Motorkap voor jouw auto

Motorkap en onderdelen Voor Top automodellen
- Motorkap VOLKSWAGEN GOLF
- Motorkap BMW 3-serie
- Motorkap en onderdelen VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Motorkap OPEL ASTRA
- Motorkap VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Motorkap en onderdelen FORD FOCUS
- AUDI A4
- Motorkap OPEL CORSA
- Motorkap MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Motorkap en onderdelen AUDI A3
- FORD FIESTA
- Motorkap BMW 1-serie
- Motorkap VOLKSWAGEN PASSAT
- Motorkap en onderdelen RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Motorkap SEAT IBIZA
- Motorkap SEAT LEON
- Motorkap en onderdelen TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Motorkap defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Bescherming, design en aerodynamiek: de motorkap
De motorkap is een beweeglijk onderdeel van de carrosserie, bedekt de motor en verschaft toegang met zijn sluitmechanisme. Tegenwoordig zit de motorkap bijna altijd aan de voorkant. Dit was niet altijd het geval.
Functie van de motorkap
De motor is de aandrijving van de auto. Daar vinden chemische en fysische processen plaats die de voortstuwing van de auto veroorzaken. Ondanks zijn robuuste bouw mag dit aggregaat niet meer dan nodig worden belast. Daarom beschermt de motorkap de motor tegen alle weersomstandigheden. Bovendien is de motorkap een bepalend element van het uiterlijk en de aerodynamiek van de auto en verleent het voertuig zijn vloeiende lijn en geleidt tevens de luchtstroom. De meeste wagens hebben de motor voorin. De motorkap sluit daardoor aan bij de voorste bumpers en de koplampen. Lange tijd zat bij bepaalde merken de motor achterin. De Porsche 911 was de laatste auto met deze constructie. Supersportwagens een een aantal sportcoupés (bijv. Toyota MR-2) hebben een middenmotor. De motorkap zit daar achter de bestuurderszetel.
Onderdelen van de motorkap
De motorkap bestaat hoofdzakelijk uit een grote gewelfde metaalplaat met stabiliserende platen tegen de onderkant gelast. Hij zit met scharnieren aan het chassis bevestigd. Meestal openen de motorkappen aan de voorkant. Lange tijd hadden BMW's een naar achteren openende motorkap. Dit was bedoeld als een veiligheid om te vermijden dat de motorkap tijdens het rijden openging in geval van een defect slot. Het maakte de uitvoering van werkzaamheden aan de motor echter heel onpraktisch en daarom werd begin negentiger jaren van deze oplossing afgezien. Rubberen dempers zitten aan de motorkap bevestigd die een adequate en flexibele sluiting van de motorkap garanderen. Zij houden de motorkap tijdens het rijden op zijn plaats zonder geratel. Een geopende motorkap wordt met een zich in de motor bevindende staaf vastgezet. De onderdelenhandel biedt nu ook hydraulische dempers aan, die de motorkap eender als een achterklep laten openen. Motorkappen zijn over het algemeen van staal vervaardigd. Om redenen van gewicht, met name in elektrische en hybride wagens zijn motorkappen van kunststof gemaakt. Voor de doorsnee verbrandingsmotor is de geschiktheid van kunststof beperkt. Het is niet langdurig tegen de hitte van de motor bestand. De toepassing van moderne, vezel- of koolstofversterkte kunststoffen materialen brengt het hitteprobleem onder controle. Dit is echter erg duur. Een andere optie is de aluminium motorkap, alhoewel deze een ander probleem heeft: hij buigt en deukt makkelijk.
Defecten van de motorkap
Als een onderdeel van de carrosserie is de motorkap blootgesteld aan de exterieure omstandigheden. Hagel, ongelukken en roest kunnen de motorkap zodanig beschadigen dat hij gerepareerd of vervangen moet worden. Deuken en lichte roestplekken kunnen worden geschuurd, geplamuurd en gelakt. In geval van ongevalschade wordt de motorkap meestal volledig vervangen. Dit is tamelijk eenvoudig. De motorkap is met vier tot zes bouten aan de scharnieren bevestigd, die eenvoudigweg kunnen worden losgeschroefd. Een motorkap is nogal zwaar en daarom moet dit werk altijd door twee of drie personen worden uitgevoerd.
De motorkap vervangen
Wanneer u de motorkap wilt vervangen, is het heel belangrijk voor kwaliteit te kiezen. Veel goedkope oplossingen bieden niet de juiste pasvorm van het originele onderdeel. U loopt het risico met een slecht sluitende motorkap opgescheept te zitten. Wat nog meer opvalt, zijn de verschillende grootten van de spleten aan beide kanten. Uiteindelijk, zelfs wanneer de motorkap is vervangen omwille van een deuk of roestplek, zal het resultaat eruitzien als een opgelapte ongevalwagen. Dit drukt zijn verkoopprijs aanzienlijk en kan hem zelfs ongeschikt voor verkoop maken. De prijs voor een hoogwaardige motorkap begint bij 150 EUR. Dit garandeert u een passend vervangingsonderdeel dat slechts nog in de overeenkomstige kleur moet worden gelakt. Met een optimale uitvoering kan de vervangende motorkap niet worden onderscheiden van het originele onderdeel.