Poly-v riem (multiriem) voor jouw auto
Poly-V-riem Voor Top automodellen
- Aandrijfriem VOLKSWAGEN GOLF
- Aandrijfriem BMW 3-serie
- Multi-V-riem VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Aandrijfriem OPEL ASTRA
- Aandrijfriem VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Multi-V-riem FORD FOCUS
- AUDI A4
- Aandrijfriem MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Aandrijfriem OPEL CORSA
- Multi-V-riem AUDI A3
- FORD FIESTA
- Aandrijfriem BMW 1-serie
- Aandrijfriem VOLKSWAGEN PASSAT
- Multi-V-riem MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Aandrijfriem SEAT IBIZA
- Aandrijfriem SEAT LEON
- Multi-V-riem AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Poly-v riem (multiriem) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Meer kracht en minder gepiep met de multiriem
Wie herinnert zich nog het verschrikkelijke geluid wanneer een auto met te slappe V-snaar voorbijreed? De reden waarom dit luide gepiep uit de openbare waarneming is verdwenen, is de multiriem. Dit type riem heeft de traditionele V-snaar bijna volledig vervangen. Niettemin was het terugdringen van de geluidsoverlast niet de eigenlijke reden voor de nieuwe vormgeving van deze aandrijfriem.
Meer prestatie met dezelfde dynamo
De reden voor aflossing van de V-snaar door de multiriem ligt in de hogere eisen van autobestuurders. De auto van nu is met veel meer elektronica uitgerust dan vroeger het geval was. Zetelverwarming, airco, veiligheids- en comfortsystemen, sensoren, krachtige audio-installaties en dergelijke vragen veel meer van de generator dan dat de oude 12V-dynamo's konden opbrengen. Om de elektriciteitsvoorziening in de auto te verhogen had men simpelweg grotere dynamo's kunnen installeren. Dit zou echter buitenproportioneel duur worden. In plaats daarvan laat men de aanwezige generatoren gewoon sneller draaien. Dit heeft echter een belangrijk nadeel: het lager verslijt sneller wanneer de generator met een traditionele V-snaar wordt aangedreven.
Slijtage verminderen met vrijloop
Om meer prestatie uit dezelfde dynamo te halen en tegelijkertijd de slijtage aan de lagers in de hand te houden, maken producenten gebruik van een truukje: bij moderne auto's is een dynamo van vrijloop voorzien. Dat betekent dat hij zich slechts in één richting laat aandrijven. Wordt het toerental van de motor lager, kan de dynamo zachtjes nadraaien totdat hij het nieuwe toerental heeft bereikt. Bij een starre verbinding van V-snaar naar de dynamo werd de generator permanent afgeremd en weer opgevoerd. Met de vrijloop worden de lagers ontzien met minder slijtage als gevolg.
Spanning van de multiriem regelen
Om de dynamo met vrijloop altijd optimaal aan te kunnen drijven, moet de riem op spanning worden gehouden. Dat was ook bij de V-snaar het geval. Bij een starre verbinding tussen aandrijving en generator werd de riemspanning direct aan de generator ingesteld. De vrijloop heeft echter een externe spanrol nodig, die soepel naveert en zo de spanning in stand houdt. Vrijloop en spanrol hebben op hun beurt een zo breed mogelijk loopvlak nodig – en alleen al daarom moest de smalle V-snaar door de aanzienlijk bredere multiriem worden vervangen.
Dezelfde prestatie, meer oppervlak
De multiriem is in principe een vlakke riem die door in de lengte lopende ribben wordt versterkt. De V-vormige ribben hebben dezelfde functie als bij de traditionele V-snaar: ze stabiliseren de riem en vergroten het loopvlak aan de vrijloop van de dynamo en het aandrijfwiel van de motor. Daarbij komt dat bij veel auto's ook de waterpomp met de multiriem wordt aangedreven. Dit belast dit onderdeel aanzienlijk.
Vervanging van multiriem
De vervanging van een multiriem is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig als vroeger. U dient vooral over kennis van het functioneren van de spanner te beschikken. De huidig geleverde riemen van merkkwaliteit zijn echter zeer lang houdbaar. Ze worden meestal ter gelegenheid van een onderhoudsinterval tegelijk met de vrijloop en de spanner vervangen. Dat is dan wel niet zo goedkoop als de vervanging van de V-snaar vroeger was. Hiermee herstelt u wel met één maatregel de volledige functionaliteit van de wagen voor de volgende onderhoudsintervallen weer. Gaat de riem echter voortijdig kapot, is dit waarschijnlijk het gevolg van een mechanische beschadiging. Dit moet absoluut worden nagegaan. Vaak zijn bijtgrage marters voor voortijdig uitvallende multiriemen verantwoordelijk. De multiriem zelf kost slechts tussen 5 en 20 euro en is met een beetje handigheid in een paar minuten vervangen. Vanwege zijn hoge belasting moet echter altijd op merkkwaliteit worden gelet. Alleen daarmee verkrijgt u de gewenste zekerheid voor lang en ontspannen rijden.