00#
97-2101

Poly-v riem (multiriem) voor uw voertuig

Voertuig selecteren
Zoeken
Poly-v riem (multiriem) - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Multi-V-riem van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • FEBI BILSTEIN Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • MAPCO Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • VAICO Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • SKF Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • TOPRAN Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • SWAG Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • METZGER Poly-v riem (multiriem) ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Multi-V-riem
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Multi-V-riem
  • Koop hier aan de beste prijs GATES Multi-V-riem
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Multi-V-riem
  • Koop hier aan de beste prijs LEMFÖRDER Multi-V-riem
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Multi-V-riem
  • Koop hier aan de beste prijs INA Multi-V-riem
  • Koop hier aan de beste prijs CONTITECH Multi-V-riem
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI
  • SASIC
  • DAYCO

Poly-v riem (multiriem) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Meer kracht en minder gepiep met de multiriem

Wie herinnert zich nog het verschrikkelijke geluid wanneer een auto met te slappe V-snaar voorbijreed? De reden waarom dit luide gepiep uit de openbare waarneming is verdwenen, is de multiriem. Dit type riem heeft de traditionele V-snaar bijna volledig vervangen. Niettemin was het terugdringen van de geluidsoverlast niet de eigenlijke reden voor de nieuwe vormgeving van deze aandrijfriem.

Meer prestatie met dezelfde dynamo

De reden voor aflossing van de V-snaar door de multiriem ligt in de hogere eisen van autobestuurders. De auto van nu is met veel meer elektronica uitgerust dan vroeger het geval was. Zetelverwarming, airco, veiligheids- en comfortsystemen, sensoren, krachtige audio-installaties en dergelijke vragen veel meer van de generator dan dat de oude 12V-dynamo's konden opbrengen. Om de elektriciteitsvoorziening in de auto te verhogen had men simpelweg grotere dynamo's kunnen installeren. Dit zou echter buitenproportioneel duur worden. In plaats daarvan laat men de aanwezige generatoren gewoon sneller draaien. Dit heeft echter een belangrijk nadeel: het lager verslijt sneller wanneer de generator met een traditionele V-snaar wordt aangedreven.

Slijtage verminderen met vrijloop

Om meer prestatie uit dezelfde dynamo te halen en tegelijkertijd de slijtage aan de lagers in de hand te houden, maken producenten gebruik van een truukje: bij moderne auto's is een dynamo van vrijloop voorzien. Dat betekent dat hij zich slechts in één richting laat aandrijven. Wordt het toerental van de motor lager, kan de dynamo zachtjes nadraaien totdat hij het nieuwe toerental heeft bereikt. Bij een starre verbinding van V-snaar naar de dynamo werd de generator permanent afgeremd en weer opgevoerd. Met de vrijloop worden de lagers ontzien met minder slijtage als gevolg.

Spanning van de multiriem regelen

Om de dynamo met vrijloop altijd optimaal aan te kunnen drijven, moet de riem op spanning worden gehouden. Dat was ook bij de V-snaar het geval. Bij een starre verbinding tussen aandrijving en generator werd de riemspanning direct aan de generator ingesteld. De vrijloop heeft echter een externe spanrol nodig, die soepel naveert en zo de spanning in stand houdt. Vrijloop en spanrol hebben op hun beurt een zo breed mogelijk loopvlak nodig – en alleen al daarom moest de smalle V-snaar door de aanzienlijk bredere multiriem worden vervangen.

Dezelfde prestatie, meer oppervlak

De multiriem is in principe een vlakke riem die door in de lengte lopende ribben wordt versterkt. De V-vormige ribben hebben dezelfde functie als bij de traditionele V-snaar: ze stabiliseren de riem en vergroten het loopvlak aan de vrijloop van de dynamo en het aandrijfwiel van de motor. Daarbij komt dat bij veel auto's ook de waterpomp met de multiriem wordt aangedreven. Dit belast dit onderdeel aanzienlijk.

