Raamslinger voor jouw auto
Raamslinger Voor Top automodellen
- Raamslinger VOLKSWAGEN GOLF
- Raamslinger BMW 3-serie
- Raamslinger VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Raamslinger OPEL ASTRA
- Raamslinger VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Raamslinger FORD FOCUS
- AUDI A4
- Raamslinger OPEL CORSA
- Raamslinger MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Raamslinger AUDI A3
- FORD FIESTA
- Raamslinger BMW 1-serie
- Raamslinger VOLKSWAGEN PASSAT
- Raamslinger RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Raamslinger SEAT IBIZA
- Raamslinger SEAT LEON
- Raamslinger TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Raamslinger defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Zeldzaam geworden, doch betrouwbaar: de raamslinger
De raamslinger was tientallen jaren de standaard voor de ventilatie en klimaatregeling van auto's. Zelfs tot in de eerste generatie van de Mercedes C-klasse werd dit eenvoudige, doch zeer betrouwbare auto-onderdeel gebruikt. Tegenwoordig zijn de raamopeners met slingerbediening alleen nog bij heel goedkope auto's, zoals LADA of DACIA standaard in gebruik.
Functie van de raamslingers
De raambediening met slinger is een puur handmatig-mechanisch component voor het openen van de zijvensters van de auto. De raamslinger bestaat uit de slinger zelf, een aangesloten meertandige spil en een trekkabelmechanisme. Deze is met de zijruit verbonden. Afhankelijk van de richting waarin de slinger wordt gedraaid, gaat het venster naar omhoog of omlaag.
Montage van de raamslinger
De montage van de raamslinger is bij alle auto's hetzelfde. Hij bestaat uit een hefboom van drukgiet-aluminium, waaraan een draaibare knop is bevestigd. Hij wordt met behulp van een centrale schroef aan de meertandige spil gemonteerd. De centrale schroef heeft meestal een kunststoffen afdekking. Deze kan de hele hele zwengel of delen ervan afdekken, afhankelijk van het ontwerp van de interieurontwerper. Deze afdekking kan met de hand worden weggschoven of met een platte schroevendraaier eraf worden gewipt. Na de verwijdering van de afdekking is de centrale schroef toegankelijk. Hij kan met de hand worden gelost. Wanneer de schroef is losgedraaid, kan de raamslinger eraf worden getrokken.
Een andere variant is het vergrendeling van de schroef door een blokkeerring. Deze wordt met de hand verschoven, en de raamslinger kan eraf worden getrokken. Bij beide varianten kan de zwengel in elke gewenste positie weer worden gemonteerd. Het is echter aanbevelenswaard, de raamslinger bij gesloten raam op "twee uur" te monteren. Zo is hij optimaal grijpklaar wanneer het raam moet worden geopend en kan de draaiknop niet tegen het been drukken.
Typische defecten aan de raamslinger
Een defect aan de raamslinger is meestal het gevolg van een klemmend hefmechanisme aan het raam. Wanneer te lang met grof geweld wordt geprobeerd, het venster te openen en te sluiten, kan de slinger op een gegeven moment afbreken. In het geval van een klemmend hefmechanisme zou de oorzaak moeten worden gevonden om het verdere mechanisme geen schade te berokkenen. Meestal zijn de oorzaken voor een klemmend hefmechanisme een verlies van de grafietsmering. Dit kan echter makkelijk worden verholpen. Daarvoor moet het mechanisme echter door verwijdering van de deurbekleding worden vrijgelegd. Het demonteren van de raamslinger is daarbij de eerste stap.
Een raamslinger is ook onderhevig aan de gebruikelijke slijtage door jarenlang gebruik. Wie een klassieke auto met liefhebberswaarde heeft gekocht, stelt meestal ook een schoon en opgeruimd interieur op prijs. De vervanging van een versleten raamslinger kan de uiterlijke indruk van een auto aanzienlijk verbeteren.
Zeldzamer is echter het doordraaien of afbreuk van de borgspil. Dit kan gebeuren wanneer de zwengel nooit is vastgeschroefd maar slechts bij behoefte wordt opgezet. Dan slijt de vertanding van het tandwiel van het tandwiel-spil af, totdat de raamslinger niet meer functioneert.
Kwaliteit is belangrijk
Een raamslinger bestaat uit drukgiet-aluminium. Hoogwaardige onderdelen beschikken niet alleen over de noodzakelijke stevigheid in de belaste elementen. Meestal zijn ze ook aantrekkelijker en esthetischer vervaardigd. Qua prijs zijn raamslingers zeer voordelige artikelen. Meer dan 15 euro kosten deze vervangingsonderdelen slechts zelden. De in onze shop verkrijgbare artikelen zijn alle van OEM-kwaliteit.
Ombouwen naar elektriciteit
Ombouwen naar elektrische raambediening klinkt theoretisch heel goed. De ombouw is echter heel omslachtig. In de regel moet de gehele mechaniek verwijderd en door de elektrische variant worden vervangen. Met name de aansluiting aan de auto-elektronica is enkel voor vaklui bestemd, die hiermee hun weg weten. Wanneer daarvoor nieuwe onderdelen worden gebruikt, wordt het nog duurder: behalve de motor en het hefmechanisme moeten ook de deurbekleding en de console worden vervangen. Dat kan op meerdere honderden euro komen. Hier moet u zich afvragen wat werkelijk loont: een klassieke auto verliest met een dergelijke maatregel aanzienlijk aan waarde omdat de originaliteit verloren gaat. Bij een goedkope tweedehands wagen is de inzet van gebruikte vervangingsonderdelen zinvoller. Deze kunnen successievelijk door nieuwe onderdelen worden vervangen. Ook hiervoor biedt onze shop alles aan, wat nodig is.