00#
17-9929

Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Sensor oliedruk van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) ervaring
  • FEBI BILSTEIN Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) ervaring
  • VALEO Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) ervaring
  • TOPRAN Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) ervaring
  • SWAG Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) ervaring
  • METZGER Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) ervaring
  • JP GROUP Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) ervaring
  • HELLA Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Sensor oliedruk
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Sensor oliedruk
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA Sensor oliedruk
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Sensor oliedruk
  • Koop hier aan de beste prijs BERU Sensor oliedruk
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Sensor oliedruk
  • Koop hier aan de beste prijs HERTH+BUSS JAKOPARTS Sensor oliedruk
  • Koop hier aan de beste prijs MAGNETI MARELLI Sensor oliedruk
  • SASIC
  • MEYLE
  • ERA
  • BUGIAD

Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

De oliedruk altijd in het vizier met de oliedruksensor

Oliedruksensoren zijn voor het motormanagement zeer belangrijke onderdelen. Zij informeren de bestuurder en de regeleenheid permanent over de actuele druk in het smeringssysteem. Hiermee kan vooral zware gevolgschade worden vermeden voor het geval dat de smering in de verbrandingsmotor zou uitvallen.

Bouw van de oliedruksensor

De oliedruksensor bestaat uit een stabiele behuizing, in twee kamers onderverdeeld, die door een flexibel of flexibel gelagerd membraan van elkaar zijn gescheiden. De ene kamer is op de oliekringloop van de motor aangesloten. Er stroomt door een holle schroef voortdurend olie in. Het membraan is op een kleine potentiometer aangesloten. Hoe hoger de druk stijgt, hoe verder het membraan de sonde van de potentiometer indrukt. Hierdoor verandert de spanning. Deze verandering van de elektrische spanning wordt in de waarde van de oliedruk omgerekend aan aan de meteraanduiding in het dashboard en de regeleenheid doorgegeven.

Functie van de oliedruksensor

De oliekringloop in de motor wordt normaal gezien door een oliedrukpomp veroorzaakt, die in verhouding tot het toerental van de motor olie rondpompt. Hoe hoger de motor draait, des te hoger stijgt ook de oliedruk om de talrijke bewegende onderdelen permanent en voldoende te smeren. De regeling van de oliedruk is bij een mechanische oliepomp slechts beperkt mogelijk en bij een normale belasting van de motor echter ook niet nodig. Motoren met hoog vermogen hebben echter een nauwkeurigere aansturing van de oliedruk nodig. Deze wordt via drukkleppen of elektrisch aangedreven oliepompen bereikt. Bij normale auto's is het echter altijd belangrijk om te weten of de oliedruk voor de smering van de motor nog voldoende is.

Redenen voor een onderbroken smeerlaag

Alle bewegende delen in een motor moeten permanent worden gesmeerd. Omwille van de hoge temperaturen en draaisnelheden in een motor dreigen alle lagers, assen, zuigers en kleppen snel te beschadigen wanneer deze smering wordt onderbroken. Vier oorzaken leiden tot onderbreking van de smeerlaag:

  • lekkage
  • verstopping
  • oververhitting
  • defecten aan het circulatiesysteem

Bij een lekkage loopt er zo lang olie uit totdat het volume voor de instandhouding van de oliedruk niet meer voldoende is. De lekkages kunnen buiten of binnen in de motor optreden. Uit de motor lekkende olie kan snel worden vaststeld omdat het op de grond drupt. Een lek in de motor, bijvoorbeeld aan de pakkingen van de kleppen of de zuigerveren veroorzaakt verbranding van de olie. Dit verraadt zich door een sterk blauwachtige roetvorming in de uitstoot. Zijn de leidingen in de motor verstopt, wordt de oliestroming meteen onderbroeken. De oliedruk valt dan heel snel weg. Wordt de motor te heet, kan de motorolie te dun worden. De olie is dan ook te dun voor de dichtingen die hem eigenlijk binnen de smeerkringloop moeten houden en de oliedruk neemt af. Wanneer de oliepomp klemt of helemaal uitvalt, kan er eveneens geen oliedruk meer worden opgebouwd. Deze verschillende oorzaken maken een permanente controle van de oliedruksensor noodzakelijk.

