0

0.00

#

Olietemperatuursensor voor uw voertuig

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Olietemperatuursensor - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Olietemperatuursensor van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Olietemperatuursensor
  • FEBI BILSTEIN Olietemperatuursensor
  • TOPRAN Olietemperatuursensor
  • SWAG Olietemperatuursensor
  • METZGER Olietemperatuursensor
  • JP GROUP Olietemperatuursensor
  • HELLA Olietemperatuursensor
  • MEAT & DORIA Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs BERU Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs MAGNETI MARELLI Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs AKS DASIS Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs MEYLE Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs ERA Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs VDO Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs FACET Olietemperatuursensor
  • EPS
  • KW
  • FAE
  • AUTOMEGA

Olietemperatuursensor defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Smering altijd optimaal op temperatuur met de olietemperatuursensor

Alhoewel klein, is de olietemperatuursensor een belangrijk onderdeel voor een soepele werking van de motor. Zoals zijn naam reeds zegt, regelt het de temperatuur van de motorsmering. De gegevens ervan zijn niet zozeer belangrijk voor de bestuurder, maar des te meer voor de regeleenheid.

Waarom is de olietemperatuur zo belangrijk?

De hoeveelheid olie en zijn druk zijn twee cruciale factoren voor deugdelijke smering. De olietemperatuur beïnvloedt de smeerprestatie. Hoe heter de olie is, des te vloeibaarder hij wordt. Wanneer olie te dun is, kan hij niet langer zijn taak vervullen. In het professionele jargon wordt dit een breuk in de smeerfilm genoemd. De resulterende frictie van metaal op metaal van de bewegende motoronderdelen versnelt hun slijtage.

Oorzaken van een te hoge motortemperatuur

De olietemperatuur kan door twee factoren worden beïnvloed:

  • hitte van het verbrandingsproces
  • wrijvingswarmte in de motor.

De motor oververhit wanneer hij niet voldoende gekoeld wordt of wanneer hij op een te mager mengsel draait. Een te mager lucht/brandstofmengsel veroorzaakt een hete verbranding die de motortemperatuur in de hoogte jaagt. Wanneer de motor van te weinig olie wordt voorzien of wanneer deze te dun is, verhoogt dit de hitte omdat de interne frictie heviger wordt.

Gebruik van de olietemperatuursensor

De olietemperatuursensor was heel belangrijk in luchtgekoelde auto's. Deze hadden geen koelingcirculatie en daarom was de enige informatiebron over de motortemperatuur de olie. Tegenwoordig hebben enkel motorfietsen een luchtgekoelde motor. In auto's is de olietemperatuursensor een extra temperatuurmeter, vergeleken door de regeleenheid met gegevens van de koelmiddeltemperatuursensor. Wanneer beide waarden te sterk afwijken, geeft de regeleenheid een foutmelding af. Olietemperatuursensors kunnen achteraf gemonteerd worden. Ze staan in verbinding met een dashboard-display. Voor de gewone auto is dit een interessant visueel snufje. Echt nuttig is het enkel voor race- of rallywagens, dat de bestuurder van extra informatie over de conditie van de motor voorziet. Het handhaven van een omzichtige rijstijl is nuttig om u bewust te worden van de exacte olietemperatuur. De olie wordt sneller en directer verhit door de motor dan het koelmiddel: vooral in de opwarmfase is de olietemperatuur veel nauwkeuriger dan de waarden van de koeltemperatuursensor. Een vuistregel stelt dat de wagen onder 50° C voorzichtig gereden dient te worden.

Installatie van een olietemperatuursensor

De olietemperatuursensor bestaat uit sensor en display. Tot voor kort was de display een rond instrument dat op het dashboard geïnstalleerd werd. Tegenwoordig bestaat er een heel interessant alternatief: moderne olietemperatuursensors hebben een bluetooth-connectie met een link naar de smartphone. Dit maakt van uw mobieltje een extra auto-onderdeel. Deze oplossing heeft de volgende pro`s en 1 contra:

    + veel makkelijker te installeren + geen geboor in het dashboard nodig + goedkoper + handig in gebruik - hacking op afstand mogelijk.

