Oliepomp voor jouw auto

Oliepompen Voor Top automodellen
- Oliepomp VOLKSWAGEN GOLF
- Oliepomp BMW 3-serie
- Olie-pomp VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Oliepomp OPEL ASTRA
- Oliepomp VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Olie-pomp FORD FOCUS
- AUDI A4
- Oliepomp OPEL CORSA
- Oliepomp MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Olie-pomp AUDI A3
- FORD FIESTA
- Oliepomp BMW 1-serie
- Oliepomp VOLKSWAGEN PASSAT
- Olie-pomp RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Oliepomp SEAT IBIZA
- Oliepomp SEAT LEON
- Olie-pomp TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Oliepomp defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Druk achter de smering: de oliepomp
De oliepomp is het motoronderdeel dat verantwoordelijk is voor het opbouwen van de oliedruk en de verdeling van de smering in de motor. Hij zit aan de motor geflensd en wordt er direct door aangestuurd.
Constructie van de oliepomp
De oliepomp functioneert volgens het principe van de schottenpomp. In een ronde behuizing zit een motor die de olie roert met schoepen die door vering worden ondersteund. De rotor is enigszins schuin in verhouding tot zijn centrum geïnstalleerd en werkt excentriek. Dit maakt de pomp heel efficiënt en zeer geschikt voor de opbouw van voldoende druk. Behalve de schottenpomp worden ook wel de tandwielpomp of rotorpomp gebruikt.
Positie van de oliepomp
De pomp zit direct op de motor geflensd wordt aangedreven door de krukas. De overbrenging geschiedt via een tandwiel of een aparte aandrijfketting. Een riemaandrijving wordt slechts zelden gebruikt voor de oliepomp. Een slippende riem zou de pomp doen stoppen, hetgeen fataal voor de motor zou zijn. Het is een complex onderdeel, bestaand uit een gietmetalen behuizing, schroeven, pakking en pompeenheid. Het wordt altijd in zijn geheel vervangen. De volledige hoeveelheid olie in de motor wordt 4 tot 6 maal per minuut door leidingen gepompt. Deze prestatieverhouding is vereist voor voldoende smering van alle bewegende delen in een motor.
Levensduur en defecten van een oliepomp
Een oliepomp bereikt gemakkelijk een levensduur van 150.000 km of meer. Wanneer hij het laat afweten, is dit meestal het gevolg van verkeerd onderhoud. Vervuilde of te dunne olie kan de pomp beschadigen. Er zit een oliewaarschuwingslampje op het dashboard, dat in verbinding staat met de oliedrukschakelaar. Wanneer de oliedruk onder het minimumniveau valt, treedt de oliedrukschakelaar in werking. Oorzaak voor drukverlies in de smering is oftewel lekkage of een defecte opliepomp. Wanneer er geen buitensporige hoeveelheden olie uit de motor lekken, is de oliepomp waarschijnlijk beschadigd. Verdere symptomen kunnen een schurend geluid zijn of een consistente zeer lage oliedruk.
Handmatig de oliedruk in een auto meten
Een oliedrukwaarschuwingslampje kan een sensorfout aangeven en daarom moet de oliedruk altijd eerst handmatig worden gecheckt voordat de motor uit elkaar gehaald wordt. Een meetinstrument kost ongeveer 50 EUR. Om de oliedruk te checken, wordt de drukschakelaar verwijderd en een manometer op de opening in de motor geschroefd. U heeft de correcte drukwaarden voor de auto nodig. Deze kunnen aanzienlijk variëren afhankelijk van motortemperatuur en toerental. In een Mercedes W124 kunnen de waarden tussen 0,6 en 4,7 bar liggen. Een metinglijst maken is veel werk zo blijft u aan de veilige kant en weet u precies of de oliepomp nog functioneert.
Een oliepomp vervangen
De oliepomp is onderin de motor geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van de oliepan. Wanneer de auto kettingaandrijving heeft, moet deze worden gedemonteerd. Vervolgens worden alle bouten verwijderd en de pomp naar voren getrokken. De nieuwe pomp wordt nu geinstalleerd met een nieuwe pakking. Vaak moeten er nog meer onderdelen worden verwijderd. De oliepomp kan enkel onderlangs worden vervangen hetgeen het opkrikken van de wagen betekent. Hiervoor mogen enkel de juiste assteunen worden gebruikt. Zij zijn tamelijk goedkoop in de onderdelenhandel verkrijgbaar. Verkeerd opkrikken is uiterst gevaarlijk en kan het chassis verbuigen. Een nieuwe oliepomp betekent automatisch een nieuwe oliefilter en een olieverversing alsmede vervanging van de oliedrukschakelaar. Wanneer drukveranderingen blijven optreden, moet de omhoog lopende pijp van de oliepan worden gecheckt. Alhoewel het niet vaak voorkomt, kan deze verstopt zijn. Wanneer de motor sterk vervuild is, dient een grondige interne motorflush voorafgaand aan de installatie van een nieuwe pomp te worden uitgevoerd. Dit vereist een aantal keer aftappen van het spoelmiddel. Pas wanneer de motor compleet vrij van residu is, kan de nieuwe pomp worden geinstalleerd.
Kosten voor een oliepomp
De prijs voor een oliepomp begint bij 30 EUR. Het hangt voor een groot gedeelte van het autotype af, hoe duur hij kan zijn. Het is een complex klein onderdeel en de keuze van fabrikanten is beperkt. Niettemin dient merkkwaliteit altijd te worden aangehouden.