
OPEL Remmen

Rem voor OPEL-modellen
Doorbraak met de trommelrem Opel is een van de stamvaders en pioniers van de Duitse autoproductie. Met de "Opel 4 PS", die in de volksmond "Laubfrosch" (boomkikker) werd genoemd, beleefde de fabrikant uit Rüsselsheim een doorbraak. Betaalbare auto's voor de middenklasse waren het doel. Met dit model lukte dit zo goed dat Opel tot de grootste autofabrikant van Europa opklom. Dit succes dankt de wagen uit 1924 niet in het minst aan de betrouwbare en innovatieve trommelrem. Deze werd weliswaar aanvankelijk enkel aan de achterwielen gemonteerd. Voor een wagen van 4 – 12 pk was dit voldoende. Remonderdelen van Opel: vanaf 1969 optioneel schijf De topmodellen van Opel heetten aan het einde van de 1960-er jaren Diplomat en Admiral. Voor deze wagens, die sterke invloeden van Amerikaanse styling en techniek vertoonden, waren de traditionele trommelremmen te zwak. Voor de tweede generatie van de Opel Diplomat waren vanaf 1969 optioneel schijfremmen beschikbaar. Hiermee begon de intocht van de vandaag standaard gebruikte remmenset voor Opel pas echt laat. De schijfrem verplaatste zich al gauw naar de vooras en bleef daar. De achteras werd nog tot in de 2000-er jaren bij alle Opel-modellen hoofdzakelijk met trommelremmen uitgerust. Pas toen ook bij de fabrikant uit Rüsselsheim de wagens standaard met meer dan 100 pk werden besteld, zetten zich de schijfremmen aan alle wielen door. Remmen van merkkwaliteit: voordelig maar veeleisend Kenmerkend voor het remsysteem van Opel is, dat de aanschaf van vervangingsonderdelen weliswaar erg voordelig is; de montage ervan is echter tamelijk gecompliceerd. Bovendien komt daar nog eens bij dat er vaak voor hetzelfde wagentype verschillende constructies van toepassing zijn. Bij de nieuwe aanschaf van remmen voor de Opel dient derhalve altijd a.d.h.v. van het juiste sleutelnummer te worden gezocht. Vaak is ook de bouwdatum belangrijk, omdat zelfs binnen hetzelfde bouwjaar van toeleverancier werd gewisseld. Opel kampt sinds jaren met lage verkoopcijfers en een door het Amerikaanse moederbedrijf uitgeoefende hoge kostendruk. Deze probeerde het bedrijf door uitbestedingen van technische componenten het hoofd te bieden, wat met name bij het remsysteem van Opel tot verwarring kan leiden. Zo moeten bijvoorbeeld bij een aantal bouwjaren van de Opel Omega A de remklauwen van schroefdraadborgingsmiddel worden voorzien. Dat is voor onderhoud van het remsysteem bepaald ongewoon. OEM of gelicentieerd? De remonderdelen van Opel-auto's behoren tot de goedkopere vervangingsonderdelen. Voor zover men niet absoluut originele vervangingsonderdelen wil hebben, kan de complete remmenset voor een Opel, afhankelijk van type, voor minder dan 200 euro worden aangeschaft. Deze voordelige onderdelen voor het remsysteem maken ook grotere onderhoudsbeurten zeer voordelig. Er bestaat met deze remmen van merkkwaliteit daarom geen reden tot het aangaan van compromissen, bijvoorbeeld op het gebied van de dikte van de remschijven. De montage van remmen is bij Opel doorgaans wat gecompliceerder dan bij andere wagens. Toch is het voor een technisch ervaren monteur geen al te grote uitdaging. Ook de vervanging van andere onderdelen zoals ABS-onderdelen of slijtagesensoren kunnen bij Opel-wagens eenvoudig worden uitgevoerd. Opel is een volumeproducent van comfortabele en voordelige wagens. Ze laten de innovatie aan premium-merken over, twijfelen echter geen moment wanneer deze nieuwe snufjes rijp voor de serie zijn. Hiermee is elke standaard gemonteerde reminstallatie van Opel tegenwoordig op een technisch niveau die geheel past bij het gebruiksdoel van Opel-wagens.