Veren Voor Top automodellen
- Chassisveer VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Chassisveer OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- Chassisveer OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Chassisveer FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- Chassisveer RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Schokbrekers
(10000 artikelen)
Veerpootlager
(10000 artikelen)
Veerpoot rubber (veerpoot lager)
(2549 artikelen)
Stofhoes schokdemper & aanslagrubber
(10000 artikelen)
Veerschotel
(985 artikelen)
Bladveren
(4270 artikelen)Schroefveren (veren) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Stevige demping voor comfortabel rijden: schroefveren
Schroefveren zijn onderdeel van de ophanging van een auto. Zij zorgen samen met de schokdemper voor een comfortabele vering ervan. Door een hoogwaardige veer worden de oneffenheden van de weg opgevangen en niet aan de bestuurder doorgegeven. De schroefveer is de meest wijd verbreide vorm van vering.
Waarom schokdemper én veren?
De veren van een auto hebben de taak, grote oneffenheden te compenseren. Zij zijn voorgespannen en drukken het wiel in elk gat waaroverheen wordt gereden. Zo handhaaft de auto een permanent contact met de weg. Schokdempers zijn op hun beurt op de kleinere oneffenheden gericht en dempen ook kleinere stenen en gaten in de weg betrouwbaar af. Schokdemper en veer vormen samen de veerpoot. Ze zijn qua dempende werking altijd precies op elkaar afgestemd. Daarom moet bij de vervanging van de schokdemper altijd erop worden gelet dat het nieuwe onderdeel ook bij de aanwezige schroefveer past.
Andere soorten ophanging
De eerste voertuigvering gebeurde met bladveren. Deze werden al in koetsen ingebouwd. In auto's vindt men bladveren nog slechts zelden. Over het algemeen zitten ze nog wel aan de achteras van terreinwagens of busjes. Maar ook daar worden ze in toenemende mate door schroefveren verdrongen. Een andere soort vering vindt u vooral bij kettingvoertuigen. Hier heeft de torsiestaaf zich als veringcomponent bewezen. Vooral kleine en middenklasse Franse auto's waren vaak voorzien deze eenvoudige vering. Technisch gezien zijn torsiestaven heel simpel: een stalen stang die langs zijn lengteas wordt verdraaid. Hij is echter tamelijk moeilijk te installeren en heeft bij personenwagens de neiging, vast te roesten. Dat maakt zijn vervanging gecompliceerd.
Positie van de schroefveer
Doorgaans vormt de schroefveer met de schokdemper de veerpoot als eenheid. In achterassen vindt men vaak ook gescheiden constructies, waarbij veer en schokdemper op verschillende posities zijn geïnstalleerd. Van de veerpoot zijn er twee constructies: bij de meeste veerpoten zit de schokdemper midden in de schroefveer. In enkele veerpoten zitten schokdemper en schroefveer naast elkaar. Ze kunnen echter net zo eenvoudig in eenmaal stuksgewijs worden vervangen, zoals de gewone veerpoten.
Defect van de schroefveer
Een schroefveer houdt het ca. 100.000 – 150.000 km uit. De zwakke plek van het onderdeel zit hem in zijn constructie. Om de vereiste taaiheid te bezitten voor het langdurig vervullen van zijn taak, kan hij onmogelijk roestvrij zijn. Roestvrij staal is voor deze taak veel te broos en zou snel breken. De fabrikanten voorzien schroefveren weliswaar van een elastische beschermingslak. Door zijn directe contact met de weg en de voortdurende beweging aan zijn bevestigingspunt schuurt deze beschermingslak er geleidelijk af. Dan slaat de roest toe en de veer kan vroeg of laat breken. Een gebroken veer betekent een gevaarlijke rijsituatie. Het is daarom raadzaam, de schroefveren binnen de voorgeschreven intervallen te checken en eventueel te vervangen. Een gebroken veer heeft een onmiddellijk negatieve impact op de functioneren van de auto. Hij trekt sterk naar één kant, het onderstel maakt veel lawaai en de stuurbaarheid is sterk benadeeld. Wanneer dit zich voordoet, dient u onmiddellijk en langzaam naar de dichtstbijzijnde garage te rijden.
Vervanging van een schroefveer
Een defecte schroefveer demonteren is makkelijk: hij kan gewoon met een slijptol afgesneden en verwijderd worden. Dat is ook de veiligste weg: een eenmaal gebroken schroefveer kan in de veerspanner nog een keer breken. Dit leidt mogelijkerwijs tot een levensgevaarlijke situatie. Om een nieuwe schroefveer te installeren moet de gehele ophanging gedemonteerd en uit elkaar gehaald worden. Voor de nieuwe schroefveer is altijd een veerspanner nodig. Alle provisorische pogingen met spangordels of andere compromis-oplossingen zijn uiterst gevaarlijk. Daadwerkelijk betreft een groot aandeel van zware ongelukken bij privé autowerkzaamheden het spannen van veren met ongeschikt gereedschap.
Kosten voor een nieuwe schroefveer
De prijs voor een schroefveer verhoudt zich tot de auto waarin hij wordt geïnstalleerd. Lichte, kleine auto's hebben minder sterke schroefveren nodig dan zware limousines of hoogpresterende sportwagens. Schroefveren worden altijd per as vervangen. De prijzen beginnen bij ca. 30 euro per stuk.