Ruitensproeier reservoir voor jouw auto

Ruitensproeier reservoir Voor Top automodellen
- Ruitensproeier reservoir VOLKSWAGEN GOLF
- Ruitensproeier reservoir BMW 3-serie
- Ruitensproeiertank VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Ruitensproeier reservoir OPEL ASTRA
- Ruitensproeier reservoir VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Ruitensproeiertank FORD FOCUS
- AUDI A4
- Ruitensproeier reservoir OPEL CORSA
- Ruitensproeier reservoir MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Ruitensproeiertank AUDI A3
- FORD FIESTA
- Ruitensproeier reservoir BMW 1-serie
- Ruitensproeier reservoir VOLKSWAGEN PASSAT
- Ruitensproeiertank RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Ruitensproeier reservoir SEAT IBIZA
- Ruitensproeier reservoir SEAT LEON
- Ruitensproeiertank TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Ruitensproeier reservoir defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Altijd goed zicht dankzij de ruitenwissertank
De ruitenwissertank oftewel het wisservloeistofreservoir is een onderdeel, dat voor de reiniging van de autoruiten zeer belangrijk is. In deze kleine tank wordt het mengsel van water en reinigingsvloeistof bewaard dat voor het schoonwissen van een vervuilde voor- of achterruit wordt gebruikt.
Waar zit de ruitenwissertank?
Het reservoir voor de ruitenwisservloeistof is een tank uit doorzichtig kunststof. Hij bezit in tegenstelling tot het koelwaterreservoir slechts zelden een schaalverdeling. Met oog op de toegankelijkheid zit het reservoir voor het ruitenwisserwater meestal in de motorruimte. Hij is te herkennen aan de dunne leidingen die naar de sproeiers van de ruitenwisinstallatie lopen. Deze sproeiers zitten bij de meeste wagen op de motorkap. Bij stationwagens, busjes en compacte hatchbacks loopt een extra leiding naar de achterkant van de wagen. Sommige wagens hebben voor de ruitenreiniging van achteren een afzonderlijk ruitenwisserreservoir. Aan het ruitenwisserreservoir is een kleine elektrische pomp aangebracht. Van daaruit lopen twee kabels naar de motor. Zij eindigen in een schakelaar waarmee de ruitenwisinstallatie wordt bediend.
Defecten aan het de ruitenwissertank
Defecten aan het reservoir voor het wiswater kunnen elektrische of mechanische oorzaken hebben. Typische tekenen voor een defecte ruitenwissertank zijn daarom:
- - geen hoorbare pompfunctie
- voortdurend lege tank
Vocht en elektrische contacten zijn in principe geen goede combinatie. Daarom kan aan de elektrische pomp van het reservoir roest of zelfs kortsluiting optreden. Als watertank zijn de ruitenwisserreservoirs met name bij koel en vochtig weer een actief dooipunt. Vooral in de vroege ochtend slaat aan de gehele tank vocht neer die ook in de elektronica van de pomp kan binnendringen. De tank zelf bestaat uit kunststof die mettertijd broos kan worden. Vooral de sterke temperatuurwisselingen in een motorruimte zijn voor de levensduur van de ruitenwissertank nadelig. Broos geworden kunststof kan makkelijk scheuren. Het verreweg meest voorkomende defect aan de ruitenwissertank is echter het verkeerde gebruik. Het is heel belangrijk dat in de winter uitsluitend reinigingsmiddel wordt gebruikt, die het wiswater tegen vorst beschermt. Water zet zich bij vorst tot 10% uit. Een volle ruitenwissertank kan door deze uitzetting barsten. Wanneer de tank vol is en de pomp bij het inschakelen van de ruitenwisinstallatie hoorbaar draait, heeft het uitblijven van de wiswaterstraal andere oorzaken. Meestal is in dit geval de leiding verstopt of gescheurd. Lekken aan de wiswaterslangen zijn makkelijk te vinden. Voorzichtigheid is echter geboden: een mogelijke oorzaak van defecte wiswaterslangen zijn marterbeten. Een beet is door de dubbele perforatie (beet en tegenbeet) makkelijk te herkennen. In dit geval moeten alle andere leidingen in de motorruimte eveneens op beetsporen worden onderzocht!
Reparatie van de ruitenwissertank
De ruitenwissertank is bij de meeste wagens makkelijk toegankelijk. Bij sommige auto's zit hij enigszins verstopt en moeten voor zijn demontage een paar bekledingen worden verwijderd. Bij de Fiat Cinquecento van 1991 zit de ruitenwissertank bijvoorbeeld in het linker spatbord, hetgeen de vervanging bemoeilijkt. De tank zelf kan niet echt gerepareerd worden. Pogingen, de tank met epoxyhars of plakband te dichten zijn slechts oplossingen voor de korte termijn. De enige juiste reparatiepoging, die aan de ruitenwissertank zinvol kan worden ondernomen, betreft de elektrische wisserpomp. De steekcontacten van de pomp kunnen verroest zijn. Hier helpt een grondige reiniging met remmenreiniger, schuurpapier en contactspray. Met en multimeter kan dan nog de stroomtoevoer worden gecheckt. Hiermee wordt uitgesloten dat het bij een uitvallende wisserpomp in werkelijkheid om een kabelbreuk of een kapotte zekering gaat.
De ruitenwissertank nieuw kopen
De ruitenwissertank is een verbazingwekkend voordelig vervangingsonderdeel. Alhoewel het ook elektrische componenten bevat, liggen de prijzen voor nieuwe ruitenwissertanks bij ca. 30 – 80 euro. Het hangt natuurlijk sterk van het autotype en de kwaliteit van het vervangingsonderdeel af. Meestal ligt de ruitenwissertank qua prijs binnen een acceptabel kader. Het belangrijkste bij de vervanging van de ruitenwissertank is echter, dat men altijd op het vullen met vorstbestendig reinigingsmiddel let.