00#
18-1516

Raammechanisme voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Raammechanisme links voor en achter - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Raam, mechanisme van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Raammechanisme ervaring
  • VAICO Raammechanisme ervaring
  • VAN WEZEL Raammechanisme ervaring
  • VALEO Raammechanisme ervaring
  • TOPRAN Raammechanisme ervaring
  • SWAG Raammechanisme ervaring
  • METZGER Raammechanisme ervaring
  • JP GROUP Raammechanisme ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs JOHNS Raam, mechanisme
  • Koop hier aan de beste prijs PRASCO Raam, mechanisme
  • Koop hier aan de beste prijs BLIC Raam, mechanisme
  • Koop hier aan de beste prijs LEMFÖRDER Raam, mechanisme
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Raam, mechanisme
  • Koop hier aan de beste prijs DIEDERICHS Raam, mechanisme
  • Koop hier aan de beste prijs MAGNETI MARELLI Raam, mechanisme
  • Koop hier aan de beste prijs SASIC Raam, mechanisme
  • MEYLE
  • ERA
  • BUGIAD
  • PMM

Raammechanisme defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Comfort en veiligheid met de raamopener

Een raamopener is een mechanisme in de deuren van auto's waarmee het zijraam omhoog en omlaag wordt gedraaid. Behalve de frisse-luchtvoorziening zorgt een raamopener er tevens voor dat de auto in noodsituaties kan worden verlaten. Raambediening is tegenwoordig heel vaak elektrisch aangedreven. Bij goedkope auto's vindt men ook vandaag de dag nog de handmatige raamopeners.

Werking van een raamopener

De onderdelen van de raamopener zijn:

  • zijruit
  • geleiderail
  • hefmechanisme
  • aandrijving

De zijruit in de deur is stevig met een geleiderail verbonden. Deze wordt door een hefmechanisme op en neer bewogen. Het hefmechanisme wordt aangedreven door een handzwengel of een kleine elektromotor. Elektrische raamopeners hebben behalve het comfort nóg een aanzienlijk voordeel: De bestuurder kan vanaf zijn plaats alle vier de ruiten bedienen. Bij ramen met handzwengel is dit niet mogelijk.

Defecten aan de raamopener

Een defecte raamopener is bepaald ergerlijk. Hij kondigt zich echter meestal van tevoren aan zodat snel kan worden gereageerd voordat de hele unit uitvalt. Vaak merkt u een geleidelijk falende raamopener aan het piepen en knarsen bij het bedienen van het mechanisme. De ruit komt steeds moeilijker omhoog en omlaag. In het ergste geval kan de ruit in de zijdeur vallen. Dit is heel onaangenaam, maar geen hopeloze situatie. Alleszins is de auto dan permanent open voor wind, regen en ongewenste personen.

Reparatie van een raamopener

Bij elektrische raamopeners is het raadzaam, systematisch te handelen. Men begint altijd eerst met de schakelaar. Vaak is slechts sprake van een zwak contact, dat door reiniging of vervanging van een knop kan worden hersteld. Dan bespaart u zich een hoop overbodig werk. Bij een defecte raamopener is vaak het hefmechanisme beschadigd. Binnendringend water in de deur kan het metaal en de bedrading van het mechanisme laten roesten. Ook kan de verbinding tussen ruit en rail losraken. Wanneer dat gebeurt, glijdt de ruit van de rail en valt zijwaarts in de deur. Om de raamopener te repareren, verwijdert u de deurbekleding. De folie die binnen in de deur zit geplakt, kan opengesneden worden, maar moet bij montage wel weer correct worden vastgeplakt. Bij beschadigde folie kan water in het interieur van de auto binnendringen en daar tot schimmelvorming leiden. Het hefmechanisme kan doorgaans probleemloos worden verwijderd. Belangrijk daarbij is, dat de ruit niet wordt beschadigd. Het beste tilt u hem eerst voorzichtig uit de deur en legt u hem terzijde. Dan kunt u in alle rust het hefmechanisme en de rail vervangen. Helaas zijn de motoren van elektrische raamopeners meestal vast met het hefmechanisme verbonden en kunnen deze niet afzonderlijk worden vervangen. Is de motor doorgebrand, moet vaak de gehele unit worden vervangen. Bij de huidige prijzen voor deze vervangingsonderdelen is dit echter niet langer een probleem.

