0

0.00

#
55-6101

Roetfilter voor uw voertuig

Voertuig selecteren

Op Kenteken

Roetfilter - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

DPF filter van toonaangevende fabrikanten

  • HELLA Roetfilter
  • DELPHI Roetfilter
  • BLUE PRINT Roetfilter
  • BOSAL Roetfilter
  • HJS Roetfilter
  • WALKER Roetfilter
  • VEGAZ Roetfilter
  • ERNST Roetfilter
  • Koop hier aan de beste prijs EBERSPÄCHER DPF filter
  • Koop hier aan de beste prijs WABCO DPF filter
  • Koop hier aan de beste prijs QUINTON HAZELL DPF filter
  • Koop hier aan de beste prijs LRT DPF filter
  • Koop hier aan de beste prijs OBERLAND DPF filter
  • Koop hier aan de beste prijs KAMOKA DPF filter
  • Koop hier aan de beste prijs MTS DPF filter
  • Koop hier aan de beste prijs IMASAF DPF filter
  • Faurecia
  • Henkel Parts
  • Oyodo
  • DINEX

Partikelfilter voor verschillende auto's

  • Roetfilter van topkwaliteit voor VOLKSWAGEN
  • Roetfilter van topkwaliteit voor BMW
  • Roetfilter van topkwaliteit voor MERCEDES-BENZ
  • Roetfilter van topkwaliteit voor OPEL
  • Originele en kwalitatieve AUDI Roetfilter
  • Originele en kwalitatieve FORD Roetfilter
  • Originele en kwalitatieve PEUGEOT Roetfilter
  • Originele en kwalitatieve RENAULT Roetfilter
  • VOLVO Roetfilter van originele kwaliteit
  • TOYOTA Roetfilter van originele kwaliteit
  • FIAT Roetfilter van originele kwaliteit
  • SEAT Roetfilter van originele kwaliteit
  • Partikelfilter Voor CITROËN
  • Partikelfilter Voor NISSAN
  • Partikelfilter Voor SUZUKI
  • Partikelfilter Voor MAZDA
  • DPF filter Voor HYUNDAI
  • DPF filter Voor KIA
  • DPF filter Voor HONDA
  • DPF filter Voor ALFA ROMEO
  • MITSUBISHI Roetfilter discounter
  • SKODA Roetfilter discounter
  • MINI Roetfilter discounter
  • CHEVROLET Roetfilter discounter
  • PORSCHE
  • LAND ROVER
  • SAAB
  • SUBARU
  • DAIHATSU
  • SMART
  • JAGUAR
  • JEEP
meer automerken

Dieselpartikelfilter Voor Top automodellen

Roetfilter defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Voor een schone diesel

De roetfilter, andere benamingen zijn diesel-roetfilter, roetdeeltjesfilter of deeltjesfilter, is een vast onderdeel van moderne dieselauto's. De aanduiding "dieselfilter" is echter fout, omdat dat onderdeel voor de reiniging van onverbrande brandstof verantwoordelijk is. De deeltjesfilter reinigt de uitlaatgassen. In tegenstelling tot de katalysator, die bij benzineauto's worden ingezet, zijn diesel-uitstootfilters op tegenhouden ingericht. In plaats van het uitlokken van een katalytisch-chemische reactie filteren ze letterlijk de ontstane deeltjes uit de uitlaatgassen. Daarom hebben roetfilter constructief gezien een beperkte levensduur.

Defecten aan de roetfilter

De hoofdoorzaak voor storingen aan de roetfilter is de het voor de hand liggende dichtslibben oftewel de verstopping. Een moderne roetfilter beschikt weliswaar over zelfreiniging. Deze kan echter mettertijd aan werkzaamheid inboeten. De reden daarvoor is, dat de het tot as verbrande residu van de roetdeeltjesfilter in het onderdeel achterblijft. Een verstopte roetfilter betekent niet het einde van de levensduur van de deeltjesfilter. Er moet echter wel worden ingegrepen. De dreigende verstopping mag niet worden genegeerd omdat de wagen anders door een blokkeringsmechanisme in het motorregelsysteem niet meer start.

Prijs voor de deeltjesfilter

De diesel-roetfilter is een makkelijk toegankelijk, als nieuw onderdeel echter een ontzettend duur vervangingsonderdeel. Afhankelijk van het autotype moet voor een nieuwe filter tussen de 1500 en 4500 euro worden neergeteld. Bij een levensduur van ca. 150.000 tot 180.000 kilometer kan een dichtgeslibde roetfilter daarom slechts een economisch total loss betekenen. Er zijn echter alternatieven: in plaats van op nieuwe delen terug te grijpen, zijn op de markt inmiddels gerepareerde en gereinigde deeltjesfilters beschikbaar. Ze worden per ruil aangeboden, zodat voor de aanschaf van een bewerkte filter de eigen verstopte filter moet worden ingeleverd. Is deze niet meer beschikbaar, wordt een toeslag berekend. Vervangings-deeltjesfilters zijn met 350 – 600 euro in een verdedigbaar prijskader voor een onderdeel dat bij alle 200.000 kilometer moet worden vervangen.

