Richtingaanwijzer (knipperlicht) voor jouw auto
Zijmarkeringslicht Voor Top automodellen
- Richtingaanwijzers VOLKSWAGEN GOLF
- Richtingaanwijzers BMW 3-serie
- Zijknipperlicht VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Richtingaanwijzers OPEL ASTRA
- Richtingaanwijzers VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Zijknipperlicht FORD FOCUS
- AUDI A4
- Richtingaanwijzers OPEL CORSA
- Richtingaanwijzers MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Zijknipperlicht AUDI A3
- FORD FIESTA
- Richtingaanwijzers BMW 1-serie
- Richtingaanwijzers VOLKSWAGEN PASSAT
- Zijknipperlicht RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Richtingaanwijzers SEAT IBIZA
- Richtingaanwijzers SEAT LEON
- Zijknipperlicht TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Richtingaanwijzer (knipperlicht) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Met de aanduiding "knipperlicht" wordt eigenlijk de richtingaanwijzer bedoeld. Het betreft een zeer belangrijk auto-onderdeel, omdat hiermee het voornemen om van richting te veranderen, rijstrook te wisselen en inhalen zonder misverstand wordt duidelijk gemaakt. Zonder richtingaanwijzer gaat u een hoog veiligheidsrisico aan en brengt u uzelf en andere verkeersdeelnemers in gevaar. Het functioneren van de richtingaanwijzer moet daarom te allen tijde zijn gegarandeerd.
Waar zijn de knipperlichten te vinden?
- Wettelijk verplicht zijn minstens twee richtingaanwijzers van voren en van achteren, waarbij deze oftewel in combinatie met het dimlicht / dagrijlicht of in een aparte behuizing kunnen zijn gemonteerd.
- Veel nieuwere wagens hebben bovendien richtingaanwijzers aan de zijkant, bijvoorbeeld direct in de achteruitkijkspiegels of op de voorste spatborden.
Hoe functioneert de richtingaanwijzer?
- Afhankelijk van de leeftijd van de auto is de wijze waarop het knipperritme wordt mogelijk gemaakt, heel verschillend en dit proces werd bovendien herhaaldelijk gemoderniseerd.
- Strips van bimetaal en knipperrelais met een hittedraad kwamen er in historische wagens aan te pas.
- Met de intrede van de elektronica werd op elektro-pneumatische knipperlichtrelais overschakeld, die later door astabiele multivibratoren en elektromagnetische relais werden afgelost.
- Tegenwoordig worden microcontrollers met hogere programmering ingezet. Het typische geluid, dat door het knipperrelais werd veroorzaakt, is nu nog slechts een simulatie.
Wat gebeurt er bij een defect?
- Al vroeg werden in auto's herkenningsmechanismen voor het defect van de knipperlichten geïnstalleerd.
- Typisch is de geluidswaarschuwing die tweemaal zo snel gaat als het normale knipperlichtritme. Het controlelampje in het dashboard zal ook aangaan. Zo is het voor de bestuurder zo bijna onmogelijk, het defect te negeren.
Mogelijke oorzaken:
- Wanneer het gloeilampje doorbrandt, bestaat er altijd het risico, dat de aansluitingen daarbij beschadigd raken.
- Het armatuur kan ondanks relatieve stevigheid vanwege ouderdom en materiaalmoeheid niet langer stroom aan de lamp doorgeven.
- Elektrische kabels kunnen gestoord raken, het knipperlichtrelais of de regeleenheid kan uitvallen en ook een defecte zekering kan de oorzaak van een niet-functionerende richtingaanwijzer zijn.
Naar de garage of zelf vervangen?
- ervanging van de richtingaanwijzer is weliswaar iets gecompliceerder dan de montage van een nieuwe lamp. Gewapend met een schroevendraaier zou echter ook een leek de demontage van de behuizing en de installatie van het vervangingsonderdeel voor elkaar moeten krijgen. Veel fout doen kun je niet.
De juiste lamp – LED voor de traditionele armatuur
Een aantal auto's zijn tegenwoordig al van huis uit met de "nieuwe soort" gloeilamp uitgerust: de LED oftewel "Light Emitting Diode". Deze heeft veel voordelen, omdat hij met dezelfde lichtsterkte minder stroom verbruikt en het in de regel langer uithoudt dan de oude versie met de klassieke gloeidraad. Wie een knipperlicht voor zijn auto koopt, waar al LEDs zijn geïnstalleerd, krijgt de lampjes er in dit geval meteen bij. Is er nog een traditionele armatuur, ziet het er anders uit. Dan heeft u de keuze tussen de traditionele gloeilamp en zogenaamde retrofit LED-gloeilampen. Deze hebben een aansluiting van een gloeilamp, doch maken gebruik van LED-techniek. In de Benelux mogen deze gewoon worden gebruikt, wanneer ze van een bij de auto passend ECE-keurmerk zijn voorzien. Zo kunt u oude auto's met nieuwe LEDs uitrusten zonder grote veranderingen te moeten doorvoeren.
Welke kosten te verwachten zijn
Bij knipperlichten is de marge van prijs en levensduur heel groot. Gaat het om een kleine behuizing, heeft u ze al voor een paar euro. Deze houden het een paar jaar uit. Moderne richtingaanwijzers inclusief LED-lampen kunnen tot een aantal honderden euro kosten, maar houden het in het meest ideale geval wel een heel autoleven lang uit. Omdat de specificaties door de autofabrikanten worden bepaald, kunnen de producenten van vervangingsonderdelen hier nauwelijks invloed op uitoefenen. De vervanging van een modern knipperlich kan relatief duur worden, wanneer u deze direct bij de producent koopt. Dat hoeft echter niet. In onze shop bieden wij geregeld kortingen en bodemprijzen van de dag aan die duidelijk lager liggen dan de door de fabrikant aanbevolen prijzen. Met zulke koopjes kunt u veel besparen.