00#
57-3521

Poly-v riem (multiriem) voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Poly-v riem (multiriem) - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Multi-V-riem van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • FEBI BILSTEIN Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • MAPCO Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • VAICO Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • SKF Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • TOPRAN Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • SWAG Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • METZGER Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Multi-V-riem
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Multi-V-riem
  • Koop hier aan de beste prijs GATES Multi-V-riem
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Multi-V-riem
  • Koop hier aan de beste prijs LEMFÖRDER Multi-V-riem
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Multi-V-riem
  • Koop hier aan de beste prijs INA Multi-V-riem
  • Koop hier aan de beste prijs CONTITECH Multi-V-riem
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI
  • SASIC
  • DAYCO

Poly-v riem (multiriem) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Meer kracht en minder gepiep met de multiriem

Wie herinnert zich nog het verschrikkelijke geluid wanneer een auto met te slappe V-snaar voorbijreed? De reden waarom dit luide gepiep uit de openbare waarneming is verdwenen, is de multiriem. Dit type riem heeft de traditionele V-snaar bijna volledig vervangen. Niettemin was het terugdringen van de geluidsoverlast niet de eigenlijke reden voor de nieuwe vormgeving van deze aandrijfriem.

Meer prestatie met dezelfde dynamo

De reden voor aflossing van de V-snaar door de multiriem ligt in de hogere eisen van autobestuurders. De auto van nu is met veel meer elektronica uitgerust dan vroeger het geval was. Zetelverwarming, airco, veiligheids- en comfortsystemen, sensoren, krachtige audio-installaties en dergelijke vragen veel meer van de generator dan dat de oude 12V-dynamo's konden opbrengen. Om de elektriciteitsvoorziening in de auto te verhogen had men simpelweg grotere dynamo's kunnen installeren. Dit zou echter buitenproportioneel duur worden. In plaats daarvan laat men de aanwezige generatoren gewoon sneller draaien. Dit heeft echter een belangrijk nadeel: het lager verslijt sneller wanneer de generator met een traditionele V-snaar wordt aangedreven.

Slijtage verminderen met vrijloop

Om meer prestatie uit dezelfde dynamo te halen en tegelijkertijd de slijtage aan de lagers in de hand te houden, maken producenten gebruik van een truukje: bij moderne auto's is een dynamo van vrijloop voorzien. Dat betekent dat hij zich slechts in één richting laat aandrijven. Wordt het toerental van de motor lager, kan de dynamo zachtjes nadraaien totdat hij het nieuwe toerental heeft bereikt. Bij een starre verbinding van V-snaar naar de dynamo werd de generator permanent afgeremd en weer opgevoerd. Met de vrijloop worden de lagers ontzien met minder slijtage als gevolg.

Spanning van de multiriem regelen

Om de dynamo met vrijloop altijd optimaal aan te kunnen drijven, moet de riem op spanning worden gehouden. Dat was ook bij de V-snaar het geval. Bij een starre verbinding tussen aandrijving en generator werd de riemspanning direct aan de generator ingesteld. De vrijloop heeft echter een externe spanrol nodig, die soepel naveert en zo de spanning in stand houdt. Vrijloop en spanrol hebben op hun beurt een zo breed mogelijk loopvlak nodig – en alleen al daarom moest de smalle V-snaar door de aanzienlijk bredere multiriem worden vervangen.

Dezelfde prestatie, meer oppervlak

De multiriem is in principe een vlakke riem die door in de lengte lopende ribben wordt versterkt. De V-vormige ribben hebben dezelfde functie als bij de traditionele V-snaar: ze stabiliseren de riem en vergroten het loopvlak aan de vrijloop van de dynamo en het aandrijfwiel van de motor. Daarbij komt dat bij veel auto's ook de waterpomp met de multiriem wordt aangedreven. Dit belast dit onderdeel aanzienlijk.

