Oliekoeler voor jouw auto
Oliekoeler Voor Top automodellen
- Olie-koeler VOLKSWAGEN GOLF
- Olie-koeler BMW 3-serie
- Oliekoeler van de motor VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Olie-koeler OPEL ASTRA
- Olie-koeler VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Oliekoeler van de motor FORD FOCUS
- AUDI A4
- Olie-koeler OPEL CORSA
- Olie-koeler MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Oliekoeler van de motor AUDI A3
- FORD FIESTA
- Olie-koeler BMW 1-serie
- Olie-koeler VOLKSWAGEN PASSAT
- Oliekoeler van de motor RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Olie-koeler SEAT IBIZA
- Olie-koeler SEAT LEON
- Oliekoeler van de motor TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Oliekoeler defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Bescherming en prestatie voor hoogbelaste motoren: de oliekoeler
De oliekoeler is een optioneel extra snufje voor hoogbelaste motoren. Hij zorgt voor betere smeerkwaliteit van de reeds gebruikte olie en verhoogt de betrouwbaarheid ervan. Oliekoelers zijn geen standaarduitrusting. De installatie is tamelijk eenvoudig, maar moet niettemin zorgvuldig worden overwogen.
Betere smering voor beter rijden
Een motor bestaat uit honderden verschillende onderdelen, waarvan een aantal beweeglijk zijn en onderhevig aan wrijving. Zonder optimale smering zou een motor zichzelf binnen de kortse keren in de vernieling draaien. De langs elkaar schurende onderdelen zouden gaan klemmen. Bovendien zou een onvoldoende gesmeerde motor al snel oververhit raken. Olie speelt dus een belangrijke rol in de koeling van de motor.
Hoe heter, hoe dunner
Minerale olie is een smeermiddel waarvan de smerende eigenschap voor een groot deel van de temperatuur afhangt. Koude smeerolie is dikker. Omgekeerd wordt hij dunner wanneer hij opwarmt. Koude motoren hebben ook direct optimale smering nodig en de meeste oliën hebben hiervoor de juiste dikte. Dit heeft echter tot gevolg dat zij hun smeereffect verliezen wanneer de werkingstemperatuur wordt overschreden. Olie die zo dun wordt als water of benzine hecht zich niet in de ruimte tussen de bewegende onderdelen. Het smeereffect gaat verloren en de bewegende delen wrijven zonder enige bescherming langs elkaar.
Smering heeft koeling nodig
Olie wordt niet dun tenzij het sterk verhit wordt, hetgeen bijna nooit het geval is bij normaal gebruik van de auto. Hoogbelaste motoren beïnvloeden de olie echter. Installatie van een oliekoeler kan helpen de operationele veiligheid te handhaven.
Oliekoeler: zijn taak
Een oliekoeler houdt de operationele temperatuur van de olie op een constant peil wanneer de motor extra belast wordt. De geforceerde koeling van de olie houdt zijn viscositeit binnen de perken van de optimale smeringsprestatie.
De oliekoeler: constructie
Er zijn twee types oliekoeler te onderscheiden:
- watergekoelde oliekoeler
- luchtgekoelde oliekoeler.
Beide onderdelen dienen een eender doel, doch verschillen aanzienlijk qua constructie. De watergekoelde oliekoeler bestaat uit een kleine metalen doos, waarin de kringloop van de smering en de koelingskringloop van de motor samenkomen. Natuurlijk zijn beide circulaties wel gescheiden. Het koelmiddel brengt de hete olie op de ideale werkingstemperatuur. Het voordeel van de watergekoelde oliekoeler is dat hij snel de operationele temperatuur bereikt en handhaaft. Nadelig is dat de koelprestatie afhangt van de temperatuur van het koelmiddel. De temperatuur van het koelmiddel gaat tot 110 °C. Dit is de minimale temperatuur die de watergekoelde oliekoeler het smeermiddel kan bezorgen. De luchtgekoelde oliekoeler is een eenvoudige warmtewisselaar, net zoals te vinden is in de radiator voor de huisverwarming. Het voordeel van de luchtgekoelde oliekoeler is zijn simpele constructie en zijn onbeperkte koelprestatie. Hoe meer lucht door de oliekoeler stroomt, des te meer hitte deze afvoert. De luchtgekoelde oliekoeler is heel efficiënt. Als gevolg vertraagt het de verhitting van het smeermiddel tot op de operationele temperatuur. Feitelijk vertraagt hij de verhitting van olie sterk.
Installatie van de oliekoeler
In principe is de inbouw van een oliekoeler heel eenvoudig. Fabrikanten voegen een gedetailleerde handleiding toe. Hier dient u zich vooral aan te houden. Dan krijgt zelfs een relatief onervaren doe-het-zelver dit werkje voor elkaar. Niettemin is omgaan met smeermiddel een smerige business. U bent overigens verplicht, zorgvuldig en zo milieuvriendelijk te werk te gaan. Vervanging van een oliekoeler gaat best gepaard met een olieverversing. Gebruik hoogwaardige olie teneinde de prestatie van de oliekoeler te optimaliseren.
Kosten voor een oliekoeler
De kosten voor een oliekoeler hangen sterk af van type en materiaal. De goedkoopste oliekoelers zijn luchtgekoelde warmtewisselaars in een plastic behuizing. Hun prijs begint bij ca. 30 euro en kan stijgen tot ca. 150 euro. De oliekoelers met luchtwarmtewisselaar in een aluminium doos zijn niet veel duurder. Hetzelfde geldt voor watergekoelde oliekoelers. Het goedkoopste model begint bij 30 euro maar die prijs kan makkelijk oplopen tot het tienvoudige daarvan.