Pakking voor jouw auto
Pakking Voor Top automodellen
- Pakking VOLKSWAGEN GOLF
- Pakking BMW 3-serie
- Pakking VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Pakking OPEL ASTRA
- Pakking VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Pakking FORD FOCUS
- AUDI A4
- Pakking MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Pakking OPEL CORSA
- Pakking AUDI A3
- FORD FIESTA
- Pakking BMW 1-serie
- Pakking VOLKSWAGEN PASSAT
- Pakking MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Pakking SEAT IBIZA
- Pakking SEAT LEON
- Pakking AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Pakking defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Pakkingen & dichtingen van uw auto: hierop moet u letten
Afdichtingen worden in auto's op de meest uiteenlopende wijze ingezet. Pakkingen in de motorruimte worden over het algemeen t.g.v. reparatie en onderhoud vervangen; dit geldt niet voor andere afdichtingsrubbers. Zowel de motorkap als de kofferruimte en alle portieren van de auto zijn met afdichtingen uitgerust. Worden deze niet onderhouden, kan een reparatie of vervanging noodzakelijk worden.
Rubbers: flexibele afdichting tussen buiten en binnen
Afdichtingen van autoportier, kofferruimte en motorkap kennen slechts één doel: ze moeten het vocht en de regen uit het interieur houden en voor mechanische bescherming zorgen. Ze houden vuil, vocht en wind op afstand en zorgen voor een zo hoog mogelijk gebruikscomfort.
Zo herkent u schade aan dichtingen
Schade aan pakkingen is vaak niet zo eenvoudig en snel te herkennen. Meestal worden deur- en raamrubbers van een auto niet regelmatig geïnspecteerd. Vaak zijn het de secundaire symptomen die een autobestuurder op de defecte afdichtingen attent maken. Zo kunnen de volgende symptomen een teken voor defecte pakkingen zijn:
- U hoort luide windgeluiden tijdens het rijden
- U voelt een sterkere tocht onafhankelijk van de ventilatie
- De ruiten beslaan makkelijker aan de binnenkant
- De auto voelt 's ochtends klam en vochtig aan
- Na sterke regen is de voetenruimte in de auto vochtig
- U ziet water binnendringen.
Dit zijn alle belangrijke indicaties voor defecte en niet meer volledig afdichtende afdichtingsrubbers. Vooral in het interieur maar ook in de kofferruimte kunnen dergelijke effecten worden vastgesteld.
Pakkingen onderhouden: Hierop moet u letten
Pakkingen staan aan hoge belastingen bloot. Wanneer ze niet regelmatig van onderhoud worden voorzien, verliezen zij snel aan elasticiteit en dientengevolge aan prestatie. Er kan heel snel schade aan de rubbers optreden wanneer ze niet regelmatig worden verzorgd met inachtname van de weersomstandigheden. Deur- en raamrubbers hebben zowel in de zomer als in de winter onderhoud en bescherming nodig. In de zomer kunnen ze door de zonnestralen uitdrogen en broos worden. In de winter daarentegen kan vocht op de rubbers vastvriezen en hen vernielen. Het onderhoud op zich kost slechts weinig tijd en is snel gebeurd. Volg daarvoor deze eenvoudige stappen:
- Verwijder vuil en vocht van de rubbers met een oude lap
- Breng het onderhoudsmiddel (bv. zuurvrije vaseline) in een dunne laag volgens de handleiding van de fabrikant aan
- Gebruik het bijgeleverde sponsje of een schone katoenen doek voor het aanbrengen
- Verzorg de rubbers regelmatig ca. eenmaal per maand
- Na elke wasbeurt moeten de rubbers worden afgedroogd en nieuwe laag onderhoudsmiddel aangebracht.
Wanneer u deze stappen ter harte neemt en vanaf het begin wat tijd in uw afdichtingsrubbers investeert, kunt u uw wagen duidelijk beter en vooral langer beschermen. De weinige tijd die het in beslag neemt en de geringe kosten voor een onderhoudsmiddel zijn het in ieder geval waard.
Afdichtingsrubbers vervangen: zelf doen kan lonen
Afdichtingsrubbers zijn over het algemeen makkelijk te vervangen. Dit hangt echter van de ouderdom en de actuele toestand van de oude dichting af. In principe moet u slechts de volgende stappen volgen:
- het oude deurrubber aan een rechte plek eruit trekken.
- Vanuit deze plek de dichting in de gehele lengte verwijderen.
- Pas op voor vlekken: veel rubbers zijn aan de onderkant met een hechtingsmiddel ingesmeerd.
- Met een lap de ondergrond voor het rubber grondig reinigen.
- Nieuw rubber eventueel in de lengte ruwweg aanpassen.
- Rubber voorzichtig op de ondergrond aanbrengen en vastdrukken.
- Van één kant beginnend het rubber in de bevestigingssleuf invoeren en aandrukken.
- Het rubber aan het uiteinde tot op de exacte lengte inkorten.
- Na de montage de gehele dichting nogmaals stevig aandrukken.
- Het rubber met onderhoudsmiddel grondig preventief behandelen.
Wanneer de oude afdichting al heel oud en eventueel heel erg versleten is, kan de vervanging aanzienlijk meer tijd in beslag nemen. Een volkomen broos rubber moet voorzichtig stukje bij beetje uit de bevestigingssleuf worden gekrabt. Een houten spatel verricht hier goede diensten en ontziet de lak en de deur. Ook de reiniging betekent in zo'n geval meer werk en kost meer tijd. Niettemin moet de vervanging sowieso gebeuren om het interieur van de auto voor de lange duur te beschermen.