Defecten van de oliedruksensor

Een oliedruksensor kan op drie manieren beschadigd zijn:

  • mechanisch, intern defect
  • falende dichting
  • elektronisch defect

Wanneer het membraan in het binnenste van de oliedruksensor, bijvoorbeeld door een oververhitting gaat lekken, vloeit olie naar de andere kant van de potentiometer. Dat kan zijn functie benadelen of totaal laten uitvallen. De potentiometer zelf kan door binnendringend vocht gaan roesten.

Reparatie van de oliedruksensor

Een oliedruksensor is als onderdeel heel moeilijk te repareren. Behalve het reinigen van de steekcontacten of vervanging van de dichtingen is een reparatie aan dit onderdeel gewoon niet zinvol. Daarom worden defecte oliedruksensoren meestal eenvoudigweg vervangen. Een vastgelegde interval voor de vervanging van een oliedruksensor is bij de meeste auto's niet voorzien. Een vervanging om de 150.000 km is niettemin aanbevolen.

Kwaliteit behoedt voor schade

De oliedruksensor is een belangrijk onderdeel, dat in geval van uitvallen indirect tot zeer grote motorschade kan voeren. Daarom moet bij de vervanging van dit onderdeel altijd op een hoge merkkwaliteit worden gelet.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Oliedruksensor
Oliedrukschakelaar BOSCH 0 986 344 082
0 986 344 082 BOSCH Oliedrukschakelaar auto prijs
BOSCH | 0 986 344 082
10,66 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliedruksensor
Sensor oliedruk FEBI BILSTEIN 08466
  • Lengte [mm]: 46
  • Schakelpunt van [bar]: 0,15
  • Schakelpunt tot [bar]: 0,35
  • Binnendiameter [mm]: 2,54
  • Schroefdraad lengte [mm]: 13
  • Sleutelwijdte: 24
  • Aantal aansluitingen: 1
  • Kleurmarkering: blauw
  • Oppervlakte: Gegalvaniseerd
  • Gewicht [kg]: 0,031
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met afdichtring
  • Maat van uitwendige schroefdraad: M10 x 1
  • Conditie:  Geheel nieuw
08466 FEBI BILSTEIN Sensor oliedruk auto prijs
FEBI BILSTEIN | 08466
4,51 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliedruksensor
Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) MEYLE 314 126 1101
  • Druk (bar) van: 0,2
  • Druk (bar) tot: 0,5
  • Combi-schakelfunctie: Opener
  • Kleur: bruin
  • Sleutelwijdte: 24
  • Schroefdraadmaat: M12 x 1,5
  • Aantal contacten: 1
  • aanvullende informatie: ORIGINAL Quality
  • Conditie:  Geheel nieuw
314 126 1101 MEYLE Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) auto prijs
MEYLE | 314 126 1101
7,54 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliedruksensor
Oliedrukschakelaar HELLA 6ZL 003 259-641
  • Spanning (Volt): 12
  • Combi-schakelfunctie: Opener
  • Stroomsterkte [A]: 0,25
  • Schroefdraadmaat: M10x1
  • Sleutelwijdte: 24
  • Druk (bar) van: 0,15
  • Druk (bar) tot: 0,35
  • Aantal contacten: 1
  • Type stekker: Platte stekker
  • De kleur is gelijk aan die van het originele artikel: blauw
  • Montage/demontage door vakmensen vereist!
  • Conditie:  Geheel nieuw
6ZL 003 259-641 HELLA Oliedrukschakelaar auto prijs
HELLA | 6ZL 003 259-641
7,87 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliedruksensor
Sensor oliedruk FEBI BILSTEIN 17665
  • Lengte [mm]: 51
  • Schakelpunt van [bar]: 0,3
  • Schakelpunt tot [bar]: 0,55
  • Binnendiameter [mm]: 3,1
  • Schroefdraad lengte [mm]: 13
  • Sleutelwijdte: 24
  • Aantal aansluitingen: 1
  • Kleurmarkering: blauw
  • Oppervlakte: Gegalvaniseerd
  • Gewicht [kg]: 0,027
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met afdichtring
  • Voor OE nummer: 12 52 555
  • oude uitvoering
  • Maat van uitwendige schroefdraad: M10 x 1
  • Conditie:  Geheel nieuw
