Motorblok (cilinderblok) voor jouw auto
Motorblok (cilinderblok) Voor Top automodellen
- Cilinderblok VOLKSWAGEN GOLF
- Cilinderblok BMW 3-serie
- Cilinder motorblok VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Cilinderblok OPEL ASTRA
- Cilinderblok VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Cilinder motorblok FORD FOCUS
- AUDI A4
- Cilinderblok MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Cilinderblok OPEL CORSA
- Cilinder motorblok AUDI A3
- FORD FIESTA
- Cilinderblok BMW 1-serie
- Cilinderblok VOLKSWAGEN PASSAT
- Cilinder motorblok MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Cilinderblok SEAT IBIZA
- Cilinderblok SEAT LEON
- Cilinder motorblok AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Motorblok (cilinderblok) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De motor: zet uw wagen in beweging
De motor speelt een essentiële rol in de prestatie van een auto. Zijn grootte en opbouw zijn van wezenlijke invloed op het vermogen dat de motor kan leveren. Het maakt niet uit of u voor een benzine- of dieselmotor heeft gekozen. Veel mechanismen zijn in beide versies hetzelfde. Wij tonen u welke schade kan optreden in een automotor en hoe u dit kunt herkennen. Tevens bieden wij belangrijke en nuttige tips voor het onderhoud van uw motor zodat u langer van uw auto kunt genieten.
De motor: hart van de auto
Moderne motoren zijn ware wonderen der technologie en aan tal van andere onderdelen gekoppeld. De aansturing van de motor wordt voortdurend geoptimaliseerd; sensoren sporen gebreken in een vroeg stadium op. In een motor met zoveel mechanische en elektrische componenten kunnen schade en defecten optreden, vooral in moderne motoren: schaalverkleining en gebruik van turboladers kunnen het leven van een motor aanzienlijk inkorten. Bepaalde schade en fouten treden statistisch gezien vaker op dan andere.
Veel voorkomende defecten en schade
Bepaalde motorschade is typisch en treedt regelmatig op, onafhankelijk van de autofabrikant. Daaronder vallen:
- benzine in de cilinders vanwege een kapotte injectiepomp
- schade door oververhitting als resultaat van een defecte regeleenheid
- defecte cilinderkoppakkingen
- kapotte (gloei)bougie
- lekkende cilinderkoppakking die olieverlies veroorzaakt
- onderbroken kleppenregeling
Sommige schade kan niet gerepareerd worden. In dit geval is een complete motorvervanging de enige optie. Of dit economisch haalbaar is, hangt vooral van de auto en zijn leeftijd af.
Het motorstoringslampje brandt: wat betekent dit?
Dashboardlampjes die gaan branden zijn nooit een goed teken. Het onderscheid tussen twee signalen moet worden gemaakt: het lampje brandt onafgebroken of het knippert. Beide hebben hun eigen betekenis. Het motorstoringslampje dat ononderbroken brandt betekent een fout die opgeslagen is in het geheugen van de regeleenheid. Dit kan duiden op een buitengewoon hoge temperatuurwaarde van de lambdasensor of een waarschuwing van de roetdeeltjesfilter. Meestal kan dan gewoon verder worden gereden en de schade of fout later verholpen of gerepareerd. Een regelmatig knipperen van het motormanagementlampje is een echt waarschuwingssignaal. Er mag niet verder worden gereden en de auto moet zo gauw mogelijk worden stilgezet en gerepareerd. Het negeren van een dergelijke waarschuwing kan de motor permanente ernstige schade berokkenen.
Deugdelijk en veilig onderhoud van de motor
Behalve kleine reparaties en vervangingen is het heel belangrijk om uw motor te ontzien teneinde zijn de levensduur aanzienlijk te verlengen. Voor een lang motorleven dient u als volgt te handelen:
- afzien van snel optrekken wanneer de motor koud is
- tijdens het inrijden van de auto, doe het rustig aan tijdens de eerste 30 – 50 kilometer
- vermijd te vaak rijden aan hoge toerentallen
- let op geluiden uit de motor en reageer tijdig
- wanneer u schade vermoedt, laat de wagen onmiddellijk nakijken. De meeste schade wordt alleen maar erger en duurder wanneer u dit uitstelt.
Olieverversing: essentieel voor een langer autoleven
Een regelmatige olieverversing is belangrijk voor de motor. Dit is de enige manier om te vermijden dat de olie verzadigd raakt met vuil, hetgeen een nadelig effect heeft op de motorprestatie. De interval voor olieverversing varieert van fabrikant tot fabrikant, maar ligt over het algemeen tussen de 10.000 en 30.000 km. Wanneer dit aantal kilometers niet wordt bereikt, dient de olie eenmaal jaarlijks te worden ververst.
De distributieriem
Zowel benzine- als dieselmotoren zijn voorzien van een distributieriem. Vanwege zijn constructie heeft deze een beperkte levensduur. Vervangingsintervallen variëren ook hier en liggen tussen de 60.000 en 120.000 km. In de meeste auto's zijn distributieriem en waterpomp met elkaar verbonden. Daarom worden deze onderdelen meestal tegelijkertijd vervangen.