Remvloeistof voor jouw auto
Remolie Voor Top automodellen
- Remolie VOLKSWAGEN GOLF
- Remolie BMW 3-serie
- Remvloeistof VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Remolie OPEL ASTRA
- Remolie VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Remvloeistof FORD FOCUS
- AUDI A4
- Remolie MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Remolie OPEL CORSA
- Remvloeistof AUDI A3
- FORD FIESTA
- Remolie BMW 1-serie
- Remolie VOLKSWAGEN PASSAT
- Remvloeistof MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Remolie SEAT IBIZA
- Remolie SEAT LEON
- Remvloeistof AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Remvloeistof defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De kracht naar de schijven leiden
De remvloeistof maakt onderdeel uit van het hydraulische remsysteem van een auto. Het achterliggende principe is eenvoudig: vloeistoffen laten zich – in tegenstelling tot gassen – niet samendrukken. Wanneer dus een gesloten, met vloeistof gevuld leidingssysteem onder druk komt te staan, wordt deze druk bijna volledig overgebracht. De druk op het pedaal komt zo via de remvloeistof als drukkracht tussen remvoering en remschijf aan.
De weg van de remkracht
De remkracht begint bij het pedaal. Hier vindt op basis van een hefboomsysteem een krachtversterking plaats. Het rempedaal opent tevens een vacuümklep, die de natuurlijke luchtdruk ter versterking van de remkracht aanwendt. Dit is de rembekrachtiger, die in de motorruimte als grote, meestal zwartgelakte doos te vinden is. De rembekrachtiger oefent een werking uit op de hoofdremcilinder. Hier begint het met remvloeistof gevulde systeem. De druk wordt door de hoofdremcilinder via de remleidingen naar de vier wielremcilinders geleid. Van daaruit wordt de kracht door een hydraulische cilinder op de remschoenen of remvoeringen naar de remtrommels resp. remschijven geleid.
Schade aan het remsysteem
De remvloeistof is in het systeem van de krachtoverbrenging van zeer groot belang. Wanneer deze in zijn taak faalt, heeft dit onherroepelijk dramatische gevolgen voor de rijveiligheid van de wagen. De remkracht kan op twee manieren verloren gaan: beschadigingen aan het remsysteem of veroudering van de remvloeistof. In het remsysteem zijn het de remleidingen en de pakkingen die vanaf een bepaalde autoleeftijd voor problemen kunnen zorgen. Remleidingen bestaan uit koper en roesten wanneer zij niet worden beschermd, vroeg of laat door. Dan lekt de remolie eruit en draagt zijn kracht niet meer op het remsysteem over. De pakkingen in hoofd- en wielremcilinders kunnen ook te lijden hebben. Remolie is licht zuur en vreet daarom op den duur rubberen dichtingen en zuigers aan. De grootste slijtage van een reminstallatie vindt echter aan de remvoeringen en de schijven resp. trommels plaats. De remolie kan ook mettertijd onbruikbaar worden. Remolie moet bij hoge temperaturen, zoals deze zich bij een remhandeling aan de wielremcilinder kunnen voordoen, betrouwbaar de kracht overbrengen. Daarom gebruikt men ook geen water voor de remsystemen. Helaas is remolie hygroscopisch. Dat betekent dat het – net zoals zout of suiker – water aantrekt. Stijgt het watergehalte tot boven een bepaalde waarde, kan dit bij de remmen fatale gevolgen hebben: de hoge temperaturen in het remsysteem brengen het opgeloste water aan de kook. Dit gaat dan van vloeibare in gasvorm over. Gassen laten zich echter, in tegenstelling tot vloeistoffen, samendrukken. De remdruk kan dan ineens uitvallen.
Waarop moet u bij de remvloeistof op letten
Essentieel voor de kwaliteit van de remolie is daarom het watergehalte. Is de olie al sterk verouderd, wisselt de kleur van helder bruin in troebel groen. Dan is de verwatering al heel ver gevorderd. Ook wanneer remolie er nog onberispelijk uitziet, kan zijn watergehalte het onbruikbaar gemaakt hebben. Duidelijkheid over de toestand van de remolie kan enkel een test verschaffen. De daarvoor geschikte apparatuur is in de handel vanaf 10 – 50 euro verkrijgbaar. Het beste tijdstip voor een controle van de remolie is het begin en het einde van het winterseizoen. Dan is de controle heel makkelijk met de verwisseling van de banden te combineren. Behalve het watergehalte van de remolie wordt ook het oliepeil gecontroleerd. Bij een ordentelijk functionerend systeem verandert de hoeveelheid olie niet. Stelt u een verlies vast, dient het gehele remsysteem te worden gecontroleerd. Het lek moet worden gevonden en gerepareerd, voordat de auto de weg weer op mag. Eenvoudigweg navullen is in dit geval niet de juiste maatregel. Ter vervanging van de remvloeistof hoort het remsysteem compleet te worden ontlucht. Hierbij mogen geen fouten worden gemaakt. Is de kennis en het gereedschap niet aanwezig, hoort deze taak in een vakgarage thuis. Een gecontroleerde en onderhouden remsysteem geeft bij het rijden het noodzakelijke gevoel van veiligheid.