Alle oplossingen voor achterafinstallatie moeten altijd als set aangeschaft worden die is toegelaten voor het automodel. De installatie van de sensor betekent een ingreep in de motorelektronica. Dit is niet zo voor de hand liggend in moderne auto's. Het uitgebreide sensornetwerk in een moderne auto functioneert met nauwkeurig berekende gegevens. Sensordata zijn in feite weerstandswaarden die kunnen veranderen door het aftakken van een kabel. Als gevolg ontvangt de regeleenheid verkeerde gegevens die tot een foutmelding kunnen leiden. De olietemperatuursensor wordt direct op het motorblok bevestigd. De producten die in de detailhandel verkrijgbaar zijn, hebben altijd een gedetailleerde installatiehandleiding die altijd exact gevolgd moet worden. Vaak is een blindklinkbout al voorhanden op het motorblok voor installatie van de olietemperatuursensor. Is dit niet het geval, bestaat er een heel eenvoudige oplossing: de vuldop voor de olie met geïntegreerde sensor maakt deze upgrade wel heel makkelijk: gewoon de dop vernieuwen. Anders is er ook een adapteronderdeel waarvoor een extra gat moet worden geboord.

Prijzen voor olietemperatuursensors

De kits voor achterafinstallatie van de olietemperatuursensor zijn verbazingwekkend goedkoop. Inclusief een heel aantrekkelijke digitale display beginnen de prijzen bij ca. 30 EUR. De keuze varieert van klassieke ronde instrumenten met analoge display tot kleine, elegante digitale instrumenten met een grote numerieke display. Ook heel interessant zijn de gecombineerde instrumenten met een toerentalwijzer en een gecombineerde water- en olietemperatuurdisplay.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Sensor, olietemperatuur
    FEBI BILSTEIN Sensor, olietemperatuur 33825 aan gunstige prijs
    FEBI BILSTEIN | 33825
    10,07 € -15% 11,85 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Sensor, olietemperatuur
    EPS Sensor, olietemperatuur 1.830.267 aan gunstige prijs
    EPS | 1.830.267
    11,27 € -15% 13,26 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Sensor, olietemperatuur
    EPS Sensor, olietemperatuur 1.830.073 aan gunstige prijs
    EPS | 1.830.073
    6,41 € -15% 7,54 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Sensor, olietemperatuur
    ERA Sensor, olietemperatuur 330644 aan gunstige prijs
    ERA | 330644
    8,44 € -14% 9,81 € Bespaar: 14% Conditie:  Geheel nieuw
  • Sensor, olietemperatuu...
    BOSCH Sensor, olietemperatuur / -druk 0 281 006 123 aan gunstige prijs
    BOSCH | 0 281 006 123
    41,13 € -15% 48,39 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Sensor, olietemperatuur
    HELLA Sensor, olietemperatuur 6PT 009 107-531 aan gunstige prijs
    HELLA | 6PT 009 107-531
    10,68 € -15% 12,56 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Sensor, olietemperatuur
    EPS Sensor, olietemperatuur 1.830.239 aan gunstige prijs
    EPS | 1.830.239
    11,48 € -15% 13,51 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Sensor, olietemperatuur
    BOSCH Sensor, olietemperatuur 0 281 002 170 aan gunstige prijs
    BOSCH | 0 281 002 170
    15,73 € -15% 18,51 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Sensor, olietemperatuur
    BOSCH Sensor, olietemperatuur 0 280 130 129 aan gunstige prijs
    BOSCH | 0 280 130 129
    16,98 € -15% 19,98 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Sensor, olietemperatuur
    MAXGEAR Sensor, olietemperatuur 21-0360 aan gunstige prijs
    MAXGEAR | 21-0360
    13,14 € -15% 15,46 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Sensor, olietemperatuur
    EPS Sensor, olietemperatuur 1.830.099 aan gunstige prijs
    EPS | 1.830.099
    9,91 € -14% 11,52 € Bespaar: 14% Conditie:  Geheel nieuw
  • Sensor, olietemperatuur
    JP GROUP Sensor, olietemperatuur 1193400100 aan gunstige prijs
    JP GROUP | 1193400100
    5,23 € -62% 13,76 € Bespaar: 62% Conditie:  Geheel nieuw