0

0.00

#
24-3737

Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) voor uw voertuig

Voertuig selecteren

Op Kenteken

Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Sensor oliedruk van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Oliedrukschakelaar (oliedruksensor)
  • FEBI BILSTEIN Oliedrukschakelaar (oliedruksensor)
  • VALEO Oliedrukschakelaar (oliedruksensor)
  • TOPRAN Oliedrukschakelaar (oliedruksensor)
  • SWAG Oliedrukschakelaar (oliedruksensor)
  • METZGER Oliedrukschakelaar (oliedruksensor)
  • JP GROUP Oliedrukschakelaar (oliedruksensor)
  • HELLA Oliedrukschakelaar (oliedruksensor)
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Sensor oliedruk
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Sensor oliedruk
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA Sensor oliedruk
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Sensor oliedruk
  • Koop hier aan de beste prijs BERU Sensor oliedruk
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Sensor oliedruk
  • Koop hier aan de beste prijs HERTH+BUSS JAKOPARTS Sensor oliedruk
  • Koop hier aan de beste prijs MAGNETI MARELLI Sensor oliedruk
  • SASIC
  • MEYLE
  • ERA
  • BUGIAD

Oliedrukschakelaar voor verschillende auto's

  • Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) van topkwaliteit voor VOLKSWAGEN
  • Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) van topkwaliteit voor BMW
  • Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) van topkwaliteit voor MERCEDES-BENZ
  • Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) van topkwaliteit voor OPEL
  • Originele en kwalitatieve AUDI Oliedrukschakelaar (oliedruksensor)
  • Originele en kwalitatieve FORD Oliedrukschakelaar (oliedruksensor)
  • Originele en kwalitatieve PEUGEOT Oliedrukschakelaar (oliedruksensor)
  • Originele en kwalitatieve RENAULT Oliedrukschakelaar (oliedruksensor)
  • VOLVO Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) van originele kwaliteit
  • TOYOTA Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) van originele kwaliteit
  • FIAT Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) van originele kwaliteit
  • SEAT Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) van originele kwaliteit
  • Oliedrukschakelaar Voor CITROËN
  • Oliedrukschakelaar Voor NISSAN
  • Oliedrukschakelaar Voor SUZUKI
  • Oliedrukschakelaar Voor MAZDA
  • Sensor oliedruk Voor HYUNDAI
  • Sensor oliedruk Voor KIA
  • Sensor oliedruk Voor HONDA
  • Sensor oliedruk Voor ALFA ROMEO
  • MITSUBISHI Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) discounter
  • SKODA Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) discounter
  • MINI Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) discounter
  • CHEVROLET Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) discounter
  • PORSCHE
  • LAND ROVER
  • SAAB
  • SUBARU
  • DAIHATSU
  • SMART
  • JAGUAR
  • JEEP
meer automerken

Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) Voor Top automodellen

Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

De oliedruk altijd in het vizier met de oliedruksensor

Oliedruksensoren zijn voor het motormanagement zeer belangrijke onderdelen. Zij informeren de bestuurder en de regeleenheid permanent over de actuele druk in het smeringssysteem. Hiermee kan vooral zware gevolgschade worden vermeden voor het geval dat de smering in de verbrandingsmotor zou uitvallen.

Bouw van de oliedruksensor

De oliedruksensor bestaat uit een stabiele behuizing, in twee kamers onderverdeeld, die door een flexibel of flexibel gelagerd membraan van elkaar zijn gescheiden. De ene kamer is op de oliekringloop van de motor aangesloten. Er stroomt door een holle schroef voortdurend olie in. Het membraan is op een kleine potentiometer aangesloten. Hoe hoger de druk stijgt, hoe verder het membraan de sonde van de potentiometer indrukt. Hierdoor verandert de spanning. Deze verandering van de elektrische spanning wordt in de waarde van de oliedruk omgerekend aan aan de meteraanduiding in het dashboard en de regeleenheid doorgegeven.

Functie van de oliedruksensor

De oliekringloop in de motor wordt normaal gezien door een oliedrukpomp veroorzaakt, die in verhouding tot het toerental van de motor olie rondpompt. Hoe hoger de motor draait, des te hoger stijgt ook de oliedruk om de talrijke bewegende onderdelen permanent en voldoende te smeren. De regeling van de oliedruk is bij een mechanische oliepomp slechts beperkt mogelijk en bij een normale belasting van de motor echter ook niet nodig. Motoren met hoog vermogen hebben echter een nauwkeurigere aansturing van de oliedruk nodig. Deze wordt via drukkleppen of elektrisch aangedreven oliepompen bereikt. Bij normale auto's is het echter altijd belangrijk om te weten of de oliedruk voor de smering van de motor nog voldoende is.