Vervanging van multiriem

De vervanging van een multiriem is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig als vroeger. U dient vooral over kennis van het functioneren van de spanner te beschikken. De huidig geleverde riemen van merkkwaliteit zijn echter zeer lang houdbaar. Ze worden meestal ter gelegenheid van een onderhoudsinterval tegelijk met de vrijloop en de spanner vervangen. Dat is dan wel niet zo goedkoop als de vervanging van de V-snaar vroeger was. Hiermee herstelt u wel met één maatregel de volledige functionaliteit van de wagen voor de volgende onderhoudsintervallen weer. Gaat de riem echter voortijdig kapot, is dit waarschijnlijk het gevolg van een mechanische beschadiging. Dit moet absoluut worden nagegaan. Vaak zijn bijtgrage marters voor voortijdig uitvallende multiriemen verantwoordelijk. De multiriem zelf kost slechts tussen 5 en 20 euro en is met een beetje handigheid in een paar minuten vervangen. Vanwege zijn hoge belasting moet echter altijd op merkkwaliteit worden gelet. Alleen daarmee verkrijgt u de gewenste zekerheid voor lang en ontspannen rijden.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Multiriem
Aandrijfriem BOSCH 1 987 946 062
  • Lengte [mm]: 1070
  • Ribbenaantal: 6
  • Conditie:  Geheel nieuw
Aandrijfriem 1 987 946 062 goedkoop in originele kwaliteit
BOSCH | 1 987 946 062
12,01 €
Conditie:  Geheel nieuw
Poly V-riem set
Multi-V-riem SKF VKMA 36055
  • Lengte [mm]: 1199
  • Ribbenaantal: 6
  • Breedte [mm]: 21,36
  • Riemenmateriaal: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • Conditie:  Geheel nieuw
Multi-V-riem VKMA 36055 goedkoop in originele kwaliteit
SKF | VKMA 36055
56,67 €
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Poly-V-riem RIDEX 305P0014
  • Lengte [mm]: 855
  • Ribbenaantal: 4
  • Materiaal: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk), Polyester
  • aangedreven aggregaten: Waterpomp, Dynamo, Persluchtcompressor, Stuurbekrachtigingspomp
  • Breedte [mm]: 14,24
  • Conditie:  Geheel nieuw
Poly-V-riem 305P0014 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 305P0014
6,11 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Dynamoriem RIDEX 305P0083
  • Lengte [mm]: 1740
  • Ribbenaantal: 6
  • Materiaal: Polyester, EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • aangedreven aggregaten: Dynamo, Persluchtcompressor, Stuurbekrachtigingspomp
  • Breedte [mm]: 21,36
  • Conditie:  Geheel nieuw
Dynamoriem 305P0083 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 305P0083
11,97 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Poly-V-snaar CONTITECH 6PK1050
  • Lengte [mm]: 1050
  • Ribbenaantal: 6
  • Gewicht [kg]: 0,112
  • Conditie:  Geheel nieuw
Poly-V-snaar 6PK1050 goedkoop in originele kwaliteit
CONTITECH | 6PK1050
15,24 €
Conditie:  Geheel nieuw
Poly V-riem set
Multisnaar FEBI BILSTEIN 176080
  • Lengte [mm]: 975
  • Behuizingsmateriaal: Aluminium
  • Materiaal looprollen: Kunststof
  • Aantal groeven: 6
  • Gewicht [kg]: 0,734
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met spanelement
  • Conditie:  Geheel nieuw
Multisnaar 176080 goedkoop in originele kwaliteit
FEBI BILSTEIN | 176080
42,26 €
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Accessoireriem RIDEX 305P0236
  • Lengte [mm]: 800
  • Ribbenaantal: 6
  • Breedte [mm]: 21,36
  • Riemenmateriaal: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • Conditie:  Geheel nieuw
Accessoireriem 305P0236 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 305P0236
8,09 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Poly V-riem set
Poly-v riem (multiriem) SKF VKMA 33165
  • Lengte [mm]: 976
  • Ribbenaantal: 6
  • Breedte [mm]: 21,36
  • Riemenmateriaal: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • Conditie:  Geheel nieuw
Poly-v riem (multiriem) VKMA 33165 goedkoop in originele kwaliteit
SKF | VKMA 33165
55,06 €
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Aandrijfriem CONTITECH 6PK976
  • Lengte [mm]: 976
  • Ribbenaantal: 6
  • Gewicht [kg]: 0,1
  • Conditie:  Geheel nieuw
Aandrijfriem 6PK976 goedkoop in originele kwaliteit
CONTITECH | 6PK976
12,97 €
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Multi-V-riem RIDEX 305P0064
  • Lengte [mm]: 1200
  • Ribbenaantal: 6
  • Breedte [mm]: 21,36
  • Conditie:  Geheel nieuw
Multi-V-riem 305P0064 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 305P0064
10,13 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Poly-V-riem RIDEX 305P0049
  • Lengte [mm]: 905
  • Ribbenaantal: 6
  • Materiaal: Polyester, EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • aangedreven aggregaten: Stuurbekrachtigingspomp, Dynamo
  • Gewicht [g]: 98
  • Breedte [mm]: 21,4
  • Conditie:  Geheel nieuw
Poly-V-riem 305P0049 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 305P0049
6,82 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Multiriem
Dynamoriem RIDEX 305P0051
  • Lengte [mm]: 975
  • Ribbenaantal: 6
  • Materiaal: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • Breedte [mm]: 21,36
  • Conditie:  Geheel nieuw
Dynamoriem 305P0051 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 305P0051
9,58 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw