Nokkenas keerring Voor Top automodellen
- Nokkenas keerring VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Nokkenas keerring OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- Nokkenas keerring OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Nokkenas keerring FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- Nokkenas keerring RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Motorolie
(5560 artikelen)
Olie aftapplug
(3094 artikelen)
Waterpomp + distributieriem set
(9019 artikelen)
Kleppendeksel pakking
(10000 artikelen)
Pakking
(10000 artikelen)
Motorsteun & versnellingsbaksteun
(10000 artikelen)Nokkenas keerring defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Verborgen oliestopper: de afdichtingsring voor de nokkenas
De afdichtingsring voor de nokkenas, ook wel "nokkenaskeerring" genoemd, dicht de uit de cilinderkop stekende nokkenas af. Hij verhindert dat de in de motor aanwezige olie kan lekken. Een lekkende dichtingsring is een serieus gebrek bij de hoofdkeuring. Zijn reparatie is gemiddeld moeilijk en wordt in het ideale geval samen met de vervanging van de distributieriem ondernomen.
Positie van de dichtingsring van de nokkenas
De afdichtingsring van de nokkenas zit in de behuizing van de cilinderkop achter het aandrijfwiel voor de distributieriem. De nokkenas steekt uit de cilinderkop om dit aandrijfwiel te kunnen bedienen. Openingen in de behuizing op deze plek worden door de afdichtingsring (simmerring) afgedicht. Ook daarom beschikken alleen auto's met riemaandrijving simmerringen. Behalve de dichting aan de cilinderkop hebben deze wagens ook een dichtingsring aan de krukas. Ook deze ring kan mettertijd gaan lekken.
Wat is een "simmerring"?
Simmerring, ook wel askeerringen genoemd, zijn speciaal gevormde onderdelen. Ze dienen voor de betrouwbare afdichting van draaiende assen. Simmerringen bestaan uit een stabiele rubberen ring die van binnen een smalle omlopende strook of lip bevat. Bij hoogwaardige uitvoeringen wordt de drukkracht van deze lip op de draaiende as door een spiraalveer versterkt.
Kapotte keerringen herkennen
De smalle lip in het binnenste van de keerring is heel gevoelig. Oververhitting, veroudering of binnendringende deeltjes kunnen het dichtingsoppervlak snel vernielen. Dan is de dichtingswerking van de keerring niet meer gegarandeerd en de smeerolie kan lekken. Aan een motorblok is dit te zien door een oliespoor achter het aandrijfwiel aan de cilinderkop. Afhankelijk van de grootte van de schade aan de dichtingsring kan het olieverlies op deze plek groter of kleiner uitvallen. Vrij lopende olie in de motorrruimte is echter voor alle nevenaggregaten zeer schadelijk. De distributieriem kan door deze ongewenste extra smering overspringen, de dynamo kan doorbranden of andere onderdelen kunnen zwaar beschadigd raken. Daarom mag met de reparatie van een dichtingsring van de nokkenas niet worden gewacht. De reparatie van deze schade is echter in alle gevallen een uitdaging.
Dichtingsring voor de nokkenas repareren
De hier beschreven stappen voor reparatie van een dichtingsring voor de nokkenas zijn een algemene beschrijving van de handelswijze en geen montagehandleiding. Er zijn twee manieren om de dichtingsring voor de nokkenas te vervangen. Dit zijn: vervanging van de dichtingsring met en zonder demontage van de nokkenas. Tot voor enkele jaren was de dichtingsring uitsluitend door volledige demontage van de nokkenas te vervangen. Daarvoor wordt het kleppendeksel verwijderd, het nokkenaswiel en de houder aan de tegenoverliggende zijde verwijderd en de nokkenas er zijwaarts uitgetrokken. Wordt de auto met hydraulische klepstoters aangestuurd, moeten deze onder bepaalde omstandigheden tevens worden verwijderd. Daarbij is het heel belangrijk, dat de hydrostoters weer exact zo ingebouwd worden, als ze eruitgehaald werden. Bij verwisselde stoters is de daaropvolgende afstelling van de kleppen heel moeilijk tot onmogelijk. Is de nokkenas verwijderd, kan de dichtingsring er zijwaarts worden uitgedrukt. De nieuwe dichtingsring wordt simpelweg met een hechting van olie gelijkmatig erin gedrukt. Belangrijk daarbij is dat over de gehele zijde een gelijkmatige druk wordt uitgeoefend. Een passende dopsleutel kan hier een behulpzaam stuk gereedschap zijn. Ook wanneer met zachte hamerslagen een handje moet worden geholpen, moet er altijd een buffer tussen de hamer en dichtingsring zijn. Anders loopt men gevaar, de nieuwe ring gelijk weer te beschadigen. De tweede manier is de vervanging van de dichtingsring zonder demontage van de nokkenas. Daarvoor biedt de handel een speciaal gereedschap aan. Dit grijpt met twee kleine haken onder de dichtingslip en trekt de dichtingsring door middel van een schroefdraad uit het boorgat. Tot deze gereedschapset hoort ook een speciaal gereedschap voor de plaatsing van een nieuwe dichtingsring. Dit speciale gereedschap vereenvoudigt de vervanging van de dichtingsring voor de nokkenas aanzienlijk.
Zinvolle extra maatregelen
Omdat voor de vervanging van de dichtingsring van de nokkenas de distributieriem moet worden losgemaakt, kan deze gelijk ook worden vervangen. Zo heeft u met weinig moeite een grotere onderhoudsmaatregel aan de motor doorgevoerd. Ook moet bij de vervanging van de dichtingsring van de nokkenas ook altijd de keerring van de krukas worden gecontroleerd. Deze veroudert met dezelfde tred en is precies aan dezelfde belastingen blootgesteld. Een vervanging uit voorzorg is bij deze reparatie dus zeer zinvol.
Voordelige kwaliteit
De dichtingsring voor de nokkenas kostet bij de merkproducent (bijvoorbeeld FEBI BILSTEIN) vanaf ca. 6 euro opwaarts. Met het oog op zijn moeilijke en omslachtige montage dient derhalve altijd het allerbeste materiaal te worden gebruikt. Zo heeft u langdurig de zekerheid, dat uw motor oliedicht draait.