Redenen voor een onderbroken smeerlaag

Alle bewegende delen in een motor moeten permanent worden gesmeerd. Omwille van de hoge temperaturen en draaisnelheden in een motor dreigen alle lagers, assen, zuigers en kleppen snel te beschadigen wanneer deze smering wordt onderbroken. Vier oorzaken leiden tot onderbreking van de smeerlaag:

  • lekkage
  • verstopping
  • oververhitting
  • defecten aan het circulatiesysteem

Bij een lekkage loopt er zo lang olie uit totdat het volume voor de instandhouding van de oliedruk niet meer voldoende is. De lekkages kunnen buiten of binnen in de motor optreden. Uit de motor lekkende olie kan snel worden vaststeld omdat het op de grond drupt. Een lek in de motor, bijvoorbeeld aan de pakkingen van de kleppen of de zuigerveren veroorzaakt verbranding van de olie. Dit verraadt zich door een sterk blauwachtige roetvorming in de uitstoot. Zijn de leidingen in de motor verstopt, wordt de oliestroming meteen onderbroeken. De oliedruk valt dan heel snel weg. Wordt de motor te heet, kan de motorolie te dun worden. De olie is dan ook te dun voor de dichtingen die hem eigenlijk binnen de smeerkringloop moeten houden en de oliedruk neemt af. Wanneer de oliepomp klemt of helemaal uitvalt, kan er eveneens geen oliedruk meer worden opgebouwd. Deze verschillende oorzaken maken een permanente controle van de oliedruksensor noodzakelijk.

Defecten van de oliedruksensor

Een oliedruksensor kan op drie manieren beschadigd zijn:

  • mechanisch, intern defect
  • falende dichting
  • elektronisch defect

Wanneer het membraan in het binnenste van de oliedruksensor, bijvoorbeeld door een oververhitting gaat lekken, vloeit olie naar de andere kant van de potentiometer. Dat kan zijn functie benadelen of totaal laten uitvallen. De potentiometer zelf kan door binnendringend vocht gaan roesten.

Reparatie van de oliedruksensor

Een oliedruksensor is als onderdeel heel moeilijk te repareren. Behalve het reinigen van de steekcontacten of vervanging van de dichtingen is een reparatie aan dit onderdeel gewoon niet zinvol. Daarom worden defecte oliedruksensoren meestal eenvoudigweg vervangen. Een vastgelegde interval voor de vervanging van een oliedruksensor is bij de meeste auto's niet voorzien. Een vervanging om de 150.000 km is niettemin aanbevolen.

Kwaliteit behoedt voor schade

De oliedruksensor is een belangrijk onderdeel, dat in geval van uitvallen indirect tot zeer grote motorschade kan voeren. Daarom moet bij de vervanging van dit onderdeel altijd op een hoge merkkwaliteit worden gelet.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Oliedrukschakelaar Oliedrukschakelaar FEBI BILSTEIN 27223
    Oliedrukschakelaar 27223 goedkoop in originele kwaliteit
    FEBI BILSTEIN | 27223
    9,72 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Oliedrukschakelaar Sensor oliedruk FEBI BILSTEIN 06033
    Sensor oliedruk 06033 goedkoop in originele kwaliteit
    FEBI BILSTEIN | 06033
    6,70 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Oliedrukschakelaar Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) FACET 7.0017
    Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) 7.0017 goedkoop in originele kwaliteit
    FACET | 7.0017
    3,89 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Oliedrukschakelaar Oliedrukschakelaar RIDEX 805O0016
    Oliedrukschakelaar 805O0016 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 805O0016
    4,60 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Oliedrukschakelaar Sensor oliedruk RIDEX 805O0011
    Sensor oliedruk 805O0011 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 805O0011
    3,43 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Oliedrukschakelaar Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) QUINTON HAZELL XOPS312
    Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) XOPS312 goedkoop in originele kwaliteit
    QUINTON HAZELL | XOPS312
    13,48 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Oliedrukschakelaar Oliedrukschakelaar HELLA 6ZL 008 780-011
    Oliedrukschakelaar 6ZL 008 780-011 goedkoop in originele kwaliteit
    HELLA | 6ZL 008 780-011
    12,27 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Oliedrukschakelaar Sensor oliedruk ERA 330023
    Sensor oliedruk 330023 goedkoop in originele kwaliteit
    ERA | 330023
    6,69 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Oliedrukschakelaar Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) FEBI BILSTEIN 17665
    Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) 17665 goedkoop in originele kwaliteit
    FEBI BILSTEIN | 17665
    6,02 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Oliedrukschakelaar Oliedrukschakelaar FEBI BILSTEIN 18904
    Oliedrukschakelaar 18904 goedkoop in originele kwaliteit
    FEBI BILSTEIN | 18904
    5,30 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Oliedrukschakelaar Sensor oliedruk RIDEX 805O0018
    Sensor oliedruk 805O0018 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 805O0018
    5,22 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Oliedrukschakelaar Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) FEBI BILSTEIN 08485
    Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) 08485 goedkoop in originele kwaliteit
    FEBI BILSTEIN | 08485
    5,34 € Conditie:  Geheel nieuw