00#
68-4448

Olietemperatuursensor voor uw voertuig

Voertuig selecteren
Zoeken
Olietemperatuursensor - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Olietemperatuursensor van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Olietemperatuursensor
  • FEBI BILSTEIN Olietemperatuursensor
  • TOPRAN Olietemperatuursensor
  • SWAG Olietemperatuursensor
  • METZGER Olietemperatuursensor
  • JP GROUP Olietemperatuursensor
  • HELLA Olietemperatuursensor
  • DELPHI Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs BERU Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs MAGNETI MARELLI Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs AKS DASIS Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs MEYLE Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs ERA Olietemperatuursensor
  • Koop hier aan de beste prijs VDO Olietemperatuursensor
  • FACET
  • EPS
  • KW
  • HELLA GUTMANN

Olietemperatuursensor defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Smering altijd optimaal op temperatuur met de olietemperatuursensor

Alhoewel klein, is de olietemperatuursensor een belangrijk onderdeel voor een soepele werking van de motor. Zoals zijn naam reeds zegt, regelt het de temperatuur van de motorsmering. De gegevens ervan zijn niet zozeer belangrijk voor de bestuurder, maar des te meer voor de regeleenheid.

Waarom is de olietemperatuur zo belangrijk?

De hoeveelheid olie en zijn druk zijn twee cruciale factoren voor deugdelijke smering. De olietemperatuur beïnvloedt de smeerprestatie. Hoe heter de olie is, des te vloeibaarder hij wordt. Wanneer olie te dun is, kan hij niet langer zijn taak vervullen. In het professionele jargon wordt dit een breuk in de smeerfilm genoemd. De resulterende frictie van metaal op metaal van de bewegende motoronderdelen versnelt hun slijtage.

Oorzaken van een te hoge motortemperatuur

De olietemperatuur kan door twee factoren worden beïnvloed:

  • hitte van het verbrandingsproces
  • wrijvingswarmte in de motor.

De motor oververhit wanneer hij niet voldoende gekoeld wordt of wanneer hij op een te mager mengsel draait. Een te mager lucht/brandstofmengsel veroorzaakt een hete verbranding die de motortemperatuur in de hoogte jaagt. Wanneer de motor van te weinig olie wordt voorzien of wanneer deze te dun is, verhoogt dit de hitte omdat de interne frictie heviger wordt.

Gebruik van de olietemperatuursensor

De olietemperatuursensor was heel belangrijk in luchtgekoelde auto's. Deze hadden geen koelingcirculatie en daarom was de enige informatiebron over de motortemperatuur de olie. Tegenwoordig hebben enkel motorfietsen een luchtgekoelde motor. In auto's is de olietemperatuursensor een extra temperatuurmeter, vergeleken door de regeleenheid met gegevens van de koelmiddeltemperatuursensor. Wanneer beide waarden te sterk afwijken, geeft de regeleenheid een foutmelding af. Olietemperatuursensors kunnen achteraf gemonteerd worden. Ze staan in verbinding met een dashboard-display. Voor de gewone auto is dit een interessant visueel snufje. Echt nuttig is het enkel voor race- of rallywagens, dat de bestuurder van extra informatie over de conditie van de motor voorziet. Het handhaven van een omzichtige rijstijl is nuttig om u bewust te worden van de exacte olietemperatuur. De olie wordt sneller en directer verhit door de motor dan het koelmiddel: vooral in de opwarmfase is de olietemperatuur veel nauwkeuriger dan de waarden van de koeltemperatuursensor. Een vuistregel stelt dat de wagen onder 50° C voorzichtig gereden dient te worden.

Installatie van een olietemperatuursensor

De olietemperatuursensor bestaat uit sensor en display. Tot voor kort was de display een rond instrument dat op het dashboard geïnstalleerd werd. Tegenwoordig bestaat er een heel interessant alternatief: moderne olietemperatuursensors hebben een bluetooth-connectie met een link naar de smartphone. Dit maakt van uw mobieltje een extra auto-onderdeel. Deze oplossing heeft de volgende pro`s en 1 contra:

    + veel makkelijker te installeren + geen geboor in het dashboard nodig + goedkoper + handig in gebruik - hacking op afstand mogelijk.

Alle oplossingen voor achterafinstallatie moeten altijd als set aangeschaft worden die is toegelaten voor het automodel. De installatie van de sensor betekent een ingreep in de motorelektronica. Dit is niet zo voor de hand liggend in moderne auto's. Het uitgebreide sensornetwerk in een moderne auto functioneert met nauwkeurig berekende gegevens. Sensordata zijn in feite weerstandswaarden die kunnen veranderen door het aftakken van een kabel. Als gevolg ontvangt de regeleenheid verkeerde gegevens die tot een foutmelding kunnen leiden. De olietemperatuursensor wordt direct op het motorblok bevestigd. De producten die in de detailhandel verkrijgbaar zijn, hebben altijd een gedetailleerde installatiehandleiding die altijd exact gevolgd moet worden. Vaak is een blindklinkbout al voorhanden op het motorblok voor installatie van de olietemperatuursensor. Is dit niet het geval, bestaat er een heel eenvoudige oplossing: de vuldop voor de olie met geïntegreerde sensor maakt deze upgrade wel heel makkelijk: gewoon de dop vernieuwen. Anders is er ook een adapteronderdeel waarvoor een extra gat moet worden geboord.

