Airco regeleenheid voor jouw auto
Bedieningselement verwarming ventilatie Voor Top automodellen
- Airco regeleenheid VOLKSWAGEN GOLF
- Airco regeleenheid BMW 3-serie
- Regeleenheid verwarming ventilatie VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Airco regeleenheid OPEL ASTRA
- Airco regeleenheid VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Regeleenheid verwarming ventilatie FORD FOCUS
- AUDI A4
- Airco regeleenheid MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Airco regeleenheid OPEL CORSA
- Regeleenheid verwarming ventilatie AUDI A3
- FORD FIESTA
- Airco regeleenheid BMW 1-serie
- Airco regeleenheid VOLKSWAGEN PASSAT
- Regeleenheid verwarming ventilatie MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Airco regeleenheid SEAT IBIZA
- Airco regeleenheid SEAT LEON
- Regeleenheid verwarming ventilatie AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Airco regeleenheid defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Het brein van de auto: de regeleenheid
De regeleenheid is de centrale unit voor schakeling, regeling en gegevensopslag in de auto. Permanent verwerkt hij de informatie die door de sensoren wordt geleverd. Op basis van deze gegevens verstrekt hij opdrachten aan de verschillende systemen of interpreteert de gegevens als fouten. Hiermee is de regeleenheid in staat, het speuren naar schade aanzienlijk te vereenvoudigen.
Constructie en positie
De regeleenheid zit meestal op een toegankelijke plek in de motorruimte, doorgaans aan de linkerkant in de onmiddellijke nabijheid van de schotwand. Hij bestaat uit een kleine computer omgeven door een schokvrije en waterdichte behuizing. Hij is te vinden door zijn verbindingen te volgen: dikke kabelstrengen leiden er naartoe.
Functie van de motorregeleenheid
Vroeger had de zelfaanzuigende werking van een motor geen elektronica nodig. Oude dieselwagens deden het zonder elektriciteit, zelfs voor de ontsteking. De technologie was veel eenvoudiger maar ook veel inefficiënter en produceerde bovendien vuilere uitstoot. De ontwikkeling van uitstootreiniging en de verbetering van brandstofefficiëntie maakten het nauwkeurig monitoren van het brandstof- en uitstootmengsel en de brandstoftoevoer nodig. Ook moest worden vermeden dat er onverbrande brandstof in de katalysator terechtkwam. De motor mocht niet de warm of te koud draaien. Teneinde deze taken op betrouwbare wijze te vervullen onder voortdurend veranderende externe condities, werd de elektronische motoraansturing onmisbaar. De regeleenheid regelt de volgende waarden:
- hoeveelheid aangezogen lucht
- temperatuur van de aangezogen lucht
- motortemperatuur
- olietemperatuur
- temperatuur van het koelmiddel
- het toerental van de motor
- positie van de nokkenas en krukas
- ontsteking
- peil van de koelvloeistof, olie, stuurbekrachtigingsolie en brandstof
- interne druk van de leidingen in de motor
- restwaarde van de zuurstof in de uitstoot
- het peil in de roetfilter (in dieselauto's).
Vandaag de dag volgen regeleenheden meerdere parameters voor monitoren en checken. Wanneer de regeleenheid in een VW Passat op een check van de motorolie attent maakt, registreert een sensor op de motorkap of deze geopend werd. Dit is slechts een voorbeeld van de complexiteit van de moderne regeleenheden in de auto. Controlesystemen zijn zo vernuftig geworden dat bepaalde procedures de inzet van extra regeleenheden vereisen.
Werken met de regeleenheid
De regeleenheid werkt op de achtergrond en laat enkel van zich horen in geval van een mankement. Dan geeft hij een algemene foutmelding af. Om deze foutmelding correct te interpreteren, moet de regeleenheid worden uitgelezen. In het verleden was de daarvoor benodigde apparatuur erg duur. Tegenwoordig zijn deze apparaten tamelijk goedkoop verkrijgbaar, zelfs als draadloze emitter en bijbehorende app voor uw mobiele telefoon. Het is altijd erg belangrijk dat het foutgeheugen wordt gewist na reparatie van het mankement. Verder moeten nieuw geïnstalleerde componenten zoals bijvoorbeeld injectoren in de regeleenheid geprogrammeerd worden. Dit is niet eenvoudig en vereist enige expertise.
Defecten van de regeleenheid
Een regeleenheid is een elektronisch systeem dat het net zo goed als elk ander elektronisch component kan laten afweten. Meestal zijn verschroeide elementen of losse contacten verantwoordelijk voor het defect. Het probleem is dat regeleenheden vaak niet verkrijgbaar zijn voor oudere wagens, of heel duur. Voordat u een regeleenheid gaat vervangen, is het altijd nuttig om de contacten nauwkeurig te inspecteren. Vaak zijn deze slechts wat verroest hetgeen de gegevensoverdracht kan verstoren. Met een stuk schuurpapier kan een dure reparatie worden vermeden. Tal van dienstverleners zijn gespecialiseerd in de reparatie van defecte regeleenheden. Met een gerichte vervanging van afzonderlijke elementen, bijv. verdroogde of opgezwollen condensatoren kan een kapotte regeleenheid goedkoop gerepareerd worden. De autofabrikanten raden deze reparaties echter af en bevelen altijd de vervanging door een nieuwe regeleenheid aan.
Kosten van een nieuwe regeleenheid
Een nieuwe regeleenheid kan meer dan 1.000 EUR kosten. De installatie is heel eenvoudig al moet hij na montage wel worden ingeprogrammeerd. Dit is een zaak voor een vakman die hiervoor 100 EUR verlangt. Het gebruik van tweedehands regeleenheden is een optie. Deze zijn verkrijgbaar voor 50 EUR en moeten tevens worden ingeprogrammeerd. Er zit geen garantie op een gebruikte regeleenheid en daarom is deze oplossing met een zeker risico verbonden.