Remschijven voor jouw auto
Remschijven set Voor Top automodellen
- Remschijf VOLKSWAGEN GOLF
- Remschijf BMW 3-serie
- Schijfremmen VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Remschijf OPEL ASTRA
- Remschijf VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Schijfremmen FORD FOCUS
- AUDI A4
- Remschijf MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Remschijf OPEL CORSA
- Schijfremmen AUDI A3
- FORD FIESTA
- Remschijf BMW 1-serie
- Remschijf VOLKSWAGEN PASSAT
- Schijfremmen MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Remschijf SEAT IBIZA
- Remschijf SEAT LEON
- Schijfremmen AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Remschijven defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Goede remschijven, veilig rijden
Behalve de remvoeringen zijn de remschijven de belangrijkste onderdelen voor de veiligheid van een auto. Veel belangrijker dan of een auto goed rijdt, is dat hij goed remt. Een hoogwaardige remschijf is niet duur en draagt aanzienlijk tot de veiligheid van de auto bij.
Eenvoudige constructie
Een remschijf is een gietmetalen component. Het betreft in essentie een ronde stalen schijf. In het midden heeft hij een uitsparing om hem goed op de naaf te kunnen monteren. Remschijven worden standaard met vier schroeven bevestigd. Hoogpresterende remschijven hebben vijf boorgaten. De vroeger in Franse auto's vaak gebruikte schijven met drie boorgaten worden tegenwoordig nauwelijks nog toegepast. Een remschijf bestaat dan wel uit één stuk. Niettemin kunnen ze qua constructie sterk verschillen. Behalve de eenvoudige remschijf voor kleine auto's en wagens met een lager vermogen bestaan er ook onderdelen voor een hoge prestatie. Deze beschikken over interne ventilatie. Deze remschijven zijn a.h.w. als dubbele schijven gebouwd. Tussen de binnenste en de buitenste schijf beschikken ze over schepvormige luchtkanalen. Bij het draaien van het wiel wordt zo permanent lucht opgevangen, die de schijf afkoelt. Daarmee wordt een oververhitting bij afremmen vanuit een hoge snelheid effectief voorkomen. Intern geventileerde remschijven zijn aanzienlijk duurder dan gewone remschijven zonder ventilatie.
Voortdurende slijtage
Dat een remschijf als slijtageonderdeel is gebouwd, is geen truuk van fabrikanten om geld te verdienen, maar eerder een veiligheidstechnische noodzaak. De remschijven nemen de wrijvingskrachten op die door het aandrukken van de remvoeringen voor het afremmen van de wagen optreden, zodat de schijf begint te gloeien. Een te harde en te duurzame schijf zou er alleen maar toe leiden, dat de remvoeringen te snel afslijten. Remschijf en remvoeringen zijn dusdanig vervaardigd, dat ze in de verhouding 2:1 zouden moeten worden vervangen. Dus: bij elke tweede vervanging van de remvoeringen wordt meestal ook de remschijf vervangen. De fabrikanten van remschijven geven daarvoor een minimale dikte aan. Niettemin is de restdikte van de remschijf niet het enige criterium dat voor een vervanging belangrijk is.
Controleren van een remschijf
Elke keer dat remvoeringen worden vervangen, moeten de remschijven grondig worden geïnspecteerd. Belangrijk zijn volgende punten:
- Kleur
- Barsten
- Groeven
- Restdikte
Vergloeid staal neemt een licht blauwachtige verkleuring aan. Daarbij verhardt het staal en verliest het aan flexibiliteit. Blauwe remschijven zijn meestal doorgegloeid en moeten worden vervangen. Bij barsten kunnen geen compromissen worden aangegaan. De kleinste barst is bij een remschijf een teken voor onmiddellijke vervanging. De op een remschijf inwerkende krachten zijn veel te groot om hier een oogje dicht te knijpen. Uit een kleine barst wordt al gauw een grote scheur die tot een breuk van de gehele remschijf kan leiden. Vorming van groeven is bij een remschijf tamelijk normaal. Dit is een gevolg van ongelijkmatige afschuring van de remvoeringen. Niettemin mogen de groeven niet te te diep worden. Ze hebben anders een beschadigende werking voor de remvoeringen en verminderen de remprestatie. De toegelaten minimale restdikte staat op de verpakking van de remschijf. Ook al is deze nog niet helemaal bereikt, moet de remschijf toch worden vervangen. Veiligheid gaat nu eenmaal voor.
Remschijven slijpen?
Vroeger was het gebruikelijk, groeven van een remschijf af te slijpen en zo het oppervlak weer glad te maken. Het werk staat tegenwoordig niet meer in verhouding tot de prijzen voor nieuwe remschijven. Omdat de schijf toch al moet worden gedemonteerd, kan beter meteen een nieuwe remschijf worden geplaatst. Het gebruik van een slijpmachine en de vakkundige uitvoering zijn zeker duurder dan een eenvoudige vervanging.
Vervanging van remschijven
De vervanging van remschijven is zo makkelijk als het maar kan. De schijf wordt tegelijk met de remvoeringen vervangen. Hij is met een centreerbout en vier bevestigingsschroeven aan de naaf of de wiellagerbehuizing bevestigd. De schroeven worden losgedraaid, de oude schijf verwijderd, de nieuwe schijf aangebracht en vastgeschroefd. Bij het aanschroeven echter absoluut op het voorgeschreven draaimoment letten!
Kwaliteit gaat voor!
Remschijven zijn ook van Bosch, ATE en andere merkproducenten dermate voordelig, dat de aanschaf van een te goedkoop onderdeel een groot risico vormt. Hier betekent elke extra geïnvesteerde euro een aanzienlijke bijdrage tot veilig en verantwoord rijden.