Prijzen voor olietemperatuursensors

De kits voor achterafinstallatie van de olietemperatuursensor zijn verbazingwekkend goedkoop. Inclusief een heel aantrekkelijke digitale display beginnen de prijzen bij ca. 30 EUR. De keuze varieert van klassieke ronde instrumenten met analoge display tot kleine, elegante digitale instrumenten met een grote numerieke display. Ook heel interessant zijn de gecombineerde instrumenten met een toerentalwijzer en een gecombineerde water- en olietemperatuurdisplay.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Olietemperatuursensor
Olietemperatuursensor FACET 7.3128
  • Schroefdraadmaat: M12x1,5
  • Sleutelwijdte: 19
  • voor artikelnummer: 7.8113, 7.8114, 7.8149, 7.8151
  • Kleurmarkering: blauw
  • Versie: Bosch, Bosch Spi
  • aanvullende informatie: Made in Italy - OE Equivalent
  • Aantal nokken: 2
  • Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor 7.3128 goedkoop in originele kwaliteit
FACET | 7.3128
11,76 €
Conditie:  Geheel nieuw
Sensor, olietemperatuur
Olietemperatuursensor MAGNETI MARELLI 171916011130
Olietemperatuursensor 171916011130 goedkoop in originele kwaliteit
MAGNETI MARELLI | 1719...
6,35 €
Conditie:  Geheel nieuw
Sensor, olietemperatuu...
Olietemperatuursensor VEMO V30-72-0081
  • Schroefdraadmaat: M12 x 1,5
  • Schakelpunt van [bar]
  • Schakelpunt tot [bar]: 3
  • Gewicht [kg]: 0,103
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 4,9, 4,58
  • Verpakkingshoogte [cm]: 6,53, 9,2
  • Verpakkingsdiepte [cm]: 4,58, 9
  • Productlijn: Original Quality
  • Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor V30-72-0081 goedkoop in originele kwaliteit
VEMO | V30-72-0081
22,11 €
Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor
Olietemperatuursensor VEMO V10-72-1309
  • Aantal contacten: 2
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met afdichtring
  • Gewicht [kg]: 0,006
  • aanvullende informatie: Original VEMO kwaliteit
  • Verpakkingshoogte [cm]: 6,7, 1,9
  • Verpakkingsdiepte [cm]: 6,8, 5
  • Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor V10-72-1309 goedkoop in originele kwaliteit
VEMO | V10-72-1309
32,42 €
Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor
Olietemperatuursensor FACET 7.3378
  • Schroefdraadmaat: M12x1,5
  • Sleutelwijdte: 17
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder aansluitstuk
  • aanvullende informatie: Made in Italy - OE Equivalent
  • Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor 7.3378 goedkoop in originele kwaliteit
FACET | 7.3378
14,04 €
Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor
Olietemperatuursensor FACET 7.3073
  • Schroefdraadmaat: M10x1
  • Sleutelwijdte: 13
  • aanvullende informatie: Made in Italy - OE Equivalent
  • Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor 7.3073 goedkoop in originele kwaliteit
FACET | 7.3073
6,91 €
Conditie:  Geheel nieuw
Sensor, olietemperatuu...
Olietemperatuursensor BOSCH 0 261 230 147
Olietemperatuursensor 0 261 230 147 goedkoop in originele kwaliteit
BOSCH | 0 261 230 147
58,65 €
Conditie:  Geheel nieuw
Sensor, olietemperatuu...
Olietemperatuursensor BOSCH 0 281 006 123
Olietemperatuursensor 0 281 006 123 goedkoop in originele kwaliteit
BOSCH | 0 281 006 123
53,65 €
Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor
Olietemperatuursensor JP GROUP 1193400100
  • Kleur: Zwart
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakking
  • Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor 1193400100 goedkoop in originele kwaliteit
JP GROUP | 1193400100
6,47 €
Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor
Olietemperatuursensor MAXGEAR 21-1047
  • Aantal contacten: 2
  • Gewicht [kg]: 0,01
  • Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor 21-1047 goedkoop in originele kwaliteit
MAXGEAR | 21-1047
11,70 €
Conditie:  Geheel nieuw
Sensor, motorruimtetem...
Olietemperatuursensor HITACHI 137374
  • aanvullende informatie: Hueco
  • Hoogte [mm]: 25
  • Weerstand [Ohm]: 5000
  • Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor 137374 goedkoop in originele kwaliteit
HITACHI | 137374
22,98 €
Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor
Olietemperatuursensor RIDEX 829S0003
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakking
  • Sleutelwijdte: 19
  • Weerstand [Ohm]: 2080, 294
  • Aantal aansluitingen: 2
  • Buitendraad [mm]: 12
  • De kleur is gelijk aan die van het originele artikel: lichtblauw, Zwart, Wit
  • Kleur: blauw
  • Spoed [mm]: 1,5
  • Sensortype: NTC
  • Temperatuurbereik [°C]: 25, 80
  • Monteerwijze: Geschroefd
  • Diameter [mm]: 7,4
  • niet voor uitvoeringsvariant: 4mm
  • Conditie:  Geheel nieuw
Olietemperatuursensor 829S0003 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 829S0003
11,07 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw