00#
12-8596

Remvloeistof voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Remvloeistof - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Remvloeistof van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Remvloeistof ervaring
  • FEBI BILSTEIN Remvloeistof ervaring
  • A.B.S. Remvloeistof ervaring
  • MAPCO Remvloeistof ervaring
  • VAICO Remvloeistof ervaring
  • BREMBO Remvloeistof ervaring
  • ATE Remvloeistof ervaring
  • TRW Remvloeistof ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs VALEO Remvloeistof
  • Koop hier aan de beste prijs SWAG Remvloeistof
  • Koop hier aan de beste prijs HELLA Remvloeistof
  • Koop hier aan de beste prijs TEXTAR Remvloeistof
  • Koop hier aan de beste prijs LAUBER Remvloeistof
  • Koop hier aan de beste prijs CASTROL Remvloeistof
  • Koop hier aan de beste prijs FERODO Remvloeistof
  • Koop hier aan de beste prijs NK Remvloeistof
  • MINTEX
  • QUINTON HAZELL
  • FTE
  • TOMEX brakes

Remvloeistof defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

De kracht naar de schijven leiden

De remvloeistof maakt onderdeel uit van het hydraulische remsysteem van een auto. Het achterliggende principe is eenvoudig: vloeistoffen laten zich – in tegenstelling tot gassen – niet samendrukken. Wanneer dus een gesloten, met vloeistof gevuld leidingssysteem onder druk komt te staan, wordt deze druk bijna volledig overgebracht. De druk op het pedaal komt zo via de remvloeistof als drukkracht tussen remvoering en remschijf aan.

De weg van de remkracht

De remkracht begint bij het pedaal. Hier vindt op basis van een hefboomsysteem een krachtversterking plaats. Het rempedaal opent tevens een vacuümklep, die de natuurlijke luchtdruk ter versterking van de remkracht aanwendt. Dit is de rembekrachtiger, die in de motorruimte als grote, meestal zwartgelakte doos te vinden is. De rembekrachtiger oefent een werking uit op de hoofdremcilinder. Hier begint het met remvloeistof gevulde systeem. De druk wordt door de hoofdremcilinder via de remleidingen naar de vier wielremcilinders geleid. Van daaruit wordt de kracht door een hydraulische cilinder op de remschoenen of remvoeringen naar de remtrommels resp. remschijven geleid.

Schade aan het remsysteem

De remvloeistof is in het systeem van de krachtoverbrenging van zeer groot belang. Wanneer deze in zijn taak faalt, heeft dit onherroepelijk dramatische gevolgen voor de rijveiligheid van de wagen. De remkracht kan op twee manieren verloren gaan: beschadigingen aan het remsysteem of veroudering van de remvloeistof. In het remsysteem zijn het de remleidingen en de pakkingen die vanaf een bepaalde autoleeftijd voor problemen kunnen zorgen. Remleidingen bestaan uit koper en roesten wanneer zij niet worden beschermd, vroeg of laat door. Dan lekt de remolie eruit en draagt zijn kracht niet meer op het remsysteem over. De pakkingen in hoofd- en wielremcilinders kunnen ook te lijden hebben. Remolie is licht zuur en vreet daarom op den duur rubberen dichtingen en zuigers aan. De grootste slijtage van een reminstallatie vindt echter aan de remvoeringen en de schijven resp. trommels plaats. De remolie kan ook mettertijd onbruikbaar worden. Remolie moet bij hoge temperaturen, zoals deze zich bij een remhandeling aan de wielremcilinder kunnen voordoen, betrouwbaar de kracht overbrengen. Daarom gebruikt men ook geen water voor de remsystemen. Helaas is remolie hygroscopisch. Dat betekent dat het – net zoals zout of suiker – water aantrekt. Stijgt het watergehalte tot boven een bepaalde waarde, kan dit bij de remmen fatale gevolgen hebben: de hoge temperaturen in het remsysteem brengen het opgeloste water aan de kook. Dit gaat dan van vloeibare in gasvorm over. Gassen laten zich echter, in tegenstelling tot vloeistoffen, samendrukken. De remdruk kan dan ineens uitvallen.

