Pedaalrubbers voor jouw auto

Pedaalrubbers Voor Top automodellen
- Pedaalrubbers VOLKSWAGEN GOLF
- Pedaalrubbers BMW 3-serie
- Pedaalrubbers VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Pedaalrubbers OPEL ASTRA
- Pedaalrubbers VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Pedaalrubbers FORD FOCUS
- AUDI A4
- Pedaalrubbers OPEL CORSA
- Pedaalrubbers MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Pedaalrubbers AUDI A3
- FORD FIESTA
- Pedaalrubbers BMW 1-serie
- Pedaalrubbers VOLKSWAGEN PASSAT
- Pedaalrubbers RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Pedaalrubbers SEAT IBIZA
- Pedaalrubbers SEAT LEON
- Pedaalrubbers TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Pedaalrubbers defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De auto met de voeten sturen: de pedalen
De pedalen zijn de centrale bedieningsinstrumenten voor optrekken en het remmen van de wagen. In een auto bevinden zich minstens twee en maximaal vier pedalen.
De pedalen van een wagen in overzicht
Een auto bezit in elk geval een rem- en een gaspedaal. Het begrip "gaspedaal" is volledig ingeburgerd, maar is – op z'n allerminst bij elektrische wagens – niet meer accuraat. Het betreft het voetpedaal dat voor het optrekken en rijden van de wagen wordt gebruikt. Bij automatisch en elektrisch aangedreven auto's is dit qua aandrijving voldoende. Wagens met een manuele transmissie beschikken over een koppelingspedaal. De met het koppelingspedaal verbonden koppeling scheidt de motor van de aandrijving waardoor een manuele versnellingswisseling mogelijk wordt. Tenslotte hebben veel wagens in plaats van een handmatige hendel voor de handrem tevens een pedaal. Door erop te trappen treedt de rem in werking. Met een hendel wordt deze weer gelost.
Onderdelen van pedalen
Een pedaal bestaat uit een hefboom die met de carrosserie is verbonden. Aan de voetzijde is een plaat gelast die met de voet kan worden bediend. Ter voorkoming van het afglijden is er een extra, klein en sterk geribbeld rubberen element op geplakt. Aan het draaipunt is het pedaal gewoon met een bout gelagerd. Een terugtrekveer trekt het pedaal na elke bediening naar zijn oorspronkelijke positie terug. Aan de bovenkant heeft de pedaalhefboom een ring waaraan de verschillende trekkabels of hefbomen voor de verschillende functies zijn bevestigd. De pedalen bevinden zich binnen in de wagen en zijn daarom tegen weersinvloeden beschermd. De krachten die de voetpedalen moeten opnemen, zijn relatief beperkt. Een defect aan een pedaal treedt daarom zelden op omdat het nauwelijks onnatuurlijke slijtage ondergaat. Moderne wagens kunnen in plaats van een mechanische ook een elektronische overbrenging van de bedieningsopdrachten bezitten. Hiertoe worden pedalen met potentiometers uitgerust die hun signalen aan de regeleenheden doorgeven. Daarbij genereert een elektromagnetisch opgewekte tegenkracht een weerstand die bij het trappen op het pedaal de noodzakelijke fijngevoeligheid mogelijk maakt. Deze pedalen vindt men vandaag de dag vooral bij elektromechanisch ondersteunde remmen en bij versnellingspedalen van hybride- of elektrische wagens.
Defecten aan pedalen
Een brekend pedaal is altijd een dramatische noodsituatie. De wagen kan in zo'n geval alleen maar zo snel mogelijk tot staan worden gebracht. Verder rijden naar de dichtstbijzijnde garage is alleen nog met behulp van een takelwagen mogelijk. Defecten aan de met de voet bediende pedalen betreffen meestal gebroken kabels. Wat tevens kan optreden bij de pedalen, is een slepend geluid. Dit ontstaat wanneer de vetsmering aan de lagerbouten niet meer voldoende is. Hier kan met navetten een snelle oplossing worden geboden. De bevestigingsbouten worden met splitpennen vastgehouden, die onder bepaalde omstandigheden kunnen losraken. Ook hier kan met een paar simpele handgrepen de werking van de voetpedaal weer worden hersteld. Relatief vaak kan de terugtrekveer het laten afweten. Deze kan mettertijd aan veerkracht verliezen. Dit wordt al gauw opgemerkt voordat het tot gevaarlijke sitaties komt. Wanneer het pedaal een beetje losjes aanvoelt, moet de terugtrekmechaniek worden gecheckt. Een brekende of scheurende veer zou wel eens tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.
Vervanging van pedalen
De pedalen van een auto houden het normaal gezien een autoleven lang uit. Raken ze niettemin buiten werking, kan het pedaal relatief makkelijk worden verwijderd en vervangen. Elk pedaal is slechts met een paar schroeven aan de carrosserie bevestigd. Meestal is bij een vervanging van pedalen ook een vervanging van de kabels (of hefbomen) zinvol. Elektromechanische pedalen zijn echter aanzienlijk duurder dan de traditionele pedalen. Deze zijn niettemin ook erop gebouwd om het een autoleven lang uit te houden.
Accessoires voor het pedaal
De meest ingrijpende slijtage vindt bij de pedalen aan de pedaalrubbers plaats. Deze kunnen gedeeltelijk of helemaal losraken. De accessoire- en onderdelenhandel biedt talrijke vervangingsrubbers aan waarmee het uiterlijk en de veiligheid van een pedaal weer helemaal kan worden hersteld. Een enkel pedaalrubber kost vanaf ca. 5 euro. Met vervangingsonderdelen uit de accessoirekeuze kunnen interessante uiterlijke accenten in het interieur worden aangebracht. Daartoe behoren ook pedaalafdekkingen van chroom.