00#
54-0557

Roetfilter (DPF) voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Roetfilter (DPF) - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

DPF van toonaangevende fabrikanten

  • VAICO Roetfilter (DPF) ervaring
  • HELLA Roetfilter (DPF) ervaring
  • DELPHI Roetfilter (DPF) ervaring
  • BLUE PRINT Roetfilter (DPF) ervaring
  • BOSAL Roetfilter (DPF) ervaring
  • HJS Roetfilter (DPF) ervaring
  • WALKER Roetfilter (DPF) ervaring
  • VEGAZ Roetfilter (DPF) ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs ERNST DPF
  • Koop hier aan de beste prijs OBERLAND DPF
  • Koop hier aan de beste prijs LRT DPF
  • Koop hier aan de beste prijs KAMOKA DPF
  • Koop hier aan de beste prijs MTS DPF
  • Koop hier aan de beste prijs IMASAF DPF
  • Koop hier aan de beste prijs KLOKKERHOLM DPF
  • Koop hier aan de beste prijs Servotec DPF
  • Faurecia
  • ESEN SKV
  • VITALE
  • Henkel Parts

Roetfilter (DPF) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Voor een schone diesel

De roetfilter, andere benamingen zijn diesel-roetfilter, roetdeeltjesfilter of deeltjesfilter, is een vast onderdeel van moderne dieselauto's. De aanduiding "dieselfilter" is echter fout, omdat dat onderdeel voor de reiniging van onverbrande brandstof verantwoordelijk is. De deeltjesfilter reinigt de uitlaatgassen. In tegenstelling tot de katalysator, die bij benzineauto's worden ingezet, zijn diesel-uitstootfilters op tegenhouden ingericht. In plaats van het uitlokken van een katalytisch-chemische reactie filteren ze letterlijk de ontstane deeltjes uit de uitlaatgassen. Daarom hebben roetfilter constructief gezien een beperkte levensduur.

Defecten aan de roetfilter

De hoofdoorzaak voor storingen aan de roetfilter is de het voor de hand liggende dichtslibben oftewel de verstopping. Een moderne roetfilter beschikt weliswaar over zelfreiniging. Deze kan echter mettertijd aan werkzaamheid inboeten. De reden daarvoor is, dat de het tot as verbrande residu van de roetdeeltjesfilter in het onderdeel achterblijft. Een verstopte roetfilter betekent niet het einde van de levensduur van de deeltjesfilter. Er moet echter wel worden ingegrepen. De dreigende verstopping mag niet worden genegeerd omdat de wagen anders door een blokkeringsmechanisme in het motorregelsysteem niet meer start.

Prijs voor de deeltjesfilter

De diesel-roetfilter is een makkelijk toegankelijk, als nieuw onderdeel echter een ontzettend duur vervangingsonderdeel. Afhankelijk van het autotype moet voor een nieuwe filter tussen de 1500 en 4500 euro worden neergeteld. Bij een levensduur van ca. 150.000 tot 180.000 kilometer kan een dichtgeslibde roetfilter daarom slechts een economisch total loss betekenen. Er zijn echter alternatieven: in plaats van op nieuwe delen terug te grijpen, zijn op de markt inmiddels gerepareerde en gereinigde deeltjesfilters beschikbaar. Ze worden per ruil aangeboden, zodat voor de aanschaf van een bewerkte filter de eigen verstopte filter moet worden ingeleverd. Is deze niet meer beschikbaar, wordt een toeslag berekend. Vervangings-deeltjesfilters zijn met 350 – 600 euro in een verdedigbaar prijskader voor een onderdeel dat bij alle 200.000 kilometer moet worden vervangen.

Vervanging van de diesel-roetfilter

De vervanging zelf is daarentegen echt eenvoudig. De diesel-roetfilter bevindt zich in de uitlaat en is met een paar schroeven aan de buis bevestigd. Wanneer de roetfilter moet worden vervangen, dienen tevens alle andere onderdelen van het uitlaatsysteem te worden gecontroleerd. Indien aanwezig is de uitlaatgas-recirculatieklep een onderdeel dat met de roetfilter samenhangt. Daarom worden deeltjesfilters ook vaak als complete set met de recirculatieklep aangeboden. Een defecte klep bevordert de snelle slijtage van de roetfilter en dient daarom regelmatig te worden gecontroleerd. Een vaak optredend defect aan de deeltjesfilter betreft de reinigingsfunctie. Deze wordt bij veel modellen door een geïntegeerd hitte-element uitgevoerd. Doet zich hier een fout voor, is de zelfreiniging onderbroken. Vaak gaat het bij deze mankementen om snel te verhelpen kabelbreuken, losgeraakte verbindingen of verroeste contacten. Deze fouten worden meestal door de regeleenheid in de motor aangegeven.

De levensduur van de deeltjesfilter verlengen

Een dieselwagen heeft zijn grootste voordelen op de lange afstand. Bij lange ritten bij optimale toerentallen wordt de brandstof op de meest efficiënte wijze verbrand. De gelijkblijvende temperatuur in de motor zorgt voor een even gelijkmatige verbranding. Dit heeft ook zijn uitwerking op de roetfilter. Het is daarom verstandig een dieselauto pas dan aan te schaffen, wanneer hij passend wordt gebruikt. De productie van roetdeeltjes is vooral in de opwarmfase van de motor hoog. Een hoofdzakelijk voor korte ritten ingezette diesel produceert overeenkomstig meer roetdeeltjes en daardoor ook meer as in de deeltjesfilter. Het verschil in levensduur tussen gebruik voor lange dan wel korte ritten kan bij een deeltjesfilter tot 25% of 40.000 km uitmaken.

Roetfilters aan bouwvoertuigen en traktoren

De wettelijke regelingen voor gebruik van landbouw- en bouwvoertuigen nemen internationaal sterk toe. De toepasselijke regelgeving heet TIER. Bij de nieuwe registratie zijn in Europa en Amerika alleen nog landbouw- en bouwvoertuigen toegelaten, die bij TIER 3+ of TIER 4 zijn ingedeeld. Oudere voertuigen tot TIER 2 hebben nog een overgangstermijn, dan moeten ze ze echter met de voorgeschreven uitlaatfilters worden uitgerust of anders uit bedrijf worden genomen. Hiervoor biedt de handel inmiddels tal van zeer interessante oplossingen aan, waarmee ook oudere landbouw- en bouwvoertuigen in bedrijf kunnen worden gehouden.

