0

0.00

#

Remschoenen voor uw voertuig

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Remschoenen - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Remschoenen van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Remschoenen
  • FEBI BILSTEIN Remschoenen
  • A.B.S. Remschoenen
  • MAPCO Remschoenen
  • VAICO Remschoenen
  • BREMBO Remschoenen
  • ATE Remschoenen
  • TRW Remschoenen
  • Koop hier aan de beste prijs VALEO Remschoenen
  • Koop hier aan de beste prijs TOPRAN Remschoenen
  • Koop hier aan de beste prijs SWAG Remschoenen
  • Koop hier aan de beste prijs METZGER Remschoenen
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Remschoenen
  • Koop hier aan de beste prijs HELLA Remschoenen
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Remschoenen
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Remschoenen
  • LEMFÖRDER
  • OPTIMAL
  • CHAMPION
  • BLUE PRINT
  • DIEDERICHS
  • ABE
  • ZIMMERMANN
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI onderdelencatalogus
  • TEXTAR onderdelencatalogus
  • LPR onderdelencatalogus
  • TRISCAN onderdelencatalogus
  • MEYLE onderdelencatalogus
  • SPIDAN onderdelencatalogus
  • NIPPARTS onderdelencatalogus
  • ASHIKA onderdelencatalogus
  • FERODO
  • WABCO
  • JURID
  • FTE
  • METELLI
  • NK
  • ROADHOUSE
  • ICER
  • PETERS ENNEPETAL
  • KAMOKA
  • DENCKERMANN
  • BARUM
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • TOMEX brakes
  • Borsehung
  • BERAL
  • Remschoenen van automaterialen fabrikanten sbs
  • Remschoenen van automaterialen fabrikanten CIFAM
  • Remschoenen van automaterialen fabrikanten AUTOMEGA
  • Remschoenen van automaterialen fabrikanten MERITOR
  • Remschoenen van automaterialen fabrikanten DT
  • Remschoenen van automaterialen fabrikanten MAXGEAR
  • Remschoenen van automaterialen fabrikanten AUGER
  • Remschoenen van automaterialen fabrikanten PROFIT
  • SBP
  • SAKURA
  • BPW
  • LUMAG

Remschoenen defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Veilig remmen met de trommel: remschoenen

Remschoenen zijn de dragers van remvoeringen met hun wrijvingsoppervlakken in trommelremmen. Tegenwoordig komen ze bij compacte en middenklasse wagens vooral aan de achteras voor. Bovendien zijn ze voor de handrem van grote betekenis.

Groot voordeel voor de auto's van toen

Tot ver in de 60er jaren was de trommelrem standaard in auto's. Hij was technisch eenvoudig en zeer betrouwbaar. Bovendien hield zijn ingekapselde vorm hem vrij van vuil en vocht. Met het toenemende motorvermogen bereikte de trommelrem echter zijn technische grenzen: de constructie met de wrijvingsoppervlakken die in een gesloten doos worden bediend, maakt de trommelrem zeer gevoelig voor een bepaalde omstandigheid: oververhitting. De wrijvingswarmte kan in een gesloten trommelrem bijlange na niet zo goed ontsnappen als bij een open schijfrem. Dit kan bij een trommelrem tot een plotselinge storing leiden. Bergaf rijden was bij vol beladen auto's in de 60er jaren daarom altijd met een risico verbonden. Om die reden werden de goedkope trommelremmen in de 70er jaren in toenemende mate naar de achteras verbannen. Omdat de achterwielremmen slechts 30% van de gehele remhandeling op zich nemen, waren storingen op deze plek kritisch noch waarschijnlijk.

Remschoenen – onderdeel van de trommelrem

Remschoenen zijn halfronde componenten uit gegoten messing. Aan één kant zijn ze van remvoeringen voorzien. Meestal worden die geklonken, geplakt of geschroefd, hetgeen remschoenen theoretisch door het aanbrengen van een nieuwe voeringslaag opnieuw bruikbaar maakt. Dit loont echter alleen bij auto's waarvoor de levering van vervangingsonderdelen problematisch is. Voor normale auto's uit grote serie zijn remschoenen zeer voordelig in de accessoirehandel verkrijgbaar.

Slijtage van remschoenen

Een versleten remschoen verraadt zich meestal door een schurend geluid. Dit mag niet worden genegeerd omdat anders de remtrommel ook beschadigd kan raken. Bovendien valt de totale remprestatie van de auto 20 tot 30 % lager uit.

