0

0.00

#

Schroefveren (Veren) voor uw voertuig

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Schroefveren (Veren) - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Schroefveren (Veren) van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Schroefveren (Veren)
  • MAPCO Schroefveren (Veren)
  • MONROE Schroefveren (Veren)
  • SACHS Schroefveren (Veren)
  • TRW Schroefveren (Veren)
  • TOPRAN Schroefveren (Veren)
  • SWAG Schroefveren (Veren)
  • METZGER Schroefveren (Veren)
  • Koop hier aan de beste prijs KYB Schroefveren (Veren)
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Schroefveren (Veren)
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Schroefveren (Veren)
  • Koop hier aan de beste prijs OPTIMAL Schroefveren (Veren)
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Schroefveren (Veren)
  • Koop hier aan de beste prijs DIEDERICHS Schroefveren (Veren)
  • Koop hier aan de beste prijs HERTH+BUSS JAKOPARTS Schroefveren (Veren)
  • Koop hier aan de beste prijs Magnum Technology Schroefveren (Veren)
  • RUVILLE
  • TRISCAN
  • MEYLE
  • KILEN
  • SPIDAN
  • BUGIAD
  • BILSTEIN
  • LESJÖFORS
  • NIPPARTS onderdelencatalogus
  • EIBACH onderdelencatalogus
  • NK onderdelencatalogus
  • PETERS ENNEPETAL onderdelencatalogus
  • KAMOKA onderdelencatalogus
  • Arnott onderdelencatalogus
  • Borsehung onderdelencatalogus
  • FAI AutoParts onderdelencatalogus
  • AUTOMEGA
  • ORIGINAL IMPERIUM
  • DT
  • SUPLEX
  • MAXGEAR
  • CS Germany
  • TEDGUM
  • PROFIT
  • SAKURA

Schroefveren (Veren) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Stevige demping voor comfortabel rijden: schroefveren

Schroefveren zijn onderdeel van de ophanging van een auto. Zij zorgen samen met de schokdemper voor een comfortabele vering ervan. Door een hoogwaardige veer worden de oneffenheden van de weg opgevangen en niet aan de bestuurder doorgegeven. De schroefveer is de meest wijd verbreide vorm van vering.

Waarom schokdemper én veren?

De veren van een auto hebben de taak, grote oneffenheden te compenseren. Zij zijn voorgespannen en drukken het wiel in elk gat waaroverheen wordt gereden. Zo handhaaft de auto een permanent contact met de weg. Schokdempers zijn op hun beurt op de kleinere oneffenheden gericht en dempen ook kleinere stenen en gaten in de weg betrouwbaar af. Schokdemper en veer vormen samen de veerpoot. Ze zijn qua dempende werking altijd precies op elkaar afgestemd. Daarom moet bij de vervanging van de schokdemper altijd erop worden gelet dat het nieuwe onderdeel ook bij de aanwezige schroefveer past.

Andere soorten ophanging

De eerste voertuigvering gebeurde met bladveren. Deze werden al in koetsen ingebouwd. In auto's vindt men bladveren nog slechts zelden. Over het algemeen zitten ze nog wel aan de achteras van terreinwagens of busjes. Maar ook daar worden ze in toenemende mate door schroefveren verdrongen. Een andere soort vering vindt u vooral bij kettingvoertuigen. Hier heeft de torsiestaaf zich als veringcomponent bewezen. Vooral kleine en middenklasse Franse auto's waren vaak voorzien deze eenvoudige vering. Technisch gezien zijn torsiestaven heel simpel: een stalen stang die langs zijn lengteas wordt verdraaid. Hij is echter tamelijk moeilijk te installeren en heeft bij personenwagens de neiging, vast te roesten. Dat maakt zijn vervanging gecompliceerd.

Positie van de schroefveer

Doorgaans vormt de schroefveer met de schokdemper de veerpoot als eenheid. In achterassen vindt men vaak ook gescheiden constructies, waarbij veer en schokdemper op verschillende posities zijn geïnstalleerd. Van de veerpoot zijn er twee constructies: bij de meeste veerpoten zit de schokdemper midden in de schroefveer. In enkele veerpoten zitten schokdemper en schroefveer naast elkaar. Ze kunnen echter net zo eenvoudig in eenmaal stuksgewijs worden vervangen, zoals de gewone veerpoten.

