Montageset uitlaat voor jouw auto

Montageset uitlaatsysteem Voor Top automodellen
- Montageset uitlaat VOLKSWAGEN GOLF
- Montageset uitlaat BMW 3-serie
- Montageset uitlaatsysteem VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Montageset uitlaat OPEL ASTRA
- Montageset uitlaat VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Montageset uitlaatsysteem FORD FOCUS
- AUDI A4
- Montageset uitlaat OPEL CORSA
- Montageset uitlaat MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Montageset uitlaatsysteem AUDI A3
- FORD FIESTA
- Montageset uitlaat BMW 1-serie
- Montageset uitlaat VOLKSWAGEN PASSAT
- Montageset uitlaatsysteem RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Montageset uitlaat SEAT IBIZA
- Montageset uitlaat SEAT LEON
- Montageset uitlaatsysteem TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Montageset uitlaat defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Stil en veilig rijden
Het uitlaatsysteem is een eenvoudig, doch zeer belangrijk onderdeel aan de auto. Het leidt niet alleen de uitlaatgassen uit de motor op veilige wijze weg van de auto, maar is met zijn katalysator en de lambdasonde een belangrijk onderdeel van de uitstootreiniging. Voor een veilige montage van het uitlaatsysteem worden bevestigingen uit temperatuurbestendig rubber gebruikt.
Onderdelen van het uitlaatsysteem
Het uitlaatsysteem van een wagen begint aan de spruitstukpakking en eindigt aan het uitlaatmondstuk. Daartussen bevinden zich:
- spruitstuk
- flexibele pijp
- katalysator met lambdasonde
- evt. middendemper, anders uitlaatbuis
- einddemper
- evt. uitlaatmondstuk
Bij het uitlaatsysteem horen bovendien een aantal rubberen houders waarmee de uitlaat aan de onderkant van de auto wordt bevestigd. De montageset van de uitlaat bevat deze uitlaatrubbers met een aantal klemmen en tussenstukken. De set wordt meestal samen met een nieuwe complete uitlaat geleverd. Omdat een uitlaat zelden helemaal stuk gaat, worden de onderdelen vaak afzonderlijk aangeschaft. Om deze correct te kunnen monteren, heeft de leverancier de montageonderdelen als complete set op voorraad.
Slijtage aan de uitlaat
Uitlaatsystemen voeren de hete uitlaatgassen van de motor naar buiten. Daardoor worden de onderdelen sterk verhit. Koelt de wagen, wanneer hij geparkeerd staat, weer af, vormt zich in het binnenste van het uitlaatsysteem condensvocht. Vooral in de winter is dit effect heel sterk. Dit is te zien aan de witte waterdamp die een aantal minuten bij het rijden uit de uitlaat komt. De hoge temperatuurwisseling, het voortdurende binnendringen van vocht, gruis en strooizout van de weg verstoppen het uitlaatsysteem in hoge mate. Ook de uitlaatrubbers hebben mettertijd te lijden. Ook zij zijn aan de temperatuurveranderingen en het weer blootgesteld. Bovendien moeten de klemmen de schommelingen van de uitlaat permanent opvangen. Voor de constructie van de uitlaatinstallatie zijn er daarom twee uitgangspunten: oftewel wordt dit onderdeel dusdanig gebouwd, dat het een autoleven lang meegaat, of men kiest een voordelige oplossing, die echter verschillende vervangingen noodzakelijk maakt. Een permanente oplossing is bijvoorbeeld de constructie van een uitlaatsysteem uit edelstaal. Deze is echter extreem duur ten opzichte van zijn gebruikswaarde. De elementen van het uitlaatsysteem zijn makkelijk toegankelijk en eenvoudig te vervangen. Daarom wordt uit het oogpunt van de producent voor de goedkopere variant gekozen.
Reparatie van het uitlaatsysteem
De montageset van de uitlaatinstallatie bestaat in principe uit een aantal elementen van rubber. Dit kunnen eenvoudige lusvormige houders zijn. Aan hoog belaste plekken worden echter dikke rubberen buffers gebruikt. De vervanging van de rubberen elementen is heel makkelijk: de afgekoelde uitlaat wordt eenvoudig weg een weinig opgetild, het oude element wordt verwijderd en het nieuwe uitlaatrubber aangebracht. Een poreuze uitlaatrubber is een gebrek in geval van een hoofdkeuring. Schade aan de bevestiging is zichtbaar en in ernstige gevallen ook hoorbaar. De uitlaat hangt ongewoon laag onder de wagen. Schommelingen worden niet meer gedempt en daardoor kan hij op de grond of tegen de onderkant van de wagen slaan. Dit is dan duidelijk hoorbaar. Een oplossing voor de korte termijn is het opbinden van de uitlaat met staaldraad. Stof, kabel of plastic tie-wraps zijn hiervoor niet geschikt, omdat die vanwege de hoge temperaturen meteen doorbranden. Vaak treden aan de overgangsplekken van de afzonderlijke componenten van een uitlaatinstallatie kleine lekken op. Deze zijn te herkennen aan roetvorming of aan een luid motorgeluid bij het rijden. Hier kunnen de tussenstukken uit de montageset een snelle oplossing bieden. Ze worden gewoon over het lek geschoven en vastgeschroefd. Deze oplossing wordt ook door de hoofdkeuring erkend.
Kosten van de montageset
De montageset is een van de meest voordelige vervangingsonderdelen, die voor een auto verkrijgbaar zijn. De vereisten aan maat en kwaliteit zijn relatief gezien zo laag, dat hier doorgaans op zeer goedkope aanbiedingen kan worden teruggegrepen. Vooral oudere wagens, die waarschijnlijk voor hun laatste keuring staan, kunnen met deze goedkope oplossingen rijklaar worden gehouden. Afhankelijk van omvang en kwaliteit kost een montageset voor de uitlaat tussen 8 en 30 euro. De duurdere aanbiedingen zijn meestal diegene, waarbij de tussenstukken inbegrepen zijn. Alle componenten van een montageset kunnen in de onderdelenhandel ook afzonderlijk worden gekocht. Het is van elk individueel geval afhankelijk welke oplossing de meest zinvolle is. Voor doe-het-zelvers die zich permanent met autoreparatie bezighouden, zijn montagesets welkome vervangingsonderdelen voor de persoonlijke voorraad.