Waarop moet u bij de remvloeistof op letten

Essentieel voor de kwaliteit van de remolie is daarom het watergehalte. Is de olie al sterk verouderd, wisselt de kleur van helder bruin in troebel groen. Dan is de verwatering al heel ver gevorderd. Ook wanneer remolie er nog onberispelijk uitziet, kan zijn watergehalte het onbruikbaar gemaakt hebben. Duidelijkheid over de toestand van de remolie kan enkel een test verschaffen. De daarvoor geschikte apparatuur is in de handel vanaf 10 – 50 euro verkrijgbaar. Het beste tijdstip voor een controle van de remolie is het begin en het einde van het winterseizoen. Dan is de controle heel makkelijk met de verwisseling van de banden te combineren. Behalve het watergehalte van de remolie wordt ook het oliepeil gecontroleerd. Bij een ordentelijk functionerend systeem verandert de hoeveelheid olie niet. Stelt u een verlies vast, dient het gehele remsysteem te worden gecontroleerd. Het lek moet worden gevonden en gerepareerd, voordat de auto de weg weer op mag. Eenvoudigweg navullen is in dit geval niet de juiste maatregel. Ter vervanging van de remvloeistof hoort het remsysteem compleet te worden ontlucht. Hierbij mogen geen fouten worden gemaakt. Is de kennis en het gereedschap niet aanwezig, hoort deze taak in een vakgarage thuis. Een gecontroleerde en onderhouden remsysteem geeft bij het rijden het noodzakelijke gevoel van veiligheid.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Remvloeistof
Remolie TEXTAR 95002400
  • Specificatie: DOT4, ISO 4925 (Class 4), SAE J 1704, FMVSS 116 DOT 4
  • Inhoud [liter]: 0,5
  • Specificaties volgens DOT: DOT 4
  • Kookpunt [°C]: 260
  • Nat kookpunt [°C]: 160
  • Bundeltype: Fles
  • Hoeveelheid: Liter
  • Vrijgave van de fabrikant: Ford M6C9103A, Mazda MN 120 C, Nissan M5055 NR3, Nissan M5055 NR4, Renault 41.02.001(3), Renault 41.02.001(4), Toyota TSK 2602 G(3), Toyota TSK 2602 G(4)
  • Verpakkingslengte [cm]: 8,5
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 6
  • Verpakkingshoogte [cm]: 18,5
  • Technisch informatienummer: 98502 0024 9 L
  • Conditie:  Geheel nieuw
95002400 TEXTAR Remolie auto prijs
TEXTAR | 95002400
5,46 €
10,92 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Remvloeistof
Remvloeistof TRW PFB440
  • Kwaliteit: DOT4 - ESP
  • Inhoud [liter]: 1
  • Specificaties volgens DOT: DOT 4
  • Conditie:  Geheel nieuw
PFB440 TRW Remvloeistof auto prijs
TRW | PFB440
11,70 €
11,70 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Remvloeistof
Remolie MOTUL 102718
  • Inhoud [liter]: 0,5
  • Specificaties volgens DOT: DOT 3, DOT 4
  • Olie: Volledig synthetisch
  • Vrijgave van de fabrikant: FMVSS 116, DOT 4, DOT 3, SAE J 1703, ISO 4925 (3 et 4)
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
102718 MOTUL Remolie auto prijs
MOTUL | 102718
8,09 €
16,18 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Remvloeistof
Remvloeistof MOTUL 109434
  • Specificaties volgens DOT: DOT 3, DOT 4
  • Specificatie: 4 &, FMVSS 116 DOT 3, FMVSS 116 DOT 4, ISO 4925 (Classes 3
  • Inhoud (ml): 500
  • Inhoud [liter]: 0,5
  • Bundeltype: Blik
  • Conditie:  Geheel nieuw
109434 MOTUL Remvloeistof auto prijs
MOTUL | 109434
8,10 €
