00#
73-5153

Oliepomp voor uw voertuig

Voertuig selecteren
Zoeken
Oliepomp - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Oliepomp van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Oliepomp
  • MAPCO Oliepomp
  • VAICO Oliepomp
  • TOPRAN Oliepomp
  • SWAG Oliepomp
  • METZGER Oliepomp
  • JP GROUP Oliepomp
  • JAPANPARTS Oliepomp
  • Koop hier aan de beste prijs MAHLE ORIGINAL Oliepomp
  • Koop hier aan de beste prijs LEMFÖRDER Oliepomp
  • Koop hier aan de beste prijs OPTIMAL Oliepomp
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Oliepomp
  • Koop hier aan de beste prijs MAGNETI MARELLI Oliepomp
  • Koop hier aan de beste prijs SASIC Oliepomp
  • Koop hier aan de beste prijs PIERBURG Oliepomp
  • Koop hier aan de beste prijs MEYLE Oliepomp
  • ERA
  • BUGIAD
  • VDO
  • ASHIKA

Oliepomp defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Druk achter de smering: de oliepomp

De oliepomp is het motoronderdeel dat verantwoordelijk is voor het opbouwen van de oliedruk en de verdeling van de smering in de motor. Hij zit aan de motor geflensd en wordt er direct door aangestuurd.

Constructie van de oliepomp

De oliepomp functioneert volgens het principe van de schottenpomp. In een ronde behuizing zit een motor die de olie roert met schoepen die door vering worden ondersteund. De rotor is enigszins schuin in verhouding tot zijn centrum geïnstalleerd en werkt excentriek. Dit maakt de pomp heel efficiënt en zeer geschikt voor de opbouw van voldoende druk. Behalve de schottenpomp worden ook wel de tandwielpomp of rotorpomp gebruikt.

Positie van de oliepomp

De pomp zit direct op de motor geflensd wordt aangedreven door de krukas. De overbrenging geschiedt via een tandwiel of een aparte aandrijfketting. Een riemaandrijving wordt slechts zelden gebruikt voor de oliepomp. Een slippende riem zou de pomp doen stoppen, hetgeen fataal voor de motor zou zijn. Het is een complex onderdeel, bestaand uit een gietmetalen behuizing, schroeven, pakking en pompeenheid. Het wordt altijd in zijn geheel vervangen. De volledige hoeveelheid olie in de motor wordt 4 tot 6 maal per minuut door leidingen gepompt. Deze prestatieverhouding is vereist voor voldoende smering van alle bewegende delen in een motor.

Levensduur en defecten van een oliepomp

Een oliepomp bereikt gemakkelijk een levensduur van 150.000 km of meer. Wanneer hij het laat afweten, is dit meestal het gevolg van verkeerd onderhoud. Vervuilde of te dunne olie kan de pomp beschadigen. Er zit een oliewaarschuwingslampje op het dashboard, dat in verbinding staat met de oliedrukschakelaar. Wanneer de oliedruk onder het minimumniveau valt, treedt de oliedrukschakelaar in werking. Oorzaak voor drukverlies in de smering is oftewel lekkage of een defecte opliepomp. Wanneer er geen buitensporige hoeveelheden olie uit de motor lekken, is de oliepomp waarschijnlijk beschadigd. Verdere symptomen kunnen een schurend geluid zijn of een consistente zeer lage oliedruk.

Handmatig de oliedruk in een auto meten

Een oliedrukwaarschuwingslampje kan een sensorfout aangeven en daarom moet de oliedruk altijd eerst handmatig worden gecheckt voordat de motor uit elkaar gehaald wordt. Een meetinstrument kost ongeveer 50 EUR. Om de oliedruk te checken, wordt de drukschakelaar verwijderd en een manometer op de opening in de motor geschroefd. U heeft de correcte drukwaarden voor de auto nodig. Deze kunnen aanzienlijk variëren afhankelijk van motortemperatuur en toerental. In een Mercedes W124 kunnen de waarden tussen 0,6 en 4,7 bar liggen. Een metinglijst maken is veel werk zo blijft u aan de veilige kant en weet u precies of de oliepomp nog functioneert.

Een oliepomp vervangen

De oliepomp is onderin de motor geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van de oliepan. Wanneer de auto kettingaandrijving heeft, moet deze worden gedemonteerd. Vervolgens worden alle bouten verwijderd en de pomp naar voren getrokken. De nieuwe pomp wordt nu geinstalleerd met een nieuwe pakking. Vaak moeten er nog meer onderdelen worden verwijderd. De oliepomp kan enkel onderlangs worden vervangen hetgeen het opkrikken van de wagen betekent. Hiervoor mogen enkel de juiste assteunen worden gebruikt. Zij zijn tamelijk goedkoop in de onderdelenhandel verkrijgbaar. Verkeerd opkrikken is uiterst gevaarlijk en kan het chassis verbuigen. Een nieuwe oliepomp betekent automatisch een nieuwe oliefilter en een olieverversing alsmede vervanging van de oliedrukschakelaar. Wanneer drukveranderingen blijven optreden, moet de omhoog lopende pijp van de oliepan worden gecheckt. Alhoewel het niet vaak voorkomt, kan deze verstopt zijn. Wanneer de motor sterk vervuild is, dient een grondige interne motorflush voorafgaand aan de installatie van een nieuwe pomp te worden uitgevoerd. Dit vereist een aantal keer aftappen van het spoelmiddel. Pas wanneer de motor compleet vrij van residu is, kan de nieuwe pomp worden geinstalleerd.

Kosten voor een oliepomp

De prijs voor een oliepomp begint bij 30 EUR. Het hangt voor een groot gedeelte van het autotype af, hoe duur hij kan zijn. Het is een complex klein onderdeel en de keuze van fabrikanten is beperkt. Niettemin dient merkkwaliteit altijd te worden aangehouden.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Oliepomp
Oliepomp PIERBURG 7.07919.08.0
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met adapter
  • Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp 7.07919.08.0 goedkoop in originele kwaliteit
PIERBURG | 7.07919.08.0
77,40 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp
Oliepomp PIERBURG 7.04929.02.0
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met elektrisch oliedrukventiel
  • Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp 7.04929.02.0 goedkoop in originele kwaliteit
PIERBURG | 7.04929.02.0
182,39 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp
Oliepomp MAGNETI MARELLI 351516000081
Oliepomp 351516000081 goedkoop in originele kwaliteit
MAGNETI MARELLI | 3515...
185,54 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp
Oliepomp JPN 25M9001-JPN
Oliepomp 25M9001-JPN goedkoop in originele kwaliteit
JPN | 25M9001-JPN
38,35 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp
Oliepomp BGA LP0968
Oliepomp LP0968 goedkoop in originele kwaliteit
BGA | LP0968
79,07 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp
Oliepomp RIDEX 596O0019
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakking
  • Inbouwplaats: Voor
  • Gewicht [kg]: 2,37
  • Vereist aantal stuks: 1
  • Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp 596O0019 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 596O0019
99,30 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Keerring, oliepomp
Oliepomp DT Spare Parts 3.10222
  • Gewicht [g]: 0,5
  • Binnendiameter [mm]: 22
  • Dikte [mm]: 2
  • Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp 3.10222 goedkoop in originele kwaliteit
DT Spare Parts | 3.10222
0,43 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp
Oliepomp MAPCO 79300
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met afdichtring
  • Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp 79300 goedkoop in originele kwaliteit
MAPCO | 79300
78,93 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp
Oliepomp MAGNETI MARELLI 351516000011
Oliepomp 351516000011 goedkoop in originele kwaliteit
MAGNETI MARELLI | 3515...
61,96 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp
Oliepomp PIERBURG 7.07919.01.0
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met afdichtring
  • Aantal tanden: 31
  • Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp 7.07919.01.0 goedkoop in originele kwaliteit
PIERBURG | 7.07919.01.0
86,70 €
Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp
Oliepomp FEBI BILSTEIN 27042
  • Gewicht [kg]: 1,17
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp 27042 goedkoop in originele kwaliteit
FEBI BILSTEIN | 27042
108,85 €
Conditie:  Geheel nieuw
Keerring, oliepomp
Oliepomp TOPRAN 205 564
  • Binnendiameter [mm]: 55
  • Diameter [mm]: 68
  • Hoogte [mm]: 8
  • Materiaal: FCR (fluorcarbonrubber)
  • Stofkap: Met stofkaplip
  • Draaibeweging: Rechtse draaibeweging
  • Conditie:  Geheel nieuw
Oliepomp 205 564 goedkoop in originele kwaliteit
TOPRAN | 205 564
4,23 €
Conditie:  Geheel nieuw