Aanschaf van nieuwe raamopeners

Wie herinnert zich nog het laatste vlaggeschip van Peugeot? De 605 was een van de laatste grote Franse wagens met echte klasse. Uitgerekend de raamopeners lieten het bij veel van deze mooie auto's vroegtijdig afweten. In het tijdperk van vóór internet waren deze modulen zo duur en bovendien gevoelig, dat de vervanging de moeite niet waard was. Deze tijden zijn voorbij. Zelfs voor deze auto die hard op weg is een klassieker te worden, zijn deze vervangingsonderdelen voor amper 100 euro per stuk verkrijgbaar. Bij moderne auto's ligt de prijs hier ver onder. Het komt in hoge mate op de wagen en het type aan, wat er voor een nieuwe raamopener wordt berekend. De meest gunstige modulen zijn al voor minder dan 50 euro te vinden. Een raamopener die een dubbele geïsoleerde ruit van een Mercedes S-klasse moet kunnen bedienen, is natuurlijk iets duurder. Niettemin: in merkkwaliteit besteld, vervangt u deze onderdelen meestal slechts éénmaal in de loop van een autoleven. Dan loont ook de iets hogere investering in een kwaliteitsproduct.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Glijblok, raamopener
Raammechaniek FEBI BILSTEIN 23749
  • Kleur: wit
  • Inbouwplaats: Voor, Achter
  • Gewicht [kg]: 0,010
  • Conditie:  Geheel nieuw
23749 FEBI BILSTEIN Raammechaniek auto prijs
FEBI BILSTEIN | 23749
3,07 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Raammechanisme
Raam, mechanisme RIDEX 1561W0098
  • Inbouwplaats: Achter, rechts
  • Werkwijze: Electrisch
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder elektro motor
  • Combi-schakelfunctie: Met comfort functie
  • Uitvoering: voor voertuigen met autmatische raamopener
  • Gewicht [kg]: 1,39
  • Conditie:  Geheel nieuw
1561W0098 RIDEX Raam, mechanisme auto prijs
RIDEX | 1561W0098
20,14 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Raammechanisme
Elektrische raammechanisme RIDEX 1561W0076
  • Inbouwplaats: Voor, Links
  • Werkwijze: Electrisch
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met elektromotor
  • Combi-schakelfunctie: Zonder comfortfuncties
  • Uitvoering: voor voertuigen zonder automatische raamopener
  • Raamopener: Twee rail raammechanisme
  • Gewicht [kg]: 2,18
  • Spanning (Volt): 12
  • Aantal contacten: 2
  • Conditie:  Geheel nieuw
1561W0076 RIDEX Elektrische raammechanisme auto prijs
RIDEX | 1561W0076
72,72 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Raammechanisme
Raambedieningsmechanisme RIDEX 1561W0102
  • Inbouwplaats: Voor, Links
  • Werkwijze: Electrisch
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder elektro motor
  • Combi-schakelfunctie: Met comfort functie
  • Uitvoering: voor voertuigen met autmatische raamopener
  • Gewicht [kg]: 1,35
  • Conditie:  Geheel nieuw
1561W0102 RIDEX Raambedieningsmechanisme auto prijs
RIDEX | 1561W0102
32,46 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Reparatieset, raamopener
Elektrische ramen BLIC 6205-09-045824P
  • Inbouwplaats: Rechts achter
  • Voor fabrikant: slizg
  • Conditie:  Geheel nieuw
6205-09-045824P BLIC Elektrische ramen auto prijs
BLIC | 6205-09-045824P
10,04 €
Conditie:  Geheel nieuw
Raammechanisme
Raam, mechaniek RIDEX 1561W0558
  • Inbouwplaats: Voor, Links
  • Werkwijze: Electrisch
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder elektro motor
  • Gewicht [kg]: 1,32
  • Conditie:  Geheel nieuw
1561W0558 RIDEX Raam, mechaniek auto prijs
RIDEX | 1561W0558
72,35 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Raammechanisme
Raamopener RIDEX 1561W0012
  • Inbouwplaats: Voor, rechts
  • Werkwijze: Electrisch
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder elektro motor
  • Combi-schakelfunctie: Met comfort functie
  • Uitvoering: voor voertuigen met autmatische raamopener
  • Gewicht [kg]: 1,8
  • Conditie:  Geheel nieuw
1561W0012 RIDEX Raamopener auto prijs
RIDEX | 1561W0012
23,77 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Glijblok, raamopener
Raammechanisme AIC 52503
  • Inbouwplaats: voor en achter
  • Conditie:  Geheel nieuw
52503 AIC Raammechanisme auto prijs
AIC | 52503
2,51 €
Conditie:  Geheel nieuw
Raammechanisme
Raammechaniek RIDEX 1561W0260
  • Inbouwplaats: Voor, rechts
  • Werkwijze: Electrisch
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met elektromotor
  • Combi-schakelfunctie: Zonder comfortfuncties
  • Uitvoering: voor voertuigen zonder automatische raamopener
  • Raamopener: Twee rail raammechanisme
  • Gewicht [kg]: 2,67
  • Conditie:  Geheel nieuw
1561W0260 RIDEX Raammechaniek auto prijs
RIDEX | 1561W0260
59,16 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Glijblok, raamopener
Raam, mechanisme TOPRAN 117 045
  • Inbouwplaats: Links voor, Rechts voor
  • Kleur: geel
  • Materiaal: Kunststof
  • Conditie:  Geheel nieuw
117 045 TOPRAN Raam, mechanisme auto prijs
TOPRAN | 117 045
2,33 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Raammechanisme
Elektrische raammechanisme RIDEX 1561W0094
  • Inbouwplaats: Achter, Links
  • Werkwijze: Electrisch
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder elektro motor
  • Combi-schakelfunctie: Met comfort functie
  • Uitvoering: voor voertuigen met autmatische raamopener
  • Gewicht [kg]: 1,29
  • Conditie:  Geheel nieuw
1561W0094 RIDEX Elektrische raammechanisme auto prijs
RIDEX | 1561W0094
18,02 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Glijblok, raamopener
Raambedieningsmechanisme TOPRAN 502 458
  • Inbouwplaats: voor en achter
  • Kleur: wit
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met verbindingsstuk
  • Conditie:  Geheel nieuw
502 458 TOPRAN Raambedieningsmechanisme auto prijs
TOPRAN | 502 458
2,58 €
Conditie:  Geheel nieuw