17665 FEBI BILSTEIN Sensor oliedruk auto prijs
FEBI BILSTEIN | 17665
9,45 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliedruksensor
Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) RIDEX 805O0020
  • Lengte [mm]: 39
  • Breedte [mm]: 61
  • Hoogte [mm]: 39
  • Gewicht [kg]: 0,04
  • Schroefdraadmaat: M10 x 1
  • Sleutelwijdte: 22
  • Aantal contacten: 1
  • Behuizingskleur: wit
  • Type stekker: Platte stekker
  • Conditie:  Geheel nieuw
805O0020 RIDEX Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) auto prijs
RIDEX | 805O0020
3,35 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Oliedruksensor
Oliedrukschakelaar QUINTON HAZELL XOPS312
  • Schroefdraadmaat: 3/8" x 18 NPTF
  • Druk (bar) van: 0,15
  • Druk (bar) tot: 0,27
  • Aantal contacten: 1
  • Connectorhuisvorm: Ovaal
  • Sleutelwijdte: 25
  • Lengte [mm]: 39
  • Behuizingskleur: zwart
  • Technisch informatienummer: Circuit N.C.
  • Conditie:  Geheel nieuw
XOPS312 QUINTON HAZELL Oliedrukschakelaar auto prijs
QUINTON HAZELL | XOPS312
16,38 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliedruksensor
Sensor oliedruk RIDEX 805O0018
  • Druk (bar) van: 0,2
  • Druk (bar) tot: 0,5
  • Combi-schakelfunctie: Opener
  • Kleur: bruin
  • Sleutelwijdte: 24
  • Schroefdraadmaat: M12 x 1,5
  • Aantal contacten: 1
  • Connectorhuisvorm: rechthoekig
  • Conditie:  Geheel nieuw
805O0018 RIDEX Sensor oliedruk auto prijs
RIDEX | 805O0018
6,96 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Oliedruksensor
Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) ERA 330023
  • Druk (bar): 0,5
  • Schroefdraadmaat: M16 x 1,5
  • Technisch informatienummer: circuit N.C.
  • Conditie:  Geheel nieuw
330023 ERA Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) auto prijs
ERA | 330023
6,51 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliedruksensor
Oliedrukschakelaar RIDEX 805O0037
  • Type stekker: Platte stekker
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Schroefdraadmaat: M 10
  • Spoed [mm]: 1
  • Aantal contacten: 1
  • Schakelpunt van [bar]: 1,2
  • Schakelpunt tot [bar]: 1,6
  • Kleurmarkering: zwart
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met afdichtring
  • Combi-schakelfunctie: Sluiter
  • Conditie:  Geheel nieuw
805O0037 RIDEX Oliedrukschakelaar auto prijs
RIDEX | 805O0037
4,33 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliedruksensor
Sensor oliedruk FEBI BILSTEIN 08485
  • Lengte [mm]: 46
  • Schakelpunt van [bar]: 1,6
  • Schakelpunt tot [bar]: 2
  • Schroefdraad lengte [mm]: 13
  • Sleutelwijdte: 24
  • Aantal aansluitingen: 1
  • Kleurmarkering: wit
  • Oppervlakte: Gegalvaniseerd
  • Gewicht [kg]: 0,03
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met afdichtring
  • Voor OE nummer: 056 919 081
  • Maat van uitwendige schroefdraad: M10 x 1
  • Conditie:  Geheel nieuw
08485 FEBI BILSTEIN Sensor oliedruk auto prijs
FEBI BILSTEIN | 08485
5,14 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliedruksensor
Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) HELLA 6ZL 008 780-011
  • Aanhaalmoment van [Nm]: 20
  • Spanning (Volt): 12
  • Combi-schakelfunctie: Opener
  • Stroomsterkte [A]: 0,25
  • Tollerantie [%]: 15
  • Schroefdraadmaat: M10x1
  • Sleutelwijdte: 24
  • Druk (bar) van: 0,35
  • Druk (bar) tot: 0,55
  • Aantal contacten: 1
  • De kleur is gelijk aan die van het originele artikel: blauw
  • Montage/demontage door vakmensen vereist!
  • Conditie:  Geheel nieuw
6ZL 008 780-011 HELLA Oliedrukschakelaar (oliedruksensor) auto prijs
HELLA | 6ZL 008 780-011
13,14 €
Conditie:  Geheel nieuw