Magneetkoppeling airco Voor Top automodellen
- Magneetkoppeling airco VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Magneetkoppeling airco OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- Magneetkoppeling airco OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Magneetkoppeling airco FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- Magneetkoppeling airco RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Kachelventilator
(8388 artikelen)
Condensor airco
(10000 artikelen)
Ac compressor
(10000 artikelen)
Airco droger
(7135 artikelen)
Drukschakelaar
(1731 artikelen)
Airco leiding (airco slang)
(1869 artikelen)Magneetkoppeling airco defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Zodat het koud wordt, wanneer het koud moet zijn: de magneetkoppeling van de airco-compressor
De magneetkoppeling van de airco-compressor zorgt ervoor, dat de airco van de auto al naargelang behoefte kan worden ingeschakeld. Dit verhoogt het rijcomfort en houdt het brandstofverbruik laag. De koppeling van de airco-compressor is eenvoudig te controleren. Zijn vervanging kan echter een uitdaging betekenen.
Werking van de compressor-airconditioning
Iedereen kent het fenomeen: wanneer je uit het zwembad komt, heb je het eerst koud, ongeacht hoe hoog de temperaturen die dag zijn. Daarvoor is het fenomeem "verdampingskoude" verantwoordelijk. Wanneer water in damp verandert, onttrekt het veel warmte aan zijn omgeving. Dit zorgt voor het koelende effect waarvan ook airconditioningsystemen gebruik maken. De klimaatregeling in de auto gebruikt echter geen water, maar een speciaal koelmiddel. De verdamping wordt door een plotselinge drukverlaging in dit medium bereikt. Daarvoor wordt het vloeibare koelmiddel door een sproeier geleid, waarin een aanzienlijk lagere druk heert. Om het nu gasvormige medium weer vloeibaar te laten worden, loopt het na zijn koelingsprestatie door de compressor in de airconditioning. De compressor wordt met een riem, meestal de multiriem, of een platte V-snaar aangedreven.
Waartoe dient de magneetkoppeling van de airco-compressor
Het comprimeren van het koelgas is mechanisch tamelijk complex en genereert in de airco-compressor een hoge weerstand. Dat maakt dit proces heel arbeidsintensief, hetgeen een hoog brandstofverbruik betekent. De koppeling van de airco-compressor zorgt ervoor, dat de compressor alleen actief wordt, wanneer er een behoefte aan koeling bestaat. De koppeling van transmissie en airco-compressor geschiedt met behulp van een magneetkoppeling.
Werking van de magneetkoppeling
De magneetkoppeling verbindt de vrijloop van de krukaspoelie met de as van de airco-compressor. Wanneer de koppeling door stroomtoevoer wordt geactiveerd, gaan poelie en as een vaste verbinding aan. De drijfriem draagt de koppel van de motor over aan de compressor, hetgeen het koelingsproces in gang zet. De magneetkoppeling wordt door de stroom gesloten gehouden. Zodra de stroom wordt uitgeschakeld, ontkoppelt een interne veer de koppeling weer. Dan draait de riemschijf nog wel, maar heeft niet langer een vaste verbinding met de as van de compressor. De weerstand is nu ook aanzienlijk geringer, hetgeen zich meteen in verminderd brandstofverbruik vertaalt.
Defecten aan de magneetkoppeling van de airco-compressor
De magneetkoppeling van de airco-compressor is een elektro-mechanisch onderdeel dat op tal van manieren kan uitvallen. Daartoe behoren: roest van de stekkercontacten, slijtage van het terugstelmechanisme of het doorbranden van de spoelen van de elektromagneet. Dit wordt op een heel eenvoudige manier merkbaar: de airco functioneert niet meer. De werking van de magneetschakelaar is alleen bij draaiende motor zichtbaar: wanneer de airco wordt ingeschakeld, moet de as van de compressor meedraaien. Dit is meestal te zien aan de sluitring aan de voorkant van de riemschijf. Wanneer deze bij ingeschakelde compressor niet meedraait, heeft de magneetkoppeling een storing of is hij defect.
Reparatie van de magneetkoppeling
Het is weliswaar makkelijker, de magneetkoppeling in geval van een gedemonteerde airco-compressor te vervangen. Daarvoor wordt echter het koelsysteem geopend en moet vervolgens weer worden gesloten. Het is daarom zinvoller, de aandrijvingsunit van de compressor te vervangen, wanneer het onderdeel nog ingebouwd zit. Afhankelijk van auto kan dat een heel werk zijn, doch aanzienlijk goedkoper dan de demontage en montage van de hele compressor.
Wij bevelen aan, behalve de compressor ook altijd de aandrijfriem, het lager en de riemschijf zelf te vervangen. Wanneer de aandrijfriem een distributieriem is, moet voorzichtig en met precieze kennis van de reparatiestappen worden gehandeld! Hier een fout maken betekent een volledige vernieling van de motor! Een meervoudig ingezette aandrijfriem is daaraan te herkennen, dat hij aan de achterkant de typische vertanding heeft.
Magneetkoppeling voor de airco-compressor voordelig kopen bij auto-onderdelenexpert
Wij van auto-onderdelenexpert.nl zijn uw voordeligste en meest betrouwbare leverancier van kwaliteits-vervangingsonderdelen. Zoals bij alle vervangingsonderdelen kiezen wij ook bij de magneetkoppeling van de airco-compressor uitsluitend voor merkkwaliteit. Door slimme prijsberekening kunnen wij altijd voor de beste aanbiedingen zorgen. Zo kosten de magneetkoppelingen in een complete set inclusief lager al vanaf 51 euro. Daarmee herstelt u snel weer het gebruikelijke comfort voor de hete dagen in uw wagen.