Remslang voor jouw auto
Remslangen Voor Top automodellen
- Remslangen VOLKSWAGEN GOLF
- Remslangen BMW 3-serie
- Remslang VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Remslangen OPEL ASTRA
- Remslangen VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Remslang FORD FOCUS
- AUDI A4
- Remslangen MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Remslangen OPEL CORSA
- Remslang AUDI A3
- FORD FIESTA
- Remslangen BMW 1-serie
- Remslangen VOLKSWAGEN PASSAT
- Remslang MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Remslangen SEAT IBIZA
- Remslangen SEAT LEON
- Remslang AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Remslang defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De rem van druk voorzien met de remslang
De remslang is een klein, doch belangrijk onderdeel dat zich direct bij de remklauw bevindt. Hij vormt de verbinding tussen remklauw en remleiding. Lees hier alles, wat u over de remslang moet weten.
Remdruk voor beste werking
Autoremmen functioneren hydraulisch. Een gesloten, met remolie gevuld systeem brengt een hoge druk op de gehele reminstallatie over. Daarbij maakt het remsysteem gebruik van het feit dat vloeistoffen zich niet laten samendrukken. De verhoudingsgewijs zwakke druk van het rempedaal wordt met behulp van hefboom, de rembekrachtiging en de hydraulische omzetting tussen hoofdremcilinder en remklauw vergroot. Daarom is het voor het remsysteem zijn afdichting het allerbelangrijkst.
De beweging compenseren
De afdichting van een remsysteem maakt het gebruik van starre buizen bijzonder doelmatig. Om een koperen buis te laten barsten, moeten er wel heel er grote krachten worden aangewend. De remdruk in de auto zit hier nog ver onder. Niettemin moet de remdruk op een of andere manier naar de remklauwen worden gebracht. Deze zitten direct bij het wiel. Bij de achterwielen bewegen de remklauwen met de wielen permanent omhoog en omlaag. Bij de voorwielen komen daar nog eens de stuurbewegingen bij. Om hier een betrouwbare verbinding tussen remleidingen en remklauwen te maken, worden remslangen toegepast.
Constructie van een remslang
Een remslang bestaat uit een stevig weefsel van binnen, dat van een dikke mantel uit rubber is voorzien. De rubberen laag garandeert op ideale wijze de flexibiliteit, die voor de overbrenging van de remdruk nodig is. Bovendien zijn de rubberen slangen, zoals ze in de fabriek worden ingebouwd, relatief voordelig. Niettemin heeft rubber ook een aantal nadelen.
Rubberen slangen zijn gevoelig
De van rubber vervaardigde slangen zijn voor de eerste jaren van de auto over het algemeen voldoende. Niettemin verdient het aanbeveling, bij de eerste bandenwissel ook altijd een blik op de remslangen te werpen. Een opspattend voorwerp kan altijd tot scheuren leiden, hetgeen de stabiliteit van de remslang direct schade berokkent. Een rubberen remslang kan ook aan zijn interne textielmembraan scheuren. Dit wordt al snel merkbaar door een aanzienlijk slechter remgedrag. De rem werkt dan meestal nog maar aan één kant. De auto trekt bij het remmen dan ook in de richting, waar de rem nog intact is. Aan de remslang vormt zich dan een bel of ballon waaraan het beschadigde interne membraan te herkennen is. Wanneer rubberen remslangen broos worden of beschadigd zijn, dienen ze daarom onmiddellijk te worden vervangen. De vervanging is niet heel moeilijk, al is enige kennis van zaken vereist.
Wanneer u toch aan het vervangen bent
Er is niets op tegen, een versleten rubberen remslang door een nieuw onderdeel te vervangen. De handel biedt echter een oplossing met een nog hogere betrouwbaarheid aan: de staalflex-leidingen. Bij deze hoogwaardige remslangen is de leiding extra met een weefsel van edelstaaldraad omgeven. Dit houdt niet alleen de van binnen liggende rubberen laag optimaal samen. Hij beschermt de gehele slang ook nog eens effectief tegen beschadigingen van buiten. Al met al is de montage van staalflex-leidingen een eenvoudige, snelle en effectieve manier om de gehele auto veilig te maken – en hem extra in waarde te doen stijgen.
Wanneer de slang moet worden vervangen
Wanneer de remslang aan vervanging toe is, moet de aanwezige remolie op zijn minst worden gecontroleerd. Wanneer deze niet onlangs werd ververst, wordt aanbevolen, de olie eveneens te vervangen. De indicatiestrepen die de remolie op watergehalte controleren, verschaffen hierover zekerheid. Na het vervangen van de leidingen moet in elk geval het remsysteem weer worden ontlucht.
Merkproducten voor veigheidsrelevante onderdelen
Remslangen, of ze enkel van rubber, dan wel van staalflex zijn, zijn veiligheidsrelevante onderdelen. Uitwijken naar goedkope producten is daarom taboe. Niettemin is een vervangende slang van rubber ook bij merkproducenten zo goedkoop dat een teruggrijpen op producten van twijfelachtige afkomst niet de moeite waard is. De opwaardering naar staalflex-leidingen is daarentegen een echte investering. Bij deze hoogwaardige onderdelen moet u op ca. 20 – 40 euro per slang rekenen. Deze extra uitgave betaalt zich echter met een duidelijke plus op het gebied van veiligheid terug.