00#
77-8554

Veren voor uw voertuig

Voertuig selecteren
Zoeken
Veren vóór (links en rechts) - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Veer van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Veren ervaring
  • MAPCO Veren ervaring
  • VAICO Veren ervaring
  • SKF Veren ervaring
  • MONROE Veren ervaring
  • SACHS Veren ervaring
  • TRW Veren ervaring
  • TOPRAN Veren ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs SWAG Veer
  • Koop hier aan de beste prijs METZGER Veer
  • Koop hier aan de beste prijs KYB Veer
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Veer
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Veer
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Veer
  • Koop hier aan de beste prijs BLIC Veer
  • Koop hier aan de beste prijs OPTIMAL Veer
  • BLUE PRINT
  • DIEDERICHS
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • Magnum Technology

Veren defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Stevige demping voor comfortabel rijden: schroefveren

Schroefveren zijn onderdeel van de ophanging van een auto. Zij zorgen samen met de schokdemper voor een comfortabele vering ervan. Door een hoogwaardige veer worden de oneffenheden van de weg opgevangen en niet aan de bestuurder doorgegeven. De schroefveer is de meest wijd verbreide vorm van vering.

Waarom schokdemper én veren?

De veren van een auto hebben de taak, grote oneffenheden te compenseren. Zij zijn voorgespannen en drukken het wiel in elk gat waaroverheen wordt gereden. Zo handhaaft de auto een permanent contact met de weg. Schokdempers zijn op hun beurt op de kleinere oneffenheden gericht en dempen ook kleinere stenen en gaten in de weg betrouwbaar af. Schokdemper en veer vormen samen de veerpoot. Ze zijn qua dempende werking altijd precies op elkaar afgestemd. Daarom moet bij de vervanging van de schokdemper altijd erop worden gelet dat het nieuwe onderdeel ook bij de aanwezige schroefveer past.

Andere soorten ophanging

De eerste voertuigvering gebeurde met bladveren. Deze werden al in koetsen ingebouwd. In auto's vindt men bladveren nog slechts zelden. Over het algemeen zitten ze nog wel aan de achteras van terreinwagens of busjes. Maar ook daar worden ze in toenemende mate door schroefveren verdrongen. Een andere soort vering vindt u vooral bij kettingvoertuigen. Hier heeft de torsiestaaf zich als veringcomponent bewezen. Vooral kleine en middenklasse Franse auto's waren vaak voorzien deze eenvoudige vering. Technisch gezien zijn torsiestaven heel simpel: een stalen stang die langs zijn lengteas wordt verdraaid. Hij is echter tamelijk moeilijk te installeren en heeft bij personenwagens de neiging, vast te roesten. Dat maakt zijn vervanging gecompliceerd.

Positie van de schroefveer

Doorgaans vormt de schroefveer met de schokdemper de veerpoot als eenheid. In achterassen vindt men vaak ook gescheiden constructies, waarbij veer en schokdemper op verschillende posities zijn geïnstalleerd. Van de veerpoot zijn er twee constructies: bij de meeste veerpoten zit de schokdemper midden in de schroefveer. In enkele veerpoten zitten schokdemper en schroefveer naast elkaar. Ze kunnen echter net zo eenvoudig in eenmaal stuksgewijs worden vervangen, zoals de gewone veerpoten.

Defect van de schroefveer

Een schroefveer houdt het ca. 100.000 – 150.000 km uit. De zwakke plek van het onderdeel zit hem in zijn constructie. Om de vereiste taaiheid te bezitten voor het langdurig vervullen van zijn taak, kan hij onmogelijk roestvrij zijn. Roestvrij staal is voor deze taak veel te broos en zou snel breken. De fabrikanten voorzien schroefveren weliswaar van een elastische beschermingslak. Door zijn directe contact met de weg en de voortdurende beweging aan zijn bevestigingspunt schuurt deze beschermingslak er geleidelijk af. Dan slaat de roest toe en de veer kan vroeg of laat breken. Een gebroken veer betekent een gevaarlijke rijsituatie. Het is daarom raadzaam, de schroefveren binnen de voorgeschreven intervallen te checken en eventueel te vervangen. Een gebroken veer heeft een onmiddellijk negatieve impact op de functioneren van de auto. Hij trekt sterk naar één kant, het onderstel maakt veel lawaai en de stuurbaarheid is sterk benadeeld. Wanneer dit zich voordoet, dient u onmiddellijk en langzaam naar de dichtstbijzijnde garage te rijden.

Vervanging van een schroefveer

Een defecte schroefveer demonteren is makkelijk: hij kan gewoon met een slijptol afgesneden en verwijderd worden. Dat is ook de veiligste weg: een eenmaal gebroken schroefveer kan in de veerspanner nog een keer breken. Dit leidt mogelijkerwijs tot een levensgevaarlijke situatie. Om een nieuwe schroefveer te installeren moet de gehele ophanging gedemonteerd en uit elkaar gehaald worden. Voor de nieuwe schroefveer is altijd een veerspanner nodig. Alle provisorische pogingen met spangordels of andere compromis-oplossingen zijn uiterst gevaarlijk. Daadwerkelijk betreft een groot aandeel van zware ongelukken bij privé autowerkzaamheden het spannen van veren met ongeschikt gereedschap.

Kosten voor een nieuwe schroefveer

De prijs voor een schroefveer verhoudt zich tot de auto waarin hij wordt geïnstalleerd. Lichte, kleine auto's hebben minder sterke schroefveren nodig dan zware limousines of hoogpresterende sportwagens. Schroefveren worden altijd per as vervangen. De prijzen beginnen bij ca. 30 euro per stuk.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Chassisveer
Spiraalveer RIDEX 188C0007
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Chassis: voor voertuigen met standaard chassis
  • Veervorm: Schroefveer
  • Diameter [mm]: 116,5
  • Dikte 1 [mm]: 12,5
  • Gewicht [kg]: 2,26
  • Totale lengte [mm]: 370
  • Conditie:  Geheel nieuw
Spiraalveer 188C0007 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 188C0007
26,31 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Chassisveer
Veer RIDEX 188C0090
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Veervorm: Schroefveer
  • Lengte [mm]: 355
  • Diameter [mm]: 114
  • Dikte 1 [mm]: 11,4
  • Gewicht [kg]: 1,98
  • Conditie:  Geheel nieuw
Veer 188C0090 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 188C0090
27,98 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Chassisveer
Chassisveer RIDEX 188C0032
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Veervorm: Schroefveer
  • Lengte [mm]: 428
  • Diameter [mm]: 173
  • Dikte 1 [mm]: 13
  • Gewicht [kg]: 2,31
  • Conditie:  Geheel nieuw
Chassisveer 188C0032 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 188C0032
33,16 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Chassisveer
Schroefveer RIDEX 188C0281
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Chassis: voor voertuigen zonder sportchassis, voor voertuigen zonder versterkt chassis
  • Veervorm: Schroefveer met constante diameter
  • Lengte [mm]: 250
  • Diameter [mm]: 170
  • Draaddiameter [mm]: 21
  • Conditie:  Geheel nieuw
Schroefveer 188C0281 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 188C0281
43,48 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Chassisveer
Schroefveren RIDEX 188C0081
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Lengte [mm]: 365
  • Diameter [mm]: 144,0, 12,5
  • Conditie:  Geheel nieuw
Schroefveren 188C0081 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 188C0081
30,62 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Chassisveer
Spiraalveren RIDEX 188C0155
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Lengte [mm]: 348
  • Diameter [mm]: 139, 12
  • Conditie:  Geheel nieuw
Spiraalveren 188C0155 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 188C0155
23,37 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Chassisveer
Springveer RIDEX 188C0144
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Lengte [mm]: 354
  • Diameter [mm]: 133,0
  • Aantal wikkelingen: 5,2
  • Draaddiameter [mm]: 11,5
  • Conditie:  Geheel nieuw
Springveer 188C0144 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 188C0144
20,50 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Chassisveer
Springveren RIDEX 188C0049
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Lengte [mm]: 340
  • Diameter [mm]: 146, 13
  • Conditie:  Geheel nieuw
Springveren 188C0049 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 188C0049
28,92 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Chassisveer
Veren RIDEX 188C0054
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Dikte [mm]: 11,7
  • Conditie:  Geheel nieuw
Veren 188C0054 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 188C0054
29,12 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Chassisveer
Spiraalveer RIDEX 188C0313
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Veervorm: Schroefveer
  • Lengte [mm]: 348
  • Diameter [mm]: 131
  • Dikte 1 [mm]: 11,3
  • Gewicht [kg]: 1,57
  • Conditie:  Geheel nieuw
Spiraalveer 188C0313 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 188C0313
22,82 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Chassisveer
Veer RIDEX 188C0366
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Lengte [mm]: 345
  • Diameter [mm]: 100
  • Draaddiameter [mm]: 10,0
  • Conditie:  Geheel nieuw
Veer 188C0366 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 188C0366
21,09 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Chassisveer
Chassisveer VIKA 45110573901
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Lengte [mm]: 352
  • Diameter [mm]: 112
  • Gewicht [kg]: 2,01
  • Vereist aantal stuks: 2
  • Binnendiameter [mm]: 11,75
  • Conditie:  Geheel nieuw
Chassisveer 45110573901 goedkoop in originele kwaliteit
VIKA | 45110573901
31,88 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw