Raammechanisme voor jouw auto
Elektrische raammechanisme Voor Top automodellen
- Raammechaniek VOLKSWAGEN GOLF
- Raammechaniek BMW 3-serie
- Raam, mechanisme VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Raammechaniek OPEL ASTRA
- Raammechaniek VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Raam, mechanisme FORD FOCUS
- AUDI A4
- Raammechaniek MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Raammechaniek OPEL CORSA
- Raam, mechanisme AUDI A3
- FORD FIESTA
- Raammechaniek BMW 1-serie
- Raammechaniek VOLKSWAGEN PASSAT
- Raam, mechanisme MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Raammechaniek SEAT IBIZA
- Raammechaniek SEAT LEON
- Raam, mechanisme AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Raammechanisme defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Comfort en veiligheid met de raamopener
Een raamopener is een mechanisme in de deuren van auto's waarmee het zijraam omhoog en omlaag wordt gedraaid. Behalve de frisse-luchtvoorziening zorgt een raamopener er tevens voor dat de auto in noodsituaties kan worden verlaten. Raambediening is tegenwoordig heel vaak elektrisch aangedreven. Bij goedkope auto's vindt men ook vandaag de dag nog de handmatige raamopeners.
Werking van een raamopener
De onderdelen van de raamopener zijn:
- zijruit
- geleiderail
- hefmechanisme
- aandrijving
De zijruit in de deur is stevig met een geleiderail verbonden. Deze wordt door een hefmechanisme op en neer bewogen. Het hefmechanisme wordt aangedreven door een handzwengel of een kleine elektromotor. Elektrische raamopeners hebben behalve het comfort nóg een aanzienlijk voordeel: De bestuurder kan vanaf zijn plaats alle vier de ruiten bedienen. Bij ramen met handzwengel is dit niet mogelijk.
Defecten aan de raamopener
Een defecte raamopener is bepaald ergerlijk. Hij kondigt zich echter meestal van tevoren aan zodat snel kan worden gereageerd voordat de hele unit uitvalt. Vaak merkt u een geleidelijk falende raamopener aan het piepen en knarsen bij het bedienen van het mechanisme. De ruit komt steeds moeilijker omhoog en omlaag. In het ergste geval kan de ruit in de zijdeur vallen. Dit is heel onaangenaam, maar geen hopeloze situatie. Alleszins is de auto dan permanent open voor wind, regen en ongewenste personen.
Reparatie van een raamopener
Bij elektrische raamopeners is het raadzaam, systematisch te handelen. Men begint altijd eerst met de schakelaar. Vaak is slechts sprake van een zwak contact, dat door reiniging of vervanging van een knop kan worden hersteld. Dan bespaart u zich een hoop overbodig werk. Bij een defecte raamopener is vaak het hefmechanisme beschadigd. Binnendringend water in de deur kan het metaal en de bedrading van het mechanisme laten roesten. Ook kan de verbinding tussen ruit en rail losraken. Wanneer dat gebeurt, glijdt de ruit van de rail en valt zijwaarts in de deur. Om de raamopener te repareren, verwijdert u de deurbekleding. De folie die binnen in de deur zit geplakt, kan opengesneden worden, maar moet bij montage wel weer correct worden vastgeplakt. Bij beschadigde folie kan water in het interieur van de auto binnendringen en daar tot schimmelvorming leiden. Het hefmechanisme kan doorgaans probleemloos worden verwijderd. Belangrijk daarbij is, dat de ruit niet wordt beschadigd. Het beste tilt u hem eerst voorzichtig uit de deur en legt u hem terzijde. Dan kunt u in alle rust het hefmechanisme en de rail vervangen. Helaas zijn de motoren van elektrische raamopeners meestal vast met het hefmechanisme verbonden en kunnen deze niet afzonderlijk worden vervangen. Is de motor doorgebrand, moet vaak de gehele unit worden vervangen. Bij de huidige prijzen voor deze vervangingsonderdelen is dit echter niet langer een probleem.
Aanschaf van nieuwe raamopeners
Wie herinnert zich nog het laatste vlaggeschip van Peugeot? De 605 was een van de laatste grote Franse wagens met echte klasse. Uitgerekend de raamopeners lieten het bij veel van deze mooie auto's vroegtijdig afweten. In het tijdperk van vóór internet waren deze modulen zo duur en bovendien gevoelig, dat de vervanging de moeite niet waard was. Deze tijden zijn voorbij. Zelfs voor deze auto die hard op weg is een klassieker te worden, zijn deze vervangingsonderdelen voor amper 100 euro per stuk verkrijgbaar. Bij moderne auto's ligt de prijs hier ver onder. Het komt in hoge mate op de wagen en het type aan, wat er voor een nieuwe raamopener wordt berekend. De meest gunstige modulen zijn al voor minder dan 50 euro te vinden. Een raamopener die een dubbele geïsoleerde ruit van een Mercedes S-klasse moet kunnen bedienen, is natuurlijk iets duurder. Niettemin: in merkkwaliteit besteld, vervangt u deze onderdelen meestal slechts éénmaal in de loop van een autoleven. Dan loont ook de iets hogere investering in een kwaliteitsproduct.