Achteruitrijlicht schakelaar Voor Top automodellen
- Achteruitrijlicht schakelaar VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Achteruitrijlicht schakelaar OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- Achteruitrijlicht schakelaar OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Achteruitrijlicht schakelaar FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- Achteruitrijlicht schakelaar RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Autolampen
(4758 artikelen)
Achterlichten
(10000 artikelen)
Sensoren
(10000 artikelen)
Slijtage indicator remblokken
(10000 artikelen)
Koplamp
(10000 artikelen)
Temperatuurvoeler (temperatuursensor)
(1728 artikelen)Achteruitrijschakelaar defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Klein en verborgen: de achteruitrijschakelaar
De achteruitrijschakelaar is een kleine, intern ingebouwde schakelaar, die de achteruitrijlichten bij het in zijn achteruit schakelen activeert. In tegenstelling tot rijlicht en richtingaanwijzer is de schakelaar voor het achteruitrijlicht een automatisch bediend onderdeel, dat zonder een extra handeling van de bestuurder functioneert. De schakelaar van het achteruitrijlicht valt zelden uit en is eenvoudig te vervangen.
Positie van de achteruitrijschakelaar
De schakelaar voor het achteruitrijlicht kan aan verschillende posities in de wagen zijn ingebouwd. Hij moet automatisch worden geactiveerd zodra de auto in zijn achteruit wordt gezet. Bij veel modellen zit hij daarom aan de transmissiestangen, bij anderen direct aan de versnellingsbak. De reparatiehandleiding van de auto verschaft informatie over de positie. De achteruitrijschakelaar is met twee kabels aan de kabelboom van de auto aangesloten. De bekabeling en de kabelschoen zijn tevens foutbronnen, die voorafgaand aan de complete vervanging van de schakelaar dienen te worden gecontroleerd.
Bouw van de achteruitrijschakelaar
De achteruitrijschakelaar bestaat uit een massief stalen behuizing, een dikke holle schroef waarin de schakelaar is ingebouwd. Uit kostenoverwegingen zijn de meeste achteruitrijschakelaars puur mechanische onderdelen: aan het uiteinde van de holle schroef zit een staaf, die met behulp van een veer de stroomkring open of sluit. Aan het andere uiteinde van de holle schroef bevindt zich een kunststoffen behuizing waarin de kabelschoen zit.
Defecten aan de achteruitrijschakelaar
Een defect aan de achteruitrijschakelaar is op slechts één manier vast te stellen: de witte achteruitrijlichten functioneren niet. Daarvoor wordt de staande wagen met ingeschakelde ontsteking in zijn achteruit gezet. Wanneer u nu achter de auto kijkt, ziet u of het achteruitrijlicht is aangegaan of niet. De eerste verdenking bij uitgevallen achteruitrijlicht valt natuurlijk op de lamp. Deze is ook bij de meeste wagens een eenvoudige gloeilamp. Die branden net zo goed door als die van het remlicht, de achterlichten of de richtingaanwijzers. Wij raden aan, bij vervanging een LED-lamp te gebruiken. Deze verlichting is veel betrouwbaarder en duurzamer dan de traditionele gloeidraad-lamp.
Is de lamp echter in orde (men kan hem desnoods bij wijze van test met een andere gloeilamp aan de achterkant verwisselen), moet de fout in de bekabeling of bij de schakelaar worden gezocht. Daarvoor wordt eerst de zekering gecontroleerd. Deze kan in geval van defect worden vervangen – niettemin moet het functioneren van het achteruitrijlicht in de gaten worden gehouden. Een zekering brandt niet zomaar door. Wanneer de schakelaar een te hoge weerstand heeft, kan dit tevens tot doorbranden van de zekering leiden. Wanneer echter zekering, kabels, en toestand van de stekkers geen aanleiding geven om hier het defect van het uitgevallen achteruitrijlicht te zoeken, is met hoge waarschijnlijkheid de achteruitrijschakelaar de oorzaak.
De achteruitrijschakelaar wordt simpelweg uit zijn fitting gedraaid en door een nieuw onderdeel vervangen. Bij de vervanging dienen de contacten gereinigd en eventueel blank geschuurd te worden.
Achteruitrijschakelaar nieuw kopen
Een nieuwe achteruitrijschakelaar kost ongeveer 6 euro. Zelfs hoogwaardige vervangingsonderdelen van een merk als FEBI BILSTEIN kosten weinig meer. Er bestaat dus geen aanleiding om naar de aanbieding van een goedkope leverancier uit te wijken. Een gecontroleerde merkkwaliteit voorkomt voortijdige slijtage en garandeert duurzaam de weking van dit onderdeel.
Bij het controleren van de achterverlichting dient u van de gelegenheid gebruik te maken, alle signaalverlichting te checken. De grootst mogelijke werkingsgarantie bereikt u tegenwoordig met het gebruik van LED-verlichting. Dit is niet alleen duurzaam, maar heeft een extreem korte responstijd. Daarmee wordt de operationele veiligheid van de auto verbeterd.