Olie aftapplug voor jouw auto
Olie aftapplug Voor Top automodellen
- Aftapplug VOLKSWAGEN GOLF
- Aftapplug BMW 3-serie
- Olie aftapplug VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Aftapplug OPEL ASTRA
- Aftapplug VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Olie aftapplug FORD FOCUS
- AUDI A4
- Aftapplug MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Aftapplug OPEL CORSA
- Olie aftapplug AUDI A3
- FORD FIESTA
- Aftapplug BMW 1-serie
- Aftapplug VOLKSWAGEN PASSAT
- Olie aftapplug MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Aftapplug SEAT IBIZA
- Aftapplug SEAT LEON
- Olie aftapplug AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Olie aftapplug defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Olieschroef & pakking voor de olieaftapschroef
De olie(aftap)schroef is de plek waar de motorolie uit een voertuigmotor wordt afgetapt. Hij bevindt zich altijd in de oliepan. Bij de verversing van de motorolie zou in ieder geval de pakking van de olieaftapschroef meteen moeten worden vervangen.
Bouw van een olieaftapschroef
Een olieaftapschroef is een speciale schroef met een externe of interne zeskantige kop. Hij wordt van kunststof of metaal vervaardigd. Metalen aftapschroeven kunnen opnieuw worden gebruikt. Kunststoffen schroeven worden bij elke olieverversing vervangen. De olieaftapschroef bevindt zich aan het laagste punt van de oliekringloop van een auto. Dit is in de oliepan, die daarom nog van een extra trechter is voorzien in het centrum waarvan zich de olieaftapschroef bevindt. Zo wordt gegarandeerd dat de motor volledig van olie wordt ontdaan zodra de olieschroef is verwijderd. Ook de vervanging van een standaard olieschroef van staal is verstandig: de in de fabriek ingebouwde schroef heeft in de regel geen magneet. Deze is overigens wel in de oliepan voorhanden. Toch helpt een extra magneet aan de olieaftapschroef bij de controle van de toestand van de motor.
Defecten aan de olieaftapschroef
Olieaftapschroeven worden technisch weinig belast. Ze moeten met het juiste draaimoment en een intacte pakking zijn gemonteerd; dan houden ze het meestal makkelijk een autoleven lang uit. Wanneer de schroef echter met een te hoog draaimoment wordt aangehaald, loopt de schroefdraad schade op. Dan kan de schroef vroeg of laat er ongemerkt uitvallen. Behalve het veroorzaken van aanzienlijke milieuvervuiling brengt dit tevens het wegverkeer in gevaar en zorgt het voor een versneld uitvallen van de auto. Een andere reden voor vervanging van de olieaftapschroef treedt op wanneer de oliepan wordt vervangen. De oliepan is qua prijs zo laag, dat deze bij de vervanging van zijn pakking meteen mee wordt vervangen. Het gevaar dat de oliepan bij het uitbouwen door de ontspanning verbuigt, is te groot met het oog op een eventuele verdere olielekkage. De olieaftapschroef wordt in dit geval daarom meteen ook vervangen.
Aanschaf van een olieaftapschroef en pakking
Alhoewel de olieaftapschroef technisch slechts een heel eenvoudig onderdeel is, dient de hoogste waarde aan zijn kwaliteit te worden gehecht. Nieuwe olieaftapschroeven van een merkproducent (bijvoorbeeld Febi Bilstein of FEZ) zijn technisch betrouwbaarder dan producten van onbekende producenten. Met een merkproduct verschaft u uzelf zekerheid over de roestbestendigheid en de stabiliteit bij het aangegeven draaimoment. Zelfs met magneet zijn hoogwaardige olieaftapschroeven zelden duurder dan 5 euro. Omdat aan een wagen slechts een enkele olieschroef met pakking is aangebracht, hoeft u op dit punt niet te besparen. De magneet dient ertoe, de metaalsplinters in de oliekringloop op te vangen. In de oliepan is een magneet voorhanden. Deze is echter enkel bereikbaar door demontage van de oliepan. Wanneer bij aanschaf van een olieaftapschroef & pakking voor een model met magneet wordt gekozen, beschikt u over een effectieve controle van de motor: sterke vorming van metaalsplinters wijst op een aanstaande motorschade. In dit geval dient u de typische slijtageplekken in de motor te onderzoeken. De nokkenas en oliepomp zijn relatief makkelijk toegankelijk. Wanneer daar geen groeven te zien zijn, kan de oorzaak ook een te lang overgeslagen verversinginterval van de olie zijn. Dan dient u de olie na 1000 km rijden nog een keer te controleren.