Vervanging van de diesel-roetfilter

De vervanging zelf is daarentegen echt eenvoudig. De diesel-roetfilter bevindt zich in de uitlaat en is met een paar schroeven aan de buis bevestigd. Wanneer de roetfilter moet worden vervangen, dienen tevens alle andere onderdelen van het uitlaatsysteem te worden gecontroleerd. Indien aanwezig is de uitlaatgas-recirculatieklep een onderdeel dat met de roetfilter samenhangt. Daarom worden deeltjesfilters ook vaak als complete set met de recirculatieklep aangeboden. Een defecte klep bevordert de snelle slijtage van de roetfilter en dient daarom regelmatig te worden gecontroleerd. Een vaak optredend defect aan de deeltjesfilter betreft de reinigingsfunctie. Deze wordt bij veel modellen door een geïntegeerd hitte-element uitgevoerd. Doet zich hier een fout voor, is de zelfreiniging onderbroken. Vaak gaat het bij deze mankementen om snel te verhelpen kabelbreuken, losgeraakte verbindingen of verroeste contacten. Deze fouten worden meestal door de regeleenheid in de motor aangegeven.

De levensduur van de deeltjesfilter verlengen

Een dieselwagen heeft zijn grootste voordelen op de lange afstand. Bij lange ritten bij optimale toerentallen wordt de brandstof op de meest efficiënte wijze verbrand. De gelijkblijvende temperatuur in de motor zorgt voor een even gelijkmatige verbranding. Dit heeft ook zijn uitwerking op de roetfilter. Het is daarom verstandig een dieselauto pas dan aan te schaffen, wanneer hij passend wordt gebruikt. De productie van roetdeeltjes is vooral in de opwarmfase van de motor hoog. Een hoofdzakelijk voor korte ritten ingezette diesel produceert overeenkomstig meer roetdeeltjes en daardoor ook meer as in de deeltjesfilter. Het verschil in levensduur tussen gebruik voor lange dan wel korte ritten kan bij een deeltjesfilter tot 25% of 40.000 km uitmaken.

Roetfilters aan bouwvoertuigen en traktoren

De wettelijke regelingen voor gebruik van landbouw- en bouwvoertuigen nemen internationaal sterk toe. De toepasselijke regelgeving heet TIER. Bij de nieuwe registratie zijn in Europa en Amerika alleen nog landbouw- en bouwvoertuigen toegelaten, die bij TIER 3+ of TIER 4 zijn ingedeeld. Oudere voertuigen tot TIER 2 hebben nog een overgangstermijn, dan moeten ze ze echter met de voorgeschreven uitlaatfilters worden uitgerust of anders uit bedrijf worden genomen. Hiervoor biedt de handel inmiddels tal van zeer interessante oplossingen aan, waarmee ook oudere landbouw- en bouwvoertuigen in bedrijf kunnen worden gehouden.

De roetfilter van de toekomst

Het VW-uitlaatgasschandaal heeft aangetoond dat de techniek voor uitlaatgasreiniging bij dieselvoertuigen nog verder dient te worden ontwikkeld. Voor vrachtwagens worden inmiddels de toevoeging van ureum toegepast om de uitstoot van schadelijke stoffen bij dieselvoertuigen te reduceren. Het is aannemelijk dat voor personenwagens binnenkort eendere systemen verplicht worden ingevoerd.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Roetfilter Partikelfilter RIDEX 1256S0014
    Partikelfilter 1256S0014 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 1256S0014
    318,47 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Reiniging roet / parti... DPF filter PETEC 72550
    DPF filter 72550 goedkoop in originele kwaliteit
    PETEC | 72550
    13,87 €
    34,68 € per 1 liter
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Roetfilter Dieselpartikelfilter RIDEX 1256S0138
    Dieselpartikelfilter 1256S0138 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 1256S0138
    245,58 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Reiniging roet / parti... Diesel roetfilter LIQUI MOLY 5169
    Diesel roetfilter 5169 goedkoop in originele kwaliteit
    LIQUI MOLY | 5169
    51,49 €
    51,49 € per 1 liter
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Roetfilter Dieseldeeltjesfilter RIDEX 1256S0003
    Dieseldeeltjesfilter 1256S0003 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 1256S0003
    408,55 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Roetfilter Roetfilter RIDEX 1256S0021
    Roetfilter 1256S0021 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 1256S0021
    336,57 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Roetfilter Partikelfilter JMJ 1201
    Partikelfilter 1201 goedkoop in originele kwaliteit
    JMJ | 1201
    399,29 €
  • Roetfilter DPF filter JMJ 1234
    DPF filter 1234 goedkoop in originele kwaliteit
    JMJ | 1234
    453,89 €
  • Roetfilter Dieselpartikelfilter BM CATALYSTS BM11188H
    Dieselpartikelfilter BM11188H goedkoop in originele kwaliteit
    BM CATALYSTS | BM11188H
    254,18 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Roetfilter Diesel roetfilter RIDEX 1256S0004
    Diesel roetfilter 1256S0004 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 1256S0004
    295,87 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Roetfilter Dieseldeeltjesfilter JMJ 1200
    Dieseldeeltjesfilter 1200 goedkoop in originele kwaliteit
    JMJ | 1200
    253,18 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Roetfilter Roetfilter RIDEX 1256S0005
    Roetfilter 1256S0005 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 1256S0005
    409,02 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw