Schokdempers auto achter en vóór

Schokdemper Voor Top automodellen
- Schokdempers VOLKSWAGEN GOLF
- Schokdempers BMW 3-serie
- Schokbrekers VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Schokdempers OPEL ASTRA
- Schokdempers VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Schokbrekers FORD FOCUS
- AUDI A4
- Schokdempers OPEL CORSA
- Schokdempers MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Schokbrekers AUDI A3
- FORD FIESTA
- Schokdempers BMW 1-serie
- Schokdempers VOLKSWAGEN PASSAT
- Schokbrekers RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Schokdempers SEAT IBIZA
- Schokdempers SEAT LEON
- Schokbrekers TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Schokdempers defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Contact met de weg houden
De schokdemper is een onderdeel van de vering van een auto. De demper neemt samen met de vering een belangrijke plaats in de ophanging van de auto in. Wanneer het onderdeel defect is, kan dit de rijveiligheid duidelijk in gevaar brengen. Gelukkig is de vering van de auto makkelijk te testen.
Constructie van een schokdemper
Er bestaan veel verschillende constructies voor de demping van een auto. De centrale taak van deze module is het afremmen van de snelheid van het inverende wiel. Hierdoor wordt de rit over de weg zachter en aanzienlijk comfortabeler. Voor gewone auto's heeft het systeem met schokdemper en veer zich doorgezet. Tesamen vormen zij de veerpoot, waarop de auto met zijn gehele gewicht rust. Aan de vooras zit de schokdemper meestal midden in de spiraalveer. Dit maakt de constructie bepaald ingewikkeld – en ook gevaarlijk. Daarom is het belangrijkste bij de vervanging van schokdempers het gebruik van uitsluitend de daarvoor geschikte gereedschappen! Knutselpogingen kunnen fataal aflopen! Aan de achteras vindt men bij personenwagens vaak torsieveren of spiraalveren, die ver verwijderd van de schokdemper zijn ingebouwd. Dat maakt de vervanging op deze plek meestal aanzienlijk eenvoudiger. De schokdemper is in principe niets anders dan een gasdrukveer. Hij bestaat uit een cilinder waar een zuiger in schuift. In het binnenste van de cilinder bevindt zich met hoge druk gecomprimeerd gas. Bij het inveren van de zuiger wordt het gas extra samengeperst en oefent dezelfde tegendruk uit. Samen met de veer komt de auto weer omhoog. Dit dempt de werking van oneffenheden en maakt de rit aanzienlijk gerieflijker.
Defecten aan de veerpoot
De achillespees van een gasdrukveer is altijd de pakking tussen cilinder en zuiger. Deze staat voortdurend onder hoge druk en verliest daardoor vroeg of laat zijn werking. Dan ontsnapt het onder druk gebrachte gas en de schokdemper verliest zijn werking. Dit is aan verschillende symptomen voelbaar:
- een "sponzige" rijkwaliteit
- een langere remweg
- door de bocht gaan wordt moeilijker
- de banden piepen
- de auto trekt tijdens de rit naar één kant
Men kan met een eenvoudige proef testen of de schokdempers nog enigszins bruikbaar zijn. Daarvoor parkeert u de auto en drukt de auto aan elke hoek krachtig naar beneden. Wanneer de wagen nu meermaals naschommelt, zijn de schokdempers definitief defect en moeten zij worden vervangen. Absolute zekerheid verschaft enkel de diagnose in een vakgarage.
De schokdemper vervangen
Aan de achteras is het vervangen van schokdempers meestal makkelijk. De auto wordt opgekrikt en het wiel moet zodanig hangen, dat de schokdemper totaal ontspannen is. Dan kan hij eenvoudigweg afgeschroefd en vervangen worden. Aan de vooras is de veerpootvervanging echter aanzienlijk moeilijker.De uitdaging bestaat erin, de spiraalveer samen te drukken om de zich daarin bevindende schokdemper eruit te kunnen trekken: De druk die een spiraalveer kan opbouwen is enorm. Dat is ook begrijpelijk, omdat hij een ettelijke honderden kilo wegend voertuig veilig moet kunnen afveren. Hier zijn uitsluitend spangereedschappen toegelaten, die precies voor deze taak zijn bedoeld. Van pogingen met spangordels en dergelijke moet dringen worden afgezien. Het is eenvoudigweg te gevaarlijk.
Kwaliteit bij schokdempers en veerpoten
Alhoewel een schokdemper een relatief complex onderdeel is, zijn de prijzen niettemin relatief gematigd. Het hangt bij de aanschaf van een nieuwe ophanging sterk ervan af, welke waarde de auto heeft of hoelang hij nog mee moet gaan. De shop biedt weliswaar zeer goedkope schokdempers aan. Hun levensduur en werking komt daarmee dan ook overeen. Veiligheid verschaft zoals altijd enkel de keuze van kwaliteit. Met merkartikelen bent u altijd het beste af, ook wanneer een set schokdempers meer dan honderd euro kosten kan.