Remblokken voor jouw auto

Remblokkenset Voor Top automodellen
- Remblokken VOLKSWAGEN GOLF
- Remblokken BMW 3-serie
- Remblok VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Remblokken OPEL ASTRA
- Remblokken VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Remblok FORD FOCUS
- AUDI A4
- Remblokken OPEL CORSA
- Remblokken MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Remblok AUDI A3
- FORD FIESTA
- Remblokken BMW 1-serie
- Remblokken VOLKSWAGEN PASSAT
- Remblok RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Remblokken SEAT IBIZA
- Remblokken SEAT LEON
- Remblok TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Remblokken defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Veiligheids- en slijtageonderdeel nr. 1: de remvoeringen
De remvoeringen zijn veruit het belangrijkste veiligheids- en slijtageonderdeel van een auto. Ze garanderen dat de rijdende auto te allen tijde kan worden afgeremd. Aan de constructie en vervaardiging van remvoeringen worden hoge eisen gesteld. Ondanks hun massale toepassing zijn ze relatief goedkoop. Lees in deze bijdrage alles, wat u over remvoeringen moet weten.
Verborgen positie, essentiële werking
Remvoeringen van schijfremmen zitten achter de velg van een auto. Ze worden in de remklauw gemonteerd. De remschijf loopt tussen de remvoeringen door. Remvoeringen worden ook in trommelremmen ingebouwd. Daar worden zij omwille van hun vorm "remschoenen" genoemd. De remvoeringen van schijfremmen worden derhalve ook als "remblokken" aangeduid. Dit maakt het eenduidige verschil met remschoenen van de trommelremmen duidelijk. Wanneer u dus remvoeringen wilt kopen, dient u er zeker van te zijn wat u hebben moet: remschoenen of remblokken. De remblokken zitten in de remklauw. Zij zijn dusdanig gemonteerd dat ze in maar één richting kunnen bewegen: naar de remschijf en weer terug. Bij het trappen op het rempedaal drukt de hydraulische druk met behulp van de remzuiger in de remklauw de remblokken op elkaar. De tussen hen roterende remschijf wordt daarbij ingeklemd. Hierdoor ontstaat een wrijvingskracht die de auto afremt. Bij elke remhandeling schuurt materiaal van de remblokken af.
Eigenschappen van trommel- en schijfremmen
De remschoenen zitten in de remtrommel. Vroeger waren remtrommels standaard. Met het stijgende gewicht en vermogen van auto's was deze vorm van remtechniek niet langer voldoende. Trommelremmen zijn zeer betrouwbaar, doch neigen bij oververhitting ertoe, het plotseling op te geven. Schijfremmen zijn aanzienlijk minder gevoelig voor wamtestuwing. Daarom worden trommelremmen tegenwoordig enkel nog aan achterassen geïnstalleerd. Bij hoogwaardige, grotere wagens zijn ze enkel nog als handrem in gebruik. Voor het normale rijden zijn tegenwoordig in de meeste auto's bijna uitsluitend nog schijfremmen aan alle assen van toepassing.
Wanneer het schuurt, is het te laat
Een versleten remblok geeft luide schuurgeluiden af. Wanneer de laag van de remvoering helemaal afgeschuurd is, wrijft het metaal van de montageplaat op het metaal van de remschijf. Dit veroorzaakt een geluid dat duidelijk van de normale remhandeling verschilt. In dit geval is de rem bijna onbruikbaar geworden. De auto is niet langer verkeersveilig en moet onmiddellijk naar de dichtstbijzijnde garage worden gebracht. De vervanging van remvoeringen is niet duur en ook niet moeilijk, doch moet zorgvuldig en op tijd worden uitgevoerd.
Remmen met vroege waarschuwing
Wanneer de auto erop gebouwd is, kunnen ook remvoeringen met slijtagewaarschuwing worden geïnstalleerd. Deze zijn voorzien van een elektrich contact, waarmee alarm wordt geslagen wanneer er nog maar enkele millimeters remvoering over zijn. Wanneer de remvoeringen zodanig afgesleten zijn, dat het contact in aanraking komt met de remschijf, is de slijtagegrens bereikt. De bestuurder wordt in dit geval door een waarschuwingslampje op de hoogte gebracht. Nu is er nog voldoende tijd om de reparatie van de rem uit te voeren.
Wanneer moet er worden vervangen?
Om door de APK-keuring te komen, moet de minimale dikte van een remvoering minstens zeven millimeter bedragen: Dit is wel inclusief de montageplaat, zodat de daadwerkelijke dikte van de voering minstens 2 millimeter moet zijn. Bij een dermate afgeschuurde remvoering is het echter een kwestie van een paar weken voordat het remblok aan vervanging toe is. Wij bevelen daarom bij de inspectie van remvoeringen een minimale dikte van 10 millimeter inclusief montageplaat aan.
Schijf altijd ook mee vervangen?
De vuistregel zegt dat een remschijf altijd uiterlijk bij elke tweede vervanging van de remvoeringen ook moet worden vervangen. Bij elke vervanging van remvoeringen hoort echter altijd een grondige controle van de schijf. Wanneer hij echter al sterk afgesleten, gegolfd of gebarsten is, rest enkel nog de vervanging. De extra kosten en het extra werk voor de vervanging van een remschijf zijn dermate gering, dat zuinigheid op dit punt niets oplevert.
Kosten voor nieuwe remmen
Remvoeringen en remschijven zijn ook in merkkwaliteit zo voordelig, dat de keuze voor een goedkope producent van onbekende oorsprong niet loont. Een goed voorbeeld hiervan is de meest verkochte auto, de VW Golf: Merkfabrikanten vragen voor een complete set aan remvoeringen zelden meer dan 20 euro. Dan is het werkelijk niet de moeite waard, naar goedkopere producten te blijven zoeken.