Ruitenwisserstangen voor jouw auto
Ruitenwisserstangen Voor Top automodellen
- Ruitenwissermechanisme VOLKSWAGEN GOLF
- Ruitenwissermechanisme BMW 3-serie
- Ruitenwisserstangen VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Ruitenwissermechanisme OPEL ASTRA
- Ruitenwissermechanisme VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Ruitenwisserstangen FORD FOCUS
- AUDI A4
- Ruitenwissermechanisme OPEL CORSA
- Ruitenwissermechanisme MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Ruitenwisserstangen AUDI A3
- FORD FIESTA
- Ruitenwissermechanisme BMW 1-serie
- Ruitenwissermechanisme VOLKSWAGEN PASSAT
- Ruitenwisserstangen RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Ruitenwissermechanisme SEAT IBIZA
- Ruitenwissermechanisme SEAT LEON
- Ruitenwisserstangen TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Ruitenwisserstangen defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Houden de voorruit schoon: de wisserstangen
De voorruit beschermt niet alleen tegen de rijwind, hij is tevens de basisvoorwaarde voor een vrij zicht naar voren. Hij moet altijd schoon zijn opdat de bestuurder alles ziet wat er vóór hem gebeurt. Daarom is de auto uitgerust met ruitenwissers. De correcte aansturing ervan is de taak van het stangenstelsel van de wissers.
Positie en constructie van de wisserstangen
Het stangenstelsel voor de wissers zit onder een bedekking direct achter de motorkap aan de rand van de voorruit en is aan de carrosserie vastgeschroefd. Een elektromotor drijft het mechaniek aan. Karakteristiek is de heen-en-weerbeweging van de stangen. Dit beweegt de verbonden ruitenwissers optimaal over de voorruit. Stationwagens en compacte hatchbacks hebben wissers op de achterruit. Hier zitten ook wisserstangen ingebouwd, maar van een simpelere constructie.
Defecten van de wisserstangen
Wisserstangen zijn geen slijtageonderdelen en gaan normaal gezien een autoleven lang mee. Verkeerd gebruik is nog het meest funest voor het mechaniek. Bijvoorbeeld een ruitenwisser proberen te gebruiken wanneer hij aan de ruit vastgevroren zit, kan tot schade aan de stangen en de elektromotor leiden. De wisserstangen rekken uit, het mechaniek knapt af of de motor raakt oververhit. De wisserstangen kunnen tevens uitrekken door buitengewone belasting in regenachtige gebieden. De stangen krijgen teveel speling of de bewegende delen verbuigen. Tenslotte kan ook roest de wisserstangen aantasten. Reparatie is niet echt een optie. Wisserstangen zijn delicate constructies en zouden niet langer behoorlijk functioneren na reparatie van aparte componenten. Vervanging van de gehele unit is het beste. Nog een argument voor vervanging is het feit dat wisserstangen over het algemeen niet erg duur zijn. Wanneer wisserstangen kapotgaan, is er iets in het mechaniek vastgelopen en heeft het zich vervolgens losgetrokken. Dit heeft een zeer duidelijk effect. De wisser blijft stilstaan op de ruit. Soms kondigt een defect van een wisserstang zich aan door schurende geluiden.
Vervanging van de wisserstangen
De wisserstangen worden bij geopende motorkap vervangen. Meestal zitten ze onder een kunststoffen bedekking vlak vóór de voorruit. De juiste volgorde voor vervanging is:
- 1. Open de motorkap
2. Verwijder de afdichtingsrubber en de kunststoffen bedekking
3. Demonteer de wisserarmen. (De schroef zit onder de kunststoffen bedekking op het draaipunt van de wisserarm)
4. Verwijder alle bedekkingen die in de weg zitten voor demontage van de wisserstang
5. Schroef de verbindingsbouten van de wisserstangen los
6. Stel de elektromotor in op de nieuwe wisserstangen
7. Installeer de nieuwe wisserstangen – klaar.
Bij montage moeten alle bewegende punten goed gesmeerd worden. Accupoolvet is heel geschikt omdat het lang meegaat en goed hecht. WD-40 is minder geschikt omdat het minder goed hecht. Eventueel kunnen de wisserstangen eenmaal per jaar compleet worden geolied. Dit verhindert optreden van nieuwe schade. Na montage van de nieuwe wisserstangen moet de motor worden afgesteld op de nieuwe wisserstangen. Hiervoor zit een losse bout tussen wisserstangen en motor.
Wat te doen als een wisserstang vast komt te zitten
De wisserarm kan aan zijn vertanding vastgeroest zitten. Zelfs hard trekken helpt dan niet. De verbinding moet met roestoplosser en kruipolie worden behandeld, bijvoorbeeld WD-40. Wanneer dit niet werkt is een lagerverwijderaar het beste gereedschap. Ga hier niet met hitte aan de slag. Het afdichtrubber van de voorruit zit hier vlakbij. Wanneer de schroef van de wisserarm met een vlam wordt verhit, kan het rubber smelten met een permanent lekkende voorruit als resultaat.
Kosten voor nieuwe wisserstangen
Bij de aanschaf van wisserstangen hangt het ervan af of de motor al of niet moet worden vervangen. Zonder motor is een wissermechaniek erg goedkoop, beginnend bij ca. 15 EUR. Voor een doorsnee auto is 30 EUR een betrouwbare referentiewaarde. Inclusief motor worden wisserstangen nogal duur. Reken met meer dan 100 EUR voor het vervangingsonderdeel. Probeer daarom altijd eerst de oude motor te gebruiken. Het is een tamelijk robuust onderdeel. Zolang hij geen brandlucht afgeeft, doet hij het meestal nog. Goed schoonmaken zou voldoende moeten zijn. Dit geldt met name voor de contactpunten en de stekkerverbinding met de autobedrading.