Vervanging van remschoenen

Ter vervanging van de remschoenen wordt het achterwiel gedemonteerd, de trommelrem geopend en de interne mechaniek uit elkaar gehaald. Remschoenen worden altijd als reparatieset verkocht. De splitpen en de veren worden tevens vervangen. Bovendien is dit een goede gelegenheid om de gehele trommelrem grondig te reinigen en te inspecteren. Dat geldt met name voor de wielremcilinder. Wanneer die olie lekt of de rubberen hoezen scheuren vertonen, moet dit onderdeel ook worden vervangen. Na vervanging van een wielremcilinder wordt het remsysteem ontlucht. Voordat u dit doet, kunt u met een teststrookje de kwaliteit van de remolie controleren. In principe mag u op de remmen nooit besparen en moet een reparatie altijd volledig worden doorgevoerd.

Remschoenen in de handrem

Omdat steeds meer auto's ook aan de achteras met schijfremmen worden uitgerust, passen veel fabrikanten dubbelsystemen toe: de remmen aan de achteras zijn vaak als hybride-systeem gebouwd. Voor het gewone rijden wordt de extern liggende schrijfrem bediend. Een extra trommelrem is bij wijze van handrem (parkeerrem) geïnstalleerd. Als gevolg hiervan is de trommelrem uit overwegingen van ruimte en kosten in de remschijf geïntegreerd. Dit is overigens heel goed mogelijk. Weliswaar moet nu bij de vervanging van de remschijf ook altijd de remtrommel worden vervangen. Niettemin is de slijtage van de remschoenen aanzienlijk geringer. Ze worden nu alleen nog als handrem gebruikt. Normale afschuringsslijtage treedt daarom nauwelijks nog op en houden ze het aanzienlijk langer uit dan de vroegere trommelremmen. Toch moet bij de vervanging van de remschijf met ingebouwde remtrommel op zijn minst het remmechanisme worden gecontroleerd en gereinigd. Vooral de splitpen en de terugstelveren roesten makkelijk door en dienen derhalve altijd schoon en intact te worden gehouden. Bij vervanging van remschoenen van een handrem moet veiligheidshalve ook de handremkabel worden vervangen. Een remsysteem verslijt altijd min of meer gelijkmatig. Zo speelt u voor slechts 15 euro helemaal op veilig en vermijdt u elk risico.

Kosten voor een set remschoenen

Een remschoenenset van een merkfabrikant kost in goede kwaliteit vanaf ca. 30 euro per paar.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Remschoenset
    MAPCO Remschoenset 8844 aan gunstige prijs
    MAPCO | 8844
    17,12 € -26% Adviesprijs: 23,00 € Bespaar: 26%
  • Remschoenset
    MAPCO Remschoenset 8843 aan gunstige prijs
    MAPCO | 8843
    18,15 € -28% Adviesprijs: 25,00 € Bespaar: 28%
  • Remschoenset
    MAPCO Remschoenset 8824 aan gunstige prijs
    MAPCO | 8824
    15,19 € -28% Adviesprijs: 21,00 € Bespaar: 28%
  • Remschoenset
    BREMBO Remschoenset S 83 509 aan gunstige prijs
    BREMBO | S 83 509
    20,44 €
  • Remschoenset
    BREMBO Remschoenset S 23 501 aan gunstige prijs
    BREMBO | S 23 501
    12,42 €
  • Remschoenset
    BREMBO Remschoenset S 85 507 aan gunstige prijs
    BREMBO | S 85 507
    12,08 €
  • Remschoenset
    BREMBO Remschoenset S 61 520 aan gunstige prijs
    BREMBO | S 61 520
    14,97 €
  • Remschoenset
    RIDEX Remschoenset 70B0074 aan gunstige prijs
    RIDEX | 70B0074
    11,62 € -28% Adviesprijs: 16,00 € Bespaar: 28%
  • Remschoenset
    RIDEX Remschoenset 70B0078 aan gunstige prijs
    RIDEX | 70B0078
    11,37 € -29% Adviesprijs: 16,00 € Bespaar: 29%
  • Remschoenset
    RIDEX Remschoenset 70B0003 aan gunstige prijs
    RIDEX | 70B0003
    12,49 € -27% Adviesprijs: 17,00 € Bespaar: 27%
  • Remschoenset
    RIDEX Remschoenset 70B0002 aan gunstige prijs
    RIDEX | 70B0002
    11,31 € -30% Adviesprijs: 16,00 € Bespaar: 30%
  • Remschoenset
    ATE Remschoenset 03.0137-0268.2 aan gunstige prijs
    ATE | 03.0137-0268.2
    23,33 € -28% Adviesprijs: 32,00 € Bespaar: 28%