Remklauw reparatieset voor jouw auto
Revisieset remklauw Voor Top automodellen
- Remklauw revisieset VOLKSWAGEN GOLF
- Remklauw revisieset BMW 3-serie
- Reparatieset, remklauw VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Remklauw revisieset OPEL ASTRA
- Remklauw revisieset VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Reparatieset, remklauw FORD FOCUS
- AUDI A4
- Remklauw revisieset MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Remklauw revisieset OPEL CORSA
- Reparatieset, remklauw AUDI A3
- FORD FIESTA
- Remklauw revisieset BMW 1-serie
- Remklauw revisieset VOLKSWAGEN PASSAT
- Reparatieset, remklauw MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Remklauw revisieset SEAT IBIZA
- Remklauw revisieset SEAT LEON
- Reparatieset, remklauw AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Remklauw reparatieset defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Waar zit de geleidehuls?
Een geleidehuls is een onderdeel dat bij de schijfrem hoort. Een geleidehuls neemt de zuiger op, die aan het remzadel is geschroefd. Hij garandeert een veilige zijdelingse steun en gelijktijdig een wrijvingsloos glijden van de zuiger. Het remzadel is de drager van de remvoeringen. Een intacte en schone geleidehuls is daarom voor de veilige werking van de rem onontbeerlijk.
Defecten aan de geleidehuls
De geleidehuls is het zwakke punt van een remklauw. Binnendringend vocht leidt tot roest. Vuildeeltjes zorgen voor slijtage. Dit kan ervoor zorgen de de remzuiger klem gaat zitten, hetgeen fatale gevolgen heeft. Blokkerende remmen verminderen niet alleen de remwerking. Ze benadelen de sporing, hetgeen vooral bij plotselinge remmanoeuvres een verlies van controle over het stuur tot gevolg heeft. Hierdoor kan de wagen over de kop slaan. Een defecte geleidehuls is niet zomaar vast te stellen. Wel kan een vastzittend remzadel zich door piepgeluiden of door een sterke warmteontwikkeling aan het wiel verraden. Is een voorwiel bij het parkeren van de wagen aanzienlijk warmer dan het andere, kan van een klemmende remzuiger worden uitgegaan. Oorzaken voor het defect aan een geleidehuls is altijd een beschadigde hoes. De hoes heeft de taak, het smeervet in de zuigergeleiding en vuildeeltjes erbuiten te houden. De hoes bestaat uit rubber en kan door te hoge leeftijd of vreemde deeltjes scheuren gaan vertonen of broos worden. De hoes zit vlakbij de remleiding, waar hij aan sterke temperatuurwisselingen, vocht en afschurende deeltjes is blootgesteld. Een versleten hoes is daarom vroeg of laat bij elke auto te verwachten.
Reparatie van een geleidehuls
Een geleidehulzenset is in elke reparatiekit voor een remzadel/remklauw inbegrepen. De geleidehulzenset kan ook apart worden aangeschaft. Wij bevelen echter aan, in geval van onderhoud van het remzadel, altijd onderhoud aan de gehele eenheid te plegen. Toch kunnen er gevallen optreden, waar een geleidenhulzenset voor de reparatie voldoende is, bijvoorbeeld wanneer bij onderhoud aan het remzadel een nieuwe geleidehuls werd beschadigd. In onze shop vindt u een brede keuze aan voordelige geleidehulzensets. Let u bij de montage van de geleidehuls er altijd op, dat de hoes correct zit. Ook is voldoende smering voor een lang leven van de geleidehuls belangrijk. Gebruik hiervoor uitsluitend de toegelaten smeerstoffen! Verkeerde smeerstoffen kunnen de rubberen hoezen aantasten en deze van binnenuit oplossen! Wanneer u een tweedehandswagen repareert om hem daarna te verkopen, is het lakken van de remklauw een handige zet om de waarde van uw wagen te verhogen. Om te beginnen ziet een licht afgelakte remklauw er chique uit. Bovendien is een nieuw gelakte remklauw het bewijs, dat er onlangs aan de wagen werd gewerkt. Dat maakt een betrouwbare indruk.
Reparatieset voor een remzadel/remklauw
De in principe massieve bouw van remzadels maakt onderhoud relatief makkelijk. Reparatiesets zijn in de online shop al voor minder dan 20 euro verkrijgbaar. De gehele eenheid laat zich in een paar handgrepen demonteren en met een reparatieset weer in onberispelijke toestand brengen. Het belangrijkste is hierbij nauwkeurigheid en reinheid. Niets vernielt een geleidezuiger sneller dan binnendringend vuil of vocht! Behalve talrijke stap-voor-stap-handleidingen, die in het internet overal te vinden zijn, moet u absoluut de aanbevelingen van de fabrikant volgen. De geleidezuigers moeten met een door de producent bepaald draaimoment aangedraaid en met een voorgeschreven kleefstof (meestal maar niet altijd is dit "Loctite Blauw") worden bevestigd. Wanneer het remzadel al gedemonteerd op de werktafel ligt, is na een grondige reiniging aflakken een eenvoudige manier om de wagen uiterlijk op te waarderen.