Ruitenwisserarm voor jouw auto
Wisserarm Voor Top automodellen
- Wisserarm VOLKSWAGEN GOLF
- Wisserarm BMW 3-serie
- Ruitenwisserarm VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Wisserarm OPEL ASTRA
- Wisserarm VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Ruitenwisserarm FORD FOCUS
- AUDI A4
- Wisserarm MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Wisserarm OPEL CORSA
- Ruitenwisserarm AUDI A3
- FORD FIESTA
- Wisserarm BMW 1-serie
- Wisserarm VOLKSWAGEN PASSAT
- Ruitenwisserarm MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Wisserarm SEAT IBIZA
- Wisserarm SEAT LEON
- Ruitenwisserarm AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Ruitenwisserarm defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Helder zicht met de wisserarm
De wisserarm is de verbindende schakel tussen wissermotor en ruitenwisserblad. Hij zit stevig aan de auto bevestigd en houdt het normaal gezien een autoleven lang uit. Er kunnen zich echter belangrijke redenen voor vervanging voordoen.
Eenvoudige techniek - meestal
De constructie van een wisserarm is zodanig, dat het een gebogen vorm van het ruitenwisserblad mogelijk maakt. Elke ruitenwisserarm is bovendien van een klapmechanisme voorzien, waarmee de arm van de voorruit kan worden weggeklapt. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer de ruit grondig met de hand moet worden gewassen. Bij hoogwaardige auto's zoals bijvoorbeeld de Mercedes-Benz staan vaak bijzondere concepten ter beschikking. Deze fabrikant kiest sinds midden 80er jaren bij sommige modellen voor een eenarmige wisser. Om de brede voorruit met slechts één wisser te kunnen reinigen, is de boogvormige beweging niet voldoende. In het midden van zijn traject moet de wisserarm een recht stuk overbruggen. Het antwoord van Mercedes op dit probleem is een complex mechanisme dat de wisserarm van een schuifbout voorziet. Deze oplossing is weliswaar chique en praktisch, doch heeft zijn prijs.
Aan de elementen overgeleverd
De grootste uitdaging die een gewone wisserarm het hoofd moet bieden, is het weer. De arm zelf bestaat uit aan elkaar geklinkte metalen profielen die via schroeven met de wissermotor zijn verbonden. In technisch opzicht is een ruitenwisserarm daarom bij de meeste fabrikanten eenvoudig. Het meest heeft hij nog onder weer en wind te lijden. Na ca. 10 – 15 jaar eisen de elementen bij elke wisserarm hun tol en laten het onderdeel roesten. Behalve dat dit er niet mooi uitziet, kan dit uiteindelijk ook de gehele ruitenwisserarm vernielen. De eenarmige wissers van Mercedes zijn bij het ouder worden bovendien zeer gevoelig aan de schuifbout. Deze kan door roest of vuil gaan klemmen. Dat benadeelt niet alleen de wisserwerking, maar brengt de gehele wisinstallatie tot aan de wissermotor in gevaar.
Vervanging van een wisserarm
De vervanging van een wisserarm is meestal de voordeligste, snelste en veiligste methode om een wisinstallatie te repareren. De wisserarm wordt simpelweg aan de centrale schroef waarmee hij aan de wissermotor zit, losgedraaid en erafgetrokken. Vervolgens kan hij door een nieuw onderdeel worden vervangen. Het is zinvol om de gehele ruitenwisser gelijk mee te vervangen. Desnoods moet de ruitenwisserarm verschillende malen op de tandgeleiding worden geplaatst totdat de juiste instelling is gevonden. Daarvoor probeert u gewoon de nodige posities uit. Met een nieuwe ruitenwisserarm en nieuwe ruitenwissers is de basis voor een intacte wisinstallatie gelegd.
Kosten voor een nieuwe wisserarm
Een eenvoudige wisserarm kost bij een merkproducent vanaf ca. 15 euro. Technisch hoogstaande wisserarmen zijn overeenkomstig duurder. Bussen en vrachtwagens hebben bijzonder grote wisserarmen nodig die bepaald duur zijn. De ruitenwisserarmen voor de achterruit zijn daarentegen eerder goedkoop omdat ze technisch minder belast worden dan de ruitenwissers van de voorruit.
De wisinstallatie controleren
Wanneer de ruitenwisserarm wordt vervangen, is dit meteen de perfecte gelegenheid om de gehele ruitenwisinstallatie te controleren. De slangverbindingen naar de sproeiers komen wel eens los. Hier kan gewoon een stuk van de slang worden afgesneden en opnieuw op de sproeier worden gestoken. De sproeiers zelf verstoppen snel of verdraaien. Beide problemen kunnen met een naald worden verholpen. Uiteindelijk moet in de wissertank altijd op zomer- en wintervulling worden gelet. Zo blijft de ruit in elk seizoen helder en schoon.