Remschoenen Voor Top automodellen
- Remschoenen set VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Remschoenen set OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- Remschoenen set OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Remschoenen set FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- Remschoenen set RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Remblokken
(10000 artikelen)
Remschijven
(10000 artikelen)
Remklauw reparatieset
(10000 artikelen)
Remvloeistof
(379 artikelen)
Remklauw
(10000 artikelen)
Remslang
(10000 artikelen)Remschoenen defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Veilig remmen met de trommel: remschoenen
Remschoenen zijn de dragers van remvoeringen met hun wrijvingsoppervlakken in trommelremmen. Tegenwoordig komen ze bij compacte en middenklasse wagens vooral aan de achteras voor. Bovendien zijn ze voor de handrem van grote betekenis.
Groot voordeel voor de auto's van toen
Tot ver in de 60er jaren was de trommelrem standaard in auto's. Hij was technisch eenvoudig en zeer betrouwbaar. Bovendien hield zijn ingekapselde vorm hem vrij van vuil en vocht. Met het toenemende motorvermogen bereikte de trommelrem echter zijn technische grenzen: de constructie met de wrijvingsoppervlakken die in een gesloten doos worden bediend, maakt de trommelrem zeer gevoelig voor een bepaalde omstandigheid: oververhitting. De wrijvingswarmte kan in een gesloten trommelrem bijlange na niet zo goed ontsnappen als bij een open schijfrem. Dit kan bij een trommelrem tot een plotselinge storing leiden. Bergaf rijden was bij vol beladen auto's in de 60er jaren daarom altijd met een risico verbonden. Om die reden werden de goedkope trommelremmen in de 70er jaren in toenemende mate naar de achteras verbannen. Omdat de achterwielremmen slechts 30% van de gehele remhandeling op zich nemen, waren storingen op deze plek kritisch noch waarschijnlijk.
Remschoenen – onderdeel van de trommelrem
Remschoenen zijn halfronde componenten uit gegoten messing. Aan één kant zijn ze van remvoeringen voorzien. Meestal worden die geklonken, geplakt of geschroefd, hetgeen remschoenen theoretisch door het aanbrengen van een nieuwe voeringslaag opnieuw bruikbaar maakt. Dit loont echter alleen bij auto's waarvoor de levering van vervangingsonderdelen problematisch is. Voor normale auto's uit grote serie zijn remschoenen zeer voordelig in de accessoirehandel verkrijgbaar.
Slijtage van remschoenen
Een versleten remschoen verraadt zich meestal door een schurend geluid. Dit mag niet worden genegeerd omdat anders de remtrommel ook beschadigd kan raken. Bovendien valt de totale remprestatie van de auto 20 tot 30 % lager uit.
Vervanging van remschoenen
Ter vervanging van de remschoenen wordt het achterwiel gedemonteerd, de trommelrem geopend en de interne mechaniek uit elkaar gehaald. Remschoenen worden altijd als reparatieset verkocht. De splitpen en de veren worden tevens vervangen. Bovendien is dit een goede gelegenheid om de gehele trommelrem grondig te reinigen en te inspecteren. Dat geldt met name voor de wielremcilinder. Wanneer die olie lekt of de rubberen hoezen scheuren vertonen, moet dit onderdeel ook worden vervangen. Na vervanging van een wielremcilinder wordt het remsysteem ontlucht. Voordat u dit doet, kunt u met een teststrookje de kwaliteit van de remolie controleren. In principe mag u op de remmen nooit besparen en moet een reparatie altijd volledig worden doorgevoerd.
Remschoenen in de handrem
Omdat steeds meer auto's ook aan de achteras met schijfremmen worden uitgerust, passen veel fabrikanten dubbelsystemen toe: de remmen aan de achteras zijn vaak als hybride-systeem gebouwd. Voor het gewone rijden wordt de extern liggende schrijfrem bediend. Een extra trommelrem is bij wijze van handrem (parkeerrem) geïnstalleerd. Als gevolg hiervan is de trommelrem uit overwegingen van ruimte en kosten in de remschijf geïntegreerd. Dit is overigens heel goed mogelijk. Weliswaar moet nu bij de vervanging van de remschijf ook altijd de remtrommel worden vervangen. Niettemin is de slijtage van de remschoenen aanzienlijk geringer. Ze worden nu alleen nog als handrem gebruikt. Normale afschuringsslijtage treedt daarom nauwelijks nog op en houden ze het aanzienlijk langer uit dan de vroegere trommelremmen. Toch moet bij de vervanging van de remschijf met ingebouwde remtrommel op zijn minst het remmechanisme worden gecontroleerd en gereinigd. Vooral de splitpen en de terugstelveren roesten makkelijk door en dienen derhalve altijd schoon en intact te worden gehouden. Bij vervanging van remschoenen van een handrem moet veiligheidshalve ook de handremkabel worden vervangen. Een remsysteem verslijt altijd min of meer gelijkmatig. Zo speelt u voor slechts 15 euro helemaal op veilig en vermijdt u elk risico.
Kosten voor een set remschoenen
Een remschoenenset van een merkfabrikant kost in goede kwaliteit vanaf ca. 30 euro per paar.