Oliepeilstok voor jouw auto

Peilstok Voor Top automodellen
- Oliepeilstok VOLKSWAGEN GOLF
- Oliepeilstok BMW 3-serie
- Peilstok VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Oliepeilstok OPEL ASTRA
- Oliepeilstok VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Peilstok FORD FOCUS
- AUDI A4
- Oliepeilstok OPEL CORSA
- Oliepeilstok MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Peilstok AUDI A3
- FORD FIESTA
- Oliepeilstok BMW 1-serie
- Oliepeilstok VOLKSWAGEN PASSAT
- Peilstok RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Oliepeilstok SEAT IBIZA
- Oliepeilstok SEAT LEON
- Peilstok TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Oliepeilstok defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De smering in de peiling met de oliepeilstok
Met de oliepeilstok wordt het oliepeil van de auto gecheckt. Dit uiterst simpele onderdeel gaat normaal gezien een autoleven lang mee. Behalve voor de controle van het oliepeil komt de oliepeilstok ook voor andere informatie van pas.
Correct gebruik van de oliepeilstok
De oliepeilstok meet het oliepeil in de oliepan (carterpan). Dit is slechts een indirecte indicatie van de hoeveelheid olie die in de motor circuleert. Het correcte gebruik van de peilstok is uiterst belangrijk voor het verkrijgen van de juiste informatie. Het ideale tijdstip om de olie te checken is ‘s ochtends voordat de auto wordt gestart wanneer de olie volledig terug in de oliepan is gevloeid. Eventuele aan de peilstok klevende olie is nu ook volledig teruggelopen. Alles wat u nu moet doen, is de dipstick eruit trekken en het oliepeil aflezen. Wanneer de motor nog warm is, moet een procedure worden gevolgd om de gewenste informatie te verkrijgen. In een auto met een warme motor wordt de hoeveelheid olie in vier stappen gecontroleerd. 1. Schakel de motor uit Het oliepeil checken met een draaiende motor heeft geen zin. Olie wordt voortdurend vanuit de oliepan gepompt en door de gehele motor verspreid. Enkel wanneer de motor is uitgeschakeld, vloeit de olie terug in de pan. 2. Trek de oliepeilstok eruit en veeg hem af Wanneer de motor draait, wordt een kleine hoeveelheid olie in de buis geperst waarin de oliepeilstok zich bevindt. Deze olie vervalst het aflezen op de peilstok en suggereert dat er zich teveel olie in de motor bevindt. Dit lokt onnauwkeurige meting uit en daarom moet de peilstok eerst schoongeveegd worden met een schoon stuk keukenpapier. 3. Wacht 3 – 4 minuten Wanneer het oliepeil direct na het uitschakelen van de motor wordt gecheckt, is er weinig smeermiddel in de oliepan. Het aangetoonde oliepeil in de motor zou als “veel te weinig” worden geïnterpreteerd. Wacht daarom een paar minuten zodat er genoeg olie terug in de oliepan kan vloeien. 4. Steek de oliestok volledig in en trek hem eruit De schone oliepeilstok wordt nu volledig in de buis gestoken en er weer uitgetrokken. Het peil kan nu correct afgelezen worden. TIP: Direct na olieverversing is de olie vaak heel helder hetgeen het correct aflezen van het peil bemoeilijkt. In dit geval drukt u de getrokken oliepeilstok op een schone doek of stuk papier. Het oliepeil kan als afdruk worden gelezen.
Het juiste peil
Het oliepeil is juist wanneer het afgelezen niveau tussen de minimum en maximum markering van de oliepeilstok ligt. Net boven minimum is beter dan net onder maximum. Teveel olie is veel schadelijker voor de motor dan net iets te weinig. Daarom dient het oliepeil constant op een ideaal niveau te worden gehouden.
Extra informatie op de oliepeilstok
De kleur en de samenstelling van de olie die aan de oliepeilstok blijft hangen, verschaft de bestuurder extra informatie:
- zwarte olie: de olie is verbruikt en moet zo snel mogelijk worden ververst
- lichtbruin schuim: de cilinderkoppakking is defect.
In het tweede geval kan een crosscheck worden uitgevoerd. Wanneer het koelmiddel donkerbruin of zwart kleurt, is olie in de koelingskringloop doorgedrongen. De cilinderkoppakking moet onmiddellijk worden vervangen. Rekening houden met deze informatie zal de levensduur van de auto aanzienlijk verlengen.
Defecten van de oliepeilstok
Soms breekt een oliepeilstok af. Dit kan een gecompliceerde reparatie veroorzaken. Wanneer het niet mogelijk is, het achtergebleven stuk uit de buis te trekken, moet de oliepan worden verwijderd, hetgeen kan betekenen dat het spruitstuk en de aandrijfas ook verwijderd moeten worden. Om de auto veilig op te krikken, dienen de juiste assteunen en beveiligende keggen te worden gebruikt. In geval van deze reparaties wordt ook de oliepanpakking vervangen. Dit maakt al het werk de moeite waard. Anders is een afgebroken oliepeilstok slechts een onnodige irritatie.
Aanschaf van een oliepeilstok
De prijs van een nieuwe oliepeilstok begint bij 5 EUR. Teneinde het afbreekrisico zo klein mogelijk te houden, moet altijd een origineel vervangingsonderdeel worden gebruikt. Dit garandeert goedgekeurde en gecontroleerde kwaliteit die een autoleven lang meegaat.