Koelventilator voor jouw auto

Radiateur-ventilator Voor Top automodellen
- Koelventilator VOLKSWAGEN GOLF
- Koelventilator BMW 3-serie
- Ventilator VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Koelventilator OPEL ASTRA
- Koelventilator VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Ventilator FORD FOCUS
- AUDI A4
- Koelventilator OPEL CORSA
- Koelventilator MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Ventilator AUDI A3
- FORD FIESTA
- Koelventilator BMW 1-serie
- Koelventilator VOLKSWAGEN PASSAT
- Ventilator RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Koelventilator SEAT IBIZA
- Koelventilator SEAT LEON
- Ventilator TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Koelventilator defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Motortemperatuur onder controle met de radiateurventilator
De radiateurventilator is een groot schoepenrad dat direct achter de radiateur geplaatst zit. Het verhindert dat de motor oververhit raakt. Een defect kan motorschade veroorzaken. Daarom moet de werking van de radiateurventilator regelmatig worden gecheckt, zeker in oudere wagens.
Radiateurventilatoren: verschillende typen
Een radiateurventilator heeft één taak: de motor van lucht voorzien om hem af te koelen. De motor wordt tevens gekoeld door koelvloeistof die de motor tegen oververhitting beschermt. Een ventilator die vóór de warmtewisselaar zit, is een blazende ventilator. Een zuigende ventilator zit achter de warmtewisselaar. De zuigende versie is de meest gebruikelijke omdat hij niet in de weg staat van de koelende luchtstroom van de warmtewisselaar. Radiateurventilatoren verschillen vooral in aandrijving. Zo maken we onderscheid tussen:
- radiator-ventilatoren, direct aangedreven door de krukas
- elektrische ventilatoren.
De ventilator ontleent zijn naam aan de interne vloeistofkoppeling. Het is een duur component met een complexe constructie. Volgens zijn werkingsprincipe schakelt de ventilator aan zodra de motor een bepaalde temperatuur heeft bereikt. De viscositeit van de vloeistof in de koppeling verandert waardoor de ventilator in werking treedt. Het grote voordeel van de motor-ventilator is zijn betrouwbaarheid. Hoge kosten en de moeilijke installatie vormen zijn nadelen. De motor-ventilator heeft een riemaandrijving die zijn draaisnelheid ontvangt van een motorflens – doorgaans de krukas. Dit kan het motorvermogen met 10 PK verlagen. Radiator-ventilatoren worden gebruikt in BMWs, racewagens, terreinwagens en tal van commerciële voertuigen. De elektrische ventilator wordt aangedreven door een kleine elektromotor. Behalve de elektromotor heeft dit type ventilator een temperatuursensor en een automatische schakelaar nodig. Zijn constructie is veel eenvoudiger, hetgeen hem goedkoper maakt. De elektrische ventilator beïnvloedt het motorvermogen niet en is lichter. Zijn inbouw in de motorruimte is tamelijk makkelijk hetgeen hem geschikt maakt voor andere koelfuncties, b.v. inlaatkoeling en oliekoeling.
Mankementen van de radiateurventilator
Een defecte radiateurfan schakelt niet automatisch aan wanneer de motortemperatuur stijgt. Het temperatuurwaarschuwingslampje op het dashboard dat gaat branden terwijl de ventilator stilstaat is een indicatie voor een defecte unit. Bij ventilatoren komt dit zelden voor. Voor elektrische ventilatoren daarentegen is dit een tamelijk geregeld optredend defect. Een mankement wordt echter niet altijd door de ventilator of zijn motor veroorzaakt. Voordat u begint met een niet-functionerende ventilator uit elkaar te halen, check eerst alle bijbehorende onderdelen. De ventilator zit in de buurt van de radiateur en daarom kunnen de steekcontacten, schakelaar en sensor van de elektromotor verroest zijn. Dan kan afkrabben van de roest van de contacten de oplossing zijn. Het verbinden van de ventilator met de batterij met twee kabels zet hem in werking. Nu kan de ventilatormotor als oorzaak uitgesloten worden. Het voordeel is, dat de sensor en schakelaar veel makkelijker te vervangen zijn dan de grote ventilator. Het aanleggen van een bypass is ook een doeltreffende methode wanneer er een mankement optreedt en de mogelijkheid tot reparatie niet direct voorhanden is. Het is beter om te rijden met een ventilator die constant draait, teneinde op veilige wijze de dichtstbijzijnde garage te bereiken zonder dat de motor oververhit raakt. Wanneer het een defect aan de ventilatormotor betreft, wordt de hele unit vervangen. In de handel is tegenwoordig een complete set met ventilator, motor, kabels, frame, bouten en schoepen verkrijgbaar. In de meeste ventilatoren is de motor volledig geïntegreerd en kan hij niet afzonderlijk worden vervangen.
Reparatie van de radiateurventilator
De radiateurventilator zit direct op de radiateur geschroefd met 4 – 6 bouten. Voor een eenvoudige demontage moet de radiateur worden verwijderd om betere toegang tot de bouten te krijgen. Raadpleeg de reparatiehandleiding voordat u de radiateurfan verwijdert. In principe worden schakelaar, sensor en zijn relais tegelijk met de radiateurventilator vervangen. Met een volledige vernieuwing van alle ventilatiecomponenten kunt u met een gerust hart de volgende zomer in.