Sensoren voor jouw auto
Sensoren Voor Top automodellen
- Sensoren VOLKSWAGEN GOLF
- Sensoren BMW 3-serie
- Sensoren VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Sensoren OPEL ASTRA
- Sensoren VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Sensoren FORD FOCUS
- AUDI A4
- Sensoren MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Sensoren OPEL CORSA
- Sensoren AUDI A3
- FORD FIESTA
- Sensoren BMW 1-serie
- Sensoren VOLKSWAGEN PASSAT
- Sensoren MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Sensoren SEAT IBIZA
- Sensoren SEAT LEON
- Sensoren AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Sensoren defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Zicht op alle systemen met de sensoren
Tot een moderne wagen hoort vandaag de dag ook een uitgebreide sensorinrichting. Sensoren vervullen behalve tal van taken rondom het motormanagement ook veel taken voor de comfortfuncties. Een sensor stelt een verandering in de milieuomstandigheden vast en leidt deze informatie aan een regeleenheid verder. Hierdoor kunnen auto's tegenwoordig in efficiëntie en comfort aanzienlijk meer presteren dan vroeger.
Optimale prestatie bij minimaal verbruik
De motorwerking is zonder zijn talrijke sensoren tegenwoordig helemaal niet meer mogelijk. De aangezogen luchtmassa, uitstoot van uitlaatgassen, temperatuur van olie, lucht en water, toerentallen van de kruk- of nokkenas zijn alle waarden die voor de regeleenheid belangrijk zijn. Met miljoenen berekeningen per seconde kan de regeleenheid dankzij deze gegevens steeds de exact benodigde hoeveelheid brandstof vrijgeven die voor de optimale prestatie bij gelijktijdig minimaal verbruik nodig is. Typische sensoren voor het motormanagement zijn:
- de luchtmassameter (meet de hoeveelheid aangezogen lucht)
- de lambdasonde ( meet de hoeveelheid zuurstof in de uitstoot)
- de toerental-sensoren aan de kruk- en nokkenas
- de temperatuursensoren van olie, buitenlucht en koelwater
- de druksensoren van olie en koelwater
Veilig rijden met sensoren
Sinds 2014 is het voor nieuwe wagens verplicht, de banden van bandendruksensoren te voorzien. Dat is weliswaar vervelend en duur, maar tevens een zinvolle bijdrage aan de voertuigveiligheid. De sensoren geven via een waarschuwingsignaal in het dashboard aan wanneer de bandendruk 0,2 bar onder de vereiste waarde ligt. Dan heeft de bestuurder nog voldoende reserve om de banden bij de volgende tankstop weer op te pompen. Lichtsensoren registreren bij moderne wagens het binnenrijden van een donkere omgeving, bijvoorbeeld een parkeergarage, onder een viaduct of in een tunnel. Ook merken ze wanneer het nacht is en schakelen zo indien gewenst de verlichting aan. Regensensoren stellen vocht op de voorruit vast en zetten de ruitenwisserinstallatie in werking. Bijzonder populair zijn tegenwoordig de rangeer-/parkeerassistenten. Deze bestaan uit radarsensoren die in de achterste en desnoods ook in de voorste bumper zijn ingebouwd. Bij het naderen van een hindernis zetten de naderingssensoren een waarschuwingssignaal in werking. De volgende ontwikkelingstrede van de naderingssensoren is de remassistent. Deze bedient zelfstandig de rem voordat het tot een botsing komt. Zo worden de gevolgen van een ongeluk aanzienlijk verminderd of zelfs helemaal vermeden. Komt het dan toch tot een serieuze botsing met een hindernis of gaat de wagen over de kop, staan veiligheidssensoren klaar om de gevolgen te verzachten. Druk- en positiesensoren geven in microseconden de nodige impulsen om de airbags op te blazen. Een beetje hinderlijk maar zeer effectief zijn de druksensoren in de autozetels. Zij veroorzaken net zo lang een waarschuwingssignaal totdat de passagier of chauffeur zijn veiligheidsgordel heeft vastgemaakt. Vulstand- en druksensoren zijn niet alleen in de bezinetank belangrijk. Ze informeren de chauffeur ook bij overdruk in het koelwater of onderdruk in het olie- en remsysteem. Drukverlies kan gevaarlijk worden en daarom zijn de sensoren ook hier zeer belangrijk.
Defecten aan sensoren
Een defecte sensor wordt oftewel meteen geregistreerd of verraadt zich door een functiefout van de auto. Een hoger brandstofverbruik bij zwakke prestatie heeft vaak defecte luchtmassasensoren of lambdasonden als oorzaak. Als onderdeel van het informatiesysteem van een auto wordt elke defecte sensor door de regeleenheid geregistreerd. De eenvoudigste manier om een defecte sensor op te sporen is daarom altijd het aflezen van de foutopslag.
Reparatie van een sensor
Sensoren worden over het algemeen niet gerepareerd, maar enkel vervangen. Het enige dat werkelijk aan een sensor te repareren is, zijn de steekcontacten. Deze kunnen door binnendringend vocht verroest zijn. Hier kan schoonschuren van het contact en de verzegeling met een beetje contactspray de functie van een sensor weer herstellen. Deze schade treedt echter relatief zelden op. Meestal brandt een sensor door, roest van binnen of wordt door externe invloeden beschadigd. Een uitzondering vormen de luchtstroomsensoren: deze laten zich vaak met behulp van remreiniger van afzettingen bevrijden.
Kwaliteit van vervangingssensoren
Wanneer de sensor moet worden vervangen, is een hoogwaardig vervangingsonderdeel zeer belangrijk. Alleen door de producent toegelaten producten zijn voor hun veeleisende taken in de auto geschikt. Daarom moet bij de aanschaf van een sensor altijd op de merkkwaliteit worden gelet.