16,20 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Remvloeistof
Remolie MOTUL 101666
  • Inhoud [liter]: 0,5
  • Specificaties volgens DOT: DOT 4
  • Olie: Volledig synthetisch
  • Vrijgave van de fabrikant: FMVSS 116 DOT 4, SAE J1703
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
101666 MOTUL Remolie auto prijs
MOTUL | 101666
19,16 €
38,32 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Remvloeistof
Remvloeistof CASTROL 15036B
  • Inhoud [liter]: 1
  • Specificatie: JASO JIS K2234
  • Specificaties volgens DOT: DOT 4
  • Bundeltype: Blik
  • Vrijgave van de fabrikant: ASTM D3306(I), ASTMD4985, ASTMD6210, BS6580:2010, Ford WSS-M97B44-D, MAN 324 Typ SNF, MB 325.3, VW-TL-774F (G12+)
  • Conditie:  Geheel nieuw
15036B CASTROL Remvloeistof auto prijs
CASTROL | 15036B
14,18 €
14,18 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Remvloeistof
Remolie FEBI BILSTEIN 26461
  • Inhoud [liter]: 1
  • Specificatie: DOT 4
  • Specificaties volgens DOT: DOT 4
  • Gewicht [kg]: 1,139
  • Let op de serviceinformatie
  • Vereist aantal stuks: 1
  • Conditie:  Geheel nieuw
26461 FEBI BILSTEIN Remolie auto prijs
FEBI BILSTEIN | 26461
9,79 €
9,79 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Remvloeistof
Remvloeistof TEXTAR 95002200
  • Specificatie: DOT4, ISO 4925 (Class 4), SAE J 1704, FMVSS 116 DOT 4
  • Inhoud [liter]: 1
  • Specificaties volgens DOT: DOT 4
  • Kookpunt [°C]: 260
  • Nat kookpunt [°C]: 160
  • Bundeltype: Fles
  • Hoeveelheid: Liter
  • Vrijgave van de fabrikant: Ford M6C9103A, Mazda MN 120 C, Nissan M5055 NR3, Nissan M5055 NR4, Renault 41.02.001(3), Renault 41.02.001(4), Toyota TSK 2602 G(3), Toyota TSK 2602 G(4)
  • Verpakkingslengte [cm]: 9,5
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 7
  • Verpakkingshoogte [cm]: 24,5
  • Technisch informatienummer: 98502 0022 9 L
  • Conditie:  Geheel nieuw
95002200 TEXTAR Remvloeistof auto prijs
TEXTAR | 95002200
9,31 €
9,31 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Remvloeistof
Remolie VALEO 402402
  • Specificatie: DOT4
  • Inhoud [liter]: 0,5
  • Specificaties volgens DOT: DOT 4
  • Chemische eigenschappen: Synthetisch
  • Kookpunt [°C]: 245
  • Bundeltype: Fles
  • Gewicht [kg]: 0,59
  • Conditie:  Geheel nieuw
402402 VALEO Remolie auto prijs
VALEO | 402402
5,69 €
11,38 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Remvloeistof
Remvloeistof A.B.S. 7502
  • Inhoud [liter]: 5
  • Specificaties volgens DOT: DOT 4
  • Gewicht [g]: 5300
  • Gewicht [kg]: 5,3
  • Conditie:  Geheel nieuw
7502 A.B.S. Remvloeistof auto prijs
A.B.S. | 7502
80,03 €
16,01 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Remvloeistof
Remolie VALEO 402403
  • Specificatie: DOT4
  • Inhoud [liter]: 1
  • Specificaties volgens DOT: DOT 4
  • Chemische eigenschappen: Synthetisch
  • Kookpunt [°C]: 245
  • Bundeltype: Fles
  • Gewicht [kg]: 1,15
  • Conditie:  Geheel nieuw
402403 VALEO Remolie auto prijs
VALEO | 402403
9,13 €
9,13 € per 1 liter
Conditie:  Geheel nieuw
Remvloeistof
Remvloeistof K2 T104
  • Specificaties volgens DOT: DOT 4
  • Inhoud [liter]: 0,5
  • Specificatie: FMVSS 116 DOT 4, SAE J 1703
T104 K2 Remvloeistof auto prijs
K2 | T104
5,29 €
10,58 € per 1 liter