Raam schakelaar voor jouw auto
Schakelaar elektrische ramen Voor Top automodellen
- Elektrische raam schakelaar VOLKSWAGEN GOLF
- Elektrische raam schakelaar BMW 3-serie
- Raamschakelaar VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Elektrische raam schakelaar OPEL ASTRA
- Elektrische raam schakelaar VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Raamschakelaar FORD FOCUS
- AUDI A4
- Elektrische raam schakelaar OPEL CORSA
- Elektrische raam schakelaar MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Raamschakelaar AUDI A3
- FORD FIESTA
- Elektrische raam schakelaar BMW 1-serie
- Elektrische raam schakelaar VOLKSWAGEN PASSAT
- Raamschakelaar RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Elektrische raam schakelaar SEAT IBIZA
- Elektrische raam schakelaar SEAT LEON
- Raamschakelaar TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Raam schakelaar defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Gewenning aan comfort: de schakelaar van de raamopener
De tijd, dat elektrische raambediening in een auto iets heel bijzonders was, is voorbij. Zelfs goedkope compacte wagens worden tegenwoordig met deze praktische features uitgerust. Het is gewoonweg ook comfortabeler en uiteindelijk ook veiliger: gewoon op de knop drukken en het zijraam gaat omhoog of omlaag zoals gewenst. De raamslinger was daarentegen gewoon lastig, inspannend en veroorzaakte tijdens het rijden teveel afleiding. De raamslinger was echter veel betrouwbaarder. De betrouwbaarheid is een zwak punt van de elektrische raambediening.
Verschillende constructies van de raambedieningsschakelaar
De elektrische raambediening bestaat uit een schakelaar die oftewel in het middenconsole of direct aan de handgreep van de zijdeur is aangebracht. Voor de werkwijze komen een aantal constructies in aanmerking:
- wipschakelaar
- trek- drukschakelaar
- schuifschakelaar
De wipschakelaar bestaat uit twee tegenoverliggende, driehoekige schakeloppervlakken. Wanneer de voorste wordt ingedrukt, gaat het raam omhoog. Drukt men op de achterste, gaat hij omlaag.
Trek- en drukschakelaars openen de ruit door op de knop te drukken en sluiten hem, door aan de knop te trekken. Daarvoor is een bepaalde uitvoering van de knop noodzakelijk voor een comfortabele en betrouwbare functie.
Bij een schuifschakelaar wordt de schakeleenheid naar voren en naar achteren geschoven. Daarbij opent en sluit de ruit. Deze constructie was vroeger in US-Amerikaanse wagens te vinden, is inmiddels echter zeldzaam geworden.
Bij hoogwaardige auto's heeft de raambedieningsschakelaar een interne belichting. Daarmee is het makkelijker, hem in het donker te vinden.
Eender werkingsprincipe
Een schakelaar sluit een stroomking. Dat is zijn taak, onafhankelijk van constructie. Bij de elektrische raamopener verbindt de schakelaar een in de deur ingebouwde, kleine elektromotor met de 12-Volt boordelektriciteit. Afhankelijk van de instelling van de schakelaar draait de motor voor- of achterwaarts.
Defecten aan de raambedieningsschakelaar
Een schakelaar voor de raambediening is een klein, complex, elektronisch onderdeel. Het bestaat uit een huls van kunststof, elektrische contacten, interne elektrische printplaten, de handgreep en de terugtrekveer. Afhankelijk van leeftijd en omgang met het onderdeel kunnen verschillende componenten het laten afweten. De schakeloppervlakken kunnen roesten, de kunststoffen huls of de verankering van de handgreep kunnen breken, de veer kan aan spankracht verliezen of breken. Bovendien kunnen de printplaten binnen in de schakelaar vervuilen en tevens roesten. Een defecte schakelaar voor de elektrische raamopener is weliswaar lastig maar eigenlijk makkelijk te verhelpen.
Vervanging van de raambedieningsschakelaar
Een schakelaar voor de elektrische raambediening vervangen is gelukkig erg eenvoudig. De units zijn meestal op simpele wijze in de consoles in het midden van de wagen of aan de deuren aangebracht. Zij kunnen met een platte, brede schroevendraaier goed eruit gewipt worden. De ingebouwde vergrendeling wordt daarbij gemakkelijk overwonnen. De bekabeling is lang genoeg om de schakelaar van de raambediening er volledig uit te trekken: Dan wordt de kabelschoen eraf getrokken en het onderdeel door een nieuw onderdeel vervangen.
Een reparatiepoging aan een defecte schakelaar voor de raambediening is tegenwoordig nauwelijks nog zinvol. De units zijn vast aan elkaar gelast, zodat ze niet uit elkaar te halen zijn. Hoogstens de contacten met de kabelschoen kunnen op roest worden onderzocht. Dit is aan deze plek echter relatief zeldzaam.
Kwaliteit voor lang plezier
Een defecte raambedieningsschakelaar is een uitgesproken lastige zaak. Pas wanneer het onderdeel uitvalt, merkt men, hoe vaak de ramen tijdens het rijden worden geopend. Met name bij deze eenvoudige elektronische onderdelen vallen talrijke goedkope aanbieders over elkaar heen om producten van twijfelachtige kwaliteit op de markt te gooien. Men kan zichzelf afvragen: Welke levensduur verwacht ik van een schakelaar voor de raambediening, die onder de 5 euro kost? Het is hier de moeite waard, voor OEM-kwaliteit te kiezen. Daarmee krijgt u de beweeglijkheid en de betrouwbaarheid weer hersteld, die de auto in de fabriek meekreeg. Wij kiezen in onze shop uitsluitend voor merkkwaliteit, zodat een gerepareerde schakelaar voor de raamopener ook langdurig intact blijft.