Defect van de schroefveer

Een schroefveer houdt het ca. 100.000 – 150.000 km uit. De zwakke plek van het onderdeel zit hem in zijn constructie. Om de vereiste taaiheid te bezitten voor het langdurig vervullen van zijn taak, kan hij onmogelijk roestvrij zijn. Roestvrij staal is voor deze taak veel te broos en zou snel breken. De fabrikanten voorzien schroefveren weliswaar van een elastische beschermingslak. Door zijn directe contact met de weg en de voortdurende beweging aan zijn bevestigingspunt schuurt deze beschermingslak er geleidelijk af. Dan slaat de roest toe en de veer kan vroeg of laat breken. Een gebroken veer betekent een gevaarlijke rijsituatie. Het is daarom raadzaam, de schroefveren binnen de voorgeschreven intervallen te checken en eventueel te vervangen. Een gebroken veer heeft een onmiddellijk negatieve impact op de functioneren van de auto. Hij trekt sterk naar één kant, het onderstel maakt veel lawaai en de stuurbaarheid is sterk benadeeld. Wanneer dit zich voordoet, dient u onmiddellijk en langzaam naar de dichtstbijzijnde garage te rijden.

Vervanging van een schroefveer

Een defecte schroefveer demonteren is makkelijk: hij kan gewoon met een slijptol afgesneden en verwijderd worden. Dat is ook de veiligste weg: een eenmaal gebroken schroefveer kan in de veerspanner nog een keer breken. Dit leidt mogelijkerwijs tot een levensgevaarlijke situatie. Om een nieuwe schroefveer te installeren moet de gehele ophanging gedemonteerd en uit elkaar gehaald worden. Voor de nieuwe schroefveer is altijd een veerspanner nodig. Alle provisorische pogingen met spangordels of andere compromis-oplossingen zijn uiterst gevaarlijk. Daadwerkelijk betreft een groot aandeel van zware ongelukken bij privé autowerkzaamheden het spannen van veren met ongeschikt gereedschap.

Kosten voor een nieuwe schroefveer

De prijs voor een schroefveer verhoudt zich tot de auto waarin hij wordt geïnstalleerd. Lichte, kleine auto's hebben minder sterke schroefveren nodig dan zware limousines of hoogpresterende sportwagens. Schroefveren worden altijd per as vervangen. De prijzen beginnen bij ca. 30 euro per stuk.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Chassisveer
    KYB Chassisveer RH5157 aan gunstige prijs
    KYB | RH5157
    19,40 € -26% Adviesprijs: 26,00 € Bespaar: 26%
  • Chassisveer
    KYB Chassisveer RX5209 aan gunstige prijs
    KYB | RX5209
    18,38 € -27% Adviesprijs: 25,00 € Bespaar: 27%
  • Chassisveer
    KYB Chassisveer RC2252 aan gunstige prijs
    KYB | RC2252
    24,74 € -26% Adviesprijs: 33,00 € Bespaar: 26%
  • Chassisveer
    KYB Chassisveer RH6097 aan gunstige prijs
    KYB | RH6097
    11,92 € -26% Adviesprijs: 16,00 € Bespaar: 26%
  • Chassisveer
    RIDEX Chassisveer 188C0242 aan gunstige prijs
    RIDEX | 188C0242
    19,40 € -26% Adviesprijs: 26,00 € Bespaar: 26%
  • Chassisveer
    RIDEX Chassisveer 188C0026 aan gunstige prijs
    RIDEX | 188C0026
    13,58 € -29% Adviesprijs: 19,00 € Bespaar: 29%
  • Chassisveer
    RIDEX Chassisveer 188C0072 aan gunstige prijs
    RIDEX | 188C0072
    23,23 € -26% Adviesprijs: 31,00 € Bespaar: 26%
  • Chassisveer
    MONROE Chassisveer SE3627 aan gunstige prijs
    MONROE | SE3627
    23,13 € -26% Adviesprijs: 31,00 € Bespaar: 26%
  • Chassisveer
    MONROE Chassisveer SP3295 aan gunstige prijs
    MONROE | SP3295
    27,05 € -27% Adviesprijs: 37,00 € Bespaar: 27%
  • Chassisveer
    MONROE Chassisveer SE3386 aan gunstige prijs
    MONROE | SE3386
    18,15 € -28% Adviesprijs: 25,00 € Bespaar: 28%
  • Chassisveer
    KAMOKA Chassisveer 2110361 aan gunstige prijs
    KAMOKA | 2110361
    23,33 € -28% Adviesprijs: 32,00 € Bespaar: 28%
  • Chassisveer
    MAPCO Chassisveer 71864 aan gunstige prijs
    MAPCO | 71864
    26,18 € -26% Adviesprijs: 35,00 € Bespaar: 26%