Gasklep positiesensor voor jouw auto
Sensor smoorkleppenverstelling Voor Top automodellen
- Gasklepsensor VOLKSWAGEN GOLF
- Gasklepsensor BMW 3-serie
- Gaskleppotentiometer VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Gasklepsensor OPEL ASTRA
- Gasklepsensor VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Gaskleppotentiometer FORD FOCUS
- AUDI A4
- Gasklepsensor MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Gasklepsensor OPEL CORSA
- Gaskleppotentiometer AUDI A3
- FORD FIESTA
- Gasklepsensor BMW 1-serie
- Gasklepsensor VOLKSWAGEN PASSAT
- Gaskleppotentiometer MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Gasklepsensor SEAT IBIZA
- Gasklepsensor SEAT LEON
- Gaskleppotentiometer AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Gasklep positiesensor defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Belangrijkste leesapparatuur voor de regeleenheid: de gasskleppotentiometer
De gaskleppotentiometer is een sensor die in het inlaatspruitstuk van de auto geplaatst zit. Hij meet de positie van de gasklep. Wanneer hij het laat afweten, schakelt de auto meestal in noodloop. Met een beetje geluk kan de gaskleppotentiometer gerepareerd worden. In de meeste gevallen is vervanging echter noodzakelijk. Gelukkig is dit niet moeilijk.
Hoeveel brandstof heeft de motor nodig?
Auto's met verbrandingsmotoren rijden op een lucht/brandstofmengsel. De regeleenheid regelt de injectie van de brandstof in de verbrandingsruimte van de motor. De bestuurder geeft de beoogde snelheid aan de regeleenheid door via het gaspedaal. Hiermee stelt hij de hoek van de gasklep in die de toevoer van de hoeveelheid lucht regelt. De positie van de klep wordt geregisteerd door de gaskleppotentiometer en zijn waarde doorgegeven aan de regeleenheid. Dit maakt de berekening van de precieze hoeveelheid brandstof mogelijk die door de injectoren in de verbrandingskamer moet worden gesproeid.
Gaskleppotentiometer: constructie en positie
In essentie is een gaskleppotentiometer een eenvoudig onderdeel. Het potentieel wordt gemeten langs twee meetafstanden. Afhankelijk van de positie van de gasklep is deze afstand langer of korter hetgeen de weerstand in de leiding verandert. Deze verandering van weerstand wordt omgezet in een meetwaarde en aan de regeleenheid doorgegeven. De dubbelmeting is een ingebouwde veiligheid: in de regel doet zich geen defect op de twee meetafstanden tegelijkertijd voor. De regeleenheid meet altijd de waarde van beide afstanden. Wanneer het verschil te groot is, schakelt de regeleenheid de noodloop in en geeft een foutmelding af. De gasklepsensor zit zijwaarts van de gasklep. Hij is in het inlaatspruitstuk geplaatst in verbinding met de luchttoevoer.
Defecten van de gasklepsensor
Het eerste waarschuwingssignaal van een falende gasklepsensor is een onregelmatig, schokkend draaien van de motor. Een moeizame kleprespons kan dus een defect onderdeel betekenen. De meest expliciete respons is de motor die in noodloop schakelt. Afhankelijk van auto kan enkel nog aan een snelheid tussen de 30 en 100 km/u worden gereden. Het uitlezen van het foutgeheugen levert de eenduidige diagnose.
Reparatie van de gasklepsensor
Een gasklepsensor kan het laten afweten als gevolg van vervuiling. Dit gebeurt regelmatig in dieselmotoren met uitlaatgasrecirculatie. De gerecycleerde uitstoot kan zowel de gasklep zelf als de daarmee verbonden sensor aantasten. Dit gebeurt met name wanneer de afdichting tussen sensor en klep niet meer volledig intact is. Binnendringende olie en roet in de sensor en de stekkerverbinding benadelen zijn werking. Wanneer dit gebeurt, kan reparatie van het onderdeel worden gepoogd door grondige reiniging. Het meest geschikt is remmenreiniger met zijn sterk ontvettend effect. Vervolgens, afhankelijk van de grootte van de sensor moet het elektronische systeem worden gecontroleerd. Het heeft vaak koude soldeerverbindingen die door zorgvuldig solderen kunnen worden gerepareerd. Dit mag echter enkel worden ondernomen door ervaren doe-het-zelvers. Wanneer de gaskleppotentiometer het weer doet, moet hij volledig worden gecheckt. De weerstandswaarden kunnen worden verkregen bij de fabrikant of door raadplegen van het onderhoudsboekje. Nu wordt de sensor weer geïnstalleerd en het foutgeheugen gewist. Alle potentiële oorzaken voor de fout moeten worden geëlimineerd. Dit geldt met name voor de pakking tussen sensor en gasklep. Wanneer u de reparatie van de sensor zelf niet aandurft, is de vervanging door een nieuw onderdeel de enige optie.
Aanschaf van een nieuwe gaskleppotentiometer
De prijs van een sensor is in hoge mate afhankelijk van de auto waarin hij wordt geïnstalleerd. De prijzen variëren sterk. Voor een Peugeot 106 is het vervangingsonderdeel verkrijgbaar voor 15 EUR. Een gasklepsensor van BOSCH voor een Volkswagen of Audi daarentegen kan al snel meer dan 200 EUR kosten. In geval van dure vervangingsonderdelen heeft reparatie zin: Wanneer de vervangingssensor voor een compacte auto goedkoop is, bespaart u zich beter de moeite: alles wat goedkoop aangeboden wordt, kan meestal niet afdoend worden gerepareerd. Al bij al klinkt de diagnose "defecte gasklepsensor" onheilspellend. Wanneer u zich een idee heeft gevormd van alle contexten, is de reparatie helemaal niet zo ingewikkeld.