De roetfilter van de toekomst

Het VW-uitlaatgasschandaal heeft aangetoond dat de techniek voor uitlaatgasreiniging bij dieselvoertuigen nog verder dient te worden ontwikkeld. Voor vrachtwagens worden inmiddels de toevoeging van ureum toegepast om de uitstoot van schadelijke stoffen bij dieselvoertuigen te reduceren. Het is aannemelijk dat voor personenwagens binnenkort eendere systemen verplicht worden ingevoerd.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Reiniging roet / parti...
Roetfilter LIQUI MOLY 5171
  • Bundeltype: Blik
  • Inhoud (ml): 500
  • Conditie:  Geheel nieuw
5171 LIQUI MOLY Roetfilter auto prijs
LIQUI MOLY | 5171
13,03 €
26,06 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Roetfilter (DPF)
DPF JMJ 1065
  • Gewicht [kg]: 4,680
  • Conditie:  Geheel nieuw
1065 JMJ DPF auto prijs
JMJ | 1065
421,22 €
Conditie:  Geheel nieuw
Roetfilter (DPF)
Partikelfilter KAMOKA 8010004
  • Voor OE nummer: 18308508993
  • Conditie:  Geheel nieuw
8010004 KAMOKA Partikelfilter auto prijs
KAMOKA | 8010004
480,21 €
Conditie:  Geheel nieuw
Roetfilter (DPF)
DPF filter RIDEX 1256S0004
  • Gewicht [kg]: 6,8
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met aanbouwdelen
  • Emissienorm: Euro 4
  • Diameter [mm]: 60
  • Katalysatortype: voor voertuigen met katalysator
  • Materiaal: Cordieriet
  • Inbouwplaats: Voor
  • Geschikt voor motor: Diesel
  • Conditie:  Geheel nieuw
1256S0004 RIDEX DPF filter auto prijs
RIDEX | 1256S0004
480,23 €
Conditie:  Geheel nieuw
Roetfilter (DPF)
Dieselpartikelfilter BM CATALYSTS BM11188H
  • Controleteken: E24-103R
  • Enkel in combinatie met: FK11188, PP11188A
  • Materiaal: Cordieriet
  • aanvullende informatie: Non-approved
  • Product in orde: Euro 5
  • Conditie:  Geheel nieuw
BM11188H BM CATALYSTS Dieselpartikelfilter auto prijs
BM CATALYSTS | BM11188H
331,01 €
Conditie:  Geheel nieuw
Reiniging roet / parti...
Roetfilter, diesel PETEC 72550
  • Bundeltype: spuitbus
  • Inhoud (ml): 400
  • Hoeveelheid: Milliliter
  • Kleur: Transparant
  • Chemische eigenschappen: Siliconvrij
  • Let op technische data
  • Lees de montagehandleiding
  • Conditie:  Geheel nieuw
72550 PETEC Roetfilter, diesel auto prijs
PETEC | 72550
10,86 €
27,15 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Reiniging roet / parti...
Uitlaatgasfilter K2 W155
  • Inhoud [liter]: 5
  • Bundeltype: Jerrycan
  • aanvullende informatie: CLEANER DPF/FAP
  • Conditie:  Geheel nieuw
W155 K2 Uitlaatgasfilter auto prijs
K2 | W155
23,75 €
4,75 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Slangverbinderset, dru...
Uitlaatfilter HJS 92 10 1000
  • Diameter [mm]: 11,0 - 12,5, 12,5 - 14,0, 13,5 - 15,0
  • Aantal: 30
  • Conditie:  Geheel nieuw
92 10 1000 HJS Uitlaatfilter auto prijs
HJS | 92 10 1000
15,30 €
Conditie:  Geheel nieuw
Slangverbinderset, dru...
Dieseldeeltjesfilter FAST FT63804
FT63804 FAST Dieseldeeltjesfilter auto prijs
FAST | FT63804
13,80 €
Conditie:  Geheel nieuw
Reiniging roet / parti...
Roetfilter (DPF) LIQUI MOLY 5169
  • Inhoud [liter]: 1
  • Bundeltype: Blik
  • Conditie:  Geheel nieuw
5169 LIQUI MOLY Roetfilter (DPF) auto prijs
LIQUI MOLY | 5169
15,66 €
15,66 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Roetfilter (DPF)
Roetfilter RIDEX 1256S0086
  • Lengte [mm]: 670
  • Gewicht [kg]: 5,0
  • voor uitlaatgasnorm van fabrikant: Euro 4 / Euro 5
  • Uitlaatsysteem: voor voertuigen met standaard roetpartikelfilter
  • Katalysatortype: voor voertuigen met katalysator
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met aanbouwdelen, met montageset
  • Materiaal roetfilter: Cordieriet
  • Conditie:  Geheel nieuw
1256S0086 RIDEX Roetfilter auto prijs
RIDEX | 1256S0086
471,95 €
Conditie:  Geheel nieuw
Roetfilter (DPF)
DPF JMJ 1005
  • Lengte [mm]: 640
  • Gewicht [kg]: 6,620
  • Emissienorm: Tot 4 euro
  • Conditie:  Geheel nieuw
1005 JMJ DPF auto prijs
JMJ | 1005
400,46 €
Conditie:  Geheel nieuw