Modderkuip (wielkast) voor jouw auto

Modderkuip (wielkast) Voor Top automodellen
- Modderkuip (wielkast) VOLKSWAGEN GOLF
- Modderkuip (wielkast) BMW 3-serie
- Wielkast bekleding VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Modderkuip (wielkast) OPEL ASTRA
- Modderkuip (wielkast) VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Wielkast bekleding FORD FOCUS
- AUDI A4
- Modderkuip (wielkast) OPEL CORSA
- Modderkuip (wielkast) MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Wielkast bekleding AUDI A3
- FORD FIESTA
- Modderkuip (wielkast) BMW 1-serie
- Modderkuip (wielkast) VOLKSWAGEN PASSAT
- Wielkast bekleding RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Modderkuip (wielkast) SEAT IBIZA
- Modderkuip (wielkast) SEAT LEON
- Wielkast bekleding TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Modderkuip (wielkast) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Schone onderkant met de wielkuip
De wielkuip, wielkastbeschermer of binnenspatbord is een onderdeel achter de wielen op de carrosserie, in feite een kunststoffen onderdeel dat voor elk automodel op maat wordt gemaakt. Wielkuipen zijn uiterst robuust en kunnen tegen een stootje. Wanneer ze kapotgaan, komt de rijveiligheid bijna nooit echt in gevaar. Niettemin moeten ze snel worden vervangen. Reparatie gaat snel en is makkelijk.
Functie van de wielkuip
De wielen van de auto nemen vuil van de weg op, dat door de centrifugale kracht wordt rondgeslingerd in alle richtingen sproeit. Het is belangrijk dat de modder wordt opgevangen en afgevoerd. Dit is de taak van de binnenste wielkast die van een bescherming is voorzien. Hij is gemaakt van stevig kunststof, bestand tegen impact en slijtage. Modder dat er tegenaan wordt geslingerd, druipt naar beneden en kan bij gelegenheid van de eerste wasbeurt worden verwijderd.
Wielkuip: defecten
De wielkuip houdt het meestal een autoleven lang uit. Zijn zwakke plekken zijn de schroefgaten. Trillingen en verdraaiingen in de carrosserie kunnen hem laten uitscheuren. Wanneer er teveel schroefgaten uitgescheurd zijn, wordt de wielkuip onstabiel. Dit blijft lang onopgemerkt. Niettemin verzamelen zich op de losse punten in de wielkast grote klonten vuil. Deze vormen een permanent vochtige omgeving die tot roestschade aan de carrosserie kan leiden. Wanneer teveel draagpunten van de wielkuip gescheurd zijn, begint hij tegen het wiel te schuren of slaat hij tegen de carrosserie aan. Het geluid kan niet mis worden verstaan.
Reparatie van de wielkuip
De wielkuip is makkelijk te repareren. De auto wordt opgekrikt en het wiel verwijderd. Nu heeft u toegang tot de wielkuip. Het is nuttig, voorafgaand aan het verwijderen van beschermer de gehele wielkast grondig te reinigen met een hogedrukreiniger. Behalve dat dit de reparatie hygiënischer maakt, worden de schroefgaten van de wielkuip beter zichtbaar. De wielkuip is heel flexibel en kan zonder problemen worden gedemonteerd. Bij installatie van het vervangingsonderdeel is het raadzaam, de schroeven te vervangen. De oude schroeven zijn vaak verroest en de schroefkop versleten. Met nieuwe schroeven is de auto op dit punt duurzaam gerepareerd. Waar er geen schroeven zijn gebruikt, wordt de wielkuip vaak bevestigd met plastic klinknagels. Deze moeten ook altijd worden vernieuwd. De onderdelenhandel biedt speciale klinknagelverwijderaars. Deze zijn tevens handig wanneer u de binnenste deurbekleding wilt verwijderen. Voor de doe-het-zelver is de klinknagelverwijderaar een nuttige en multifunctionele gadget.
Aanschaf van een nieuwe wielkuip
De kwaliteit van de in de detailhandel verkrijgbare wielkuipen varieert aanzienlijk. De goedkopere vervangingsonderdelen verschillen op één belangrijk punt van de duurdere: de schroefgaten zitten er nog niet in. De monteur moet deze er zelf inboren wanneer hij het onderdeel monteert. Een draadloze elektrische schroevendraaier en een dunne houtboor zijn nodig. Fabrikanten kiezen voor deze optie omdat de goedkope wielkuipen niet de precieze afmetingen hebben van de seriematig geïnstalleerde onderdelen. Het voordeel van deze oplossing is dat het vervangingsonderdeel erg goedkoop is. De prijs voor deze wielkuipen begint bij 15 EUR. Met een beetje oefening kunnen de goedkope onderdelen goed in de wielkast worden gepast. Originele vervangingsonderdelen zijn veel gerieflijker op dit punt. Ze passen precies op de bedoelde plek. Hun vervanging gaat veel sneller. Niettemin zijn deze ook veel duurder. Wees voorbereid op de dubbele prijs wanneer u voor een origineel onderdeel kiest. Afhankelijk van het automodel kan het vervangingsonderdeel tot wel 50 EUR of meer kosten.