Vervanging van multiriem

De vervanging van een multiriem is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig als vroeger. U dient vooral over kennis van het functioneren van de spanner te beschikken. De huidig geleverde riemen van merkkwaliteit zijn echter zeer lang houdbaar. Ze worden meestal ter gelegenheid van een onderhoudsinterval tegelijk met de vrijloop en de spanner vervangen. Dat is dan wel niet zo goedkoop als de vervanging van de V-snaar vroeger was. Hiermee herstelt u wel met één maatregel de volledige functionaliteit van de wagen voor de volgende onderhoudsintervallen weer. Gaat de riem echter voortijdig kapot, is dit waarschijnlijk het gevolg van een mechanische beschadiging. Dit moet absoluut worden nagegaan. Vaak zijn bijtgrage marters voor voortijdig uitvallende multiriemen verantwoordelijk. De multiriem zelf kost slechts tussen 5 en 20 euro en is met een beetje handigheid in een paar minuten vervangen. Vanwege zijn hoge belasting moet echter altijd op merkkwaliteit worden gelet. Alleen daarmee verkrijgt u de gewenste zekerheid voor lang en ontspannen rijden.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Multiriem
Aandrijfriem RIDEX 305P0064
  • Lengte [mm]: 1200
  • Ribbenaantal: 6
  • Materiaal: Rubber
  • Breedte [mm]: 21,36
  • Type: 6PK1200
  • Dikte [mm]: 4,45
  • Enkelzijdig / Dubbelzijdig: Enkelzijdig
  • Kleur: zwart
  • Riemenmateriaal: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • Trekkoordmateriaal: Polyester
  • Conditie:  Geheel nieuw
305P0064 RIDEX Aandrijfriem auto prijs
RIDEX | 305P0064
11,15 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Multi-V-riem RIDEX 305P0019
  • Lengte [mm]: 925
  • Ribbenaantal: 4
  • Materiaal: Rubber
  • Breedte [mm]: 14,24
  • Type: 4PK0925
  • Dikte [mm]: 4,45
  • Enkelzijdig / Dubbelzijdig: Enkelzijdig
  • Kleur: zwart
  • Riemenmateriaal: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • Trekkoordmateriaal: Polyester
  • Conditie:  Geheel nieuw
305P0019 RIDEX Multi-V-riem auto prijs
RIDEX | 305P0019
7,49 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Poly-V-riem RIDEX 305P0236
  • Lengte [mm]: 800
  • Ribbenaantal: 6
  • Materiaal: Rubber
  • Breedte [mm]: 21,36
  • Type: 6PK0800
  • Dikte [mm]: 4,45
  • Enkelzijdig / Dubbelzijdig: Enkelzijdig
  • Riemenmateriaal: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • Kleur: zwart
  • Trekkoordmateriaal: Polyester
  • Conditie:  Geheel nieuw
305P0236 RIDEX Poly-V-riem auto prijs
RIDEX | 305P0236
8,79 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Dynamoriem RIDEX 305P0055
  • Lengte [mm]: 1050
  • Ribbenaantal: 6
  • Materiaal: Rubber
  • Breedte [mm]: 21,36
  • Type: 6PK1050
  • Dikte [mm]: 4,45
  • Enkelzijdig / Dubbelzijdig: Enkelzijdig
  • Kleur: zwart
  • Riemenmateriaal: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • Trekkoordmateriaal: Polyester
  • Conditie:  Geheel nieuw
305P0055 RIDEX Dynamoriem auto prijs
RIDEX | 305P0055
10,09 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Poly-V-snaar BOSCH 1 987 948 486
  • Lengte [mm]: 976
  • Ribbenaantal: 6
  • Conditie:  Geheel nieuw
1 987 948 486 BOSCH Poly-V-snaar auto prijs
BOSCH | 1 987 948 486
10,59 €
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Multisnaar RIDEX 305P0014
  • Lengte [mm]: 855
  • Ribbenaantal: 4
  • Materiaal: Rubber
  • Breedte [mm]: 14,24
  • Type: 4PK855
  • Dikte [mm]: 4,45
  • Enkelzijdig / Dubbelzijdig: Enkelzijdig
  • Kleur: zwart
  • Riemenmateriaal: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • Trekkoordmateriaal: Polyester
  • Conditie:  Geheel nieuw
305P0014 RIDEX Multisnaar auto prijs
RIDEX | 305P0014
5,57 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Accessoireriem CONTITECH 6PK1200
  • Lengte [mm]: 1200
  • Ribbenaantal: 6
  • Gewicht [kg]: 0,127
  • Conditie:  Geheel nieuw
6PK1200 CONTITECH Accessoireriem auto prijs
CONTITECH | 6PK1200
12,55 €
Conditie:  Geheel nieuw
Poly V-riem set
Poly-v riem (multiriem) FEBI BILSTEIN 176080
  • Lengte [mm]: 975
  • Behuizingsmateriaal: Aluminium
  • Materiaal looprollen: Kunststof
  • Aantal groeven: 6
  • Gewicht [kg]: 0,734
  • Riemenmateriaal: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met spanelement
  • Conditie:  Geheel nieuw
176080 FEBI BILSTEIN Poly-v riem (multiriem) auto prijs
FEBI BILSTEIN | 176080
39,90 €
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Aandrijfriem BOSCH 1 987 946 062
  • Lengte [mm]: 1070
  • Ribbenaantal: 6
  • Conditie:  Geheel nieuw
1 987 946 062 BOSCH Aandrijfriem auto prijs
BOSCH | 1 987 946 062
11,76 €
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Multi-V-riem CONTITECH 6PK1026
  • Lengte [mm]: 1026
  • Ribbenaantal: 6
  • Gewicht [kg]: 0,11
  • Conditie:  Geheel nieuw
6PK1026 CONTITECH Multi-V-riem auto prijs
CONTITECH | 6PK1026
16,40 €
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Poly-V-riem GATES 6PK975
  • Lengte [mm]: 975
  • Ribbenaantal: 6
  • Productlijn: Micro-V®
  • Breedte [mm]: 21
  • Trekkoordmateriaal: Polyester
  • Riemenmateriaal: Rubber
  • Kleur: zwart
  • Conditie:  Geheel nieuw
6PK975 GATES Poly-V-riem auto prijs
GATES | 6PK975
12,40 €
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Dynamoriem RIDEX 305P0054
  • Lengte [mm]: 1045,0
  • Ribbenaantal: 6
  • Materiaal: Rubber
  • Breedte [mm]: 21,36
  • Type: 6PK1045
  • Dikte [mm]: 4,45
  • Enkelzijdig / Dubbelzijdig: Enkelzijdig
  • Kleur: zwart
  • Riemenmateriaal: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • Trekkoordmateriaal: Polyester
  • Conditie:  Geheel nieuw
305P0054 RIDEX Dynamoriem auto prijs
RIDEX | 305P0054
9,31 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw