niet aan de verkeerde kant besparen, maar op merkkwaliteit letten. Een vervangen luchtmassameter betaalt zichzelf door brandstofbesparing al snel weer terug.