0

0.00

#

Motor / riemaandrijving-vervangingsonderdelen voor uw auto

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Motor / riemaandrijving van premiumkwaliteit

Top Motor / riemaandrijving auto-onderdelen van de beste fabrikanten

  • REINZ
Kies de topcategorie:
Motorolie

Motorolie

(1323 Onderdelen)
Waterpomp + Distributieriem Set

Waterpomp + Distributieriem Set

(5371 Onderdelen)
Olie Aftapplug & Olie Aftapplug Dichting

Olie Aftapplug & Olie Aftapplug Dichting

(1531 Onderdelen)
Motorsteun & Versnellingsbaksteun

Motorsteun & Versnellingsbaksteun

(26055 Onderdelen)
Kleppendeksel Pakking

Kleppendeksel Pakking

(10468 Onderdelen)
EGR Klep

EGR Klep

(4231 Onderdelen)
Alles tonen

Motor / riemaandrijving - Tips over controle, meest voorkomende defecten en vervanging

De riemaandrijving in een motor zorgt ervoor dat de overbrenging tussen zuigerslag en klepopening altijd exact synchroon loopt. Daarvoor is de distributieriem een verbindend element tussen krukas en nokkenas in de motor/riemaandrijving.

De distributieriem in het algemeen

Een distributieriem verbindt de nokken- en krukas met elkaar, zodat deze steeds synchroon lopen. Een distributieriem is een platte riem, vervaardigd uit een mengsel van rubber en kunststof, aan de binnenkant van tanden voorzien. Deze grijpen op tandriemschijven, die aan de nokkenas en krukas zijn aangebracht. Al naargelang automodel kan een distributieriem ook voor de aandrijving van andere componenten worden ingezet: servopomp, waterpomp en/of generator zijn gebruikelijke nevenaggregaten die ook door een distributieriem kunnen worden aangedreven. Vooral de waterpomp wordt op deze wijze in de motor ingebouwd en deze neemt tegelijkertijd de taak op zich, de distributieriem op spanning te houden. Als alternatief daarvoor zijn bij veel motortypen aparte tandriemspanners, de zogenaamde "spanrollen" ingebouwd.

De distributieriem vervangen

Waterpomp of spanrol – bij vervanging worden deze onderdelen in principe tegelijkertijd vervangen. Bij zeer complexe auto's met boxer- of V-motor, die twee cilinderbanken bezitten, kan niettemin slechts één distributieriem ingebouwd zijn. Deze is dan echter zeer lang en de vervanging is veel werk. In de regel moet bij deze auto's, bijvoorbeeld de Alfa Romeo 166 de hele motor worden gedemonteerd. Bij eenvoudige vier- of zescilinder seriemotoren zit de distributieriem aan de zijkant van de motorkast en kan relatief eenvoudig worden vervangen zonder dat de motor moet worden gedemonteerd. Om een distributieriem te vervangen moet men zich exact aan het reparatievoorschrift houden. Het belangrijkste is, de positie tussen de kruk- en nokkenas niet te veranderen, en deze voorafgaand aan plaatsing van een nieuwe distributieriem op de juiste positie te controleren. Hiervoor zijn aan het aandrijfwiel van de riem en de kast van de kruk- en nokkenas markeringen aangebracht, die moeten overeenstemmen. Maar ook bij schijnbaar correct ingestelde kruk- en nokkenassen kan een van de beide assen tot wel 360° verdraaid zijn. Daarom demonteert men bij een vervanging van de distributieriem altijd als eerste de bougies, zodat de motor proefsgewijs met de hand kan worden doorgedraaid. Een distributieriem wordt altijd in vaste intervallen of bij vermoeden van schade gecontroleerd. Men kan over het algemeen controles op zicht, bijvoorbeeld bij tweedehandswagens, uitvoeren. Splijt het kunststofweefsel of vertonen zich reeds scheuren, is het de hoogste tijd voor een vervanging. Maar ook een op het oog onberispelijke distributieriem kan zomaar scheuren. Weet men dus niet, hoe lang geleden de laatste vervanging plaatsvond, is een vervanging uit voorzorg raadzaam. Al naargelang automodel is een vervanging van de distributieriem elke 50.000 tot 120.000 kilometer voorschrift. Bij oudere auto's dient men naar de ervaringen van vorige eigenaars te vragen. De genoemde Alfa Romeo 166 heeft volgens producenten een vervangingsinterval van ca. 80.000 km, hetgeen veel gebruikers niet bevestigen, die een vervanging reeds bij 60.000 km aanbevelen. In geen geval mag men op de distributieriem of een van zijn accessoires besparen. Een spanrol of waterpomp is tamelijk exact op de levensduur van een distributieriem afgesteld. Negeert men bij de vervanging van de distributieriem de spanrol, zal deze na een aantal duizenden kilometers voor een scheur in de distributieriem zorgen en grote motorschade veroorzaken.

Alles voor de distributieriem

Een complete riemenset kost minder dan u denkt. Eenvoudige sets kosten minder dan 15 euro, waarbij de spanrol reeds inbegrepen is. Dat maakt de reparatie en onderhoud van oudere tweedehands wagens bijzonder voordelig. Bij Auto-onderdelenexpert.nl zijn alle distributieriemensets van ons assortiment te vinden. Voor de montage staat onze expertservice ter beschikking, die u bij problemen met goede raad ter zijde staat. De vervanging van een distributieriem is veel werk, maar met een beetje handigheid ook voor een ongeoefende leek uitvoerbaar.

Top bestsellers uit de categorie: