Olietemperatuursensor voor jouw auto
Olietemperatuursensor Voor Top automodellen
- Olietemperatuursensor VOLKSWAGEN GOLF
- Olietemperatuursensor BMW 3-serie
- Olietemperatuursensor VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Olietemperatuursensor OPEL ASTRA
- Olietemperatuursensor VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Olietemperatuursensor FORD FOCUS
- AUDI A4
- Olietemperatuursensor OPEL CORSA
- Olietemperatuursensor MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Olietemperatuursensor AUDI A3
- FORD FIESTA
- Olietemperatuursensor BMW 1-serie
- Olietemperatuursensor VOLKSWAGEN PASSAT
- Olietemperatuursensor RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Olietemperatuursensor SEAT IBIZA
- Olietemperatuursensor SEAT LEON
- Olietemperatuursensor TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Olietemperatuursensor defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Smering altijd optimaal op temperatuur met de olietemperatuursensor
Alhoewel klein, is de olietemperatuursensor een belangrijk onderdeel voor een soepele werking van de motor. Zoals zijn naam reeds zegt, regelt het de temperatuur van de motorsmering. De gegevens ervan zijn niet zozeer belangrijk voor de bestuurder, maar des te meer voor de regeleenheid.
Waarom is de olietemperatuur zo belangrijk?
De hoeveelheid olie en zijn druk zijn twee cruciale factoren voor deugdelijke smering. De olietemperatuur beïnvloedt de smeerprestatie. Hoe heter de olie is, des te vloeibaarder hij wordt. Wanneer olie te dun is, kan hij niet langer zijn taak vervullen. In het professionele jargon wordt dit een breuk in de smeerfilm genoemd. De resulterende frictie van metaal op metaal van de bewegende motoronderdelen versnelt hun slijtage.
Oorzaken van een te hoge motortemperatuur
De olietemperatuur kan door twee factoren worden beïnvloed:
- hitte van het verbrandingsproces
- wrijvingswarmte in de motor.
De motor oververhit wanneer hij niet voldoende gekoeld wordt of wanneer hij op een te mager mengsel draait. Een te mager lucht/brandstofmengsel veroorzaakt een hete verbranding die de motortemperatuur in de hoogte jaagt. Wanneer de motor van te weinig olie wordt voorzien of wanneer deze te dun is, verhoogt dit de hitte omdat de interne frictie heviger wordt.
Gebruik van de olietemperatuursensor
De olietemperatuursensor was heel belangrijk in luchtgekoelde auto's. Deze hadden geen koelingcirculatie en daarom was de enige informatiebron over de motortemperatuur de olie. Tegenwoordig hebben enkel motorfietsen een luchtgekoelde motor. In auto's is de olietemperatuursensor een extra temperatuurmeter, vergeleken door de regeleenheid met gegevens van de koelmiddeltemperatuursensor. Wanneer beide waarden te sterk afwijken, geeft de regeleenheid een foutmelding af. Olietemperatuursensors kunnen achteraf gemonteerd worden. Ze staan in verbinding met een dashboard-display. Voor de gewone auto is dit een interessant visueel snufje. Echt nuttig is het enkel voor race- of rallywagens, dat de bestuurder van extra informatie over de conditie van de motor voorziet. Het handhaven van een omzichtige rijstijl is nuttig om u bewust te worden van de exacte olietemperatuur. De olie wordt sneller en directer verhit door de motor dan het koelmiddel: vooral in de opwarmfase is de olietemperatuur veel nauwkeuriger dan de waarden van de koeltemperatuursensor. Een vuistregel stelt dat de wagen onder 50° C voorzichtig gereden dient te worden.
Installatie van een olietemperatuursensor
De olietemperatuursensor bestaat uit sensor en display. Tot voor kort was de display een rond instrument dat op het dashboard geïnstalleerd werd. Tegenwoordig bestaat er een heel interessant alternatief: moderne olietemperatuursensors hebben een bluetooth-connectie met een link naar de smartphone. Dit maakt van uw mobieltje een extra auto-onderdeel. Deze oplossing heeft de volgende pro`s en 1 contra:
- + veel makkelijker te installeren
+ geen geboor in het dashboard nodig
+ goedkoper
+ handig in gebruik
- hacking op afstand mogelijk.
Alle oplossingen voor achterafinstallatie moeten altijd als set aangeschaft worden die is toegelaten voor het automodel. De installatie van de sensor betekent een ingreep in de motorelektronica. Dit is niet zo voor de hand liggend in moderne auto's. Het uitgebreide sensornetwerk in een moderne auto functioneert met nauwkeurig berekende gegevens. Sensordata zijn in feite weerstandswaarden die kunnen veranderen door het aftakken van een kabel. Als gevolg ontvangt de regeleenheid verkeerde gegevens die tot een foutmelding kunnen leiden. De olietemperatuursensor wordt direct op het motorblok bevestigd. De producten die in de detailhandel verkrijgbaar zijn, hebben altijd een gedetailleerde installatiehandleiding die altijd exact gevolgd moet worden. Vaak is een blindklinkbout al voorhanden op het motorblok voor installatie van de olietemperatuursensor. Is dit niet het geval, bestaat er een heel eenvoudige oplossing: de vuldop voor de olie met geïntegreerde sensor maakt deze upgrade wel heel makkelijk: gewoon de dop vernieuwen. Anders is er ook een adapteronderdeel waarvoor een extra gat moet worden geboord.
Prijzen voor olietemperatuursensors
De kits voor achterafinstallatie van de olietemperatuursensor zijn verbazingwekkend goedkoop. Inclusief een heel aantrekkelijke digitale display beginnen de prijzen bij ca. 30 EUR. De keuze varieert van klassieke ronde instrumenten met analoge display tot kleine, elegante digitale instrumenten met een grote numerieke display. Ook heel interessant zijn de gecombineerde instrumenten met een toerentalwijzer en een gecombineerde water- en olietemperatuurdisplay.